Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Lyhyt päivä. Sua ei pakoteta ylitöihin. Itsellä 8-18 joka päivä ja pakotetaan huutamalla ylitöihin tauotta.
Tein aikanaan puolivuotta pelkkää 10-18 vuoroa. Semmoiseen minut palkattiin.
Tämä oli kun olin 20 v ja omat asiat piti vielä hoitaa niin, että piti mennä käymään virastossa (netissä ei voinut oikein mitään henk.koht asioita hoitaa).
Tilanne ratkesi kun muut työntekijät tulivat kateelliseksi (muutenkin vähän ihme porukkaa) ja pomo pahoitellen sanoi että vuorosi muuttuvat aamuvuoroiski. Sanoin että kyllä sopii.
Ei tuo oikein muutu kuin neuvottelemalla tai työtä vaihtamalla.
8 per 24, ei ruuhkaa, ihanne-ilta, valoisammat aamut.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuosia tuota vuoroa. Nuorempana nautin siitä, että sain nukkua pitkään ja valvoa myöhään. Nykyään olen alkanut hyödyntää pitkiä aamuja. Herään todella aikaisin ja ehdin tehdä paljon kaikkea ennen töitä. Hyvä puoli on vieläpä se, että aamulla on virkeä ja tuon virkeän ajan saan käyttää omiin asioihini. Töissä sitten saa olla jo illasta vähän nuutunut, sen jälkeen ei tarvitsekaan jaksaa muuta kuin tulla kotiin, syödä, rentoutua ja käydä nukkumaan.
Minulla on tuossa ainakin se ongelma etten osaa ennen töitä kunnolla keskittyä mihinkään, kun päässä pyörii vaan se kuinka on kohta lähdettävä töihin. Eikä klo 10 meneminen niin kovin myöhään silti ole, että siinä ehtisi sen ihmeellisempiä. Ellei sitten tosiaan herää oikeasti tosi aikaisin.
Minä myös inhosin tuota vuoroa kaupanalalla. Herään aikaisin ja tykkäisin lähteä heti kuudelta töihin että jäisi sitten illalla aikaa tehdä muutakin. Puol seiskalta kun raahautuu kotiin ni se onkin melkeen iltapala, tiskit, pyykit ja nukkumaan.
Täällä hehkutetaan että aamulla on aikaa, mutta tosiasiassa aika ennen töihin menoa ei ole samanlaista vapaa-aikaa kuin illalla. Mihinkään ei voi uppotua pitämättä kelloa silmällä. Paljon rennompaa elämää on aamulla herätä ja siitä lähteä töihin, ja tehdä asiansa (harrastukset, kaupassa käynti, ruuan laitto) iltaisin ilman aikarajaa. Talvella klo 18 on vaan jo aika myöhä, vaikkei sitä näin valoisaan aikaan huomaa.
Valitan ap, en tottunut tuohon vuoroon, yritin kyllä. Mulla ei myöskään kroppa tottunut tuohon.Aamulla ei vaan oikein kerennyt tehdä mitään kun valmistautui työhön lähtöön. Joskus kävin salilla ennen töitä. Kokeile ottaa joku liikunta siihen aamun. Ilta toki on jo pilalla kun kotona oli vasta 18.30, ei siinä muuta kerennyt kun syödä, saunoa ja nukkumaan. Vaihdoin työtä ja nyt on voin mennä miten haluan.
Millä alalla tehdään tuollaista työaikaa, kysyy. Niinkö jo olette verkkokauppoihin tottuneet, että ette kulje kaupoissa? Aika moni pieni erikoisliike on auki iltaisin 17 tai 18 saakka.
Vaikka omista nuoruusajan kaupan alan töistä on ikuisuus ymmärsin heti mitä AP tarkoittaa. Tuossa vuorossa aamun menee töihin lähtöä tehdessä ja koriin pääsee vasta illalla. Selkeä aamuvuoro tai iltavuoro oli kivempia, koska joko iltaan tai aamuun jäi pidempi pätkä hereillä ollessa omaa aikaa. Tuo 10-18 oli sellainen ”koko päivä pilalla” vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta?
En tee ko. vuoroa, mutta mulle sopisi hyvin tuo. Olen iltavirkku, joten tunteja on illassa vielä käytettävissä, ja saisinpa ainakin nukkua aamulla vähän pidempään.
Olen miettinyt työtä syvällisesti 2 v ajan.
Jatkossa haluan etätyön jossa joustava työaika.
Muuta työtä en enää haekaan.
Orjaksi en enää ala.
Täydellinen työaika. Minun on 13 - 22. Teen pelkästään tuota. Vaihtaisitko?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka omista nuoruusajan kaupan alan töistä on ikuisuus ymmärsin heti mitä AP tarkoittaa. Tuossa vuorossa aamun menee töihin lähtöä tehdessä ja koriin pääsee vasta illalla. Selkeä aamuvuoro tai iltavuoro oli kivempia, koska joko iltaan tai aamuun jäi pidempi pätkä hereillä ollessa omaa aikaa. Tuo 10-18 oli sellainen ”koko päivä pilalla” vuoro.
Tämä. Aamu menee suunnilleen kellon kyttäämiseen milloin pitää lähteä. Illan muutama tunti ei todellakaan vastaa sitä jos pääsisi esim klo 15 tai 16 töistä. Aikanaan ollut selvät aamu ja iltavuorot, välivuoroja vähemmän (en silloinkaan niistä pitänyt). Silloin oli muutakin elämää kuin työ. Sitä työpaikkaa ei vaan ole ollut olemassa enää vuosikausiin. Olosuhteiden pakosta teen nyt tätä. Ap
Kaupanalalla varastohommia teen. Joskus oli tuommonen vuoro lukuisista vuoroista ( tai klo 12-18 osa-aikaisena). Välillä tein kokoaikatyötä, hiljattain vaihdoin omasta pyynnöstä 30 h/vko soppariin. Nykyään ei ole tuota vuoroa. Aamuvuorot nykyään klo 6-12 tai 7-13 (kerran 2 kk aikana lauantaivuoro ja se on 5-13 eli 8 h, iltavuorot arkisin 16-22. Kolme sunnuntaivuoroa 2 kk aikana klo 14-22 tai 13-21. Yövuoroja 6 yötä 2 kk aikana klo 20-04. Yövuorot jakaantuu niin että su-illasta ti-aamuun ja sitten pe-la aamua, su iltavuoro eli 4 työpvää (ja ennen sunnuntaita on pe-la vapaata)..
Seuraavalla viikolla ma ja la vapaa, ti-pe aamua, su ilta 13- 21 . Sitten "keikautus" ma aamu 7-13 ja tiist alkaen 4 yövuoroa 20-04. Tämmöseltä viikolta tulee ylimääräisiä tunteja, joten saan vielä niistä joskus pitää vapaapäivän.
Etenkin talvella tykkään rennoista iltavuoroista kun päivällä valoisaa ja nyt kun alkavat klo 16 ehtii tehdä virkeänä monenlaista esim. käydä hiihtämässä ja rauhalliset aamut.
Aamuvuorosta kiva lähteä klo 12 tai 13 ja vapaa-aikaa riittää kivasti, vaikka pikku päikkärit ottais töiden jälkeen.
Meidän osastolla 9 työntekijää ja kiertävä vuoro, muutamalla kokoaikainen 37,5 h/vko, muutamalla osa-aikainen 30 h/vko ja yhdellä 35 h/vko sopimus.
Minulla työaika myös klo 10-18. Käyn aamulla juoksemassa ja hoidan kotityöt, kaupassa käynnit, ruuanlaitot, pyykinpesun tai mitä nyt tarvitsekaan tehdä. Ilta jää sitten vapaaksi.
Ei tuo sopinut mullekaan. Maanantaisin oli lyhyt vuoro 11.45-18 ja loppuviikko 10-18.
Sen maanantain vuoron sain muutettua esihenkilön kanssa keskustellen olemaan 7-13.15 ja se auttoi vähän, että pääsi asioimaan virka-aikana jonnekin tarvittaessa.
Pari vuotta sitä jaksoi, mutta sitten vaihdoin muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se hyvä ettei tarvi herätä niin aikaisin.
Niin varmaan niille, jotka osaavat ja/tai tykkäävät nukkua pitkään. En ole ap, joten en tiedä hänen tilanteestaan, mutta itse en vain kerta kaikkiaan osaa nukkua aamuisin yli kuuteen. Usein havahdun hereille jo paljon aiemmin enkä pääse takaisin uneen.
Minulle tuo 10-18 olisi painajainen. En osaisi kuitenkaan hyödyntää aamupäivää mihinkään, kun töihinlähtö takoo takaraivossa. Illalla kotiin tullessa on taas jo niin myöhä, ettei viitsi ryhtyä mihinkään silloinkaan.
Lisäksi aivoni ovat virkeimmillään aamuisin ja työaika ajoittuisi juuri sille ei-skarpille vuorokaudenajalle.
Minäkään en osaan nukkua pitkään, max puoli 7 - 7. Tuntuu että koko päivä pilalla. Pidempään olen jo nätä vuoroja tehnyt, en vaan totu tähän. Ap
Tein 10 vuotta kaupan alan hommia ja käytännössä aina 10-18 vuoroa (erikoisliike). Meni niin kauan kunnes sain lapsen ja ajatus siitä, että ehtisin olla töiden jälkeen hänen kanssaan tyyliin tunnin ennen nukkumaanmenoa alkoi v*tuttaa äitiyslomalla niin paljon, että vaihdoin kokonaan alaa. Nyt arkityö 8-16 tehtaassa ja nautin!
Hae opiskelemaan ja töistä opintovapaata? Moniin töihin pääsee kyllä ilman koulutustakin, jos ei etsi työtehtävää omien tiettyjen "raamien" mukaan. En minäkään olisi ikinä ajatellut tuohon työhön päätyväni, mutta olen tykännyt ja pärjännyt. Palkkakin on parempi kuin kaupan alalla.
Minulle tuo aamuliikunta ei ainakaan sovi. Hirveä väsy ja nälkä loppupäiväksi. Joskus yritin kun oli just tuommoisia vuoroja, mutta ei vaan toiminut.