Kahvilassa: MAKSA ensin, sitten vasta kaada kahvit,maidot jne!!
Kun kerron sinulle paljon ostoksesi maksavat, oletan että silloin myös kaivat lomppakosi esille ja maksat. Sitten vasta alat kaatamaan kahvia, maitoa jne... Todella typerää käytöstä antaa minun vain hiljaa odottaa kun sinä hitaasti kaadat ensin kahvin ja sitten rauhassa kaatelet maitosi ja kermasi ja laitat sokeria sekaan ja sekoittelet.. sitten hitaasti alat kaivamaan lompakkoa. ENSIN maksu, sitten kahvin ym laitto!!!!!!
Kommentit (120)
Teille, jotka jätätte astiat pöytään: Niin se vain menee kaikessa liiketoiminnassa, että yrittäjä määrittelee hinnan ja sen, mitä hintaan sisältyy. Asiakkaalle se on ota tai jätä -tilanne, äänestää voi jaloillaan jos ei linja miellytä. Itse suosin täyden palvelun paikkoja ja olen valmis maksamaan saamastani palvelusta, mutta jos joskus asioin itsepalvelupaikassa, niin noudatan paikan pelisääntöjä ja mielestäni olisi töykeää ja ylimielistä toimia toisin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:08"]Teille, jotka jätätte astiat pöytään: Niin se vain menee kaikessa liiketoiminnassa, että yrittäjä määrittelee hinnan ja sen, mitä hintaan sisältyy. Asiakkaalle se on ota tai jätä -tilanne, äänestää voi jaloillaan jos ei linja miellytä. Itse suosin täyden palvelun paikkoja ja olen valmis maksamaan saamastani palvelusta, mutta jos joskus asioin itsepalvelupaikassa, niin noudatan paikan pelisääntöjä ja mielestäni olisi töykeää ja ylimielistä toimia toisin.
[/quote]
Ja mitähän se yrittäjä sille mahtaa jos minä en suostu niitä astioita viemään? Antaa porttikiellon? Kyllä se on kuules se yrittäjä joka sopeuttaa toimintansa asiakkaiden mukaan. Jos kaikki äänestää jaloillaan, niin eipä ole hommia yrittäjällekään.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:08"]Teille, jotka jätätte astiat pöytään: Niin se vain menee kaikessa liiketoiminnassa, että yrittäjä määrittelee hinnan ja sen, mitä hintaan sisältyy. Asiakkaalle se on ota tai jätä -tilanne, äänestää voi jaloillaan jos ei linja miellytä. Itse suosin täyden palvelun paikkoja ja olen valmis maksamaan saamastani palvelusta, mutta jos joskus asioin itsepalvelupaikassa, niin noudatan paikan pelisääntöjä ja mielestäni olisi töykeää ja ylimielistä toimia toisin. [/quote] Ja mitähän se yrittäjä sille mahtaa jos minä en suostu niitä astioita viemään? Antaa porttikiellon? Kyllä se on kuules se yrittäjä joka sopeuttaa toimintansa asiakkaiden mukaan. Jos kaikki äänestää jaloillaan, niin eipä ole hommia yrittäjällekään.
[/quote]
Enemmistö suomalaisista menee edelleen halvan hinnan perässä, joten kyllä näille itsepalvelupaikoille varmasti riittää kysyntää jatkossakin. Toisaalta ainakin meidän kaupunkiin on viime vuosina avautunut myös niitä täyden palvelun paikkoja, ja siitä päätellen, että moni niistä on jo laajentanutkin, myös niillä riittää asiakkaita. Toivottavasti teillekin päin aukeaa, niin voit mennä suoraan mieleiseesi paikkaan asioimaan eikä tarvitse ruveta kouluttamaan. Hintaa tietysti on enemmän, koska laajempi palvelu vaatii suurempaa henkilökuntaa ja Suomessa työvoima on kallista - ja henkilökuntakustannusten osuus kahvila- ja ravintolatuotteiden hinnasta on suurempi kuin ihmiset arvaavatkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 13:08"]Teille, jotka jätätte astiat pöytään: Niin se vain menee kaikessa liiketoiminnassa, että yrittäjä määrittelee hinnan ja sen, mitä hintaan sisältyy. Asiakkaalle se on ota tai jätä -tilanne, äänestää voi jaloillaan jos ei linja miellytä. Itse suosin täyden palvelun paikkoja ja olen valmis maksamaan saamastani palvelusta, mutta jos joskus asioin itsepalvelupaikassa, niin noudatan paikan pelisääntöjä ja mielestäni olisi töykeää ja ylimielistä toimia toisin. [/quote] Ja mitähän se yrittäjä sille mahtaa jos minä en suostu niitä astioita viemään? Antaa porttikiellon? Kyllä se on kuules se yrittäjä joka sopeuttaa toimintansa asiakkaiden mukaan. Jos kaikki äänestää jaloillaan, niin eipä ole hommia yrittäjällekään.
[/quote]
Enemmistö suomalaisista menee edelleen halvan hinnan perässä, joten kyllä näille itsepalvelupaikoille varmasti riittää kysyntää jatkossakin. Toisaalta ainakin meidän kaupunkiin on viime vuosina avautunut myös niitä täyden palvelun paikkoja, ja siitä päätellen, että moni niistä on jo laajentanutkin, myös niillä riittää asiakkaita. Toivottavasti teillekin päin aukeaa, niin voit mennä suoraan mieleiseesi paikkaan asioimaan eikä tarvitse ruveta kouluttamaan. Hintaa tietysti on enemmän, koska laajempi palvelu vaatii suurempaa henkilökuntaa ja Suomessa työvoima on kallista - ja henkilökuntakustannusten osuus kahvila- ja ravintolatuotteiden hinnasta on suurempi kuin ihmiset arvaavatkaan.
[/quote]
No sepä se kun ei niissä ole mitään hintaeroa (pl. kalliilla toimipaikalla sijaitsevat tilat, jotka ovat kalliimpia). Ainoa ero että itsepalvelukahvilan omistaja kerää taskuunsa suuremman potin. Mutta tee sinä toki henkilökunnan työt ja kartuta yrittäjän taskuja. Ja annna minulle sitten vaikka porttikielto tottelemattomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:06"]
Olen jo kerran vaihtanut vakikahvilaa, kun työntekijä oli nuiva ja nipo.
[/quote]Minä vaihdoin kotikahvilaan, on paljon halvempaa ja palvelu on sitä, mitä haluaa.
Jos haluan huonoa palvelua ja viedä itse kupit ja kipot käyn huoltoasemalla kahvilla
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"]
Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :)
[/quote]
Eräs asiakas alkoi huutaa mulle, kun teitittelin tätä. Eli koskaan ei mene oikein.
[/quote]
Näistä huutaja-asiakkaista riittää juttua joka asiakaspalvelijalla. Hassua että noita tilanteita ei ikinä näe sivusta vaikka aika usein tulee käytyä kahviloissa ja kaupoissa.
[/quote]
Tämä tapahtui kun olin puhelinasiakaspalvelijana. T:14
[/quote]
No sitten sitä ei olisi voinut kuulla sivusta, mutta lukemattomia samanlaisia tarinoita on ihan live-tilanteista. Ja uskon niiden olevan rankasti liioiteltuja.
Onko puhelinasiakaspalvelija sama kuin puhelinmyyjä?
[/quote]
Olen toiminut asiakaspalvelutehtävissä kaupoissa, pankeissa ja puhelimessa. Voin kertoa, että asiakkaita on moneen lähtöön. Kyllä näitä "huutajia" on ihan oikeasti olemassa. Osa on päihtyneitä tai mielenterveysongelmaisia, mutta mukana on myös aivan tavallisia, ilmeisen fiksuja ihmisiä puvut päällä. Joskus jollekin sattuu huono päivä, ja aspa on se taho, joka vastaanottaa aggression. Vaikkei syy olisikaan palvelussa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:20"]
Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :)
[/quote]
Eräs asiakas alkoi huutaa mulle, kun teitittelin tätä. Eli koskaan ei mene oikein.
[/quote]
Näistä huutaja-asiakkaista riittää juttua joka asiakaspalvelijalla. Hassua että noita tilanteita ei ikinä näe sivusta vaikka aika usein tulee käytyä kahviloissa ja kaupoissa.
[/quote]
[/quote]
No sitten sitä ei olisi voinut kuulla sivusta, mutta lukemattomia samanlaisia tarinoita on ihan live-tilanteista. Ja uskon niiden olevan rankasti liioiteltuja.
Onko puhelinasiakaspalvelija sama kuin puhelinmyyjä?
[/quote]
Olen toiminut asiakaspalvelutehtävissä kaupoissa, pankeissa ja puhelimessa. Voin kertoa, että asiakkaita on moneen lähtöön. Kyllä näitä "huutajia" on ihan oikeasti olemassa. Osa on päihtyneitä tai mielenterveysongelmaisia, mutta mukana on myös aivan tavallisia, ilmeisen fiksuja ihmisiä puvut päällä. Joskus jollekin sattuu huono päivä, ja aspa on se taho, joka vastaanottaa aggression. Vaikkei syy olisikaan palvelussa.
[/quote]
Sitten kysyt tältä agressiiviselta asiakkaalta tahtoo puhua sinun esimiehesi kanssa
Kyllä suomalainen nainen on sitten typerä ja sivistymätön :-( kai opetatte huonot käytöstavat lapsillennekin? Kun maksat ensin tuotteesti, ja alat vasta sitten kaataa kahvia, on kassatyöntekijällä mahdollisuus alkaa rahastaa sinusta seuraavaa asiakasta sillä aikaa kun sinä kaatelet kahvisi jne. Näin homma kulkee nopeammin. Ja kassatyöntekijä voi kiireessä lähteä äkkiä hakemaan asioita pöydistä ja jättää sinut kaatelemaan kahviasi jne. Ja tämä siis kahvioissa joissa kahvi otetaan kassalta.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:06"]Kyllä suomalainen nainen on sitten typerä ja sivistymätön :-( kai opetatte huonot käytöstavat lapsillennekin? Kun maksat ensin tuotteesti, ja alat vasta sitten kaataa kahvia, on kassatyöntekijällä mahdollisuus alkaa rahastaa sinusta seuraavaa asiakasta sillä aikaa kun sinä kaatelet kahvisi jne. Näin homma kulkee nopeammin. Ja kassatyöntekijä voi kiireessä lähteä äkkiä hakemaan asioita pöydistä ja jättää sinut kaatelemaan kahviasi jne. Ja tämä siis kahvioissa joissa kahvi otetaan kassalta.
[/quote]
Jos näki alkaisin tehdä niin seuraavat asiakkaat joutuisivat ohittamaan minut päästäkseen itse kassalle. Toisekseen useimmissa kahviloissa on eri kokoisia kahvikuppeja joten kassan pitää nähdä minkä kokoiseen sitä alat kaatamaan
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 16:06"]Kyllä suomalainen nainen on sitten typerä ja sivistymätön :-( kai opetatte huonot käytöstavat lapsillennekin? Kun maksat ensin tuotteesti, ja alat vasta sitten kaataa kahvia, on kassatyöntekijällä mahdollisuus alkaa rahastaa sinusta seuraavaa asiakasta sillä aikaa kun sinä kaatelet kahvisi jne. Näin homma kulkee nopeammin. Ja kassatyöntekijä voi kiireessä lähteä äkkiä hakemaan asioita pöydistä ja jättää sinut kaatelemaan kahviasi jne. Ja tämä siis kahvioissa joissa kahvi otetaan kassalta.
[/quote]
Jos näki alkaisin tehdä niin seuraavat asiakkaat joutuisivat ohittamaan minut päästäkseen itse kassalle. Toisekseen useimmissa kahviloissa on eri kokoisia kahvikuppeja joten kassan pitää nähdä minkä kokoiseen sitä alat kaatamaan
[/quote]
Kumpis meistä olikaan siellä kahvilassa töissä? Kyllä tämä systeemi onnistuu suurimman osan kanssa, sanotaan nyt että joka 5 asiakas ei ymmärrä tehdä yhteistyötä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:05"] Kun kaivan lompakkoani esille odotan että kaadat lorauksen maitoa kahviini sekä lisäät pari palaa sokeria että teitittelet minua hymyn kera. Näin tilanteesta tulee luonteva ja jouheva molemmille :) [/quote] Jaa että siinä kun yrität keskittyä oikean kortin valitsemiseen/käteisten laskemiseen ja minä siinä kyselen tuleeko maitoa vai mustana, tuleeko sokeria jne... Juuuh... [/quote] Tuon takia harvemmin Suomessakäyn kahviloissa. Asiakkaan pitäisi tehdä kaikki työt ja työntekijä vielä kehtaa valittaa.
[/quote]
Mikä motivoisi Suomessa kahvilatyöntekijää pistämään parastaan joka asiakkaan kohdalla? Ulkomailla siihen motivoi mahdollinen TIPPI.
[/quote]
Tuskin mikään, koska asiakkaista 90% on naama aasinperseellä vaikka mitä tekisi ja sanoisi, niin äkkiäkös tuo tarttuu.
Olen ollut joskus jopa tilanteessa, jossa sain asiakkaalta huudot ilmaiseksi jaettavasta näytteestä. Että kuulema pidän häntä köyhännäköisenä, kun tarjoan hänelle jokaiselle asiakkaalle jaettavaa näytettä eräästä tuotteesta.
Että silleen. Asiakaspalvelutyö jos mikä kyynistää.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:55"]
Kun kerron sinulle paljon ostoksesi maksavat, oletan että silloin myös kaivat lomppakosi esille ja maksat. Sitten vasta alat kaatamaan kahvia, maitoa jne... Todella typerää käytöstä antaa minun vain hiljaa odottaa kun sinä hitaasti kaadat ensin kahvin ja sitten rauhassa kaatelet maitosi ja kermasi ja laitat sokeria sekaan ja sekoittelet.. sitten hitaasti alat kaivamaan lompakkoa. ENSIN maksu, sitten kahvin ym laitto!!!!!!
[/quote]Mikset voi mennä jo edeltä pöytään istumaan? Eikö "miehesi" voi maksaa sinulle sitten pöydässä?
En nyt kyllä tajua, miten tuo nopeuttaa jonon etenemistä yhtään. Eihän se seuraava asiakas pääse siihen kassalle yhtään sen nopeammin vaikka edellinnen asiakas maksaisikin ennen maitoja ja sokereita.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:55"]
[/quote]
Oletko sinä se soppanatsi? Se mikä oli Seinfeld sarjassa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:53"]
Mikäs estää perustamasta onaa kahvilaa ja säätämällä tippikäytäntöä siten kuin itse haluat? Tuollaista se on kun on toisella töissä, hänen säännöillään mennään.
[/quote]
Ohis: Hyvä asiakaspalvelija ei välttämättä ole hyvä yrittäjä. Eikä asiakaspalvelutyöstä nauttiva ihminen välttämättä nauti yrittämisestä. Yrittäjällä on sen käytännön työn lisäksi paljon muita asioita huolehdittavana, ja paljon pitää osata itse, vaikka paperihommia ulkoistaisikin kirjanpitäjälle.
[/quote]
Se on totta, mutta jos päättää olla toisella töissä niin silloin on hyväksyttävä se että työnantajan ehtojen mukaan mennään.