Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo on kaikkien kinkkisin työvuoro.
Sekä aamu että ilta menee tavallaan työhön. Oma työmatkani kestää tunnin.
Lähden aamulla töihin klo 9 ja palaan illalla kotiin klo 19.
No onhan siinä vielä iltaa jäljellä muutama tunti, mutta kyllä rajoittaa harrastuksia. Eikä työpäivän päälle enää oikein jaksa minnekään aina lähteä, edes lenkille.
Anteeks mutta mitkä harjoitukset alkavat aina klo 16?
Itse harrastan oopperaa ja esitykset alkavat klo 19 ja päättyvät usein viisi tuntia myöhemmin.
Olen tehnyt vuosia tuota vuoroa. Nuorempana nautin siitä, että sain nukkua pitkään ja valvoa myöhään. Nykyään olen alkanut hyödyntää pitkiä aamuja. Herään todella aikaisin ja ehdin tehdä paljon kaikkea ennen töitä. Hyvä puoli on vieläpä se, että aamulla on virkeä ja tuon virkeän ajan saan käyttää omiin asioihini. Töissä sitten saa olla jo illasta vähän nuutunut, sen jälkeen ei tarvitsekaan jaksaa muuta kuin tulla kotiin, syödä, rentoutua ja käydä nukkumaan.
Tuohan olisi täydellinen työaika jos 8h työpäivä pitäisi tehdä! Mene myöhemmin nukkumaan niin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työt on tyypillisesti 8-20. Asiantuntijatyössä, jossa teroitetaan, että asiakkaalle ei koskaan sanota ei. Jos perjantaina klo 16 ilmoittaa, että työ pitää tehdä heti, niin sitten perutaan iltamenot. Kun äitini oli saattohoidossa, kysyttiin, että voinko illalla jäädä ylitöihin. Olin matkalla töistä äidin luo, kun hän lopulta kuoli.
10-18 vuorot passaisi hyvin.
Kai uhriuduit somessa ja kaikissa mahdollisissa paikoissa ja itkit "uupumusta"...
Se olisi kyllä oikeutettua. Ei tämä meno normaalia ole.
Onhan tuo vähän hölmö työaika. Ennen sitä ei ehdi tehdä mitään järkevää, ellei herää kukonlaulun aikaan, ja joskus kuuden jälkeen kotiin tullessa (en tiedä tosin ap:n työmatkan kestoa) on kuitenkin jo alkuilta.
Miten oppisit niistä pitämään? Et välttämättä mitenkään, mutta jos haluat oppia hyödyntämään niitä, niin mitä jos kokeilisit herätä aiemmin ja hoitaa esim. kotitöitä tai harrastaa hieman liikuntaa ennen töihin menoa? Mä laitan joskus aamulla pyykit valmiiksi koneeseen ja muistutuksen itselleni, että muistan laittaa koneen päälle heti kun tulen töistä. Silloin ehdin vielä pyörittää koneen helposti ennen iltaa.
Valvo pidempään ja nauti hitaista aamuista.
Mikä noissa työvuoroissa on ongelmana? Saa nukkua pitkään, harrastaa illalla ja valvoa pitkään. Toisaalta jos on aamuihminen voi myös herätä aikaisin, touhuta aamulla vaikka mitä ennen töihin lähtemistä ja mennä illalla aikaisin nukkumaan .
Tuo olisi minulle ihanteellinen työaika, mutta valitettavasti harrastukseni alkavat iltaisin klo 17.30-18 aikoihin. Niiden ollessa joulutauolla siirryin tekemään työni klo 10-18 ja vieläpä etänä. Minulle luontevin nukkumaanmenoaika on klo 1 aikoihin, joten oli ihanaa saada nukkua riittävän pitkään myös arkena.
Kaupan alalla oli aina välillä 10-18 ja 11-19 vuoroja. Tosiaan oli fiilis että "koko päivä" menee vain töissä. Työtunnit osuivat omaan parhaimpaan aktiivisuusaikaan eli ennen ja jälkeen ei ollut paukkuja esim. fyysiseen harrastamiseen. Kesäaamuina oli helppo nousta kukonlaulun aikaan eli ehti tehdä vaikkapa kotihommia ennen duuniin lähtöä, mutta syys-talvikauden pimeydessä ei ollut yhtä simppeliä herätä aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Outo työaika. Missä tuommoisia?
Kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Marketeissa esimerkiksi sekä erikoisliikkeissä, moni niistä on avoinna klo 10-18 arkipäivisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monessakin paikassa, ja sitä usein kutsuttiin välivuoroksi ja suurin osa inhosi niitä.
Koko aamun saa kytätä kelloa milloin pitää lähteä, eikä kerkee tekemään juuri mitään...koska pitää lähteä hiton välivuoroon.
Vierailija kirjoitti:
No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.
Olen normaali ja onnellinen ihminen. Automaattisesti herään JOKA aamu viimeistään klo. 6. Töihin menen kymmeneksi. Ihanaa häärätä heti aamusta ja nauttia elämästä:)))
Vierailija kirjoitti:
10 - 18 on hyvä työaika. Ei mitään valittamista.
Mitä ihmettä höpötät? Ei tuo kyllä kivalta kuulosta. Mieti jos sinulla olisi melkein päivittäin heti aamusta melkein iltaan tekemistä josta et pidä , saisit siitä ehkä rahaa jonkin erran käteenkin , mutta mitä teet sillä rahalla ruokakaupan lisäksi jos sinulla ei ole juuri vapaa aikaa? Ymmärrän kyllä aloittajaa, minuakin harmittaisi.
En tekisi moista työaikaa pitkään. Tuossahan menee tosiaan melkein koko päivä hukkaan.
Olen itse iltavirkku, mutta tykkään aikaisista aamuvuoroista. Tänäänkin pääsen töistä klo 15, siinä on vielä tolkuttoman paljon aikaa tehdä kaikkea ennen nukkumaanmenoa. Ja se on oikeasti vapaa-aikaa, toisin kuin ennen työvuoroa hereillä vietetty aika joka menee hukkaan töihinlähtöä odotellessa. En siis laske ennen työvuoroja olevaa vapaa-aikaa ollenkaan samaksi kuin vuoron jälkeen olevaa.
Inhoan tavallisiakin iltavuoroja (13-21). Hyväpuoli toki on että saa nukkua pitkään, mutta siinähän se päivä sitten menikin.
Tsemppiä, ap. Pyrkisin itse millä hinnalla hyvänsä vaihtamaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on kyllä aika kurja vuoro. Hyvä puoli tuossa tietysti on, että voit venyttää iltaa vähän pidemmälle, eikä ole niin kiire nukkumaan, kun ei tarvitse aamulla kukonlaulun aikaan herätä.
Mitä kurjaa tuossa on verrattuna 14-22, 7-15 tai 13-24 vuoroihin?
Pahin työaika ikinä, kuten toi 11-19. Tykkään enenmän aamu- tai iltavuoroista. Onneks mulla harvoin 10-18 vuoroa, iso vaateliike kyseessä. Mun harrastukset alkaa klo 17:30-18, joten niihin ei ehtis. Ei kiitti.. jos työaika olis pelkkää 10-18, niin nostaisin kytkintä.
Unelma työaika!