Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?

Vierailija
11.04.2022 |

Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..

Kommentit (418)

Vierailija
241/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kahdeksan tuntia sen kesto on. Miten muka ei jää aikaa?

Vierailija
242/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vettu mitä ülinaa täällä. Todella hirveää kun joutuu olemaan iltakuuteen töissä 😆 Koko ilta jää silti vielä vapaaksi ja jaksaa touhuta ku on saanu kunnolla aamun nukkua.

Kuten täällä on moni jo kommentoinutkin, on ongelma siinä, ettei voi tai osaa nukkua aamulla pitkään.

No jos se osaamisesta on kiinni, niin on jo säälittävää. Valvoo tarpeeksi myöhään edellisenä iltana. Ei silloin mennä nukkumaan kun haluaisi, jos se ei osu järkevään rytmiin työvuoron kannalta. Vaikka väsyttäisi esim klo 22, niin silti pitää valvoa vähintään klo 01 saakka. Ei ole vaikeaa jos on halua. Tai sitten voi toki vain üikuttaa.

Teen vuorotyötä ja iltaviikolla unet jää lyhyemmiksi kuin aamuviikolla. Vaikka menen myöhään nukkumaan en saa pakotettua itseäni nukkumaan niin paljoa pidempään,että unitunteja tulisi yhtä paljon.

Yövuorossa kärsin todella paljon univajeesta kun uni ei tule ja se ei kestä riittävästi päivällä vaikka yö on mennyt valvoessa

Kaltaisesi uikuttajat ei ole tainnut joutua pidempää jaksoa elämään poiketen sisäisestä kellostaan.

Itse olen iltavirkku, joten kolmivuorotyössä inhosin eniten klo 5.40 herätyksiä, kun vaikka menisin sänkyyn viimeistään klo 23 niin uni tulee vasta puolenyön-yhden aikaan ja lisäksi se on katkonaista.

Yövuoron jälkeen pääsin nukkumaan klo 8.30-9 aikaan ja heräsin ensimmäisen kerran joskus klo 11, toisen kerran klo 13 aikoihin enkä sen jälkeen enää saanut unta. Minulla olikin tapana vielä torkkua 1-1,5h ennen yövuoroon lähtöä.

Nyt etätyössä nautin talvella, kun pystyin joinakin päivinä tekemään työni klo 10-18 välillä, jolloin sain suurinpiirtein riittävästi unta herätyksen ollessa klo 9.45. Nyt kesäajan ja lisääntyneen valon määrän vuoksi nukun entistä huonommin, heräilen useammin pitkin yötä ja aamulla herään puoli tuntia - tunnin ennen herätyskellon sointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kahdeksan tuntia sen kesto on. Miten muka ei jää aikaa?

Siinä ei ehdi rentoutumaan, kun pätkäistään päivää kummastakin päästä. Minä alan aamulla miettiä työasioita ja onneksi voin aloittaa työt jo klo 7 halutessani. Työpäivän jälkeen en mieti yhtään töitä vaan pystyn rentoutumaan töiden jälkeen nukkumaan menoon asti ja tuossa ajassa ehtii tehdä kaikenlaista eikä tarvitse miettiä, koska pitää lähteä töihin. Mulla menisi koko aamupäivä piloille, jos pitäisi odottaa töiden alkamista klo 10:een. Mulle parasta on ylös, ulos ja töihin. 

Vierailija
244/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari viikkoa tuollaista vuoroa viime kesänä ja se on ihan peestä. Aamulla ei ehdi mitään ja ilta jää lyhyeksi myös. Onneksi sain vaihdettua vuoroa. 

Vierailija
245/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet tarpeeksi 12-20 työvuoroa, 10-18 alkaa tuntua oikein mukavalta.

Vierailija
246/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä päivää alkavat työvuorot nyt vaan on perseestä suurimman osan mielestä.

Vierailija
247/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on joko työpaikan vaihto tai opiskelu ja alanvaihto. Kenenkään ei ole pakko työskennellä myyjänä. Kaupan alalla on epämukavat työajat, surkea palkka ja huonot vuorolisät. Kaupan alalla "henkilökuntaetuina" on vastentahtoinen osa-aikatyö, turvaton yksintyöskentely, ryöstönuhka ja uhkailu ja henkinen väkivalta asiakkaitten taholta.

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin oon ihan poikki välivuorojen jälkeen (10-18/11-19). Ei todellakaan jaksa harrastaa enää mitään ja koko päivä menee. Ihan eri fiilis jos pääsee klo 16 töistä tai mennä iltavroon klo 15, silloin on koko päivä aikaa mennä vaikka salille.

T. Isossa vaateliikkeessä myyjänä

Vierailija
248/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskellä päivää alkavat työvuorot nyt vaan on perseestä suurimman osan mielestä.

Aamuyön vuoro se vasta pahin onkin. Joskus opiskeluaikoina jaoin yhtenä kesänä sanomalehteä ja vuoro alkoi joskus 2.30. Sain siis hetken nukuttua alkuyöstä ja sitten aamulla pääsi taas jatkamaan unia.

Vierailija
249/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on paska työaika. Tein yhdessä vaiheessa sellasta vuorolistaa että pari päivää 8-18 ja parina 13-20.00. Sit yhtenä päivänä sellainen "normaali" päivä. Tuntui että en näe lapsia enää ollenkaan, olivat alakouluikäisiä. Ihan paskat vuorot.

Vierailija
250/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat työt ja vedät liiton rahoja.

Ei ole vaihtoehto. Ap

Eivät edes ole mitään liiton rahoja. Kaikkien veronmaksajien rahoja, joita yksipuolisesti lahjoitetaan vain työttömyyskassan jäsenille.

Vierailija
251/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh toi olis mulle niin passeli! Oon aamu-uninen ja vasta käynnistyn klo 18 jälkeen. Sehän on optimaalista vapaa-aikaa ajatellen :D

Vaihdetaanko töitä?

Vierailija
252/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätys klo 7

Liikuntaa 7.30-8.45

Suihku ja siistiytyminen 8.45-9.15

Matka töihin alkaa 9.25

Työpaikalla 9.50

Työaika alkaa 10.00

Mikä tässä on oikeasti ongelma jollekin? Sydäntalvella tuo on siksikin kiva, että aamulla näkee valoa, toisin kuin 8-16 työajalla.

Oletko koskaan kuullut ryhmäliikunnasta ja joukkuelajeista? Niiden harrastusaikaa ei niin vaan siirretä aamuun?

Vierailija
253/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätys klo 7

Liikuntaa 7.30-8.45

Matka töihin alkaa 9.25

Työpaikalla 9.50

Työaika alkaa 10.00

Mikä tässä on oikeasti ongelma jollekin? Sydäntalvella tuo on siksikin kiva, että aamulla näkee valoa, toisin kuin 8-16 työajalla.

Ihan yhtä paljon valoa molemmissa. Sydäntalvella valoisaa on muutama tunti välillä 11-15

Vierailija
254/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan lainausmerkeisäs "valoisaaa" sillä silloinkaan aurinkoa ei näy pariin kuukauteen.

Vierailija
255/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu; jos olen kotona kolmen jälkeen, olen ihan pirteä ja jaksan ja ehdin tehdä vaikka mitä enkä ole väsynyt. Yleensä olen aina kuuden jälk kotona. Olen selvästi väsyneempi ja haluttomampi enää tekemään mitään. Vaikka työpäivän pituus ja kuormittavuus on sama, minulla ei riitä virtaa samalla tavalla enää illalla kun kotiudun töistä. Ap

Tässä vielä yksi kommenteistani niille ketkä sitä ei ole lukenut. Tottakai olen kiitollinen että minulla on työpaikka. Niitä ei täällä ihan noin vain vaihdeta, kun ei ole mistä valita uutta työtä. Ap

Vierailija
256/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin 10-18 työvuorot, ei valittamista. Pääasiassa tyytyväisyyteeni vaikuttaa se, että unirytmini pysyy normaalissa, kun laitan nukkumaan puolilta öin ja herään kahdeksan maissa ja tästä poikkeaminen voi lyödä unettomuuden päälle. Mutta harmittaa, että monet liikkeet menevät kiinni klo 18 niin täytyy suunnitella milloin niissä pääsee käymään tai pyytää vapaata.

257/418 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras. voi valvoa ja aamusta nousta myöhemmin.

Vierailija
258/418 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätys klo 7

Liikuntaa 7.30-8.45

Matka töihin alkaa 9.25

Työpaikalla 9.50

Työaika alkaa 10.00

Ihan yhtä paljon valoa molemmissa. Sydäntalvella valoisaa on muutama tunti välillä 11-15

Ongelma on siinä että kaikki ryhmäliikunta alkaa klo 17- 18.30 välisenä aikana. En koskaan pääse osallistumaan mihinkään. Kaikki sosiaalinen elämä melko rajoitettua töiden ulkopuolella. Ap

Vierailija
259/418 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kukaan ei suostuisi tuollaisia vuoroja tekemään, sellaisia ei olisi

Vierailija
260/418 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähden aamulla töihin klo 9   ja palaan illalla kotiin klo 19.

No onhan siinä vielä iltaa jäljellä muutama tunti, mutta kyllä rajoittaa harrastuksia.  Eikä työpäivän päälle enää oikein jaksa minnekään aina lähteä, edes lenkille.

Aivan. Eivät kaikki asu työpaikan vieressä, vaan pitää ne matkatkin laskea mukaan. Helposti menee tunti yhteen suuntaan.  Jos on joka  päivä kotoa pois klo 9-19, jää omaa aikaa todella vähän.

Yhtä paljon kuitenkin kuin kaikille muillekin 8 tunnin työpäivää tekeville. 

Mutta vähemmän yhteistä aikaa esim. perheen kanssa, tai joukkuetreeneihin/ryhmäliikuntaan, jne. Eikä ne aamut ole samanlaista vapaata kuin illat, kun "kohta pitää kuitenkin lähteä". Vapaa-aika pirstaloituu, eikä se silloin tunnu yhtä pitkältä tai palauta työstä samoin.

Aamu-uniselle tuo rytmi sopii. Kun meillä oli aamuliukuma puoli kymmeneen, menin usein töihin puoli kymmeneksi. Iltaisin olin sitten kotona vähän ennen seitsemää.

Kyse onkin siitä, että ap ei voi valita työvuorojen aikataulua niin kuin sinä pystyt tekemään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän