Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10:nessä vuodessa huostaan otot tuplaantunut, mikä muuttunut

Vierailija
11.04.2022 |

Sijoitettujen lasten määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Samalla lastensuojelun kustannukset ovat nousseet reippaasti.

MIKÄ ON MUUTTUNUT, OSAATKO KERTOA NÄKEMYKSESI?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sijoitettujen-lasten-maara-on-tupla…

Kommentit (557)

Vierailija
81/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillähän vaaditaan lapsilta, et jokaisen on mentävä yliopistoon, kaikilla tulee olla akateeminen koulutus. Kaameetahan se lapsukaisen elämä on, kun ei opi kunnolla lukemaan ja laskemaan, edes alkeita koulussa. Vaaditaan kaikkea ja aletaan päitä tutkimaan ja kohta jokaisella on joku diaknoosi, jota lääkitään. Siinäpä sitten lasu astuu kuvioihin, väittäisin, että se on sitten menoa, vain ja ainoastaan alaspäin.

Sitä en tiedä, mistä johtuu ettei tämän päivän vanhemmilla ole omaa tahtoa, halua ja taitoa hoitaa jälkeläisiään. Kaikki toki globaalissa maailmalla ulkoisetaan, mutta omat lapseni hoidin kyllä itse.

Kun lapsi huomaa ettei hänetä kukaan välitä, mistä hän raukka ponnistaa.

Jossain vaiheessa luin, että kouluissa edellytetään lahjakkaan lapsen auttavan ja tukevan tipahtaneita, tukemaan kavereitaan.  Sehän on ihan hirveää.

Orpo sanoi ministerinä ollessaan, että jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi mieleinen harrastus.  Siinähän harrastavat ja oppiminen jää kokonaan.

Minä tein kaiken mitä koulusta käskettiin, se ei kuitenkaan riittänyt, joten sekin käännettiin sitten minun syykseni että lapsi jäi luokalle, tukea tälle näkemykselle haettiin oikein lastenlääkäriltä joka ei kuitenkaan ollut ennen lausuntoaan edes jutellut minun kanssani.

Lapsella meni myös kerran varvas rikki koulun liikuntatunnilla, niin että aivan selvästi olisi pitänyt koulun terveydenhoitajan viedä paikattavaksi.

Tämän sijasta lapseni joutui vain kitumaan ja itkemään loppupäivän koulussa, ja lähetettiin sitten päivän päätteeksi kotiin lapun kanssa missä sanottiin että vie terkkariin jos tuntuu/näyttää siltä.

Kun sitten suutuin, ettei koulu suostunut antamaan vakuutusyhtiön numeroa että saan lapsen samantien hoidettavaksi yksityisellä lääkärillä, minusta tehtiinkin lasu kun kehtasin huutaa opettajalle puhelimessa, että koulu käytännössä sysäsi omalla vastuullaan ilmiselvästi olevan asian hoidon minun harteilleni.

Että tämmöstäkin voi käydä.

Vierailija
82/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän näkemys:

- Lasten ja nuorten huumeiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti. Huumeiden käyttö aloitetaan yhä nuorempana ja liikkeellä on paljon vaarallisia muuntohuumeita.

- Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Tähän on monia eri syitä.

- Mielenterveyspalveluista on leikattu. Lapset ja nuoret eivät pääse ajoissa hoitoon. Ongelmat kasaantuu ja monimutkistuu. Osastohoitoon on vaikea päästä. Lastensuojelu paikkaa mielenterveyspalveluja.

- Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluista on leikattu. Kun vanhemmat voivat huonosti, niin tämä heijastuu nuoriin.

- Peruspalvelut eivät toimi. Kaikki ongelmat alkavat aina pienestä. Ongelmiin pitäisi saada apua silloin kun ne ovat vielä pieniä. Apua ei kuitenkaan saa ajoissa. Apua saa yleensä vasta siinä vaiheessa, kun ongelmat suuria.

Esimerkki tilanne: nuorta kiusataan koulussa ja hän kärsii ahdistuksesta. Nuori ei saa apua. Nuori alkaa käyttää päihteitä, koska se helpottaa ahdistusta. Nuori ei saa apua. Nuori siirtyy vähitellen kovempiin aineisiin. Lastensuojelu puuttuu tilanteeseen. Nuori ei suostu lopettamaan päihteidenkäyttöä. Nuori ei käy koulussa, nuori karkailee kotoa, nuori varastaa jotta saa rahaa huumeisiin jne. Kierre on valmis. Huostaanotto ainut ratkaisu.

Voisiko tutkinnon suorittaneet vanhemmat saada myös töitä työkkäristä eikä työkokeilua, jotta on rahaa vuokrata asunto, missä lapsella oma huone ja on rahaa viedä sitä lasta joskus jonnekin, kun muutkin lapset pääsevät.

Nyt niskasta kiinni ja varmasti saa työtä, jolla todistaa kykynsä huolehtia omasta lapsesta, ettette vain olisi pössyttelijlijöitä tai tissuttelijoita, kun muka sosialitoimi ei antaisi asumistukea, toimeentulotukea tai työmarkkinatukea, jokin mättää nyt

Puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa. Molemmat vanhemmat lukeneet ylioppilastutkinnon, ammattikoulututkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon. Emme polta tupakkaa emmekä osta alkoholia

Sitten on vaan yritettävä enemmän ja toinen töihin myös, niin saatte lapsille paremman tulevaisuuden. Moni tekee kahta duunia, jotta talous pyörii...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reality sarjat, some, some, some, some

Tässähän se heti tuli. Vanhemmista on tullut nettiriippuvaisia.

Vierailija
84/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rahasta.

Yksityinen lastensuojelubisnes on hyvää kaveria päättäjien kanssa ja siksi saa asiakkaita silloinkin kun olisi tarvetta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5f1fcce4-8432-4a48-bf19-e0e0ed653…

(Linkin takana juttu Väyrysen miljoonavoittoja takovasta lastensuojelubisnreksrstä)

Tuoltahan se selviää tuon naisen haastattelusta. Koulu niitä lapsia sinne yksityisiin laitoksiin hommaa.

Vaikka yhtä lailla sillä koululla on kasvatusvastuu kuin kodeillakin.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/007a40ed-62b8-4ab3-90e8-44a5e9238…

Wau.

Kuinka moni haluaa, että oma lapsi sijoitetaan laitokseen silloin kun hän tarvitsee sairaalahoitoa? Samalla saat kätevästi huonon vanhemman leiman.

Yo. linkin jutusta:

"Kodin ulkopuolelle sijoitetaan lapsia ja nuoria, jotka oikeasti tarvitsisivat terveydenhoidon palveluja. Lain mukaan näin ei saisi tapahtua, mutta niin tapahtuu."

...

"Esimerkiksi Humana markkinoi erikoistuneita lastensuojelulaitoksiaan peräti “vaihtoehtona sairaalahoidolle”."

Sairaala on laitos!

Sairaalapaikkoja vähennettiin 1990-luvulla rajusti ja siirryttiin avopalveluihin, joten nyt harva saa hoitoa.

Vierailija
85/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä syyllä ne sitten huostaanotetaan?

Kyllä tollasista summista keksii jo useitakin syitä.

Siis kunnat on ihan konkurssissa huostaanottojen takia. Luuletko oikeasti että ihan vaan huvikseen halutaan laittaa talous kuralle. Jokainen huostaanotto on aivan sairaan kallis veronmaksajille.

No eipä oikein muuhun johtopäätökseen voi tulla, jos tosiaan valitaan huostaanotto sen perheen rahallisen tuen lisäämisen sijasta, tämä kun olisi vain yli 10x halvempi ratkaisu.

Vierailija
86/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillähän vaaditaan lapsilta, et jokaisen on mentävä yliopistoon, kaikilla tulee olla akateeminen koulutus. Kaameetahan se lapsukaisen elämä on, kun ei opi kunnolla lukemaan ja laskemaan, edes alkeita koulussa. Vaaditaan kaikkea ja aletaan päitä tutkimaan ja kohta jokaisella on joku diaknoosi, jota lääkitään. Siinäpä sitten lasu astuu kuvioihin, väittäisin, että se on sitten menoa, vain ja ainoastaan alaspäin.

Sitä en tiedä, mistä johtuu ettei tämän päivän vanhemmilla ole omaa tahtoa, halua ja taitoa hoitaa jälkeläisiään. Kaikki toki globaalissa maailmalla ulkoisetaan, mutta omat lapseni hoidin kyllä itse.

Jossain vaiheessa luin, että kouluissa edellytetään lahjakkaan lapsen auttavan ja tukevan tipahtaneita, tukemaan kavereitaan.  Sehän on ihan hirveää.

Orpo sanoi ministerinä ollessaan, että jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi mieleinen harrastus.  Siinähän harrastavat ja oppiminen jää kokonaan.

Minä tein kaiken mitä koulusta käskettiin, se ei kuitenkaan riittänyt, joten sekin käännettiin sitten minun syykseni että lapsi jäi luokalle, tukea tälle näkemykselle haettiin oikein lastenlääkäriltä joka ei kuitenkaan ollut ennen lausuntoaan edes jutellut minun kanssani.

Lapsella meni myös kerran varvas rikki koulun liikuntatunnilla, niin että aivan selvästi olisi pitänyt koulun terveydenhoitajan viedä paikattavaksi.

Tämän sijasta lapseni joutui vain kitumaan ja itkemään loppupäivän koulussa, ja lähetettiin sitten päivän päätteeksi kotiin lapun kanssa missä sanottiin että vie terkkariin jos tuntuu/näyttää siltä.

Kun sitten suutuin, ettei koulu suostunut antamaan vakuutusyhtiön numeroa että saan lapsen samantien hoidettavaksi yksityisellä lääkärillä, minusta tehtiinkin lasu kun kehtasin huutaa opettajalle puhelimessa, että koulu käytännössä sysäsi omalla vastuullaan ilmiselvästi olevan asian hoidon minun harteilleni.

Ei hätää, Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja kun äidit suututetaan saavat sosiaalityöntekijät järjestää noiden eläkeläisten hoidon, omaiset ei osallistu. Siellä on joukossa narsistisia eläkeläisiä, eivät tule helpolla pääsemään.

Vierailija
87/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt huostaanottoihin ovat moninaisia. Osa huostaanotoista johtuu lapsesta, osa vanhemmista. Syynä voi olla lapsen huumeidenkäyttö, vanhemman päihteidenkäyttö, lapsen kotoa karkailu, lapsen rikoksilla oireilu, lapsen väkivaltainen käytös, vanhemman väkivaltainen käytös, vanhemman vakava mielenterveysongelma kuten psykoosi, lapsen vakava itsetuhoisuus, lapsen hoidon laiminlyönti jne jne.

Vierailija
88/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää, Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä ja kun äidit suututetaan saavat sosiaalityöntekijät järjestää noiden eläkeläisten hoidon, omaiset ei osallistu. Siellä on joukossa narsistisia eläkeläisiä, eivät tule helpolla pääsemään.

Tuo urakka on vasta alkamassa

Vierailija
89/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammin se menee niinpäin, että vanhemmat kieltävät kaikki lapsen ongelmat eikä selvillekkään nepsy- yms tapauksille haluta hakea apua. Jos opettajalta tulee viestiä kotiin lapsen huonosta käytöksestä niin se käännetään opettajan syyksi.

Oletko opettaja vai sosiaalityöntekijä vai millä ammattitaidolla pystyt tekemään tuollaisen yleistyksen? Tiedän itse useita nepsyperheitä ja niissä kaikissa on vanhemmat todellakin yrittäneet tehdä kaikkensa. Erikseen sitten ne perheet, joissa vika on varsinaisesti kotioloissa. 

Jos se "kaikkensa" tekeminen ei ole "aikuisten oikeasti" riittävää tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä, niin se on sitten huostaanotto, joka turvaa sen...

Vanhemmat voivat yrittää hakea apua loputtomiin koulusta, lasusta, psykiatriselta, terveyskeskuksesta jne. He voivat ottaa lapsensa kotiopetukseen (jos vaan kykenevät oman työnsä ohella) ja opiskella neurobiologisista oireista ja yrittää tukea lastaan, mutta he eivät siltikään ole psykiatrian ammattilaisia eikä heidän tarvitsekaan olla. He eivät ole opettajia. He eivät ole psykiatreja eivätkä lastensuojelun työntekijöitä. Vanhemmilla on päävastuu, kyllä, mutta ihmeisiin hekään eivät yksin pysty. Tätä tarkoitin kommentillani. Sitä oikea-aikaista apua pitäisi saada, mutta nyky-yhteiskunnassa sitä ei saa. Palveluja on ajettu alas, jonot on karmeat, lapsia ja nuoria makaa pitkin psykiatristen osastoja. Ja silti ne on ne vanhemmat, jotka saavat pääsyytökset, kun eivät vaan tarpeeksi yritä...

Vierailija
90/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelvottomia vanhempia 10x enemmän.

Minä en usko tähän. Olin itse lapsi 80-luvulla ja jos mietin sen aikaista vanhemmuutta niin kukaan ei pääsisi "seulasta" läpi nykypäivänä. Oli ihan normaalia, että lapset huiteli omillaan jo pieninä. Kylä, mummot ja varamummot katsoi vähän perään, jos katsoi. Nykyään tällainen olisi lasun paikka. 

Vierailija
91/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2200 brutto palkasta maksetaan 1600 euroa vuodessa eläkemaksuja josta 40 euroa vuodessa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.

2200 brutto palkalla eläke on 1000 netto. 1975 syntyneet ja sitä nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta ja sitten on pärjättävä omalla eläkkeellä.

Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

Rahastoissa on eläkevaroja kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeisiin, joten eläkemaksut voidaan hyvin lopettaa. 1975 ja sen jälkeen syntyneet ovat toivottavasti ymmärtäneet mennä töihin sen sijaan että olettaisivat puolison eläkkeen olevan kotivanhemman turva.

Vierailija
92/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt huostaanottoihin ovat moninaisia. Osa huostaanotoista johtuu lapsesta, osa vanhemmista. Syynä voi olla lapsen huumeidenkäyttö, vanhemman päihteidenkäyttö, lapsen kotoa karkailu, lapsen rikoksilla oireilu, lapsen väkivaltainen käytös, vanhemman väkivaltainen käytös, vanhemman vakava mielenterveysongelma kuten psykoosi, lapsen vakava itsetuhoisuus, lapsen hoidon laiminlyönti jne jne.

Jos vanhempi juo pari kaljaa päivässä, onko mielestäsi riittävä peruste viedä lapset?

Vierailija
93/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulunkäynnin seuraaminen ja valvonta on aikuisen vastuulla kotona, luokalle ei jäädä, jos valvotaan läksyjä, kokeeseen valmistautumista, koe numeroja, käydään koulussa kehityskeskusteluissa.

En halua tuomita, mutta ajattele asiaa mitä kirjoitin ja ole lapsesi sparraaja ja valvo hänen tekemisiään tarkasti, se on rakkautta ja välittämistä, vaikka lapsi pistää hieman hanttiin, niin yritä motivoida

Vierailija
94/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että syynä on ihmisten ja perheiden pahoinvoinnin lisääntyminen. Siihen taas vaikuttaa mm. median syöttämä epärealistinen kuva siitä, että elämän pitäisi olla koko ajan onnellista. Kun se ei sitten ole, pannaan puoliso vaihtoon ja siinä samassa tulee herkästi lapsille(kin) ongelmia, kuten käsittelemätöntä surua, ulkopuolisuuden tunnetta, ristiriitaista oloa vanhempien välissä jne. Vanhemmat puolestaan saattavat ajautua tunteitaan käsittelemättä seuraavaan suhteeseen, joka tuo pintaan samat vanhat ongelmat lisättynä uusperheen ja lasten ongelmilla. Moni voi näitä tilanteita lääkitä alkoholilla, josta seuraa omat ongelmansa.

Työelämä on vaativaa ja moni tekee töitä yli voimiensa. Myös materian omistamisen ”pakko” (syötetty sekin ulkopuolelta) ajaa tekemään liikaa töitä. Rentoutusta/helpotusta saatetaan etsiä epäterveistä lähteistä, kuten päihteet, muut riippuvuudet, salasuhteet… Henkilö itse menee entistä enemmän rikki, perhe kärsii ja ongelmat lisääntyvät.

Nämä esimerkiksi.

Tarkoitatko, että ihmiset on 50 vuodessa tyhmentyneet valtavasti? Oli 60-luvullakin Hopeapeili ja Jaana, jotka kertoivat toive-elämästä ja silti tehtiin töitä, kasvatettiin lapset ja ihailtiin missejä.

Ei tyhmentyneet, mutta yleinen arvomaailma on muuttunut aika tavalla viimeisten vuosikymmenien aikana. Lisääntynyt median käyttö (mm. some) on tehokkaasti luonut ja levittänyt näitä arvoja.

Vierailija
95/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun voi sanoa sairaalan sosiaaliohjaajalle, että pidä palaverit yksinäsi, me omaiset emme eläkeläisten hoitoon osallistu. Onneksi kaupungeilla ja kunnilla kodinhoitajia riittää. Onnea urakkaan.

Vierailija
96/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä erityistason lastensuojeluyksikössä VOITTOA TAVOITTELEMATTOMASSA yhdistyksessä. Lisäksi teen keikkaa toiseen erityistason yksikköön ja satunnaisesti erityisen huolenpidon yksikköön (eli ehoon, joka on rajoittavin mahdollinen lastensuojelun paikka)

Lapset ja nuoret voivat aivan h el vetin huonosti. Parissa vuodessa on nuorison voinnissa tullut iso romahdus, johtuuko sit koronasta, rajoituksista vai mistä, joku viisas ehkä tietää. Psyykkistä pahoinvointia, masennusta, todella kraavia päihteiden käyttöä, käytösongelmia, rikollisuutta, koko ajan enemmän väkivaltarikollisuutta.

12-vuotiaat ryöstelee toisiaan puukolla uhaten, 14v tappanut toisen nuoren päihdekaupppojen yhteydessä, 13v käyttänyt huumeita iv:sti vuosia, lapset yrittävät tappaa vanhempansa yms yms yms

Suuri osa näistä lapsista ja nuorista kuuluisi psykiatrisen hoidon piiriin mutta kaikki tietää mikä tilanne siellä on. Niinpä he ovat laitoksissa, joissa ei ole samalla lailla mahdollista heitä rajoittaa ja lääkitä (kiitos lastensuojelulain, joka on vaan iso vitsi). Aika harvassa on ne lapset ja nuoret, jotka on turhaan ja syyttä sijoitettu tai otettu huostaan. Näistä on aina asianosaisten hyvä huudella kun tietävät ettei sote-puoli voi kommentoida mitään koska vaitiolosäännökset hyvin vahvat.

Ihmetyttää aina että kuka tässä muka tienaa? Iso osa laitoksista on kuntien ja kuntayhtymien omia, ja sit on voittoa tavoittelemattomia (ja toki muutama mätä yksityinen…). Se sosiaalityöntekijä joka päätöksen sijoituksesta tai huostaanotosta tekee ei saa mitään bonusta siitä montako lastaa vie vanhemmiltaan.

Kiva että minunkin pienet lapseni on nyt sitten tuollaisessa paikassa "hoidossa", onhan ne siellä nyt sitten oppineet ainakin kiroilemaan ja törttöilemään jos ei mitään muuta.

Mikset hoitanut lapsiasi itse?

Vierailija
97/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelvottomia vanhempia 10x enemmän.

Minä en usko tähän. Olin itse lapsi 80-luvulla ja jos mietin sen aikaista vanhemmuutta niin kukaan ei pääsisi "seulasta" läpi nykypäivänä. Oli ihan normaalia, että lapset huiteli omillaan jo pieninä. Kylä, mummot ja varamummot katsoi vähän perään, jos katsoi. Nykyään tällainen olisi lasun paikka. 

Outoa, olin lapsi 1980-luvulla enkä muista tuollaista lainkaan. Vanhemmat tiesivät, missä lapset olivat eikä huideltu missä sattui ainakaan ennen 10 vuoden ikää. Kylä katsoi vain hulttiovanhempien lasten perään, muiden lapset oli vanhempiensa vastuulla.

Vierailija
98/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2200 brutto palkasta maksetaan 1600 euroa vuodessa eläkemaksuja josta 40 euroa vuodessa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.

2200 brutto palkalla eläke on 1000 netto. 1975 syntyneet ja sitä nuoremmat saavat leskeneläkettä 10 vuotta ja sitten on pärjättävä omalla eläkkeellä.

Jos omistaa kesämökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

Rahastoissa on eläkevaroja kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeisiin, joten eläkemaksut voidaan hyvin lopettaa. 1975 ja sen jälkeen syntyneet ovat toivottavasti ymmärtäneet mennä töihin sen sijaan että olettaisivat puolison eläkkeen olevan kotivanhemman turva.

Tuo rahasto ei riitä kuin 7 vuotta ja olisi loppunut jo aikoja sitten jos ei nyt työssäkävijöiden palkoista olisi otettu.

Vierailija
99/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta puuttuu aikuisuus. Tähän mielenterveyspalveluiden puuttumiseen on helppo tarttua. Mutta miettikääpä vaikka sitä, että kun aikuinen haluaa psykoterapiaan, häntä haastatellaan huolellisesti, että saadaan selville onko hänen elämäntilanteensa psykoterapiahoidon mahdollistava. Pitäisi olla olosuhteet tasaiset ja kunnossa, ei liikaa muutoksia. Lapsia taas pitäisi pystyä hoitamaan erilaisin terapioin, vaikka kotoa puuttuu säännöllisyys, perusterveet elintavat, kantavat kiintymyssuhteet ja arkea kannattelevat rutiinit. Kuinka monta kertaa lapsi tai nuori voidaan ottaa osastohoitoon ja todeta, että oireet paranevat merkittävästi, kun lapsi saa uni- ja ruokarytmin kuntoon ja aikuinen juttelee ja puuhailee hänen kanssa joka päivä. Ja että kun lapsi palautetaan kotiin ja em asiat puuttuvat, niin oireet palaavat. Monenko osastokeikan jälkeen syttyy ajatus, että ehkä tätä lasta ei enää pitäisi kotiuttaa samoihin olosuhteisiin?

Vierailija
100/557 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi juo pari kaljaa päivässä, onko mielestäsi riittävä peruste viedä lapset?

Pliis, voitko mennä tästä ketjusta pois? Siinä sun aiemmassa jankkausketjussa tuli varsin hyvin selväksi sinun ongelmat alkoholin kanssa plus lasten narkkiäiti. Jos jäät tähänkin jankkaamaan tätä samaa "sossutantat on hanurista" höpinää niin kaikki lasun kanssa tekemisissä olevat vanhemmat yleistetään sinunlaisiksi...