Syöpäpotilaat jätetään hoitamatta ja syöpäleikkauksia ei tehdä
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään hoitajan valaa :D
On olemassa. Kyllä, kun hoitajia valmistui ammattiinsa, he antoivat hoitajan lupauksen
Juhlallinen tilaisuus.Olen itse hoitaja enkä mikään random maallikko. Selitä mitä selität.
Olen terveydenhuollon henkilökuntaa ja siksi olin mukana valmistumisjuhlassa. Täällä annetaan hoitajan lupaus
Lupaus ei ole vala.
Vierailija kirjoitti:
Äiti kuoli oltuaan puhe- ja liikuntakyvytön kolme kuukautta.
T. 2+12 ja samalla toivon, että jos viestejäni alapeukuttaneet on hoitajia, toivon todella että vaihdatte alaa.
Eikä insinööreiksi teistä ole, mun alalla voi yksi pieni viivan puuttuminen olla satojen eurojen virhe.
Ihmishengen arvo on siis vähemmän kuin satoja euroja?
Muistakaa, että siihen neljäntonnin insinöörn palkkaan ette pääse heti valmistuttuanne, jos teillä ole todistettavasti tarjota huippuosaamista. Tavallisia insinöörejä on työttömänä vaikka millä mitalla. Pulaa on kahdella alalla: huonosti palkatussa talotekniikan suunnittelussa, missä palkkataso ei nouse yhtään hoitoalaan verrattuna ja toinen ala on it-alan huippuosaajat. Taviskoodarina kolmen tonnin palkkaa voi pyytä, ei välttämättä saa ja silloinkin pitää jo osata jotain. Tosin tässä tapauksessa ikäraja on jotain 27 vuotta, sen vanhempia ei taviskoodariksi aloittelijoina juurikaan oteta. Eikä tartte olla inssikään, riittää kun osaa jotain tai joku muu alan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapula on vain Helsingissä. Muualla on hoitajia jotka on ansiosidonnaisella osan vuodesta.
No minä olen helsinkiläinen hoitaja ja olen ansiosidonnaisella ollut juuri pari kuukautta. Ei työkkäri häiriköi sen kummemmin kuin niillä on kauhea kiire muutenkin ja tietävät että hoitaja kyllä työllistyy heti kun haluaa. Yhden työhönhakukehoituksen laittoivat sinä aikana, sinne hain viimeisenä mahdollisena hakupäivänä ja sitten hain muualle minne oikeasti halusin kun pyydettiin tuohon pakkopaikkaan haastatteluun, ja aloitin parin viikon päästä tuosta. Ihan kiva loma tuli siitä.
Ja näin toimin vastaisuudessakin niin kauan kun palkka on näin surkea. Miksi ahertaa koko vuosi kun voi tehdä pätkiäkin ja olla välillä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ristiriita hoitajan valan kanssa? Entä jos joku hoitsu tai läheinen tarvitsee itse hoitoa, mitä sitten? Itse olen terve, mutta 1995 työikäisen äitini kuolema oli hoitajien lakon syytä. Aivoinfarkti eikä saanut asianmukaista tehohoitoa.
Kertokaa alapeukuttajat, onko tähän joku muu syy kuin se lakko, kerron miten homma tapahtui. Minut joku tästä ehkä tunnistaakin, sillä olen kertonut saman monelle ja lähipiiri myös muistaa.
Vastavalmistunut veljeni ja yrittäjä-äitini olivat meillä käymässä, äidin yritystä hoiti työntekijä. Oli tavallinen päivä, muistaakseni torstai, sillä heillä oli tarkoitus olla meillä viikonloppu, olivat juuri tulleet autolla toiselta paikkakunnalta. Illalla äiti valitteli että särkee päätä ja on puutunut olo. Jostain syystä minusta tuntui, että pitää lähteä päivystykseen, sillä äiti valitti erittäin harvoin yhtään mitään, mutta hän sanoi sen johtuvan pitkästä istumisesta, siitä että ei ollut tullut päivällä syötyä meni nukkumaan. Aamuyöllä mieheni herätti minut ja sanoi, että äidilläsi ei taida olla kaikki kunnossa, vessasta kuului kolaus. Hän oli kaatunut ja sanoi, ettei pysty nousemaan, Toisteli vain tätä. Soitimme ambulanssin ja he veivät läheiseen sairaalaan. Tässä vaiheessa äiti pystyi vielä puhumaan. Veli lähti sairaalaan omalla autolla perässä. Emme yhtään tienneet mistä on kyse, sillä kellään meistä nuorista, veli, minä ja mieheni,
ei ollut kokemusta tai tietoa aivoinfarktista millään tasolla.
Kun äiti pääsi sairaalaan, ambulanssikuskit veivät hänet tavalliseen ensiapuun. Hän vähitellen menetti sekä puhekykynsä eikä enää pystynyt liikuttamaan kuin käsiään. Hoitajien lakko loppui juuri samana aamuna ja kun hoitajia alko palata töihin, veli kertoi että oli kauhea hässäkkä ja porukka meni vailla päätä ja häntää. Veli oli käynyt useaan otteeseen sanomassa, että nyt olisi varmaan syy kiirehtiä, mutta oli saanut vastauksen, että täällä on kiirellisimpiäkin tapauksia ja nimenomaan hoitajilta. Äiti pääsi hoitoon seitsemän tuntia sen jälkeen kun oli viety ensiapuun ja sen sijaan että olisi saanut mitään tehohoitoa. Eikä lääkäritkään kyllä sen pätevämpiä olleet, sillä oikea diagnoosi tuli vasta yliopistolliseen sairaalaan siirron jälkeen, vaan tässä pienemmässä sairaalassa vietiin ensin tavalliselle osastolle, sitä, mikä osasto se oli, en jaksa muistaa. Sen varmaan veli voisi muistaa.
Jos nyt yksikään hoitaja tulee sanomaan, että syy oli meidän, kaupallisen ja teknisen koulutuksen saaneilla ihmisillä, ette ole ansainneet palkankorotusta. Sillä - jos vastuu on asiakkaan sen sijaan kuin sen, joka on alalle koulutettu, niin silloin sanon, ettet osaa työtäsi. En minäkään suunnittelijana sano asiakkaalle, että sun pitäisi osata suunnitella tämä, mä oon vaan täällä töissä. Tätimme, vanhustenhoitaja, kehotti meitä tekemään valitksen hoitovirheestä, mutta olimme liian nuoria, naiiveja ja väsyneitä kaikesta touhusta, mitä yrityksen lopettamiseen liittyi ja minulla vielä pienet lapset. Jokainen hoitaja (tai lääkäri), joka sanoo, että syy ei ollut sen hoitajan, joka teki ´kiirellisyysarivointia, hyvä jos vaihdatkin alaa, et ole pätevä alallasi.
Äiti oli kuollessaan 62-vuotias ja verenpaineongelmia lukuunottamatta ei mitään sairauksia.
Ihan sellainen tosi pieni ja ikävä fakta, että se on lääkäri joka päättää minne potilas ensiavusta/vastaanotolta siirretään, ei hoitaja. Lääkäri myös tekee päätöksen hoidosta (tehohoitoa vai ei, nesteytetäänkö jne.), ei hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ristiriita hoitajan valan kanssa? Entä jos joku hoitsu tai läheinen tarvitsee itse hoitoa, mitä sitten? Itse olen terve, mutta 1995 työikäisen äitini kuolema oli hoitajien lakon syytä. Aivoinfarkti eikä saanut asianmukaista tehohoitoa.
En ole mitään valoja vannonut, työsopparin kirjoittaessa olen sitoutunut tessiä noudattamaan, nyt se ei ole enää voimassa joten olen lakossa.
Eli et ole koskaan valmistunut. Se vala vannotaan siinä yhteydessä.
Olen valmistunut, jopa kolme kertaa. Ensin lähihoitajaksi, sitten sairaanhoitajaksi ja kätilöksi. Yhtään kertaa en ole mitään valoja vannonut, paperit hain koululta sihteeriltä valmistumispäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki syövät ei ole aggressiivisia ja niitä voi siirtää. Eli nyt tuskin nyt on kyse elämästä tai kuolemasta. Elämme uhriutumisenkulttuurissa jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
...jaa,tuolla naisella keuhkosyöpä,ja jo kolme kertaa peruttu leikkaus! Siis mennyt jo paikalle odottamaankin, valmistautunut etc.
Ja kerrotko miten syöpää voi siirtää?
Ja sinä kirjoitat jostain " uhriutumiskulttuurista"??? Onko mitään empatiakykyä olemassa? "Tuskin on kyse elämästä ja kuolemasta".
Et edes tiedä.
Oikeasti hävettää puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa alapeukuttajat, onko tähän joku muu syy kuin se lakko, kerron miten homma tapahtui. Minut joku tästä ehkä tunnistaakin, sillä olen kertonut saman monelle ja lähipiiri myös muistaa.
Vastavalmistunut veljeni ja yrittäjä-äitini olivat meillä käymässä, äidin yritystä hoiti työntekijä. Oli tavallinen päivä, muistaakseni torstai, sillä heillä oli tarkoitus olla meillä viikonloppu, olivat juuri tulleet autolla toiselta paikkakunnalta. Illalla äiti valitteli että särkee päätä ja on puutunut olo. Jostain syystä minusta tuntui, että pitää lähteä päivystykseen, sillä äiti valitti erittäin harvoin yhtään mitään, mutta hän sanoi sen johtuvan pitkästä istumisesta, siitä että ei ollut tullut päivällä syötyä meni nukkumaan. Aamuyöllä mieheni herätti minut ja sanoi, että äidilläsi ei taida olla kaikki kunnossa, vessasta kuului kolaus. Hän oli kaatunut ja sanoi, ettei pysty nousemaan, Toisteli vain tätä. Soitimme ambulanssin ja he veivät läheiseen sairaalaan. Tässä vaiheessa äiti pystyi vielä puhumaan. Veli lähti sairaalaan omalla autolla perässä. Emme yhtään tienneet mistä on kyse, sillä kellään meistä nuorista, veli, minä ja mieheni,
Kun äiti pääsi sairaalaan, ambulanssikuskit veivät hänet tavalliseen ensiapuun. Hän vähitellen menetti sekä puhekykynsä eikä enää pystynyt liikuttamaan kuin käsiään. Hoitajien lakko loppui juuri samana aamuna ja kun hoitajia alko palata töihin, veli kertoi että oli kauhea hässäkkä ja porukka meni vailla päätä ja häntää. Veli oli käynyt useaan otteeseen sanomassa, että nyt olisi varmaan syy kiirehtiä, mutta oli saanut vastauksen, että täällä on kiirellisimpiäkin tapauksia ja nimenomaan hoitajilta. Äiti pääsi hoitoon seitsemän tuntia sen jälkeen kun oli viety ensiapuun ja sen sijaan että olisi saanut mitään tehohoitoa. Eikä lääkäritkään kyllä sen pätevämpiä olleet, sillä oikea diagnoosi tuli vasta yliopistolliseen sairaalaan siirron jälkeen, vaan tässä pienemmässä sairaalassa vietiin ensin tavalliselle osastolle, sitä, mikä osasto se oli, en jaksa muistaa. Sen varmaan veli voisi muistaa.
Jos nyt yksikään hoitaja tulee sanomaan, että syy oli meidän, kaupallisen ja teknisen koulutuksen saaneilla ihmisillä, ette ole ansainneet palkankorotusta. Sillä - jos vastuu on asiakkaan sen sijaan kuin sen, joka on alalle koulutettu, niin silloin sanon, ettet osaa työtäsi. En minäkään suunnittelijana sano asiakkaalle, että sun pitäisi osata suunnitella tämä, mä oon vaan täällä töissä. Tätimme, vanhustenhoitaja, kehotti meitä tekemään valitksen hoitovirheestä, mutta olimme liian nuoria, naiiveja ja väsyneitä kaikesta touhusta, mitä yrityksen lopettamiseen liittyi ja minulla vielä pienet lapset. Jokainen hoitaja (tai lääkäri), joka sanoo, että syy ei ollut sen hoitajan, joka teki ´kiirellisyysarivointia, hyvä jos vaihdatkin alaa, et ole pätevä alallasi.
Äiti oli kuollessaan 62-vuotias ja verenpaineongelmia lukuunottamatta ei mitään sairauksia.
Ihan sellainen tosi pieni ja ikävä fakta, että se on lääkäri joka päättää minne potilas ensiavusta/vastaanotolta siirretään, ei hoitaja. Lääkäri myös tekee päätöksen hoidosta (tehohoitoa vai ei, nesteytetäänkö jne.), ei hoitaja.
Ei syy oli lääkärin, joka vastaanotolle äiti pääsi vasta tuntikausien kuluttua? Ei sen hoitajan, joka päätti kiirellisyysarvion siitä, missä järjestyksessä hoitoon otetaan?
Hoitajilla lakko oikeus. Turha itkeä. Hoitajat tekevät kovasti töitä ja palkka saatava sille tasolle. Palkassa näkyy työnarvostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syy oli lääkärin, joka vastaanotolle äiti pääsi vasta tuntikausien kuluttua? Ei sen hoitajan, joka päätti kiirellisyysarvion siitä, missä järjestyksessä hoitoon otetaan?
Tässäkin tapauksessa lääkäreitä olisi ollut paikalla enemmän ja erikoislääkäreitä, jos olisi päässyt sinne lääkärille heti aamusta eikä vasta sitten joskus. Kirjoitinkin, että lääkärikin on osasyyllinen, mutta hoitajan olisi pitänyt ymmärtää,´että potilas on kiireellinen, eikä sellainen, joka voi jonottaa normaalisti.
Hoitajat on aina lakkoilemassa.. just luin 2017 lakosta ja 2007 lakosta jne aina liian vähän palkkaa ja nirin narin.. ilmapiiri sairaalassa on hierarkian tqkia varmaan ihan prsiistä kun valkotakkihijaiset vähemmällä näkyvyydellä saa enemmän palkkaa ja kympin tytöt pomottaa vanhoja tätejä. Onhan se vähän ärsyttävää, mutta jos on väärällä alalla kokonaan muutenkin. Pilerinkiikutustakontuo hoitoala on pääasiassa, koska lähöri pesee ja pukee ja muut siivoa ja toimittaa ruuat jne?
Kuinka raskasts se vp mittaus on oikein lopulta, kun ainakin ao näki sairaalassa oltuaan sh istuvan aika mittavan ajan vaan pleksin takana kahvilla..
Muutama kyseli vointia, vaan ao koki itse hoitavansa sh egoja. Siis osan.
Kun potilaita kuolee jonoihin. Kansan vihat tulevat vain hoitajille!
Ai sairikset ei vanno valoja? Vannooko edes llekurit enää? Pelkkää kaupallista bisnestäkö kaikki tyynni..
Viittaatko ap. aloituksessa hoitajien lakkoon, vai mihin?
Viimeiset pari vuotta on uutisoitu, kuinka syöpähoitoja ja leikkauksia on siirretty, ei liene tämä kenellekään tullut yllätyksenä.
Olisiko kuukausi sitten, mutta joka tapauksessa ennen lakkoa, Hussin ylilääkäri kertoi uutisissa, kuinka leikkaukset ovat jouduttu siirtämään, vaikka leikkaussalit vapaana, kirurgit käytössä, mutta hoitajakapasiteetti vain 14% käytössä ja siksi leikkauksia jouduttiin siirtämään.
Eikä kukaan korvaansa lotkauttanut tai tehtaillut hoitajapulasta aloituksesta, mutta nyt kun ovat lakossa, tehtaillaan kymmeniä aloituksia tänne palstalle päivittäin.
Nyt hoitajapula on väänetty lakkoilevien hoitajien syyksi tai ainakin syyllinen tuntuu löytyneen.
Ainakik se punatukka ja joku mustatukka paavolqko se oli sai ainqkin niskavillat nousemaan, kun niin negaa ja vaadetta vaan. Hoitoalalla pitäisi olla kutsumuksesta ja joo lekujen palkatmieluummin alas kuin hoitajien ylös. Niin ei niin kademieltä. Lekuilla ihan liikaa palkkaa on kyllä ja k u s i nousee päähän ikövä kyllä. Useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ai sairikset ei vanno valoja? Vannooko edes llekurit enää? Pelkkää kaupallista bisnestäkö kaikki tyynni..
Aivan pelkkää kaupallista, tottakai. Ammatti, työ, sitä tehdään sen vuoksi että voidaan elättää itsensä ja perhettä. Ei minkään huvin tai valan vuoksi. Koko ajatus on naurettava ja vanhanaikainen. Vannooko putkimies tai insinööri valan? Jestas sentään...
Alavalinta tehdään kiinnostuksen ja vahvuuksien mukaan, mutta ei se silti sen enempää ole kuin työ.
Ei kai se sitten haittaa, jos on verta käsissä.
Täällä sama tilanne, ettei syöpäsairas läheinen pääse hoitoihin. Koskaan en tätä anteeksi anna. Oma palkka on 1200€ käteen, joten ei kiinnosta keskiluokan vikinä.
Mikä juttu tää nyt on? Mun äidillä syöpä, hoidot jatkuu normaalisti. Tädin syöpäleikkaus on huomenna kuten pitikin. Kuulostaa ihme vouhkaamiselta taas.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se sitten haittaa, jos on verta käsissä.
Täällä sama tilanne, ettei syöpäsairas läheinen pääse hoitoihin. Koskaan en tätä anteeksi anna. Oma palkka on 1200€ käteen, joten ei kiinnosta keskiluokan vikinä.
Niin en tiedä, kyseleppä sieltä työnantajapuolelta haittaako heitä vai ei. Hoitajapula on ollut tiedossa jo pitkään, lakkokin on ollut tiedossa jo pitkään jos sopua ei synny. Miksi palkkoja ei ajoissa nostettu sellaiselle tasolle että työntekijöitä saadaan?
Kenenkään hoitajan työnkuvaan ei kuulu varmistaa kenen hoitamiseen resurssit riittää, joten kädet on puhtaat. Tämä p*ka tosiaan jo riittää meille.
Kaupungeissa missä asuminen on halpaa riittää hoitajia.
Moni ei myöskään tykkää Helsingin liikenteestä eikä halua muuttaa sinne.