Muutin viikko sitten Helsingistä Tampereelle, enkä voi uskoa,
kuinka erilaista täällä on. Taidan olla jossain kuplassa, kun olen jatkuvasti hämmästynyt siitä, kuinka paljon mukavampia ihmiset on täällä Tampereella. Kun ihmiset lähtee bussista pois, ne huikka kuskille kiitokset, ruokakaupassa hevi-osaston myyjä toivottaa aurinoiset huomenet, kadulla vastaantulijat väistää ja jopa hymyilee, täpötäydessä ruuhkabussissa kaikki on kohteliaita toisilleen jne.
Olen asunut Helsingissä viimeiset 22 vuotta, enkä kokenut Helsinkiä tai helsinkiläisiä mitenkään erityisen tympeiksi, mutta kyllä nyt vaan on sanottava, että ero ihmisten käyttäytymisessä näyttää olevan aika huikea.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:32"]
Ihan sama juttu, lähteepä pk-seudulta minne päin tahansa. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Tampereella, Jyväskylässä, Vaasassa ja Turussa, ja joka puolella sama. Vain Helsingissä ollaan jatkuvasti naamat peruslukemilla. Liittynee paikkakunnan kokoon.
[/quote] Tuskin paikakunnan koolla on mitään merkitystä. Eiköhän se ole pääkaupunkilaisten umpimielisyys ja melkoinen sisäsiittoisuus.
[/quote]
Vai sisäsiittoisuus. Suurin osa helsinkiläisistä tällä hetkellä on muualla syntyneitä. Ja edellisessä polvessa oli myös muualta tulleita. Kolmannen polven helsinkiläisten osuus on nykyään todella pieni. Linkin takana tilastoa kaupunginosittain.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1419918633603
Sisäsiittoisuudesta ei siis todellakkaan voi syyttää. Umpimielisyys on junantuomien ominaisuus. Paljasjalkaiset stadilaiset tunnetaan ulospäinsuuntautuneisuudestaan ja avuliaisuudestaan.
Viikossa vasta huomataan ne kaikki kivat asiat toisesta maasta/paikkakunnasta. Sitten parin kuukauden kuluessa huomataan ikävämpiä asioita ja kaivataan takaisin "kotiin". Mutta tämäkin vaihe menee ohi, kyse on ns. kulttuurishokista.
Helsinkiläiset ovat parempia ihmisiä kun tamperelaiset. Tampereella unelmoijia oli vain 5000 Helsingissä yli 15000!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]
Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D
[/quote]
Minä, helsinkiläinen, sanon kiitos joka kerta, kun busissta jään pois. Miksi itse ette kiitä?
[/quote]
Kuljen lähinnä ruuhka-aikaan runkolinjan busseilla enkä rupea kiitosta huutelemaan keski- tai takaovilla. Bussista purkautuu kymmeniä ihmisiä kerralla, tuskin kuski edes huomaisi..
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:34"]
Se ilmapiiri ja ihmiset vain on niin stressaavia, kadulla kävellään päälle, ratikkakuskit ja muut tiuskivat tai eivät vastaa, kaikilla on kauhea kiire jonnekin.
[/quote]
Vaikutelma kiireestä johtuu helsinkiläisten ahkeruudesta. Täällä tehdään lujasti töitä. Ei ole aikaa löntystellä ja ihmetellä.
Tamperelaisena antaisin pikkuisen miinusta tuosta kerrostalokäyttäytymisestä. Vanhempia ihmisiä ei nuoremmat meinaa millään morjenstaa, vaikka ollaan asuttu talossa jo jonkun aikaa. Eikä ole ensimmäinen talo. Luulin aluksi että vika on minussa, mutta sitten seurasin ikkunasta tilannetta, eikä nuoremmat asukkaat tervehtineet edes toisiaan. Vanhemmat ihmiset sentään ymmärtävät morjenstamisen tärkeyden.
Eli aamulla "huamenta", päivällä "moro". Kun ollaan hetki juteltu sanotaan "soon moro" tai "morjens". Ei pitäs olla liian vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:53"]
Takseissa huomasin eron. Helsingissä kuljettaja istuu paikallaan ja asiakas nousee autoon. Yleensä matka menee hiljaisuudessa. Tampereella kuljettaja nousee autosta, avaa oven ja keskustelee matkan aikana.
[/quote]
Tämä! Muualla maassa taksikuski hyppää autosta, ottaa matkatavarat ja laittaa ne säilytystilaan ja avaa matkustajalle oven, ja kyydin päätyttyä tietty nostelee ne laukut pois autosta. Helsingissä tätä ei tapahdu. Kuski ei todellakaan nouse autosta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"] Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D [/quote] Minä, helsinkiläinen, sanon kiitos joka kerta, kun busissta jään pois. Miksi itse ette kiitä? [/quote] Kuljen lähinnä ruuhka-aikaan runkolinjan busseilla enkä rupea kiitosta huutelemaan keski- tai takaovilla. Bussista purkautuu kymmeniä ihmisiä kerralla, tuskin kuski edes huomaisi..
[/quote]
Joo ei mulle tulis mieleenkään huudella sieltä takaovilta kiitosta, eikä kiittäminen todellakaan ole mikään yleinen tapa ainakaan niillä (Tampereen) bussilinjoilla, joilla kuljen. Pitkänmatkanbusseissa, jossa poistutaan etuoven kautta, on toki eri asia.
Sama ilmiö kun muutin Oulusta Kajaaniin. Mitä isompi kaupunki sitä vähemmän kanssakäymistä.
Kyllä kanssa kokemuksieni mukaan tamperelaiset on mukavaa, auttavaista ja rentoa porukkaa, kaupunki itsessään riittävän iso mutta silti ihmisen kokoinen. Ja onhan Tampere monien tutkimustenkin mukaan suosituin kaupunki Suomessa. Töiden takia moni joutuu pakkomuuttamaan pääkaupunkiseudulle.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:53"]
Busseissa 57 ja 68 sanotaan Helsingissä usein kuljettajalle kiitos, kun poistutaan kyydistä. Minäkin sanon.
Ehkä aiheesta kirjoittanut ei tee niin.
Mielestäni hymyileviä ja ystävällisiä ihmisiä on joka puolella. En toisaalta kohtele ketään töykeästi, joten ehkä saan ystävällistä kohtelua ollessani itse ystävällinen.
Takseissa huomasin eron. Helsingissä kuljettaja istuu paikallaan ja asiakas nousee autoon. Yleensä matka menee hiljaisuudessa. Tampereella kuljettaja nousee autosta, avaa oven ja keskustelee matkan aikana.
[/quote]
Takseista tuli sellainenkin mieleen, että täällä maakunnassa kun harvakseen kulkee taksilla, niin istun ilmiselvästi kuskin viereen etupenkille. Helsingissä kun tämän joskus tein, niin kuski oli suoraan sanoen kummastuneen oloinen. Jälkeenpäin kuulin, että sielläpäin tuo ei kuulu tapoihin, vaan pitäisi mennä takapenkille :D
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:38"]
Tamperelaisena antaisin pikkuisen miinusta tuosta kerrostalokäyttäytymisestä. Vanhempia ihmisiä ei nuoremmat meinaa millään morjenstaa, vaikka ollaan asuttu talossa jo jonkun aikaa. Eikä ole ensimmäinen talo. Luulin aluksi että vika on minussa, mutta sitten seurasin ikkunasta tilannetta, eikä nuoremmat asukkaat tervehtineet edes toisiaan. Vanhemmat ihmiset sentään ymmärtävät morjenstamisen tärkeyden.
Eli aamulla "huamenta", päivällä "moro". Kun ollaan hetki juteltu sanotaan "soon moro" tai "morjens". Ei pitäs olla liian vaikeeta.
[/quote]
Jaa, meidän tamperelaisessa kerrostalossa me nuoret moikkaillaan naapureita reippaasti, vanhemmat naapurit vaan mulkoilevat.
Joo on tää Helsinki ihan kamala paikka, ihmiset ilkeitä ja töykeitä kaikki. :( Itse en koe näin.
Mutta olisi hyvä, jos kaikki ei tänne tunkisi niin helpottaisi asuntopula. :) Tampereelle kaikki vaan!
Vierailija kirjoitti:
Katso Youtubesta Ihmebantun sketsi moikkailusta. Meidän talossa on 70 asuntoa ja meidän pihapiirissä asuu satoja ihmisiä. En minä todellakaan muista ketkä kaikki tässä ovat asuneet ja kuinka pitkään, vaikka olen asunut tässä 5 vuotta. Joillakin meistä on muutakin elämää kuin vakoilla naapureiden touhua ikkunasta, ja muitakin ystäviä ja läheisiä jolloin ei tarvitse tuntea katkeruutta tuntemattomien morjesteluista. Pahimmillaanhan tuollainen morjestelu saattaisi johtaa kaikenlaisien palvelusten ja kahvittelujen pyytämiseen, huh huh. Kerrostalossa asuminen on juuri sen takia parasta, että naapureita ei tarvitse tuntea eikä heidän kanssaan olla tekemisissä muuten kuin seinien läpi kantautuvan metelin kautta.
Tiesittekö että huutamalla kiitos keskiovelta kuskille korona leviää erinomaisesti. Pisarat lentää neljänkin metrin päähän
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Espoossa ja kaupassa alkoivat moikkailemaan ehkä vuosi sitten. Heidän on selvästi käsketty tehdä niin.
No hyvä että meidän maalaisten tavat saavuttaa teidät kaupunkilaisetkin. 😄 Kyllä täällä Tampereen liepeillä on aina tervehditty asiakkaita kaupassa ja ihan ilman kenenkään käskyä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:32"]
Ihan sama juttu, lähteepä pk-seudulta minne päin tahansa. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Tampereella, Jyväskylässä, Vaasassa ja Turussa, ja joka puolella sama. Vain Helsingissä ollaan jatkuvasti naamat peruslukemilla. Liittynee paikkakunnan kokoon.
Tuskin paikakunnan koolla on mitään merkitystä. Eiköhän se ole pääkaupunkilaisten umpimielisyys ja melkoinen sisäsiittoisuus.
Täh?
Tampereella erittäin harvoin bussikuski vastaa edes tervehdykseen. Älä viitsi turhaan ylistää.
T. Jo 1980-luvulta tamperelainen
Mä teen tuon saman huomion ihan joka vuosi kun vietän enemmän aikaa mökkipaikkakunnalla kaukana Helsingistä (ja Tampereeltakin). Itseasiassa just viime kesänä mietin kuinka erilaiset kaksi maata meillä onkaan yksien rajojen sisällä ja on oikeasti melko ongelmallistakin, että me kaikki kuitenkin äänestetään ihan samoissa eduskuntavaaleissa.
Itse en viihdy pk-seudulla enää ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:59"]
Olin noin vuosi sitten tampereella kaverini kanssa ja suunnistimme Kalevasta keskustaan. Matkan aikana peräti kaksi kertaa ystävällinen sivusta seuraaja neuvoi meitä perille, vaikka emme apua pyytäneet! Me helsinkiläistytöt olimme ihan ihmeissämme!
[/quote]
Sama tapahtui minulle, katselin osoitekilpiä niin heti tultiin kysymään tarvinko apua. Sama juttu bussipysäkillä.