Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?

Vierailija
11.04.2022 |

Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..

Kommentit (418)

Vierailija
201/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa, tuo on typerin työaika. Itse vaihdoin tehdastyöhön tuollaisesta kaupan alan työstä. En ehtinyt ratsastamaan hevostani aamulla ennen töitä, enkä illalla ennen iltatallia, kun oli lisäksi pakko kulkea matkat julkisilla.

Vierailija
202/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi olis mulle unelma! Jaksatteko kukonlaulu- aamuvuoro-ihmiset tehdä töiden jälkeen jotain, tai menettekö ensin päivaunille?

No en todellakaan ota päiväunia. Töiden jälkeen lenkille, siihen kotijumppa päälle, ruoanlaittoa ja rentoutumista. Nukkumaan klo 22-22.30.

Oliko tuo kysymys loukkaus? Päikkärit on ihan ok, ja moni niistäkin nauttii.

Pärjäät lyhyillä unilla, onnekas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vettu mitä ülinaa täällä. Todella hirveää kun joutuu olemaan iltakuuteen töissä 😆 Koko ilta jää silti vielä vapaaksi ja jaksaa touhuta ku on saanu kunnolla aamun nukkua.

Kuten täällä on moni jo kommentoinutkin, on ongelma siinä, ettei voi tai osaa nukkua aamulla pitkään.

No jos se osaamisesta on kiinni, niin on jo säälittävää. Valvoo tarpeeksi myöhään edellisenä iltana. Ei silloin mennä nukkumaan kun haluaisi, jos se ei osu järkevään rytmiin työvuoron kannalta. Vaikka väsyttäisi esim klo 22, niin silti pitää valvoa vähintään klo 01 saakka. Ei ole vaikeaa jos on halua. Tai sitten voi toki vain üikuttaa.

Vierailija
204/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävisin aamulla urheilemassa enne työpäivän alkua! Minulla alkaa klo 9 ka monesti ajatellut miten olisi kiva kun alkossa vasta klo10 niin voisi rauhassa käydä salilla/lenkillä ennen töitä.

Vierailija
205/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa kyllä tämän palstan porukkaa, että kun pyytää vinkkejä sopeutumiseen ja asennoitumiseen, niin lisää vettä vaan myllyyn toteamalla kuinka paska vuoro on! Ja kaikki viestit jotka oikeesti yrittäneet vastata kysymykseen ja jeesata, on alapeutkutettu ja vttuiltu. 

Vierailija
206/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et voi muuttaa työaikaasi, muuta asennettasi.

Laita kello soittamaan siten että et herää liian aikaisin vaan vasta kun työajan takia pitää nousta ja lähteä, ja opettele nauttimaan siitä että saat todennäköisesti herätä kaikessa rauhassa silloin kun elimistösi on saanut tarpeeksi unta.

Panosta päivän alkuun, tee itsellesi hyvä aamupala, juo kahvit parvekkeella jos sellainen on, tai kotisi mukavimmassa kohtaa.

Jos aikaa jää, kuluta se itseesi ja hyvinvointiin: käy lenkillä, meditoi, lue lehteä, joogaa, mitä vain.

Työpäiväsi sujuu varmasti vaivattomammin kuin meillä jotka joudumme nousemaan on puolitoista tuntia aikaisemmin kuin oikeasti olisimme valmiita.

Illalla sinulla on vielä mahdollisuus tehdä jotain, sillä aamulla ei ole aikaista herätystä.

Vierailija
207/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-18 on tosi kiva vuoro, iltaa voi venyttää ja saa nukkua pitkään. Teen lähes aina tuota vuoroa.

Vierailija
208/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta 10 - 18 vuoro on paras!

Aamulla saa nukkua pitkään ja saa leppoisan aamuhetken ennen töihin lähtöä. Ehdin esim. tehdä aamukävelyn, lukea vähän, pyöräyttää koneellisen pyykkiä tai tiskit.

Illalla taas ehtii rauhoittua hyvin ennen nukkumaan menoa. Halutessaan voi nähdä ystävän, käydä leffassa tai lenkillä.

Mulla on taipumusta unihäiriöihin ja toi 10 - 18 vuoro on just paras yöunien kannalta.

Vierailija
209/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on mun unelma-aika töissä ja viime työpaikalla sainkin tuon neuvoteltua. Nyt joudun työskentelemään 8-16 eikä sovi mulle ollenkaan. Olen jatkuvassa univelassa ja nukun viikonloppuisin sitten pitkään. Ja sitten se taas sotkee rytmiä. En voi hyvin aamuvirkkujen aikataulussa

Vierailija
210/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miten niin ei ehdi tekemään asioita. Saman määrä hän sitä on töissä vaikka työskentelisit eri aikaan. Tuossahan ehtii töiden jälkeen treenata tai käydä jossain koska voi valvoa myöhempään. Tai sitten jos haluaa herätä aikaisemmin niin käy ennen töiä treenaamassa/harrastamassa

Vierailija
211/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti, ei tartte herätä ihan yhtä aikaisin. Itteäni taas ärsyttää suuresti kuinka koko yhteiskunta on rakennettu sen varaan että jaksaa joka aamu herätä 06:00. En todellakaan jaksa.

Vierailija
212/418 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessa tää oli mun lempivuoro. Ei tarvinnut herätä niin aikaisin (en ole lainkaan aamuihminen), mutta en kuitenkaan joutunut jumiin niin kuin 14-22 vuorossa, kun en osannut tehdä mitään aamupäivällä ja sitten pitikin jo lähteä töihin. Klo 18 jälkeen ehdin vielä vaikka ja mitä, tykkäsin myös valvoa myöhään.

Vierailija
213/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu; jos olen kotona kolmen jälkeen, olen ihan pirteä ja jaksan ja ehdin tehdä vaikka mitä enkä ole väsynyt. Yleensä olen aina kuuden jälk kotona. Olen selvästi väsyneempi ja haluttomampi enää tekemään mitään. Vaikka työpäivän pituus ja kuormittavuus on sama, minulla ei riitä virtaa samalla tavalla enää illalla kun kotiudun töistä. Ap

Vierailija
214/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kello soittamaan siten että et herää liian aikaisin vaan vasta kun työajan takia pitää nousta ja lähteä, ja opettele nauttimaan siitä että saat todennäköisesti herätä kaikessa rauhassa silloin kun elimistösi on saanut tarpeeksi unta.

Panosta päivän alkuun, tee itsellesi hyvä aamupala, juo kahvit parvekkeella jos sellainen on, tai kotisi mukavimmassa kohtaa.

Jos aikaa jää, kuluta se itseesi ja hyvinvointiin: käy lenkillä, meditoi, lue lehteä, joogaa, mitä vain.

Työpäiväsi sujuu varmasti vaivattomammin kuin meillä jotka joudumme nousemaan on puolitoista tuntia aikaisemmin kuin oikeasti olisimme valmiita.

Illalla sinulla on vielä mahdollisuus tehdä jotain, sillä aamulla ei ole aikaista herätystä.

Ei herätyskellon myöhäinen soiminen auta, kun sisäinenkello herättää aamulla

Vierailija
215/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuoro klo 10-18 pilaisi myös itselläni koko päivän. Missä ihmeen työpaikassa tai alalla semmoista vuoroa edes tehdään?! Kaupassako?

Suosittelen kyllä alan vaihtoa, jos vastenmielinen työaika aikaansaa jatkuvaa ahdistusta ym. negatiivista. Jos sinun mielestäsi on parasta aikaa päivästä juuri se aika, jonka olet töissä, niin todellakin vaihda toiseen, missä on eri ajat.

Hoitoalalla ollaan useimmiten 7-15 töissä, illalla sitten 13-21. Vähän on vaihtelua suuntaan ja toiseen, paikasta riippuen. Itse vihasin iltavuoroja, vielä enempi yövuoroja, ja vaihdoin muuhun duuniin. Iltavuoroa ennen ei voi mitään todella rentouttavaa tehdä, kun vilkuilee vaan kelloa. Eikä kovin raskasta, koska sitten ei jaksa iltavuoroa enää tehdä. Ja yövuorossa pitää nukkua päiväsaikaan. Joten ei kiitos minulle! Ei vaikka tulisi kolme tonnia palkkaa lisää! Aamuvuoro oli ihan suht siedettävä, mutta ei sillä alalla pelkkiä aamuvuoroja saa, ainakaan laitoksissa, joten se ei paljon auttanut. Pelkkiä yövuoroja on kyllä mahdollista saada, monessa paikassa on jo erikseen niitä, jotka tekee vain öitä.

Lykkyä tykö siis alanvaihtoon. Ihmiset vaihtaa nykyään ihan sujuvasti työpaikasta toiseen. Harvempi on samassa duunissa eläkeikään asti tänä päivänä.

Vierailija
216/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni joutuu heräämään lasten takia aikaisin.

Vierailija
217/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.

Miksi pitäisi vaihtaa alaa? Jos herää klo 5.30 ja töihin pitää lähteä esim. klo 9.30 ehtiäkseen kymmeneksi, niin siinähän on 4 tuntia aikaa tehdä vaikka mitä. Aikaisin aamusta on kuntosaleilla ja uimahalleissa väljempää kuin ns. normaalityöpäivän jälkeen, aamulla voi valmistella ruuat valmiiksi iltaa varten, tehdä muitakin sellaisia kotihommia, jotka ei häiritse naapureita, lukea, käydä lenkillä jne.

En oikeastaan nyt ymmärrä yhtään, mikä vika tuossa vuorossa on. Tuohan sopii niin aamu- kuin iltavirkulle. Nykyään ei myöskään enää kovin usein tarvitse fyysisesti käydä sellaisissa paikoissa (virastot, pankit), jotka ei olisi auki enää klo 18 jälkeen. 

Olen aamuvirkku, jolle tuollainen työaika olisi painajainen. En tykkää siitä, että vapaa-aika on pätkitty osa aamun ja osa iltaan. Ennen töihin lähtöä oma-aika menee osittain kellon kyttäämiseen vieläkö ehtii jonkun homman tekeen ennen lähtöä

Vierailija
218/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi olis mulle unuelma! Jaksatteko kukonlaulu- aamuvuoro-ihmiset tehdä töiden jälkeen jotain, tai menettekö ensin päivaunille?

En mene aamuvuoron jälkeen päiväunille

Vierailija
219/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilotti kirjoitti:

Ajattele positiivisesti, ei tartte herätä ihan yhtä aikaisin. Itteäni taas ärsyttää suuresti kuinka koko yhteiskunta on rakennettu sen varaan että jaksaa joka aamu herätä 06:00. En todellakaan jaksa.

Etkö ole koskaan kuullut, ettei meidän kaikkien luonnollinen rytmi ole sama. Osa on aamuihmisiä ja luonnolisen rytmin mukaan eläessä herää aikaisin. Silloin ei pitkään nukkuminen ole positiivinen juttu, kun pitäisi väkisin nukkua

Vierailija
220/418 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu; jos olen kotona kolmen jälkeen, olen ihan pirteä ja jaksan ja ehdin tehdä vaikka mitä enkä ole väsynyt. Yleensä olen aina kuuden jälk kotona. Olen selvästi väsyneempi ja haluttomampi enää tekemään mitään. Vaikka työpäivän pituus ja kuormittavuus on sama, minulla ei riitä virtaa samalla tavalla enää illalla kun kotiudun töistä. Ap

Johtuisko väärästä ruokarytmistä?

10-18 välillä pitäisi syödä lounas, välipala ja illallinen. 8-16 vuorossa riittää lounas ja välipala. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä