Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?

Vierailija
11.04.2022 |

Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..

Kommentit (418)

Vierailija
61/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ala on hanurista - sieltä ja syvältä! Kaupan alalla on matala palkka, huonot vuorolisät, epäergonominen, yksitoikkoinen, haasteeton, henkisesti ja fyysisesti kuormittava työ ja epämukavat työajat. Pahinta on hankalien asiakkaiden henkilökuntaan kohdistama henkinen väkivalta.

Kaupan alalla psykososiaalista kuormitusta aiheuttavat väkivallan uhka, yksintyöskentely, kehno perehdyttäminen, aukioloaikojen pidentyminen, vaativa asiakaspalvelutyö ja käteisen rahan käsittely (ryöstönuhka). Epäergonominen ja raskas kassatyö aiheuttaa työntekijöille tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Kaupan alalla työntekijä kohtaa omaa aggressiotaan, pahaa oloaan ja vihaansa henkilökuntaan kohdistavia asiakkaita - etenkin iäkkäitä naisia ja iäkkäitä miehiä. Uhkaava asiakas voi olla väkivaltainen, päihtynyt tai lääkkeitten ja huumeiden vaikutuksen alaisena. Uhkaavia asiakastilanteita tuovat näpistykset, myymälävarkaudet, ammattivarkaat, ryöstönuhka ja käteisen rahan käsittely.

Onneksi moneen kauppaan on tullut itsepalvelukassat ja Kerää ja skannaa-palvelu laajenee myymälöissä. On hyvä, että perinteinen, henkisesti ja fyysisesti kuormittava ja raskas kassatyö vähenee kaupoissa ja tavarataloissa.

Itsepalvelukassat yleistyvät eikä niistä oikeastaan kenelläkään ole pahaa sanottavaa – kaupan työntekijätkin kiittävät, kun rankkaan kassatyöhön tulee vaihtelua: https://yle.fi/uutiset/3-11898443

Kerää ja skannaa -palvelu laajenee: kohta lähes 30 Prismassa voi skannata ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä: https://s-ryhma.fi/uutinen/keraa-ja-skannaa-palvelu-laajenee-kohta-lahe…

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla oli aina välillä 10-18 ja 11-19 vuoroja. Tosiaan oli fiilis että "koko päivä" menee vain töissä. Työtunnit osuivat omaan parhaimpaan aktiivisuusaikaan eli ennen ja jälkeen ei ollut paukkuja esim. fyysiseen harrastamiseen. Kesäaamuina oli helppo nousta kukonlaulun aikaan eli ehti tehdä vaikkapa kotihommia ennen duuniin lähtöä, mutta syys-talvikauden pimeydessä ei ollut yhtä simppeliä herätä aikaisin. 

Vierailija
62/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin. Heräsin klo 8:30 ja lähdin kotoa klo 9:30. Ei mulla ole mitään intoa/tarvetta herätä klo 6 tai edes 7. Parasta olisi työvuoro joka on 11-19. Sitten saisin elää täysin oman luonnollisen unirytmini mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi, kuin 8-16. Itse ainakin olen ihan totaalisen väsynyt aikaisista herätyksistä, kun pääsen klo 16 töistä, että se 2 tuntia menee palautumiseen...

Vierailija
64/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin noita 10-18, 11-19 ja 12-20 vuoroja joskus ravintola-alalla ollessani tein ja kyllähän niissä koko päivä menee pilalle, kun aamulla ei ehdi juuri mitään eikä ehdi illallakaan.

Vierailija
65/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon parempi, kuin 8-16. Itse ainakin olen ihan totaalisen väsynyt aikaisista herätyksistä, kun pääsen klo 16 töistä, että se 2 tuntia menee palautumiseen...

Aikainen herätys. 🤣🤣🤣 leipomossa voit kokeilla herätä 02-03 valmisteleviin töihin, että aamuvuoro saa lentävän lähdön 05.00.

Vierailija
66/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälläkin ihanaa päästä ajoissa töistä aamuvuorosta, niin on koko loppupäivä aikaa tehdä mitä vaan. Mua ei yhtään haittaa mennä klo 8-9. Välivrot tappaa myös kaiken sosiaalisen elämän, kun ikinä ei jaksa/ehdi tapaamaan ketään.

T. Vaatemyyjä edelleen

Vierailija
67/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en kyllä haluaisi tuollaista työvuoroa. Heti vaan aamusta töihin ja loppupäivä on sitten vapaata. Tuo pätkiin päivän kummastakin päästä. 

Vierailija
68/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen espanjalainen toimistotyöaika sopii mulle hyvin. 9-17 tai 10-18 ja sen jälkeen teatteriin, elokuviin, iltasalille, ravintolaan illalliselle jne. Illalla riittää, että nukahtaa puolen yön aikaan. Aamulla voi herätä 7.30 - 8, tehdä kotitöitä, lukea aamulehden ja kävellä rauhassa töihin. 

Tein tuolla rytmillä töitä 5 vuotta ennen lapsia toimistotyössä liukuman puitteissa (liukumat 6-10 ja 15-19). Sopi todella hyvin omaan rytmiini ja omiin harrastuksiini.

Vierailija
69/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä, miksi täällä puhutaan, että tuollainen työ mahdollistaisi jotenkin erityisen myöhään nukkumisen. Jos työmatka on vaikka 30 minuuttia ja aamutoimiin menee 45 minuuttia, niin joka tapauksessa on herättävä "jo" 8.45. Jos haluaa nukkua noin kahdeksan tuntia, on oltava unessa 00.45. Käytännössä siihen iltaan jää siis noin kuusi tuntia, ja siitä suuri osa niin myöhäiseen aikaan, että esimerkiksi viikottainen, sitoutunut harrastaminen ei onnistu. 

Vierailija
70/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaa ennen perhettä tein tuon vuoron kaupan kassalla lähes joka lauantai monta vuotta, pidin kovasti. Kivat lisät tuli iltapäivästä ja illalla jaksoi vielä ulkoilla ja katsella telkkua, olin sinkku. Baariin ei kaivannut eikä pk-seudulla olisi ollut rahaakaan kun asuminen maksaa. Säästin lisät kesälomamatkaan. Opiskeluaikaan tein myös perjantaisin 11-19 ja oli sekin kiva vuoro :)

Eihän tuo kerta viikkoon mikään paha olisi. Mun tarvii niitä vuoroja tehdä viikossa se viisi.

Vierailija
71/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on vaihtoehtoja kun ottaa sen asenteen, että on muita vaihtoehtoja. Aloituksesta ei näe minkä alan töitä tai minkälaista osaamista sulla on, mutta miten olisi jokin täysin netissä tehtävä työ, jota voit tehdä kotoa käsin. Esim. jos tekisit vaikkapa jonkinmoisia virtuaalisen assistentti hommia. Jos paikkakunnallasi ei tosiaan ole muunlaisia töitä, niin voisitko muuttaa mahdollisesti muualle? Ja mikä tosiaan estää hankkimasta koulutustakaan?

Vierailija
72/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut haluaisivat kaikille tuollaiset työvuorot.

Vierailija
73/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä, miksi täällä puhutaan, että tuollainen työ mahdollistaisi jotenkin erityisen myöhään nukkumisen. Jos työmatka on vaikka 30 minuuttia ja aamutoimiin menee 45 minuuttia, niin joka tapauksessa on herättävä "jo" 8.45. Jos haluaa nukkua noin kahdeksan tuntia, on oltava unessa 00.45. Käytännössä siihen iltaan jää siis noin kuusi tuntia, ja siitä suuri osa niin myöhäiseen aikaan, että esimerkiksi viikottainen, sitoutunut harrastaminen ei onnistu. 

Niin no lähes yhdeksään nukkuminen on kyllä jo aika pitkään. Monet herää kuuden tai seitsemän aikaa. Ja osa vielä aikaisemmin jos menee vaikka kuuteen aamulla töihin.

Vierailija
74/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liukuva työaika ja valtaosa tekee tuollaista työaikaa. Itsekään en tykkäisi vaan teen ihan perus 8-16. Sopii minun elämänrytmiin paremmin.

Pystyisitkö muokkaamaan omaa rytmiäsi niin, että tuo tuntuisi samalta kuin 8-16. Varsinkin nyt keväällä ja kesällä, kun on koko ajan valoisaa, voisi varmasti tehdä paljon kaikkea, vaikka siirtäisi rytmiä kaksi tuntia eteenpäin.

Vierailija
75/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei ole tae työllistymisestä.

N22

Vierailija
76/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, eikö ihan koko maailma pyörikään aamuvirkun pikku navan ympärillä? Katsos kun vuorokaudessa on ihan yhtä monta tuntia kaikilla. Sen kun heräät vähän ennen työvuoroa, niin ei mene aamulla aikaa hukkaan vaan työ aloittaa päivän. Sitten vastaavasti menet yöllä myöhemmin nukkumaan, esim klo 2 aikaan, riippuen siitä paljonko tarvitset unta. Näin sinulla jää työvuoron jälkeen IHAN YHTÄ MONTA TUNTIA AIKAA, jotka voit viettää hereillä kuin mitä jäisi jos pääsisit klo 16.

Vierailija
77/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin mahdollinen työaika. Koko päivä pilalla eikä ehdi olla lasten kanssa.

Vierailija
78/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosia tuota työaikaa erikoiskaupassa ja kyllähän se oli ihan hanurista perheelliselle. Aamulla ei todellakaan voinut nukkua pitkään, vaan heräsin kun muukin perhe. Aamun tunnit meni siihen, että laittoi perheen matkaan ja pyöräytti ehkä koneellisen pyykkiä, mutta sekin aina tarkasti laskettuna, että varmasti ohjelma ehtii pyöriä ennen töitä. Siinä ei kyllä ollut mitään rentoa ja vapaa-aikafiilistä, kun odotit töihin lähtöä, joka koitti 9.30.

Työpäivän jälkeen olin kotona 18.45. Lasten harrastukset, pelit, vanhempainillat ym. alkoi 18.00 tai aiemmin. Välillä pääsin hakemaan lasta harrastuksesta, mutta koskaan en ehtinyt seuraamaan treenejä. Omista harrastuksista sai vain haaveilla ja kavereista ei ollut lenkkiseuraa enää 19 jälkeen.

Kotona ehti siis just käydä pesulla ja syödä ja lasten iltatoimet alkoikin kahdeksalta - tunti sen jälkeen kun olin tullut kotiin. Illalla ei voinut käydä kolistelemaan ja puuhailemaan omia, kun lapset oli pedissä 20.30-21 välillä.

Mikä onni ja autuus koittikaan, kun vaihdoin 8-16 työhön! Ihan käsittämätöntä, miten paljon arkipäivässä voikin olla aikaa! Ehtii käydä työpäivän jälkeen kaupassa, eikä kello ole miljoona. Voi harrastaa ja välillä tavata kavereita, olla osallinen muun perheen arjessa. Nytkin kello on vasta 16.45, ruoka on kohta valmis, 17.30 mennessä on syöty, lapsen harrastus alkaa 18.15 ja tässä ehtii vielä vaikka mitä ja lämmittää saunankin!

Vierailija
79/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uli 10v. kaupanalalla, enkä ikinä oppinut pitämään noista vuoroista.

Ulisitko asiasta koko tuon 10 vuotta?

Vierailija
80/418 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mikset hae uutta työtä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi