HS selvitti Helsingin keskustan JÄRKYTTÄVÄT lounashinnat!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008733453.html
Aivan JÄRJETTÖMIÄ lounashintoja. Ei missään nimessä pidä alkaa ravintoetua nostamaan vaan ravintoloiden on laskettava hintojaan. Oikea hinta lounaalle on mielestäni 6.50 euroa. ENEMPÄÄ EN MAKSA!
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6.50. :D
Milleköhän vuosisadalle aapee on jämähtänyt...
Meidän työpaikkaruokalan edullisemman aterian hinta. Ihan tätä päivää.
Joo, meilläkin taitaa työpaikan ruokalassa olla max 7 e lounas. Itse maksan opiskelijana 2.60. Vähän eri asia kuin keskusta-alueen ravintoloiden hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa superkusetuksen, kun rahayksikkö muutettiin markoista euroiksi. Kahvi ja pulla oli ennen 2,50mk, sitten vaihdon jälkeen 2,50€, eli oikeasti 14,90mk. Sama kusetus joka alalla. Portsareille annettiin ravintolasta poistuessa 2-3mk tippiä, mutta sama kolikkomäärä euroissa oli pokelle keskimäärin 6-8 kertainen summa markoissa laskettuna. Sama koski aterioita yms tarpeita.
Höpö höpö. Juuri ennen euron tuloa kävin Heinolan Tähtihovin huoltsilalla ja kahvi maksoi 16 markkaa!
Tervemenoa vain avaamaan Helsingin keskustaan ravintola ja myymään lounasta hintaan 6,50 euroa. Katsotaan kauanko pysyy putiikkisi pystyssä.
Missä sai juuri ennen euroa tuloa kahvin ja pullan yhteishintaan 2,60 markkaa?? Hahahaha. Niin just, ei missään.
Oho
Espanjassa sai aikoinaan kympilla 3 lajin lounaan viinilla.
Itse kayn kerran viikossa lounaalla ravintolassa menee joku 50-60e.
Jos soisin 12e niin kavisin paivittain.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvää lammasta ja taziki-kastiketta, NAM! Hinta 12,50
Maistuiko sulle sun nahistuneet elmukelmuun käärityt kotieväät?
Omat eväät on hyvä vaihtoehto ja normaalia tehdä eväät mukaan. Myös monesti terveellisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa saa muka vielä lounaan 6,50 hintaan?
Varmaan niissä suuremmissa firmoissa joissa on vielä omakustannushintaan pyörivä lounaskeittiö eikä toimintoa ole ulkoistettu voittoa tuottavalle ulkoiselle yritykselle.
Ei käytännössä millään yrityksellä ole omaa keittiötä vaan ne on ulkoisettu juurikin noile voittoa tuottaville yrityksille. Yritys voi kuitenkin subventoida eri tavoin lounasta ja se voi perustua erilaiisin sopimushintoihin tms. Mutta tuo 6,50 on silti aika alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6.50. :D
Milleköhän vuosisadalle aapee on jämähtänyt...
Meidän työpaikkaruokalan edullisemman aterian hinta. Ihan tätä päivää.
Joo, meilläkin taitaa työpaikan ruokalassa olla max 7 e lounas. Itse maksan opiskelijana 2.60. Vähän eri asia kuin keskusta-alueen ravintoloiden hinnat.
Niin, opiskelijalounas on sekä subventoitu että alv- vapaa. Työpaikan ruokalassa on käyätnnösäs työnantajan subventio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niissä suuremmissa firmoissa joissa on vielä omakustannushintaan pyörivä lounaskeittiö eikä toimintoa ole ulkoistettu voittoa tuottavalle ulkoiselle yritykselle.
Eikös tuo 6,5 ole verottajan joku linjaus ja firma voi tukea henkilökuntaruokailua maksamalla ylimenevän osan henkilökunta ravintolassa?
Tuota luokkaa se on joo.
6, 50 euroa on halpaa. Meidän lähimmässä lounaspaikassa, joka tarjoaa lähinnä rasvassa lilluvaa hiilarimoskaa/ mauttomia kiusauksia ja laatikoita, lounaan hinta on 7,50 euroa. Hintaan sentään kuuluu pari salaatinlehteä ja maito/mehulasillinen + leipä.
Ja sitten nää 12 euron lounaita päivittäin vetävät antaa köyholle ohjeita kuinka voi säästää satatonnii vuodessa kun keittää kahvit kotona. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nää 12 euron lounaita päivittäin vetävät antaa köyholle ohjeita kuinka voi säästää satatonnii vuodessa kun keittää kahvit kotona. Jep.
12 euron lounaita syö ne, joilla on varaa. Ne joilla ei ole, valittaa vauva palstalla.
Ihan mielelläni maksan 15 euroa lounaasta, jos se on tasokas. Miksei tässäkin voisi olla duunareille ap:n mainitsemia seitsemän euron räkäpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas on liukuhihnahommaa. Poimit lautaselle nokareen sieltä ja tuolta. Välineet ja lasi vettä, kun piimää ei moneskaan paikas ole. Se EI ole yli kympin satsi kaikkinensa! Järkyt hinnat.
Huoh. Tyypit kuvittelee, että ravintolan kustannukset tulee vain ruuan hinnasta. Ihan samalla tavalla ne maksaa myös toimitilasta (vuokra, energia ja vesi) sekä henkilökunnasta. Se maksaa, että joku tekee sinulla ruuat ja siivoa sinun jäljet. Oli piimää tai ei.
Joka päivä lounastajalla on varaa maksaa korotuskin. Luulisin, että 40e korotus ei ole paha sille, joka yleensä voi päivittäin ravintolassa käydä.
Itsellä on eväät ja lounastan kerran kuussa. Ihan sama korotukselle tässäkin kohtaa.
Mulla olisi varaa käydä sillä 12 euron lounaalla päivittäin, mutten käy, koska a) olen saita ja b) rafloissa tulee liian usein syötyä liian tuhdisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään .Ei ole mahdollista .
Kaivopihan Unicafessa on lounas 6,80e normaalihintaisena, opiskelijat ja henksu syö tietysti tuotakin halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lounasseteli ja maksan siitä vain verotusarvon verran veroa
Joten mun kympin lounas on 2-3 euroa. En saa lisää palkkaa vaikka olisin ottamatta setelit
Tais mennä väärinpäin, eli kympin lounaasi on pikkasen reilu 7 euroa ja loput maksaa firma.
Kuten Hesarin artikkelissakin mainittiin, voi lounasetu olla joko lounasvähennyksenä tai luontoisetuna. Jälkimmäisessä lounassetelin verotusarvo lisätään palkkaan, eli maksat siitä oman tuloverosi verran. Siis sama periaate kuin puhelinedussa, missä palkkaan lisätään 20e.
Itselläni edellinen työnantaja tarjosi lounarit luontoisetuna, nykyisessä käytössä on lounasvähennys. Lisäksi voimme syödä alakerran ruokalassa hintaan 6,90e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lounasseteli ja maksan siitä vain verotusarvon verran veroa
Joten mun kympin lounas on 2-3 euroa. En saa lisää palkkaa vaikka olisin ottamatta setelit
Tais mennä väärinpäin, eli kympin lounaasi on pikkasen reilu 7 euroa ja loput maksaa firma.
TA saa maksaa vaikka kokonaan. Minimi on 25%
Meillä, jos on tehty edellisellä viikolla ylitöitä, voi pomo jakaa kaikille lapun, jolla voi käydä ilmaiseksi syömässä alakerran ravintolassa.
Mulla on työkavereina 2 yksinhuoltajaa. Käytän heidänkin laput ja maksan sen arvon rahana.
Ei ne eväätkään ilmaisia ole.