Kahvilassa: MAKSA ensin, sitten vasta kaada kahvit,maidot jne!!
Kun kerron sinulle paljon ostoksesi maksavat, oletan että silloin myös kaivat lomppakosi esille ja maksat. Sitten vasta alat kaatamaan kahvia, maitoa jne... Todella typerää käytöstä antaa minun vain hiljaa odottaa kun sinä hitaasti kaadat ensin kahvin ja sitten rauhassa kaatelet maitosi ja kermasi ja laitat sokeria sekaan ja sekoittelet.. sitten hitaasti alat kaivamaan lompakkoa. ENSIN maksu, sitten kahvin ym laitto!!!!!!
Kommentit (120)
Oho, en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että ensin täytyisi maksaa.
Jos vertaa vaikka marketissa tehtyihin ostoksiin kuten esim.jos ostan tuutin ,niin siel toki ajattelee, että ensin maksu ja sit vasta syönti.
Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:55"]
Kun kerron sinulle paljon ostoksesi maksavat, oletan että silloin myös kaivat lomppakosi esille ja maksat. Sitten vasta alat kaatamaan kahvia, maitoa jne... Todella typerää käytöstä antaa minun vain hiljaa odottaa kun sinä hitaasti kaadat ensin kahvin ja sitten rauhassa kaatelet maitosi ja kermasi ja laitat sokeria sekaan ja sekoittelet.. sitten hitaasti alat kaivamaan lompakkoa. ENSIN maksu, sitten kahvin ym laitto!!!!!!
[/quote]Kannattaisi laittaa nuo ohjeet jollekin kyltille siihen ulkopuolelle.
Tai, jospa laitatte vain lippaan, johon rahat sopii jättää.
Olen jo kerran vaihtanut vakikahvilaa, kun työntekijä oli nuiva ja nipo.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"]
Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :)
[/quote]
Jaa että siinä kun yrität keskittyä oikean kortin valitsemiseen/käteisten laskemiseen ja minä siinä kyselen tuleeko maitoa vai mustana, tuleeko sokeria jne... Juuuh...
Parhaassa palvelussa saa kahvit valmiiksi kuppiin kaadettuna. Tartte itse edes kaadella.
[/quote]
Eräs asiakas alkoi huutaa mulle, kun teitittelin tätä. Eli koskaan ei mene oikein.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"]
[/quote]
Jaa että siinä kun yrität keskittyä oikean kortin valitsemiseen/käteisten laskemiseen ja minä siinä kyselen tuleeko maitoa vai mustana, tuleeko sokeria jne... Juuuh...
[/quote]
Tuon takia harvemmin Suomessakäyn kahviloissa. Asiakkaan pitäisi tehdä kaikki työt ja työntekijä vielä kehtaa valittaa.
Itse olen ketjukahvilassa myyjänä ja me annamme kahvin asiakkaalle. Samalla tiskillä kun rahastamme, on myös kahvin tykötarpeet. Usein asiakkaalla kestää se toimitus (näin myyjän mielestä, varsinkin jos on jonoa ja on yksin työvuorossa) mutta annetaan asiakkaalle silti se oma aikansa mitä toimitukseen menee. Itse pyrin jäämään aina odottamaan että asiakas poistuu kahvinsa kanssa ensin ja olen käytettävissä jos tuleekin jotain kysyttävää tai yms.
Pyrin kohtelemaan asiakkaita parhaani mukaan, sillä he minun palkkani maksavat. Jos ei ole asiakkaita, ei ole töitäkään.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"] Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :) [/quote] Jaa että siinä kun yrität keskittyä oikean kortin valitsemiseen/käteisten laskemiseen ja minä siinä kyselen tuleeko maitoa vai mustana, tuleeko sokeria jne... Juuuh... [/quote] Tuon takia harvemmin Suomessakäyn kahviloissa. Asiakkaan pitäisi tehdä kaikki työt ja työntekijä vielä kehtaa valittaa.
[/quote]
Mikä motivoisi Suomessa kahvilatyöntekijää pistämään parastaan joka asiakkaan kohdalla? Ulkomailla siihen motivoi mahdollinen TIPPI.
Sinä teet työtäsi ja jos haluan kaataa maidon ensin saat luvan odottaa.
Ihmeellinen asiakaspalveluasenne. Ja ei ole hyvä idea alkaa osoittaa mieltään tuhahtelulla ja silmien muljauttelulla. Laitan hyvin herkästi asiakaspalautetta. Ja olen juuri se kiltin ja vaarattoman näköinen asiakas johon kiukkuinen asiakaspalvelija usein luulee voivansa purkaa harmiaan.
Nyt saavat sitten kunnollisetkin myyjät kärsiä kun aika moni alkaa aloituksen luettuaan oikein tarkoituksella pistää sen myyjän odottamaan.
On kyllä harvinaista tuo joten en ihmettele että asiakkaat ei osaa. Ehkä teidän pitäis laittaa joku kovin selkeä ohje monella kielellä että teidän kahvilassa tapa on tämä.
Yleensä kun linjastossa tosiaan otetaan ensin ne mitä ostetaan ja loppupäässä on kassa mihin maksetaan. Paitsi näis etelän kahviloissa joista jotkut on jo ihan eurooppalaisten tyyliä, että tilaat kahvin ja lasku tulee vasta jälkeen.
Ootko jossain kylätoimikunnan kahviossa töissä? Ootko koskaan käyny oikeessa kahvilassa?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:08"]
[/quote]
Eräs asiakas alkoi huutaa mulle, kun teitittelin tätä. Eli koskaan ei mene oikein.
[/quote]
Näistä huutaja-asiakkaista riittää juttua joka asiakaspalvelijalla. Hassua että noita tilanteita ei ikinä näe sivusta vaikka aika usein tulee käytyä kahviloissa ja kaupoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:06"]Kyllä suomalainen nainen on sitten typerä ja sivistymätön :-( kai opetatte huonot käytöstavat lapsillennekin? Kun maksat ensin tuotteesti, ja alat vasta sitten kaataa kahvia, on kassatyöntekijällä mahdollisuus alkaa rahastaa sinusta seuraavaa asiakasta sillä aikaa kun sinä kaatelet kahvisi jne. Näin homma kulkee nopeammin. Ja kassatyöntekijä voi kiireessä lähteä äkkiä hakemaan asioita pöydistä ja jättää sinut kaatelemaan kahviasi jne. Ja tämä siis kahvioissa joissa kahvi otetaan kassalta.
[/quote]
Jos maidon kaataja jää siihen tientukkeeksi niin miten sieltä muut asiakkaat pääsee kassan kohdalle? Odottamaan joutuu kuitenkin. Ja astioita sinä varmaan voit kipaista ennen sitä seuraavan asiakkaan rahastusta, siis silloin kun hän kaatelee siinä maitoa ja valitsee pullaa. Tämäkin koko ongelma tietysti ratkeaisi jos viitsisitte vähän suunnitella sitä linjastoanne: vaikka niin että maidot sokerit jne. maksuttomat lisätuotteet reilusti kassan jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 20:59"]Sinä olet palveluammatissa. :) Muistathan myös että se ei ole asiakkaan tehtävä viedä tarjotinta pois...
[/quote]
Jos ette tahdo itse viedä tarjotintanne pois, miksi menette kahvilaan jossa on käytössä kyseinen käytäntö? Menkää täydenpalvelun kahvilaan jos haluatte täyttä palvelua... Niinkin yksinkertaista.
Ja kyllä, työskentelen kahvilassa. Työpaikassani
siivoamme itse tyhjät kupit yms. eikä se vaivaa minua ollenkaan. Maitoa tai kermaa sen sijaan en kaada asiakkaan kahviin itse, sillä on hyvin vaikea arvioida kunkin oma maitovara itse.. siitä ei tule muuta kun sanomista jos onkin liikaa tai liian vähän.
En vain ymmärrä miksi porukka täällä niuhottaa tarjottimen viemisestä pois itse tai siitä minkä verran joutuu itse kahvinsa eteen tehdä? Kussakin kahvilassa on omat käytäntönsä joiden mukaan toimitaan, niin työntekijät kuin asiakkaatkin. Itse sinä sinne kahvilaan menet, joten myöskin valitset saamasi palvelun tason/laadun.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"]
[/quote]
[/quote]
Tuttu juttu t. kassa
Tietysti asiakkaana haluan maksaa ensin, ettei kahvi tai tee jäähdy sillä aikaa kun maksupääte temppuilee, tai jos maksan käteisellä, ettei vaihtorahat tipahda kahvikuppiin. Maksan jopa Finnkinon kassalle ensin popparit ja juomat, ja menen vasta sitten hakemaan ne, niin pääsen suoraan eväiden kanssa pois ja saliin.
Mutta jotkut haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta. Kai nuo vaivottelut on sopivan kokoisia haasteita elämässä joillekin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:13"]
Nyt saavat sitten kunnollisetkin myyjät kärsiä kun aika moni alkaa aloituksen luettuaan oikein tarkoituksella pistää sen myyjän odottamaan.
[/quote]
Tällaiset trollialoittelijat tekevät harmia oikeille asiakaspalvelijoille. Juuri mietin samaa.
Käy täällä trollaamassa ja pilaa oikean asiakaspalvelijoiden maineen. Välillä esiintyvät kusipäisinä kaupan kassoina myöskin.
[/quote]
Aamulla luin ketjua ennen töihin lähtöä ja tänään jopa kolme asiakasta sanoi isoon ääneen että me laitetaan maidot kaikessa rauhassa, katotaan sitä rahaa vasta sitten.
Mahtoivatko naiset olleet kanssa tänään palstailemassa, en kuitenkaan uskaltanut kysyä :)
T: kahvilatyöntekijä.
Sinä olet palveluammatissa. :) Muistathan myös että se ei ole asiakkaan tehtävä viedä tarjotinta pois...
Onneksi et ole paikallisessa kahvilassa töissä, sieltä saa oikeaa, positiivista asiakaspalvelua.