Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Paljon parempi, kuin 8-16. Itse ainakin olen ihan totaalisen väsynyt aikaisista herätyksistä, kun pääsen klo 16 töistä, että se 2 tuntia menee palautumiseen...
Aikaisista? Itse olen ollut jo 2,5 tuntia töissä ennen kuin saavut työpaikallesi. Hereillä sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon parempi, kuin 8-16. Itse ainakin olen ihan totaalisen väsynyt aikaisista herätyksistä, kun pääsen klo 16 töistä, että se 2 tuntia menee palautumiseen...
Aikainen herätys. 🤣🤣🤣 leipomossa voit kokeilla herätä 02-03 valmisteleviin töihin, että aamuvuoro saa lentävän lähdön 05.00.
No, voisin valvoa vielä ihan virkeänä klo 2-3 ja samoilla silmillä töihin. Ihan eri juttu, kuin herätä klo 6:30, jolloin täytyy herätä, jotta ehdin klo 8 töihin työmatkoineen.
Itse herään klo 03.45... Ja olen kotona klo 15.30. Eri
Vierailija kirjoitti:
Pahin mahdollinen työaika. Koko päivä pilalla eikä ehdi olla lasten kanssa.
Just. Lapset saa viedä rauhassa hoitoon, ettei tarvitse repiä sängystä ylös klo 6:30. Ja klo 18 jälkeen ehtii vielä hyvin ja virkeänä touhuta pari tuntia jotain ja sitten, kun lapset nukkuu, niin voi vaikka itse touhuta jotain puoleen yöhön ihan rauhassa, kun ei ole aikainen herätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisista? Itse olen ollut jo 2,5 tuntia töissä ennen kuin saavut työpaikallesi. Hereillä sitäkin enemmän.
Minulle se on aikaista. Siksi teenkin mielelläni välivuoroa, iltaa ja yötä :)
Pska työaika ainakin perheelliselle. Mitää saa nukkua pidempään, ku unissaan. Herättävä se on silti joka aamu 6.30.
Kaikki työvuorot, jotka alkaa klo 8 jälkeen on huonoja. Joka ainoa.
Joku iltavuoro 14-22 kauhee painajainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olet mennyt nukkumaan silloin, kun minä olen vielä harrastamassa.
Mulla oli aikanaan 11-19 vuoro ja tuolloin yleensä kävin salilla tai uimassa aamuisin.
Sai myös toisina aamuina nukkua pitkään.
Iltaisin sitten ehti vielä imuroida tai laittaa ruokaa, tai löydä töistä suoraan vanhemmilla saunassa. Viikonloppuihin jäi tosin pyykinpesu ja kavereiden tapaamiset. Tosin olin perheetön ja nuori, joten voin vain arvata kuinka vuoro vaikuttaisi vapaa-aikaan ja iltoihin, jos olisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olet mennyt nukkumaan silloin, kun minä olen vielä harrastamassa.
Vasta klo 22 aikoihin. Nukun vain 5 tuntia yössä arkisin, koska olen iltavirkku, mutta työajat ovat suunniteltu aamuvirkuille.
Mulle pitkään nukkuminen tarkoittaa klo 11-12 eli en luokittele tuota pitkään nukkumiseksi, ihan samalla tavalla täytyisi herätyskello laittaa soimaan ettei nuku pommiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo työaika. Missä tuommoisia?
Kaupassa
Siitä ikävä vuoro, että pitää joka ikisen asian hoitamiseen anoa vapaata töistä.
Mutta niin se on yleensäkin päivätyössä.
2-vuorotyö olisi ihanteellinen systeemi työajan suhteen, paitsi pienen lapsen yksinhuoltajalle.
Mun äidillä oli usein noita 10-18 vuoroja. Ei siinä voinut mitään säännöllistä harrastusta olla. Monet jutut kun alkavat viimeistään illalla klo 18.00. Siinä menee aamu harakoille ja ilta harakoille, kun molemmissa päissä on vain pieni hetki niiden pakollisten aamu/iltatoimien lisäksi.
Mua taas ärsyttää jos jokin alkaa illalla kauheen myöhään tai venyy myöhään. Menen yleensä heti ysin jälkeen nukkumaan, joskus jopa aikaisemmin. Kuuden aikaan herätys. Olen unikeko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin mahdollinen työaika. Koko päivä pilalla eikä ehdi olla lasten kanssa.
Just. Lapset saa viedä rauhassa hoitoon, ettei tarvitse repiä sängystä ylös klo 6:30. Ja klo 18 jälkeen ehtii vielä hyvin ja virkeänä touhuta pari tuntia jotain ja sitten, kun lapset nukkuu, niin voi vaikka itse touhuta jotain puoleen yöhön ihan rauhassa, kun ei ole aikainen herätys.
Tuohon vielä työmatkat päälle.
Meillä lapset menee sänkyyn 20.30 ja aamulla pitää herätä kouluun. Ja muutenkin mies herää klo 6 joten herään siihen.
Minulle ei sopisi tuollainen työaika.
Minusta ainakin tuntuu ettei ole mitään muuta elämää työpäivinä. Kaupan ala kyseessä. Työmatka ei ole kovin pitkä. Olen kotona ennen puolta seitsemää. Keitän kahvit, syön jotakin ja siinä samalla lepään hetken. Työ fyysisesti raskasta. Kello on hyvin nopeasti seitsemän - puoli kahdeksan. Sauna lämpenemään ja koiran kanssa lenkille. Kello jo n 20.30 kun kotona. Saunaan ja pesulle, kello jotain 21. Enää en jaksa tehdä mitään jos ei ihan pakko. Katson telkkaria tms. Sänkyyn viim klo 23, useasti aikaisemmin. Jos pitää tehdä ruokaa tai käydä kaupassa nii sitten lenkki jää väkisin väliin. Mihinkään harrastuksiin en ehdi kun alkavat 18 ja 18.30. Aamulla herätys yleensä klo 7.
Pieni paikkakunta. Työpaikkoja ei oikeasti ole mihin vaihtaa. Hoitoalalta saattaisi saada, mutta sitten pitäisi lähteä opiskelemaan. Miten silloin toimeentulolle käy? Lähikaupunkeihin pitkä matka, kohtuuttomat matkakulut ja sitten se vapaa-aika meneekin autossa. Miehellä tällä paikkakunnalla työ, lapsella koulu. Omakotitalo mitä kukaan tuskin ostaa/muuttaa tänne jos ei ole töitä. Tässä muutamia esimerkkejä miksi en ko ajasta pidä. 7-15 tai 8-16 olisi mieluisa. Palkassakaan ei häviäisi kuin muutaman la lisän. Ap
Olosuhteiden pakosta teen, kun muutakaan ei ole. Ap
Itse heräsin aamutöihin arkiaamuisin klo 6.30 yli 10 vuoden ajan. Ja nyt kun firma muutti kauemmaksi, heräämiset olisivat vieläkin aikaisemmin. Onneksi on mahdollisuus nykyisin tehdä etätöitä, jota silloin ei ollut.
Jouduin mm.luopumaan tanssiharrastuksestani, kun tunnit siirtyivät alkavaksi vasta klo 20.00. Olin kotona vasta klo 23 jälkeen, enkä jaksanut pitkään tuota vähillä unilla olemista.
Tykkään muutenkin lähteä harrastuksiin suoraan työpaikalta, niin tulee ainakin lähdettyä. Muistan kun tuolla tanssitunneilla monet kävivät välillä kotona, söivät jne, mutta mun mielestä se oli ihan ajanhukkaa. Joskus kokeilin itse samaa, mutta kaikki aika meni matkustukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ainakin tuntuu ettei ole mitään muuta elämää työpäivinä. Kaupan ala kyseessä. Työmatka ei ole kovin pitkä. Olen kotona ennen puolta seitsemää. Keitän kahvit, syön jotakin ja siinä samalla lepään hetken. Työ fyysisesti raskasta. Kello on hyvin nopeasti seitsemän - puoli kahdeksan. Sauna lämpenemään ja koiran kanssa lenkille. Kello jo n 20.30 kun kotona. Saunaan ja pesulle, kello jotain 21. Enää en jaksa tehdä mitään jos ei ihan pakko. Katson telkkaria tms. Sänkyyn viim klo 23, useasti aikaisemmin. Jos pitää tehdä ruokaa tai käydä kaupassa nii sitten lenkki jää väkisin väliin. Mihinkään harrastuksiin en ehdi kun alkavat 18 ja 18.30. Aamulla herätys yleensä klo 7.
Pieni paikkakunta. Työpaikkoja ei oikeasti ole mihin vaihtaa. Hoitoalalta saattaisi saada, mutta sitten pitäisi lähteä opiskelemaan. Miten silloin toimeentulolle käy? Lähikaupunkeihin pitkä matka, kohtuuttomat matkakulut ja sitten se vapaa-aika meneekin autossa. Miehellä tällä paikkakunnalla työ, lapsella koulu. Omakotitalo mitä kukaan tuskin ostaa/muuttaa tänne jos ei ole töitä. Tässä muutamia esimerkkejä miksi en ko ajasta pidä. 7-15 tai 8-16 olisi mieluisa. Palkassakaan ei häviäisi kuin muutaman la lisän. Ap
Opintovapaa ja aikuiskoulutustuki? Tai sitten lähihoitajaksi oppisopimuksella.
Minä teen töitä 9-18 ma-pe. Työaikaan sisältyy tunnin tauko.
Matkoihin mulle menee noin puoli tuntia, mutta useimmiten olen noin seitsemän aikaan kotona. Alkuun tuntui, ettei kotiin päästyä kerennyt tekemään muuta kuin syödä ja käydä kylvyssä kun jo olikin aika mennä nukkumaan.
Muutaman vuoden olen tehnyt näitä työvyoroja ja ihan hyvin olen tottunut. Lisäksi olen oppinut aikatauluttamaan iltatekemiset sen verran paremmin, että aikaa on jäänyt runsaasti omiin tekemisiin pakollisten kotiaskareiden jälkeen. Herään aamuisin seitsemältä, joten useimmiten riittää että menen nukkumaan yhdentoista aikaan.
Pikkulasten kanssa tuolla saisi lapsille lyhyet hoitopäivät. Aamuisin voisi hoitaa siivoukset, ehkä pestä pyykkiä ja esivalmistella päivällisen.
Lapsettomanakin (tai koululaisten kanssa) pyrkisin tekemään aamuisin "kunnon ihmisen" hommat, eli kaupassakäynnit, lenkkeilyt, siivoukset. Töistä tullessa ehtisi sitten röhnöttää kotona tai olla sosiaalinen kavereiden kanssa. Ja ehtisi nukkumaankin ajoissa.
Käytännössä en ole tuollaisena aikana töitä ikinä tehnyt, vaikka onkin ollut mahdollisuus valita työaikanasa. 8-16 sopii mulle paremmin, mutta kai tuohonkin tottuisi.
No, voisin valvoa vielä ihan virkeänä klo 2-3 ja samoilla silmillä töihin. Ihan eri juttu, kuin herätä klo 6:30, jolloin täytyy herätä, jotta ehdin klo 8 töihin työmatkoineen.