Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupsykologina mua suututtaa kun hiljaisia oppilaita käytetään häiriköiden tukioppilaina

Vierailija
10.04.2022 |

Ja tätähän tapahtuu. Häirikön (esim. keskittymis/käytöshäirikkö, tunne-elämältään ulospäin oireileva) viereen/ryhmään laitetaan todella usein se ryhmän hiljaisin ja kiltein oppilas. Tämä ihan kirjataan häirikön=erityisoppilaan pedagogisiin papereihin tukitoimena tyyliin "istumapaikka rauhallisen oppilaan vieressä", "opettelee sosiaalisia taitoja sopivissa pienryhmissä" jne. Ja häirikön positiiviset ominaisuudet (koska niitä pitää myös laittaa) saatetaan ilmaista "paikoitellen sosiaalisissa tilanteissa sujuu paremmin, kun ryhmä on oikea".

Ja tätä ihan rehtoreiden tasolta perustellaan sillä, että häirikköjen käytös/keskittyminen/tunne-elämän ongelmat/sosiaaliset ongelmat paranee sillä, että "oppii sosiaalisia taitoja mallioppimisen kautta toisilta oppilaita oikeassa vuorovaikutuksessa". Näillä häiriköiden kanssa paritetuilla oppilailla sanotaan usein olevan hyvät sosiaaliset taidot, eli ideana häirikkö oppii katsomalla kiltin oppilaan toimintaa. Oikeasti kyse on ihan päin vastoin, eli häiriköiden pakotetut parit ovat yleensä hiljaisia ja miellyttämisenhaluisia ressukoita. Sellaisia jotka eivät uskalla asettaa omia rajoja ja pitää omista oikeuksistaan kiinni. Ts. häiriköiden pareilla nimenomaan on puutteelliset sosiaaliset taidot ainakin jämäkkyyden osin.

Ja turha muuten kuvitella, että häirikkö+hiljainen kiltti oppilas istuvat siinä open silmän alla eturivin keskellä, eivät suinkaan välttämättä. Moni nepsy/adhd-tyyppinen lapsi haluaa istua luokan perällä, jotta näkee koko luokan.

Minusta on tosi väärin ja epäeettistä, että kilttien, hiljaisten ja itsestään melua pitämättömien lasten koulua ihan tieten tahdon hankaloitetaan aikuisten taholta tältä osin. Itse toki yritän tähän puuttua mutta olen mm. saanut rehtoreiden huudot päälleni, kun en ymmärrä miten homma toimii. Pas*kanmarjat. Psykologina nimenomaan ymmärrän, että sosiaalisia taitoja opitaan ryhmissä, mutta se ryhmätilanne ei ole sellainen että leijonan häkkiin heitetään joku ressukka uhri! Olen niin kypsä tähän toimintaan, tarkistakaapa palstalaiset ettei teidän lapsenne ole jommassa kummassa roolissa.

Kommentit (260)

Vierailija
21/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin se kunnollinen, jonka viereen noi häiriköt aina istutettiin. Muistan vieläkin kun ärsytti. Parityöt piti sitten tehdä usein sen vieressä istuvan häirikön kanssa joka tietenkin oli pihalla kaikesta. Omat kaverisuhteet kärsi, kun en päässyt niin paljon olemaan muiden kanssa. Olin ujo, mutta puoleni olen silti onneksi osannut pitää aina, joten kiusatuksi en sentään joutunut.

Nykyään työskentelen erityislasten parissa ja pidän huolen, että tukilapset saavat välillä "lepoa" ja olla ihan vain lapsia.

Ja sitten jotkut saavat olla koko ajan lapsia…kiva tukilapsille.

Mietittekö ikinä, että onko nykyisenkaltainen koulu hyvä? Lauma samanikäisiä lapsia, pakko tulla sinne joka päivä, pakko jaksaa nuo sosiaaliset kuviot?

Vierailija
22/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä on ennen kaikkea työrauhakysymys. Laitapa ne "häiriköt" vierekkäin, niin sen jälkeen kukaan luokasta ei opi mitään. Kaikki kärsii. Yksi avustaja ei auta, koska häirikköjä on usein enemmän kuin kaksi ja lisäksi ne eivät tottele avustajia.

Yläkoulun ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti olisit psykologi, et käyttäisi sanaa häirikkö. Tai jos olet, olet väärällä alalla. T. Toinen koulupsykologi

Voin kertoa, että tarpeeksi tällä alalla olleena sympatiani on niiden oppilaiden puolella, jotka jäävät ihan oikeasti häiriköiden jalkoihin. Näen heitä vastaanotolla säännöllisesti. Lapsia, joilla ollut epämääräistä sisäinpäin kääntynyttä tunne-elämän oireilua jo pidempään mutta ei saada selville mikä painaa. Omituinen paha olo siitä, että koulussa ei ole hyvä ja turvallista olla. Sitten kun kysyn, että "pelkäätkö Jaccea", saattaa tulla tuskainen itku vastaukseksi.

Ja mikä vika on sanassa häirikkö? En sitä kirjoita asiakasjärjestelmiin eikä lausuntoihin, en käytä ammatillisessa mielessä muutekaan. Nyt on sunnuntai-ilta, en ole töissä, ihan sama jos kutsun luokassa häiriköivää ja väkivaltaista oppilasta häiriköksi. Ammatillisessa mielessä toki en.

ap 

Vierailija
24/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä. Ja olen vakuuttunut, että yksi syy lasten ja nuorten koulupahoinvointiin on se, että lahjakkaista ja hyvin pärjäävistä lapsista ja nuorista tehdään ongelmatapausten tukioppilaita tai pahimmassa tapauksessa jopa pikkuopettajia. Meidän poikamme joutui opettamaan heikoimmille matematiikkaa, kun ehti tehdä opettajan antamat tuntitehtävät niin äkkiä. Oikea tapa olisi ollut antaa pojalle vaativampia lisätehtäviä.

Vierailija
25/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Luokassa voi olla yli puolella oppilaista jokin käytöshäiriö tai erityisen tuen tarve. Ryhmäkoko on tapissa ja johonkin ne kaikki on laitettava istumaan. Jos 10 käytöshäiriöistä älämölöää yhdessä nipussa, niin ei ole toivoakaan yrittää kenenkään oppia siinä samassa huoneessa koskaan yhtään mitään.

t. Ope, en tosin enää kauaa!

Ps. Jos touhu ei miellytä, niin valittakaa kuntaan / poliitikoille, kouluilta näistä viimeisen 10 vuoden p*skauudistuksista ei ole koskaan kyselty eikä opettajien hätähuudoista välitetty.

Vierailija
26/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että kouluissa surutta käytetään hyväksi hiljaisia ja rauhallisia lapsia. Muistan itsekin kun eka-/tokaluokkalaisena hiljaisena ja kilttinä tyttönä jouduin usein samalla luokalla olevan levottoman pojan viereen kun vaihdettiin paikkoja. Pelkäsin tuota poikaa ja se kiusasi etenkin mua, koska poikkesin uskonnoltani muista (tuo kultainen 90-luku ja pieni maalaiskyläkoulu). Aina opettaja sen vaan istutti mun viereen/lähelle kun olin siitä päässyt hetkeksi eroon. Onneksi se muutti kolmosella pois niin pääsin siitä eroon. En tajua miten opettaja ei tuota tilannetta nähnyt😰

Vierailija
27/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi voi sanoa, ettei suostu. Vanhemmat voivat soittaa rehtorille ja siitä ylöspäin.

Vierailija
28/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Oma lapseni on hiljainen ja tunnollinen puurtaja joka sai aina vierustoveriksi ja pariksi henkilön jolla oli monenlaista ongelmaa. Tätä jatkui vuosia kunnes kuudennella luokalla lapseni oli alkanut itkemään tunnilla ja opettaja sai myöhemmin häneltä selville, että hän ei enää jaksa kannatella kyseistä henkilöä. Opettaja hoiti asian hienosti ja lapseni ei tarvinnut enää ottaa vastuuta.

Toisaalta onko hienosti hoidettu, jos lapsesi oli jo niin lopussa, että itki vuosien aikana kertynyttä väsymystään? Mielestäni ei. Eihän tuollaista olisi pitänyt olla päivääkään eikä tuollaisesta uupumuksesta niin vain toivuta.

Vanhemmat pitäkää lastenne puolia, he ovat lapsia eivätkä siihen itse pysty kuten aikuinen.

Vierailija
29/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tämä on ennen kaikkea työrauhakysymys. Laitapa ne "häiriköt" vierekkäin, niin sen jälkeen kukaan luokasta ei opi mitään. Kaikki kärsii. Yksi avustaja ei auta, koska häirikköjä on usein enemmän kuin kaksi ja lisäksi ne eivät tottele avustajia.

Yläkoulun ope

Ymmärrän kyllä tämän ja symppaan myös opettajia! Pitäisi olla enemmän kohdennettuja pienluokkia, joustavia opetusjärjestelyitä, toiminnallista opiskelua, osaavia ja riittävästi avustajia. Mutta silti suurin sympatiani on noiden kilttien ja hiljaisten puolella, sillä heidän kärsimyksen näen omassa työssä selvimmin. Lapselle tai nuorelle puolikin vuotta häirikön parina on todella pitkä aika ja lisäksi luo kuvaa, ettei aikuisiin voi oikein luottaa. 

ap 

Vierailija
30/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi voi sanoa, ettei suostu. Vanhemmat voivat soittaa rehtorille ja siitä ylöspäin.

Ei oo lapsen tehtävä.

Vierailija
31/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika aina pistettiin rauhallisen tytön viereen istumaan koulussa, he alkoivat sitten myöhemmin seurustella, kask vuotta jo yhdessä, edelleen tää tyttö rauhoittaa häntä läsnäolollaan, en tiedä todellakaan mitä kaikkea tuo poika ois keksinyt, jos ei ois tyttöystävää, jolla on järkeä päässä ja hyvät käytöstavat.

Vierailija
32/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on auktoriteetti, ja yleensä kiltit ja rauhalliset lapset tottelevat mukisematta opettajia ja kärsivät hiljaa sanomatta mitään.

Vierailija
33/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei todellakaan ole koulupsykologi eikä mikään muukaan psykologi.

Mutta tämän palstan junttimammoihinhan tuollainen riehuminen tietysti uppoaa.

Vierailija
34/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole koulupsykologi.  Tuskin on elämässään edes nähnyt koulupsykologia.

Mutta tämän palstan naiset uskovat aina kaiken, mitä netistä lukevat.

Surullista on noin vähän käsityskykyä ja taitoa hahmottaa asiantuntijan teksti tuollaista ap:n kaltaisen hörhön kirjoittamasta feikkitekstistä.

Vierailija
35/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti olisit psykologi, et käyttäisi sanaa häirikkö. Tai jos olet, olet väärällä alalla. T. Toinen koulupsykologi

Samaa voisi päätellä myös muusta ap:n ulosannista. Ei kuulosta olevan edes kasvatusalalla.

No enhän mä kasvatusalalla olekaan, olen psykologi :D

ap 

Vierailija
36/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa että otat asian esille!

Vierailija
37/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sitä mieltä, että erkka-luokat ja pienryhmät takaisin. On kohtuutonta, että tunnollisia, kilttejä ja niitä jotka haluavat hoitaa koulunsa hyvin rangaistaan. Ei ole heidän tehtävänsä olla näiden häiriköiden tukipilareita, rauhoittajia ja mentoreita. Se on aikuisten tehtävä ja heidän tulisi keksiä keinot.

On mielestäni turha puhua leimaantumisesta, koska kyllä ne häiriköt leimaantuvat joka tapauksessa siellä normiluokissakin.

Vierailija
38/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan on monen vanhemman ihanne, ettei lapsi aseta heille rajoja tai pidä omista oikeuksistaan kiinni.

Siten vanhemmalle ei tule paha mieli siitä ettei jokin asia menisikään kuten itse haluaa eikä pääsisi lesoilemaan hyvin käyttäytyvillä lapsillaan, jotka tekevät temppuja käskystä <3

Vierailija
39/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poika aina pistettiin rauhallisen tytön viereen istumaan koulussa, he alkoivat sitten myöhemmin seurustella, kask vuotta jo yhdessä, edelleen tää tyttö rauhoittaa häntä läsnäolollaan, en tiedä todellakaan mitä kaikkea tuo poika ois keksinyt, jos ei ois tyttöystävää, jolla on järkeä päässä ja hyvät käytöstavat.

Se ei todellakaan olisi ollut alunperin sen tytön tehtävä, vaikka nyt sattuivat päätymäänkin yhteen.

Vierailija
40/260 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole koulupsykologi.  Tuskin on elämässään edes nähnyt koulupsykologia.

Mutta tämän palstan naiset uskovat aina kaiken, mitä netistä lukevat.

Surullista on noin vähän käsityskykyä ja taitoa hahmottaa asiantuntijan teksti tuollaista ap:n kaltaisen hörhön kirjoittamasta feikkitekstistä.

Tekstin ja ulosannin perusteella ei todellakaan ole koulupsykologi. T. Koulupsykologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä