Saitko lapseltasi äidinlyyran kun hänessä tuli ylioppilas?
Kommentit (161)
On 2kpl.koska 2 lasta.Oiskelevat yliopisto nyt ja tekevät sen lisäksi työtä.
Äiti osti ne ihan itse. Meillä päin (maalla) ne "piti" olla 90- luvulla ja 2000-luvun alussa, kun me lapset päästiin ylioppilaaksi, mutta en ole ikinä kuullutkaan, että ylioppilaan pitäisi se ostaa.
Aika nolo tuommoinen. Olisi kiusallista pistää äitinsä semmoiseen asemaan, että joutuisi miettimään, onko sitä pakko käyttää, kun se on kuitenkin lahja, mutta ei silti oikein haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
mikä se semmoinen äidin myyrä on...
Ja omaa typerää viestiäsi ylänuolitit. Nolo.
Vierailija kirjoitti:
Se on köyhän agraarisuomen tapa kun kaikkia ei koulutettu
Ei ollut Tapani 80-90 luvulla enää
Ai, kyllä minä ja kaverini hankittiin sellaiset samalla kuin omat yo-lakitkin. Vuosi oli -91.
Vierailija kirjoitti:
Aika nolo tuommoinen. Olisi kiusallista pistää äitinsä semmoiseen asemaan, että joutuisi miettimään, onko sitä pakko käyttää, kun se on kuitenkin lahja, mutta ei silti oikein haluaisi.
Eipä sitä ole tapana käyttää kuin yo-juhlissa. Outoa jos tuntuu kauhean vastenmieliseltä käyttää.
Itse ostin ja kun kuopus kirjoitti, ostin sellaisen jossa on kaksi yhdessä. Ei ole tullut muulloin käytettyä kuin yo-juhlissa. Kaksi lasta siis minulla.
Oletteko miettineet miksi lyyra ostetaan vain äidille?
Moniko sitten on saanut lapseltansa amiksen päätteeksi nuuskamällin ja kännioksennukset rinnuksille kiitokseksi kasvatuksesta? Ostitko itse viinat alkosta ja nuuskat mersun takakontista, vai lähetitkö lapsesi ostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Moniko sitten on saanut lapseltansa amiksen päätteeksi nuuskamällin ja kännioksennukset rinnuksille kiitokseksi kasvatuksesta? Ostitko itse viinat alkosta ja nuuskat mersun takakontista, vai lähetitkö lapsesi ostamaan?
Harvinaisen typerä kommentti, jopa sinulta.
T. Kahden yo:n äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en saanut vaikka nuori oli sukumme eka ylioppilas, ei tiennyt moisesta tavasta. Kun kerroin asiasta niin nauroi että onpas typerä tapa!
No höh. Olisiko yo vähän ollut häpeissään ja peitteli naurullaan sitä?
Meillä ainakin nuori tietää, etten halua turhaa tavaraa nurkkiin pyörimään. Olin tyytyväinen, ettei rahoja käytetty johonkin minulle tarkoitettuun lyyraan.
Vierailija kirjoitti:
Äiti on useimmiten se ensisijainen kasvattaja. Niin se vaan menee 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen typerä kommentti, jopa sinulta.
T. Kahden yo:n äiti
Ai sä olet? Kolmannesta ei tullut sitten yo, voi. :( Ymmärrän, että tuntuu pahalta. Onhan sulla lyyrat kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en saanut vaikka nuori oli sukumme eka ylioppilas, ei tiennyt moisesta tavasta. Kun kerroin asiasta niin nauroi että onpas typerä tapa!
No höh. Olisiko yo vähän ollut häpeissään ja peitteli naurullaan sitä?
Meillä ainakin nuori tietää, etten halua turhaa tavaraa nurkkiin pyörimään. Olin tyytyväinen, ettei rahoja käytetty johonkin minulle tarkoitettuun lyyraan.
Happamia, sanoi kettu 🦊
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti ne ihan itse. Meillä päin (maalla) ne "piti" olla 90- luvulla ja 2000-luvun alussa, kun me lapset päästiin ylioppilaaksi, mutta en ole ikinä kuullutkaan, että ylioppilaan pitäisi se ostaa.
En minäkään tiennyt, ennenkuin tyttäreni itse otti sen lakkiaisten alla puheeksi.
Meillä se meni niin, että laitoin tyttäreni tilille rahaa ja hän ”osti” sen minulle. :)
Kaunis tapa. Omalla äidilläni on neljä lyyraa. Ja kyllä sellaisia ovat suvun muutkin naiset käyttäneet juhlissa. Meillä arvostetaan tiettyjä perinteitä ja etikettejä juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on useimmiten se ensisijainen kasvattaja. Niin se vaan menee 🤷♀️
Tai sitten äitejä kuten naisiä yleensäkin, pitää tapakulttuurin mukaan olla muistamassa milloin mistäkin. On naistenpäivää ja äitienpäivää ja vaikka mitä.
Ajatus tuossa taustalla on ilmeinen: äiti on uhrautunut lapsensa puolesta, jotta tästä tulisi ylioppilas. Sen vuoksi häntä tulee kiittää vaatimattomasti lyyralla, jonka kanssa hän sitten voi paistatella tulevaisuudessa sukujuhlissa kunnon äitinä ja naisena.
Minun äidillä oli yo-juhlissa vääpelin natsat kauluksissa, koska päsmäröi aina muiden asiat ja isällä majurin natsat, koska lämmittää aina saunan.
En mä ainakaan tekisi sellaisella mitään, olis ihan rahan hukkaan heittämistä.
No eipä se ole kuin n. kympin uhraus
https://clseifert.com/fi/aidinlyyra