Mä niin inhoan näitä 10-18 työvuoroja. Miten oppisin pitämää niistä?
Työvuoroistani suurin osa on klo 10-18. Miten osaisin/oppisin suhtautumaan niihin positiivisesti? Inhoan sitä kun koko päivä menee töissä. Aikaa ei juuri jää mihinkään pakollisten kotitöiden yms lisäksi. Työpaikan vaihtokaan ei oikein ole vaihtoehto kun täällä ei pahemmim ole valinnan varaa. Pitäisi ainakin lähteä koulun penkille, hoitoala sellainen missä voisi täällä työllistyä, mutta se koulutus puuttuu. Olen niin kyllästynyt/ väsynyt tähän. Mitä te toiset ko vuoroa tekevat pidätte työajasta? Tiedän että pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka (olenkin), mutta silti..
Kommentit (418)
Sinun ei tarvitse kulkea työmatkoja pahimpien ruuhkien aikaan. Siis mikäli siellä missä asut on ruuhkia.
Ehtisit hyvin harrastaa liikuntaa aamulla ja se piristäisi koko päiväksi. Kunhan kesän helteet alkavat, olet onnellinen kun voit liikkua aamulla ennen kuumuutta ja viettää koko päivän ilmastoidussa työpaikassa. Voisit vaikka ulkoilla aamulla ennen töihin menoa tai kulkea työmatkan pyörällä ilman kiirettä.
Mä rakastan tuota työaikaa. Klo 23 nukkumaan ja ylös aamulla klo 8:52.
Tykkään tästä työajasta (klo 10-18) koska asun Helsingissä ja ruuhkia on bussissa, metrossa ja kaupassa vain vähän. 8-16 vuorossa olisi enemmän väkeä kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Mun työt on tyypillisesti 8-20. Asiantuntijatyössä, jossa teroitetaan, että asiakkaalle ei koskaan sanota ei. Jos perjantaina klo 16 ilmoittaa, että työ pitää tehdä heti, niin sitten perutaan iltamenot. Kun äitini oli saattohoidossa, kysyttiin, että voinko illalla jäädä ylitöihin. Olin matkalla töistä äidin luo, kun hän lopulta kuoli.
10-18 vuorot passaisi hyvin.
Valintoja. Voi vaihtaa työpaikkaa, jos haluaa että muutakin elämää on. Ei ehkä jhelposti, mutta kuitenkin, valintoja...
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse kulkea työmatkoja pahimpien ruuhkien aikaan. Siis mikäli siellä missä asut on ruuhkia.
Ehtisit hyvin harrastaa liikuntaa aamulla ja se piristäisi koko päiväksi. Kunhan kesän helteet alkavat, olet onnellinen kun voit liikkua aamulla ennen kuumuutta ja viettää koko päivän ilmastoidussa työpaikassa. Voisit vaikka ulkoilla aamulla ennen töihin menoa tai kulkea työmatkan pyörällä ilman kiirettä.
Ilmastoidussa työpaikassa? Missä sanotaan että ap työskentelee ilmastoidussa työpaikassa?
Hoitoalalla riippuu paljon siitä missä olet töissä, mutta aika monessa paikassa on täysin epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Aamuvuoro on tyypillisesti 7-15 (joskus tuntien tasaukseksi voi olla lyhempi). Iltavuorot vaihtelee ja voi olla monia erilaisia, mun nykyisessä duunissa esim. 12-20, 13-21 ja 13:30-21:15 ja itse et pääse valitsemaan mitä noista teet, vaan ihan sattumanvaraisesti kaikkia sekaisin. Yövuorot sijoittuvat useimmissa paikoissa klo 20:30-7:30 välille. Eli jos oot kovin herkkä sille että säännöllinen rytmipitää olla niin en suosittele. Vapaapäiviä on 3 viikon listassa se 6 päivää, eli se niistä paljon kadehdituista pitkistä vapaista yövuorojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla riippuu paljon siitä missä olet töissä, mutta aika monessa paikassa on täysin epäsäännöllinen kolmivuorotyö. Aamuvuoro on tyypillisesti 7-15 (joskus tuntien tasaukseksi voi olla lyhempi). Iltavuorot vaihtelee ja voi olla monia erilaisia, mun nykyisessä duunissa esim. 12-20, 13-21 ja 13:30-21:15 ja itse et pääse valitsemaan mitä noista teet, vaan ihan sattumanvaraisesti kaikkia sekaisin. Yövuorot sijoittuvat useimmissa paikoissa klo 20:30-7:30 välille. Eli jos oot kovin herkkä sille että säännöllinen rytmipitää olla niin en suosittele. Vapaapäiviä on 3 viikon listassa se 6 päivää, eli se niistä paljon kadehdituista pitkistä vapaista yövuorojen jälkeen.
Sorry jäi alkuperäinen asiayhteys pois, oli siis vastaus AP:n kysymykseen kokemuksista hoitoalalta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se hyvä ettei tarvi herätä niin aikaisin.
Tai sitten vaan herää aikaisemmin ja tekee niitä juttuja aamulla.
Itse kutsun noita kokopäivävuoroiksi. On aamuvuorot, iltavuorot ja nämä koko päivän tuhlaavat vuorot, vaikkei tunteja ole yhtään enempää ja lisätkin jäävät saamatta. En ole koskaan oppinut pitämään enkä opi.
Vierailija kirjoitti:
10 - 18 on hyvä työaika. Ei mitään valittamista.
Onpas kamala. Heräät ja odotat kun pitää lähteä töihin. Jos pn vaikka puolen tunnin matka. Illalla sama homma takasin.
Mä inhosin noita vuoroja! Hyi.
10-18 työvuoron kanssa pärjää, kun vuorokausirytmi on säännöllinen. Itse herään 6, joten käyn aamuisin liikkumassa ja/tai teen kotityöt, kauppakäynnitkin usein aamuisin. Töiden jälkeen ruoanlaitot ja omaa aikaa ennen kuin sänkyyn 21.
Lähde sinne koulun penkille. Parempi sitä on joitakin vuosia opiskella kun olla loppuelämäänsä onneton työssä, josta ei pidä tai, jossa huonot työajat. Sairaanhoitoalaa en kyllä suositelle, siinä vasta huonot työajat on.
Herää kello 5 tai 6 ja katso edellisen illan viihdeohjelmat jos et jaksa valvoa?
Mä olen aamun torkku, joten tuo olisi minun taivas. 8-16 on liian raskas, olen koko ajan väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se hyvä ettei tarvi herätä niin aikaisin.
Tai sitten vaan herää aikaisemmin ja tekee niitä juttuja aamulla.
Just semmonen työaika, että pitää olla joku yli-ihminen, jos siinä meinaa vapaa-aikana jotain liikuntaa harrastaa. Kun ennen töitä ei ole kunnolla aikaa ja työpäivän jälkeen alkaa olla jo nukkumaanmenoaika käsillä. Siinä on vielä kauppareissu kotimatkalla, ruoan teko, syöminen, lepo, kotityöt yms. Voi kuitenkaan myöhään valvoa, jos kerran pitää kympillä olla töissä ja työmatkaan menee sen ja sen verran aikaa. Siinä sitten kaikki aamuvalmistelut. Kuitenkin joutuu heräämään melkein yhtä aikaa kuin seitsemäksi menijät.
Mutta onhan näitä kaikenmaailman sissejä, jotka heräävät kolmen aikaan aamuyöllä, syövät puuronsa ja lähtevät vetämään jotain treeniä, että jaksaa olla töissä. Tai sitten lähtevät treenaamaan vielä sen pitkän työpäivän jälkeen.
Ite oon huomannut, kun menen seitsemään töihin, niin siellä on yhdellä matkan varrella olevalla kuntosalilla tyypit vetämässä treeniä jo kuudelta aamulla. Miten hitossa jaksaa?
Kyllä se on näissä meikäläisen metallihommissa treeniä ihan tarpeeksi. Työaika klo 7-15, niin siihen ei sovi mitkään kuntoilut ennen eikä jälkeen työpäivän. Aamulla ei ole aikaa ja töiden jälkeen on virrat loppu. Viiden tunnin unilla mennään viis päivää viikossa. Ne, jotka aamuisin treenaa, ovat joko sissejä tai päättävät itse työajoistaan.
Kääntää sisäistä kelloa: nukkumaan klo 21, ylös klo 5, lenkille, kuntoilua, luontoa, rauhallinen aamupala.
olen tehnyt sitä normaalia 7-16 työaikaa nyt 36 vuotta samassa työpaikassa.tämä on oikeaa työtä mitä ei voi tehdä etänä.hyvin jaksaa eikä tarvitse edes herätyskelloa aamuisin.
olisi mukavaa vaihtelua vaikka vuodeksi saada aloittajan työajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 - 18 on hyvä työaika. Ei mitään valittamista.
Onpas kamala. Heräät ja odotat kun pitää lähteä töihin. Jos pn vaikka puolen tunnin matka. Illalla sama homma takasin.
Mä inhosin noita vuoroja! Hyi.
Miksi odottaa? Miksei voi elää hetkessä ja vapaa-aikaansa?
Jos ei jaksa, niin pilkotaan hommat osiin ja tehdään pitkin viikkoa töiden jälkeen se, mitä ehditään.
Haistata pitkät työnteolle ja jää muutamaksi vuodeksi kotiin. Toimii joka kerta, jos työnteko alkaa vituttamaan.
Työt loppuivat klo 19, en oppinut pitämään. Mieluummin herään aikaisemmin ja väsyneenä. Tuossa "välivuorossa" piti katsella kelloa jos sattui stressin takia heräämään vaikka klo 8. Ei huvittanut tehdä mitään ennen työpäivää koska siellä kuitenkin väsyy. Töiden jälkeen hirveällä kiireellä suihkuun ja sitten iltapalan tekoon. Mitään siivoamista ei voinut harkitakaan kun puoliso ahdistuu jos edes illalla ei saa rauhallista taukoa töistä + itsekin huomasin että siivoaminen väkisin illalla tuntui ärsyttävältä. Oli jo iltaväsymystä tms. Sen sijaan aamuvuoron jälkeen kun koko loppupäivä on vapaa, saatan melko piankin ruveta siivoilemaan ja nautin siitä.
Moni muu joka tekee iltaan asti töitä, herää aamulla klo 7, käyvät kuntosalilla, tekevät ruokaa yms. En tajua miten jaksavat sen jälkeen mennä vielä töihin. Töiden jälkeen syövät jotain ja menevät samantien nukkumaan. Ilmeisesti ovat aamuvirkkuja.