Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
No tuollaisella työajalla pysyy ainakin unirytmi kunnossa - ottaisin mielelläni! Oletko kokeillut vuodesta (vuosikymmenestä) toiseen tehdä kolmivuorotyötä? Tiedätkö mitä on tehdä vaikka yhdeksän päivän työputki ja sekin sekaisin erilaisia työvuoroja. Vuosien myötä raskaimmista tuntuvat vuorot illasta aamuun: iltavuoro loppuu klo 21 tai vielä myöhemmin ja siitä seuraavaan aamuun töihin klo 7 - vähäisillä ja huonoilla yöunilla. Yövuoro menee sinänsä, mutta seuraava päivä on kaamea, jos päivällä ei pysty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap harrastaisi jotain muuta kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, hän ymmärtäisi että tuo on hieno työaika.
Kenelle on ja kenelle ei. Lukemisessa ja kutomisessa ei ole mitään vikaa, eikä joku toinen harrastus ole toista arvokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
No jos on sellainen herranterttu että on pakko nousta klo 5.30 joka H E L V E T I N päivä, niin kannattaisiko vaihtaa alaa. Normaalit, onnelliset ihmiset eivät nouse siihen aikaan.
Onko tämä sama provoilija..? Ketään ei tee epänormaaliksi koska nousee. Itse nousen ennen 5, töihin 6, nukkumaan 21 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työaika sopii aamu unisille. Aamuvirkun kannattaa katsella toinen työ.
Sopii toki aamu-unisille, mutta myös meille aamuvirkuille: aamulla on aikaa tehdä virkeänä omia juttuja. Ehtii käydä lenkillä, salilla tai kaupassa tai hoitaa kotitöitä pois päiväjärjestyksestä. Mä tykkään olla töissä 10-18.
Musta on ihanaa, etten tarvitse herätyskelloa tehdessäni töitä klo 10-18. Nukun siis yöni paljon levollisemmin. Jos taas olen menossa aamuvuoroon klo 7, nukun koko yön huonosti, koska alitajuisesti pelkään että pitää jo herätä. Aamuvuoron jälkeen tarvitsen päikkärit, joten eipä sitä harrastusaikaa jää yhtään enempää kuin myöhäisemmän vuoron jälkeenkään.
Tuo työaika sopii aamun torkuille. Minusta on ollut kauheaa aina ne päivät, jolloin työt pitää aloittaa klo 8. Aivot eivät toimi vielä silloin. Ja jotkut vielä sanovat, että se on just parasta, kun on ihan virkeänä aikaisin aamulla.
Mutta siis sinulla on nyt sitä samaa tuskaa, jota iltavirkut kokevat aikaisina aamuina.
Moniko normaali ihminen harrastaa teatteria🤣 ei muut kuin foliohatut
Vierailija kirjoitti:
Musta on ihanaa, etten tarvitse herätyskelloa tehdessäni töitä klo 10-18. Nukun siis yöni paljon levollisemmin. Jos taas olen menossa aamuvuoroon klo 7, nukun koko yön huonosti, koska alitajuisesti pelkään että pitää jo herätä. Aamuvuoron jälkeen tarvitsen päikkärit, joten eipä sitä harrastusaikaa jää yhtään enempää kuin myöhäisemmän vuoron jälkeenkään.
Minulla on muuten sama juttu. Aikainen aamuherätys hermostuttaa niin, että nukun huonosti sitä edeltävän yön.
Pahimmoilleen tuollaisessa työvuorossa menee koko päivä pilalle, on herättävä aikaisin että kerkeäisi aamupäivällä tehdä edes jotain, mutta illallakin aikaa ei hirveästi jää kun pitää mennä jo nukkumaan.
Jos yhtään lohduttaa, nyt kesällä kun on niin paljon valoisampaa, voi olla liikenteessä paljon myöhempään. Ja ei tarvitse sitten herätä kukonlaulun aikaan. Keski-/Etelä-Euroopassa tuo ois ihan kelpo päivärytmi tulla myöhempään pois töistä mut ymmärrän että täälläpäin voi vähän harmittaa.
Toisaalta mulla on joskus itselläni ollut pitkät työmatkat niin vaikka on herännyt aikaisin, oon päässyt vasta 6 aikoihin tai myöhemmin vasta kotiin.
Käy vaikka tehokkaalla lenkillä aamusta tai tee hiit-treeni. Illalla voit tehdä vaikka lyhyen joogaharjoituksen ja syödä herkullisen päivällisen.
Tänä toki sopii vaan, jos pidät liikunnasta :D
Tai vaihtoehtoisesti aamulla käy kahvilassa kävellen ja illalla mene kirjastoon. Luksusta päivään
Paskin työvuoro ikinä! On sekä aamu että ilta pilalla. Sen lisäksi et saa penniäkään iltalisiä koska ne alkaa klo 18 jälkeen vasta(ainakin kaupanala). En suostuisi tuollaseen työaikaan.
Olen tehnyt vuosia 12-20 -vuoroa, enkä enää koskaan halua aamuun. Saa nukkua pitkään ja iltalisistä tulee hyvä potti vuositasolla. Työkaverit himovat vain aamuvuoroja silmäpusseineen ja haukotteluineen. Vapaata ei ole yhtään enempää vaikka kuinka zombina aamuun vaeltaa.
Onhan tuo vittumaisin vuoro. Iltavuoro mulla 14-22.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuo kuulostaa aikalailla unelma työajalta. Ei tarvitse herätä liian aikaisin ja ehtii vielä halutessaan illalla touhutakin jotain ennenkun menee nukkumaan
Lapsi perheessä joutuu kyllä heräämään jo aamulla.
Lapsia ei pysty kuljettamaan harrastuksiin, kun ne alkaa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap harrastaisi jotain muuta kuin kirjaston kirjoja ja kutomista, hän ymmärtäisi että tuo on hieno työaika.
Täh? Tuohan on juuri sosiaalisesti pa,kin työaika. Aamulla kaikki muut ovat töissä tai eivät useimmiten jaksa nähdä aamukahvin merkeissä esim klo 8. Jos haluaa esim urheilla täytyy herätä riittävän aikaisin että ehtii.
Illalla kuuden jälkeen osalle ihmisistä on jo liian myöhä, lapsellisilla alkaa iltatouhut, lapsettomia voi ehkä nähdä. Ohjattuja harrastuksia on vielä siihenkin aikaan, mutta itse inhoan sitä jos joudun suoraan töistä kiitämään harrastukseen enkä saa hengähdystaukoa väliin.
No joko herää aikaisemmin tai valvoo myöhempään, jos tuo on säännöllisenä työaikana, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa, toisin se on meillä, ku voi olla että pääsee vaikka 22 illalla töistä ja on seuraavana päivänä se 10-18 vuoro ja sitä seuraavana voi taas alkaa vaikka klo 7 aamulla. Että siinä sulle paskatyöaikoja ja tällasia on nimenomaan siellä hoitoalalla.
Ajattelin noin aiemmin, mutta myöhemmin hakeuduin juuri tuohon vuoroon ja sopii mulle ihanteellisesti, tässä elämäntilanteessa.
Minulla on vapaasti liukuva työaika ja teen töitä yleensä 10-18 tai 12-20. Olen toivottoman aamu-uninen ja nuo ajat sopivat luontaiseen rytmiini.
Mutta varmasti ahdistaisi tehdä töitä tuohon aikaan jos tykkäsin herätä aamulla varhain. Siinä kävisi helposti niin ettei aamulla uskalla alkaa tekemään mitään (koska kuitenkaan ei muista katsoa kelloa ja sitten myöhästyy töistä) ja töiden jälkeen ei enää ehdi eikä jaksa tehdä mitään.
Ja sä oot sit vähän parempi paskanaama kun valvot yli puolenyön?