Saitko lapseltasi äidinlyyran kun hänessä tuli ylioppilas?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti ne ihan itse. Meillä päin (maalla) ne "piti" olla 90- luvulla ja 2000-luvun alussa, kun me lapset päästiin ylioppilaaksi, mutta en ole ikinä kuullutkaan, että ylioppilaan pitäisi se ostaa.
En minäkään tiennyt, ennenkuin tyttäreni itse otti sen lakkiaisten alla puheeksi.
Meillä se meni niin, että laitoin tyttäreni tilille rahaa ja hän ”osti” sen minulle. :)
Omien yo-juhlien aikaan juhlavaatteet ja yo-lakki ostettiin oman pikkukaupungin vaateliikkeestä. Kaupan teossa mukana tuli lyyra myös äidille.
Äiti lainasi lyyran siskoltaan tai äidiltään tms. omien lastensa lakkiaisissa käytettäväksi. Mun mielestä ihan typerä tapa just sen takia, että tähän maailmaan ei tarvita yhtään mitään kertakäyttöisiä tai muutaman kerran tarvittavaa. Mä voin kiittää ja olen kiittänytkin äitiäni muuten kuin ostamalla sille rihkamaa nurkkiin pyörimään.
Olen tosi ylpeä ja iloinen omista nuoristani ja ylioppilaaksi tuleminen on hieno saavutus. Mutta silti kuitenkin aivan täysin perusoletus meidän kuvioissa, että ollaan ylioppilaita niin tuntuisi hassulta joku lyyrakoru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet miksi lyyra ostetaan vain äidille?
Äiti on useimmiten se ensisijainen kasvattaja. Niin se vaan menee 🤷♀️
Tai sitten äitejä kuten naisiä yleensäkin, pitää tapakulttuurin mukaan olla muistamassa milloin mistäkin. On naistenpäivää ja äitienpäivää ja vaikka mitä.
Ajatus tuossa taustalla on ilmeinen: äiti on uhrautunut lapsensa puolesta, jotta tästä tulisi ylioppilas. Sen vuoksi häntä tulee kiittää vaatimattomasti lyyralla, jonka kanssa hän sitten voi paistatella tulevaisuudessa sukujuhlissa kunnon äitinä ja naisena.
Ehkä sitäkin mutta tutkimusten mukaan äidin oma koulutus vaikuttaa eniten siihen miten lapset kouluttautuvat. Isän koulutuksella ei juurikaan ole merkitystä. Äidit tukevat lapsiaan koulutaipaleella enemmän kuin isät ja ovat esimerkkinä.
Ostettiin kaverien kanssa 90-luvun alussa ylioppilaslyyrat äideille. Itse en kyllä sellaista tarvitse eikä poika ole ottanut puheeksikaan.
Kyllä sain. Kerroin toki kaikille lapsilleni ennen juhlia, että sellainen tapa on olemassa. Minun tai isänsä rahoilla kävivät ostamassa lyyrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten äitejä kuten naisiä yleensäkin, pitää tapakulttuurin mukaan olla muistamassa milloin mistäkin. On naistenpäivää ja äitienpäivää ja vaikka mitä.
Ajatus tuossa taustalla on ilmeinen: äiti on uhrautunut lapsensa puolesta, jotta tästä tulisi ylioppilas. Sen vuoksi häntä tulee kiittää vaatimattomasti lyyralla, jonka kanssa hän sitten voi paistatella tulevaisuudessa sukujuhlissa kunnon äitinä ja naisena.
Ehkä sitäkin mutta tutkimusten mukaan äidin oma koulutus vaikuttaa eniten siihen miten lapset kouluttautuvat. Isän koulutuksella ei juurikaan ole merkitystä. Äidit tukevat lapsiaan koulutaipaleella enemmän kuin isät ja ovat esimerkkinä.
Vai niin... meidän perheessä isä on yo ja äiti ei ole... tai ei ole Suomessa käynyt yo:ksi.
2 poikaa ei ole yo ja tytär on... ilmeisesti saanut isältä mallin?
Vierailija kirjoitti:
Äiti lainasi lyyran siskoltaan tai äidiltään tms. omien lastensa lakkiaisissa käytettäväksi. Mun mielestä ihan typerä tapa just sen takia, että tähän maailmaan ei tarvita yhtään mitään kertakäyttöisiä tai muutaman kerran tarvittavaa. Mä voin kiittää ja olen kiittänytkin äitiäni muuten kuin ostamalla sille rihkamaa nurkkiin pyörimään.
Siis siitähän käytetään myös muiden kun omien lasten yo-juhlissa. Ja aika hitsin pieni materiaalinen uhraus jos vertaa kaikkeen muuhun mitä yo-juhliin hankitaan.
En antanut, kun en ole koko perinteestä kuullutkaan
En halua sellaista, ihan turha ja ruma. Oma äitinikään ei aikanaan halunnut.
Virossa on ylioppilas vasta, kun opiskelee yliopistossa. Tuo on vain koulun päättäminen eikä mikään niin suuri meriitti; no, he ovatkin PISA:ssa Suomea edellä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös lyyra ole perintö aikakaudelta, jolloin miehet/isät olivat ehkä ylioppilaita mutta naiset/äidit eivät juuri koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin... meidän perheessä isä on yo ja äiti ei ole... tai ei ole Suomessa käynyt yo:ksi.
2 poikaa ei ole yo ja tytär on... ilmeisesti saanut isältä mallin?
Niin no, selvästi et ole. Tutkimuksissa on kyse suurista aineistoista, ei yksittäisistä perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko sitten on saanut lapseltansa amiksen päätteeksi nuuskamällin ja kännioksennukset rinnuksille kiitokseksi kasvatuksesta? Ostitko itse viinat alkosta ja nuuskat mersun takakontista, vai lähetitkö lapsesi ostamaan?
Harvinaisen typerä kommentti, jopa sinulta.
T. Kahden yo:n äitiAi sä olet? Kolmannesta ei tullut sitten yo, voi. :( Ymmärrän, että tuntuu pahalta. Onhan sulla lyyrat kuitenkin?
Mikä sua vaivaa? Oletko ammattikoulun käynyt, joka toivoisi, että ammattikoulusta valmistuminen olisi yhtä merkittävien muistamisten aihe kuin yo-juhlat? Silloin kannattaisi aloittaa uusi keskusteluketju siitä (on ihan järkevä aihe), eikä haukkua ylioppilaita ja heidän vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis siitähän käytetään myös muiden kun omien lasten yo-juhlissa. Ja aika hitsin pieni materiaalinen uhraus jos vertaa kaikkeen muuhun mitä yo-juhliin hankitaan.
Nykyään kun ei kai juurikaan ole enää tapana kutsumatta kiertää koko kylän ylioppilasjuhlia, niin eipä niitä nykyaikaisella perhekoolla kauhean monia lakkiaisia yhden naisen elämän aikana tule. Esim. se mun äitini ei ole tainnut omien lastensa lakkiaisten jälkeen käydä yksissäkään. Toivottavasti elää vielä sen aikaa, että pääsee lastenlastensa lakkiaisiin, jos sellaisia on tullakseen. Siis lakkiaisia. Lastenlapsia sentään jo on.
Minä en haluaisi edes sitä pientä rihkamaa nurkkiin pyörimään täysin turhanpäiten.
Vierailija kirjoitti:
Äitini suuttui minulle yli 20 v sitten kun ei saanut sellaista. Sinänsä mielestäni hieman epäreilua kun en ollut koko asiasta koskaan kuulutkaan.
Äitini totesi (vähän ennen lakkiaisia) minun kuulteni jollekin toiselle, että hän ei lyyraa tarvitse. Siitä tiesin että hän odottaa minun hankkivan sen. Joten hankin.
Vierailija kirjoitti:
Se on köyhän agraarisuomen tapa kun kaikkia ei koulutettu
Ei ollut Tapani 80-90 luvulla enää
Neljännen polven paljasjalkaisena stadilaisena ostin lyyran äidilleni 80-luvun lopulla, kun kirjoitin ylioppilaaksi ja kuulemma saan lyyran nyt kesäkuussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä äidinlyyra-juttu oikein on? Olen itse ylioppilas 90-luvun alusta. En silloin hankkinut lyyraa äidille, kun en ollut tällaisesta tavasta kuullutkaan.
Kopio Wikistä:
Äidinlyyra on Suomessa uuden ylioppilaan yleensä ennen lakkiaistilaisuutta äidilleen antama kunnianosoitus niin kasvatuksesta kuin muustakin huolenpidosta. Äidinlyyra on usein 16 millimetrin korkuinen, rintaan kiinnitettävä lakkilyyran kaltainen kultainen koru, mutta se voi yhtä hyvin olla niin kaula- kuin rannekorukin. Lyyran saanut äiti voi käyttää lyyraa oman lapsensa lakkiaisten lisäksi myös vieraillessaan muiden lakkiaisissa tai tärkeissä perhejuhlissa.
Onko kukaan koskaan edes kuullut, että joku isä olisi lapseltaan lyyran saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun ei kai juurikaan ole enää tapana kutsumatta kiertää koko kylän ylioppilasjuhlia, niin eipä niitä nykyaikaisella perhekoolla kauhean monia lakkiaisia yhden naisen elämän aikana tule. Esim. se mun äitini ei ole tainnut omien lastensa lakkiaisten jälkeen käydä yksissäkään. Toivottavasti elää vielä sen aikaa, että pääsee lastenlastensa lakkiaisiin, jos sellaisia on tullakseen. Siis lakkiaisia. Lastenlapsia sentään jo on.
Minä en haluaisi edes sitä pientä rihkamaa nurkkiin pyörimään täysin turhanpäiten.
Mulla on tähän mennessä ollut 15 lakkiaiset, ja omat lapset eivät ole edes ylioppilaita vielä kukaan. N51
En ole ikinä kuullutkaan, että nuori sen lyyran ostaisi. Vaan äiti itse tai sitten joissain tapauksissa lasten isä kiitoksena kasvatustyöstä.