Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?

Vierailija
11.04.2022 |

Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..

Kommentit (418)

Vierailija
181/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan todella hyvä vuoro. Ei tarvitse herätä sian pieremän aikaan silmät ristissä ja myöskin ilta jää vapaaksi.

No sitten vaan kaupan alalle töihin, niin pääset "nauttimaan" noista vuoroista. ☺️☺️☺️

Pääsisikin... mutta ei sinnekään ketä tahansa oteta.

Vierailija
182/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.

Miksi pitäisi vaihtaa alaa? Jos herää klo 5.30 ja töihin pitää lähteä esim. klo 9.30 ehtiäkseen kymmeneksi, niin siinähän on 4 tuntia aikaa tehdä vaikka mitä. Aikaisin aamusta on kuntosaleilla ja uimahalleissa väljempää kuin ns. normaalityöpäivän jälkeen, aamulla voi valmistella ruuat valmiiksi iltaa varten, tehdä muitakin sellaisia kotihommia, jotka ei häiritse naapureita, lukea, käydä lenkillä jne.

En oikeastaan nyt ymmärrä yhtään, mikä vika tuossa vuorossa on. Tuohan sopii niin aamu- kuin iltavirkulle. Nykyään ei myöskään enää kovin usein tarvitse fyysisesti käydä sellaisissa paikoissa (virastot, pankit), jotka ei olisi auki enää klo 18 jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on kyllä aika kurja vuoro. Hyvä puoli tuossa tietysti on, että voit venyttää iltaa vähän pidemmälle, eikä ole niin kiire nukkumaan, kun ei tarvitse aamulla kukonlaulun aikaan herätä.

Mitä kurjaa tuossa on verrattuna 14-22, 7-15 tai 13-24 vuoroihin?

Tai työaika 6-14.30?

Aamu kuudeksi töihin, eli joutuu heräilee ennen kukon laulua.

Joutuisin heräämään neljän maissa tai jos etätöissä niin puoli kuudelta viimeistään. Mulle se on vielä yöaikaa, joten olisi tosi vaikeaa.

Vierailija
184/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä persiistä tollanen työaika. Menee koko päivä "hukkaan" kun aamulla odottelet lähtöä ja illalla ei ole aikaa oikeen enää mihinkään. Ihan kuin iltavuorot yleensä, menee päivä hukkaan. Onneksi ei tarvi itse tehdä. 7-15 ja jää koko ilta vielä vapaaksi. Sopii mulle.

Toki makuaisoita nämä, jotkut tykkää aamusta, jotkut illasta.

Vierailija
185/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit toisen työn jos et pidä niistä työvuoroista. Tosiasia on kuitenkin se että noitakin työvuoroja tekisi moni työtön koska työpaikkoja ei vaan ole tarjolla kaikille.

Vierailija
186/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tekemään verkostoalaa. Saa päättää itse omat työajat, kenen kanssa tekee ja kuinka paljon.

Vierailija
187/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäisin tuosta enemmän, kuin nykyisestä 8-16. Sama aikahan sinulla menee töissä kuin minullakin. Saat kuitenkin kukkua melko myöhään häiritsemättä unirytmiäsi.

Vierailija
188/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin tuosta enemmän, kuin nykyisestä 8-16. Sama aikahan sinulla menee töissä kuin minullakin. Saat kuitenkin kukkua melko myöhään häiritsemättä unirytmiäsi.

Olen eri, mutta tuo katkoo ikävästi vapaa-ajan aamulle ja illalle vaikka mieluummin ottaisi sen vapaa-ajan iltapäivästä iltaan. Aamulla vaan heti töihin ja sitten töiden jälkeen useampi tunti vapaata. 

Vierailija
189/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele hiljakeen asennoitumaan, että joka päivä ei tarvitse saada hirveästi aikaan. Saat jo paljon tehtyä kun teet tuon 8h työpäivän.  Tähtää vapaapäivinä sitten niiden asioiden tekemiseen, joita muuten tekisit aamuisin tai iltaisin pidempään. 

Iän myötä on ainakin oppinut itselleen armollisemmaksi, eikä vaadi itseltään samana päivänä työntekoa, kodinhoitoa, sosialisointia, opiskelua ja muuta itsensä kehittämistä. Toki sosiaalisten kontaktien tarve ja toteutuminen on iän ja etenkin koronan myötä muuttunut.

Nauti laiskoista aamuista ja rauhassa töihin valmistautumisesta. Iloitse töistä päästyäsi, ettei tarvitse kiireellä painella suoraan nukkumaan, saati stressata nukahtamista seuraavana päivänä olevan aamuvuoron vuoksi (2-vuorotyön huonoja puolia).

Vierailija
190/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vettu mitä ülinaa täällä. Todella hirveää kun joutuu olemaan iltakuuteen töissä 😆 Koko ilta jää silti vielä vapaaksi ja jaksaa touhuta ku on saanu kunnolla aamun nukkua.

Vierailija
191/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vettu mitä ülinaa täällä. Todella hirveää kun joutuu olemaan iltakuuteen töissä 😆 Koko ilta jää silti vielä vapaaksi ja jaksaa touhuta ku on saanu kunnolla aamun nukkua.

Ei vettu mikä jurpo, kun kuvittelee, että kaikkien elämä on kuin sun elämä.

Vierailija
192/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on "koko päivä pilalla" työvuoro. Oppiiko siitä pitämään vai sopeutuuko tilanteeseen?

Vierailija
193/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi olis mulle unelma! Jaksatteko kukonlaulu- aamuvuoro-ihmiset tehdä töiden jälkeen jotain, tai menettekö ensin päivaunille?

Vierailija
194/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työvuorot vaihtelee 7-14, 11-19 ja 14-22. On todella ikävät vuorot, koska herään jo klo 5 tuolloin aamuvuoroissa eli aikainen aamu tekee mut ihan naatiksi. Sitten iltavuoro taas ahdistaa, koska meen kotiin nukkuun suoraan ja en pidä pimeällä liikkumisesta. Välivuorossa ei ole aikaa tehdä yhtään mitään koko päivänä. Joudun varaamaan työmatkaan melko paljon aikaa ja sitten menee melkein 30min, kun vaellan ison sairaalan sisällä vaatekaapille, haen työvaatteeni yms. Vuorotyöläisenä hyvin vaikeaa suunnitella elämäänsä eteenpäin. En jaksa töiden jälkeen harrastaa oikein mitään, viikonloput lähinnä nukun.  Helppoa sanoa, että mene aikaisin nukkuun yms. Meen aikaisin, silti uni saattaa välillä katketa jne.

Vierailija
195/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi olis mulle unelma! Jaksatteko kukonlaulu- aamuvuoro-ihmiset tehdä töiden jälkeen jotain, tai menettekö ensin päivaunille?

En mene, nukun yöllä. :) Ihan hyvin jaksaa virkeänä sen 5.30-21 välisen ajan. Pää on tyynyssä klo 22 ja yleensä herään jo ennen kuin kello soi 5.30. Virkeänä. ☺️

Töistä pääsen 16.30 ja on ihanaa, kun joka päivä on melkein yhtä paljon katkeamatonta vapaa-aikaa kuin mitä töissä menee aikaa. Olen vuosia tehnyt myös 10-18 työtä ja ei mulle ainakaan sovi se vapaa-ajan jakautuminen aamuun ja iltaan. Aamulla kyttää kelloa ettei myöhästy ja ilta jää lyhyeksi. Oli kuitenkin elettävä muun perheen rytmissä, kun pienet lapset.

Vierailija
196/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene, nukun yöllä. :) Ihan hyvin jaksaa virkeänä sen 5.30-21 välisen ajan. Pää on tyynyssä klo 22 ja yleensä herään jo ennen kuin kello soi 5.30. Virkeänä. ☺️

Töistä pääsen 16.30 ja on ihanaa, kun joka päivä on melkein yhtä paljon katkeamatonta vapaa-aikaa kuin mitä töissä menee aikaa. Olen vuosia tehnyt myös 10-18 työtä ja ei mulle ainakaan sovi se vapaa-ajan jakautuminen aamuun ja iltaan. Aamulla kyttää kelloa ettei myöhästy ja ilta jää lyhyeksi. Oli kuitenkin elettävä muun perheen rytmissä, kun pienet lapset.

Siis pääse 15.30 töistä.

Vierailija
197/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan, se on semmoinen työmiehen lauantai.

Vierailija
198/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten täällä on moni jo kommentoinutkin, on ongelma siinä, ettei voi tai osaa nukkua aamulla pitkään.

Vierailija
199/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan ota päiväunia. Töiden jälkeen lenkille, siihen kotijumppa päälle, ruoanlaittoa ja rentoutumista. Nukkumaan klo 22-22.30.

Vierailija
200/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huvittavaa lukea näitä vastauksia näin yövirkun näkökulmasta, kun kaikki hehkuttavat miten tuo vuoro sopii aamu-unisille. Itsehän herään luontaisesti - siis jos saan noudattaa vapaasti sellaista vuorokausirytmiä kuin haluan - noin klo 14-16 aikaan, joten tuo vuoro ei todellakaan sallisi "pitkään nukkumista" vaan pitäisi herätä todella aikaisin. Teen 3-vuorotyötä ja jopa klo 14 alkavaan iltavuoroon herääminen tuntuu minulle vaikealta ja ei kyllä jää minuuttiakaan ylimääräistä aikaa ennen sitä. Yövuoro on ainoa vuoro jossa saan noudattaa luontaista unirytmiäni ja nukkua niin myöhään kuin nukuttaa ja saatan jopa ehtiä tekemään pari tuntia jotain ennen töihin lähtemistä ja koska olen saanut nukkua itselleni luontaisimpaan nukkumisaikaan niin olen yövuoron jälkeenkin virkeämpi kuin muiden vuorojen jälkeen.

AP:lle en osaa sanoa muuta kuin tsemppiä ja jos suinkin mahdollista niin vaihda työtä. Yövirkkuna tiedän hyvin miltä tuntuu omalle vuorokausirytmille sopimaton työ ja miten paljon se rajoittaa elämää, eikä toisenlaiseen vuorokausirytmiin voi oikein tottua kun se oma vuorokausirytmi on niin syvälle geeneihin koodattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi