Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia, saako opintovapaata miten helposti, miten työnantaja suhtautui? Ap
Siihen on tietyt reunaehdot. Kannattaa tutustua tyollisyysrahasto.fi
Itse sain aikanaan myös asiallista neuvontaa heiltä.
Työnantajan suhtautumista ei kannata miettiä, sehän ei heille kuulu sen enempää kuin muukaan yksityiselämä. Opintovapaahan on lähtökohtaisesti myönnettävä jos sen epäämiselle ei ole todella painavia perusteita.
Yhden kesän tein tuota aikaa. Kävin aamuisin lenkillä tai kaupassa ja otin autokoulun ajotunteja. Ihan kivasti meni ja koko ilta oli vapaata vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se hyvä ettei tarvi herätä niin aikaisin.
Niin varmaan niille, jotka osaavat ja/tai tykkäävät nukkua pitkään. En ole ap, joten en tiedä hänen tilanteestaan, mutta itse en vain kerta kaikkiaan osaa nukkua aamuisin yli kuuteen. Usein havahdun hereille jo paljon aiemmin enkä pääse takaisin uneen.
Minulle tuo 10-18 olisi painajainen. En osaisi kuitenkaan hyödyntää aamupäivää mihinkään, kun töihinlähtö takoo takaraivossa. Illalla kotiin tullessa on taas jo niin myöhä, ettei viitsi ryhtyä mihinkään silloinkaan.
Lisäksi aivoni ovat virkeimmillään aamuisin ja työaika ajoittuisi juuri sille ei-skarpille vuorokaudenajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se hyvä ettei tarvi herätä niin aikaisin.
Niin varmaan niille, jotka osaavat ja/tai tykkäävät nukkua pitkään. En ole ap, joten en tiedä hänen tilanteestaan, mutta itse en vain kerta kaikkiaan osaa nukkua aamuisin yli kuuteen. Usein havahdun hereille jo paljon aiemmin enkä pääse takaisin uneen.
Minulle tuo 10-18 olisi painajainen. En osaisi kuitenkaan hyödyntää aamupäivää mihinkään, kun töihinlähtö takoo takaraivossa. Illalla kotiin tullessa on taas jo niin myöhä, ettei viitsi ryhtyä mihinkään silloinkaan.
Lisäksi aivoni ovat virkeimmillään aamuisin ja työaika ajoittuisi juuri sille ei-skarpille vuorokaudenajalle.
Ja vaikka osaisikin nukkua pitkään, niin perheellisenä on mahdotonta nukkua pitkään. Eikä tarvitse olla edes perhettä, riittää että puolisolla on aikainen herätys, niin kyllä siinä omakin uni katkee, kun puolison kello herättää.
Vierailija kirjoitti:
No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.
Mikä sun ongelma on?
Tuo oli minun ihannevuoroni sosiaalitoimessa ollessani. Kävin aina aamuisin lenkillä tai kuntosalilla ja lähdin töihin klo 9.15. Heräsin ihan hyvään aikaan klo 7. Toisaalta oli kiva kun illalla oli kotona klo 18.45, niin ehti tehdäkin vielä jotain. Eniten inhosin vuoroa klo 7 alkaen. Töihin piti lähteä ajamaan klo 6.15 ja herätys viimeistään klo 05.30 aamulla. Hyi olkoon! Joka ikinen kerta jouduin ottamaan töiden jälkeen päikkärit.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työaika sopii aamu unisille. Aamuvirkun kannattaa katsella toinen työ.
Mä olen aamu-uninen enkä kyllä pitäisi tuollaisesta työajasta.
Mä voisin mennä vaikka aamukuuteen, mutta tykkään nukkumisesta ja lukea aamulla mm. tätä paskapalstaa yms. niin menen useasti kymppiin töihin. Tänään en mennyt mutta lähden siltikin siinä kuuden aikaan, koska olen insinööri jonka työaika ei ole tessiin kirjoitettuna niin kuin hoitajilla. Tai on se sinne kirjoitettu, mutta se ei toteudu....
Itse tein vuosia 12-18 vuoroa (30h/vko työsopimus) vaatemyyjänä ja vaikka tykkäsin työstäni, niin tuosta työajasta en tykännyt. Todellakin tuntui että koko päivä menee töissä: heräsin klo 9, sen jälkeen koko ajan kellon vilkuilua että koska pitää lähteä töihin, sitten töihin lähtö klo 11, kotona takaisin klo 19, niin sanottua vapaa-aikaa (siis kotitöitä yms) kolmisen tuntia jonka jälkeen iltatoimet ja nukkumaan. Tarvin paljon unta (9h) enkä osaa nukahtaa heti kun menen sänkyyn, joten todellakin tuntui siltä etten ehdi koskaan tehdä mitään enkä varsinkaan tavata kavereita. Tykkäsin niin paljon työstäni etten halunnut irtisanoutua ja olin sinkku joten ei ollut perhettä.
Sitten aloin seurustella miehen kanssa joka töissä ma-pe klo 6-14. Eihän meillä ollut mitään yhteistä aikaa paitsi jos sain viikonlopun vapaaksi. No "onneksi" firma meni konkurssiin ja sain uuden työn marketista. Nyt työajat mitä sattuu 6:30-22:30 välillä, edelleen teen 30h/vko mutta välivuoroja korkeintaan 2 viikossa, ja tykkään näistä vuoroista paljon enemmän.
En osaa ap:lle muuta neuvoa antaa kuin että jos yrittäisit harrastaa jotain aamulla, vaikka lenkkeilyä, ja vapaapäivistä yrittäisi tehdä extrakivoja, tehkää vaikka koko perhe yhdessä jotain mukavaa jos puolisollasi sattuu vapaata yhtä aikaa kanssasi. Eihän vapaa-ajan tekemiset välivuoroja yhtään kivemmiksi muuta, mutta auttaisivat ehkä jaksamaan paremmin.
En tykkäisi yhtään. Olen aamuvirkku joten 7-15 on itselleni ihanteellisin. Töiden jälkeen sitten jumpat, ostokset yms. Ryhmäliikuntoja kun ainakaan täällä ei aamuisin ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap harrastaisi jotain muuta kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, hän ymmärtäisi että tuo on hieno työaika.
En tajua kommenttiasi. Ennemminkin näin; jos ap haluaisi harrastaa jotain muuta, kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, se olisi hankalaa työaikojen takia (10 - 18).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap harrastaisi jotain muuta kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, hän ymmärtäisi että tuo on hieno työaika.
En tajua kommenttiasi. Ennemminkin näin; jos ap haluaisi harrastaa jotain muuta, kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, se olisi hankalaa työaikojen takia (10 - 18).
Miten niin on hankalaa? Ainakin pk-seudulla voi tuon jälkeen tehdä edelleen ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmät ihmiset luulee omaa vuorokausirytmiään kaikille sopivaksi
Ja käytännössä nää on aina aamuvirkkuja.
Ja sit ahistaa mennä kymppiin töihin kun ollut jo 5h hereillä. Ei ahista kun herää ysiltä levänneenä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo kuulostaa aikalailla unelma työajalta. Ei tarvitse herätä liian aikaisin ja ehtii vielä halutessaan illalla touhutakin jotain ennenkun menee nukkumaan
Juurikin näin. Olisi mahtava työaika, niin saa nukkua aamuisin ja olla levännyt. Myös iltaisin on sitten aikaa nauttia myöhäisistä illoista. :) 9-17 olisi tuon kanssa myös yhtälailla sopiva (ehkä iltaharrastuksia ajatellen toimivampi. Itse olen aina ihan väsynyt jos on aikaisia aamuja, myöhemmin alkavat vuorot tekee virkeämpänä.
Siivoojana tai laitoshuoltajana yleensä aikaisia aamuja ja pääsee ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kesälläkin ihanaa päästä ajoissa töistä aamuvuorosta, niin on koko loppupäivä aikaa tehdä mitä vaan. Mua ei yhtään haittaa mennä klo 8-9. Välivuorot tappaa myös kaiken sosiaalisen elämän, kun ikinä ei jaksa/ehdi tapaamaan ketään.
T. Vaatemyyjä edelleen
Olet oikeassa, mutta saman saa aikaan käytännössä mikä tahansa työvuoro joka poikkeaa normaalista 8-16 ajasta. Itse teen pelkkää iltaa ja vaikka on toisaalta ihan kiva herätä kun huvittaa ja mennä töihin klo 15, ei mitkään harrastukset oikein onnistu eikä kaverisuhteiden ylläpitäminen ole helppoa kun olet aina töissä muiden ollessa vapaalla.
Tuo on kyllä ärsyttävä työaika, ei siitä pääse mihinkään. Oma työpaikka on auki 8-22 ja kyllä nuo 10-11 alkavat vuorot on niitä joihin on vähiten halukkaita. Suurimman osan unirytmillä tuo on just semmoinen ettei ehkä tehdä mitään aamulla eikä illalla. Toisinaan ne ihan jees kun saa nukkua pidempään tai hoitaa asioita aamulla (tosin tuo 10 alkava vuoro ei oikein mahdollista edes sitä asioiden hoitoa), mutta kyllä mieluummin ottaa ihan iltavuoron 14-22 tai aamun 8-16. Harrastukset olisi hankala järjestää jos aina pääsisi töistä vasta kuudelta, samoin kaikki kavereiden näkeminen, jos olisi lapsia niin ei pahemmin ehtisi illalla niiden kanssa aikaa viettää ennen nukkumaanmenoa... En tykkää. Onneksi noita ärsyttäviä vuoroja on yleensä max yksi viikossa.
Aivan ihana työaika. Sopisi minulle. En saa ikinä unta ennen puoltayötä ja herätys on kuuden jälkeen. Olen jatkuvassa univelassa.
Ehdotan kanssa, että käytät aamun aktiivisesti. Siis totutat itsesi aamuliikuntaan. Käyt uimassa, lenkillä, pyöräilemässä.. Suihkuun, syömään ja töihin. Illalla klo 18 ei tarvii enää miettiä jumppia tms. Liikunta on hoidettu ja sitten voit käydä kaupoilla, ulkona syömässä tai kävelyllä ennen kotisohvalle köllähtämistä. Pääset kulkemaan ruuhka-aikojen ulkopuolella :)
Vain tyhmät ihmiset luulee omaa vuorokausirytmiään kaikille sopivaksi[/quote]
Ja käytännössä nää on aina aamuvirkkuja.