Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin viikko sitten Helsingistä Tampereelle, enkä voi uskoa,

Vierailija
02.10.2015 |

kuinka erilaista täällä on. Taidan olla jossain kuplassa, kun olen jatkuvasti hämmästynyt siitä, kuinka paljon mukavampia ihmiset on täällä Tampereella. Kun ihmiset lähtee bussista pois, ne huikka kuskille kiitokset, ruokakaupassa hevi-osaston myyjä toivottaa aurinoiset huomenet, kadulla vastaantulijat väistää ja jopa hymyilee, täpötäydessä ruuhkabussissa kaikki on kohteliaita toisilleen jne.

Olen asunut Helsingissä viimeiset 22 vuotta, enkä kokenut Helsinkiä tai helsinkiläisiä mitenkään erityisen tympeiksi, mutta kyllä nyt vaan on sanottava, että ero ihmisten käyttäytymisessä näyttää olevan aika huikea.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 23:04"]

No yllättävää, että hesalaiset herää kehumaan oikeasti kylmää ja kovaa kotipaikkaansa. Pysykää te huonokäytöksiset pässit ihan siellä keskenänne, kukaan ei kaipaa teidän tylyjä tapoja muualle Suomeen.

[/quote]

Lähes yhtä yllättävää kuin se, että joku vetää herneen nenäänsä, jos pääkaupunkiseudulla asuva kertoo kokemuksiaan omasta asuinpaikastaan. Ja mielellämme täällä oleskelemmekin, kiitos vain. Ei tee mieli muuttaa muualle, vaikka Suomessa paljon muitakin mukavia paikkoja on. Kovasti tänne tekee ulkopaikkakuntalaistenkin mieli, jos muuttoliikettä tarkastelee.

Vierailija
42/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D
[/quote]

Minä lopetin kuskin kiittämisen siinä vaiheessa kun kuskit lakkasivat tervehtimästä kyytiin nousevia.
[/quote]

Turussa joka työaamu bussiin noustessani tervehdin kuljettajaa ja aina kuljettaja vastaa tervehdykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:46"]

Ihanaa lukea tällaisia kokemuksia! Kiitos ap! T.tamperelainen

[/quote]Opiskelijana Tampereella. Bussipysäkki oli heti meidän talon vieressä, matkaa n. 30 m. Kerran kiirehdin bussipysäkille, mutta käännyin pois, kun bussi ehti jo lähteä pysäkiltä. Mitä vielä, kuski huomasi minut, pysäytti auton ja huikkaili ikkunasta että tule vaan. 

Vierailija
44/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Tampereelle, ap! Tänne on todella helppo kotiutua. Olen itsekin junan tuoma, asunut Tampereella nyt 12 vuotta. Tunsin heti tulevani kotiin kun muutin tänne. Täällä on jotenkin tosi avoin ilmapiiri, mutta ei liian tuttavallisella tavalla. Eläminen täällä on tosi vaivatonta; julkinen liikenne on pääasiassa toimivaa ja asuntojen hinnat ovat kohtuulliset.

Minne päin Tamperetta ap muutti?

Vierailija
45/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama mukava kokemus kummastakin kaupungista, kumpaakin rakastan! Ihmiset ovat ystävällisiä ja tervehtivät.

Eikä kyse ole vaan noista kahdesta kaupungista, vaan pitkin Suomea kahden vuoden sykleissä asuneena, niin suomalaiset ovat kivoja ja ystävällisiä ihmisiä.

Naapuritkin moikkaa, kun niille on ystävällinen. En mä välttämättä jutuille jää, vaan tervehdin vaan, mörököllejäkin. Onhan niitä ollut muutama, jotka eivät vaan millään tervehdi - nuoria ja vanhoja. Sitten kun olen muuttamassa pois, niin tulevat kyllä jutuille, että jokos sä lähdet.. 

Nyt lapsiperheellisenä asun Vantaalla, enkä vaihtaisi pois. Tampereelle pääsen näppärästi ja Helsinkiin joka päivä.

T. 43 v siiderivalas norsunvitulla

Vierailija
46/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:59"]

Olin noin vuosi sitten tampereella kaverini kanssa ja suunnistimme Kalevasta keskustaan. Matkan aikana peräti kaksi kertaa ystävällinen sivusta seuraaja neuvoi meitä perille, vaikka emme apua pyytäneet! Me helsinkiläistytöt olimme ihan ihmeissämme!

[/quote]

Hämmästyttävää. Miten joku osaisi neuvoa teitä, vaikka ei ilmeisesti tiennyt edes mihin olette menossa?!?

[/quote]

Jos näyttää tarpeeksi eksyneeltä, niin eiköhän siinä joku jossain vaiheessa kysy, että voiko auttaa. Olen helsinkiläisenä neuvonut usein kartta kädessä ja sormi suussa risteyksissä pyöriviä turisteja - suomalaisia ja ulkomaalaisia.

Vierailija
47/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]

Eiköhän se ole pääkaupunkilaisten umpimielisyys ja melkoinen sisäsiittoisuus.

[/quote]

Mikä ihmeen sisäsiittoisuus? Helsinkihän on Suomen vähiten sisäsiittoinen paikka: täynnä eri puolilta muuttaneita.

[/quote] Ja jostain syystä helsinkiläinen ei mene naimisiin Savosta muuttaneen kanssa vaan toisen helsinkiläisen. Siellä on keskenään naimisissa melkoinen määrä porukkaa, joka on kolmansia tai neljänsiä serkkuja.

[/quote]

Tämä on nyt kyllä ihan järjetön väite. Helsinkiläisille ei ole kyllä kumppanin kotipaikkakunnalla ole mitään väliä, enemmän tiedän helsinkiläisiä, jotka ovat löytäneet kumppanin muualta kotoisin olevista kuin helsinkiläisistä. Ja vaikka kaksi helsinkiläistä seurustelisikin, on todennäköisyys siihen, että ovat serkkuja häviävän pieni.

Paljon enemmän tiedän naimisissa olevia (useamman polven takaisia) serkkuja maaseudulta, Helsingistä en ketään.

Ja tämän ketjun lukemisen perusteella ainakaan ei voi helsinkiläisiä syyttää huonosta käytöksestä. Sen sijaan jotkut maalaiset voisivat vähän miettiä, miten ihmisiä nimitellään.

Vierailija
48/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä bussikuskin kiittämistä, sopii varmaan maalle, mutta ruuhkabussissa kiitosten huutelu on vähän turhaa. Sen sijaan kaupan kassan tervehtiminen puolin ja toisin on itsestäänselvää, ja niin tehdäänkin jokaisessa kaupassa, missä itse olen käynyt Helsingissä. 

27:n kanssa olen eri mieltä taksikuskeista, kyllä Helsingissä osa kuskeista on hyvinkin kohteliaita ja puheliaita, osa taas ei. 

Jotenkin tästä ketjusta huokuu helsinkiläisviha :(

Vierailija
49/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sellainen pieni huomautus niistä taksikuskeista.. Heidät on koulutettu niin, että asiakkaalle ei aleta höpöttää, ellei asiakas itse selkeästi aloita keskustelua.

Vierailija
50/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:39"]Hmmm, miten mulla on aika erilainen tuntuma pk-seudusta. Olen asunut täällä puoli ikääni ja kohtaan missä tahansa enimmäkseen aika ystävällisiä ihmisiä. Sellaisella kohteliaan hillityllä tavalla tosin, mikä sopiikin mulle paremmin kuin liian iholle tuleva käytös. En esim. kaipaa mitään huikkaamisia hevi-osastolla, vaan päin vastoin.

Mulle ainakin ollaan kaupoissa, apteekeissa, kirjastoissa jne. ihan hymyileviä ja perusystävällisiä. Ja sitten taas se että kadulla kävellään aika naama peruslukemillakin ja kenties kiireellä, on normaalia dynaamista suurkaupungin tyyliä, mikä kyllä sopii sekin mulle oikein hyvin. En nyt oikein osta tätä. :) Mun mielestä ainoa asumiskelpoinen paikka on pk-seutu, tai sitten se on paikka jostain muilta mailta! Ja kyllä meidän kulmilla tosi moni kiittää jäädessään pois bussista, kuskit moikkaa usein ja kanssamatkustajat ovat neutraalin huomaavaisia.
[/quote]

Et o muuta nähnytkään.

Vierailija
51/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut paskaa. Esim.bussissa kuskin kiittäminen on todella harvinaista Tampereella. Kaikki muukin sanomasi kuulosti tyypilliseltä "näen, mitä haluan"-meiningiltä : DDD

Vierailija
52/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä lastenvaunuja työntävä äiti on välillä kuin alinta kastia. Kaikkien pitää etuilla ja ohitella, ovia ei avata ja kaupassa juuri sille hyllylle pitää päästä missä rattaat ovat vaikkei siitä mitään tarvita (olen tarkkaillut), suojatielle ei myöskään ole asiaa, jos autoja tulee.

Vierailija
53/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kaverin kans poikettiin Tampereella ja Hämeenkadun pubissa, me päiviteltiin tamperelaisten rentoa menoa.
Ihmiset oli erilaisia kuin Hesassa!

Vierailija
54/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä aina saanut Suomen parasta palvelua Tampereella. Muutama poikkeus on, mutta Tampereella vähiten huonoa.  Mielellään olisin sinne jäänyt, mutta kohtalo päätti toisin. 

Vierailija
55/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:58"]Helsingissä lastenvaunuja työntävä äiti on välillä kuin alinta kastia. Kaikkien pitää etuilla ja ohitella, ovia ei avata ja kaupassa juuri sille hyllylle pitää päästä missä rattaat ovat vaikkei siitä mitään tarvita (olen tarkkaillut), suojatielle ei myöskään ole asiaa, jos autoja tulee.
[/quote]

Mun mielestä on ihan kohtuullista, että ilman rattaita olevat menevät ensin ulos ovesta, kun heillä siihen menee sekunti kun taas rattaiden kanssa kauemmin. Mä olen huomannut, että rattaiden kanssa olevat nimenomaan eivät ikinä väistä yhtään bussissa ja pakko kiirehtiä ensimmäisenä ovesta ulos.

Tottakai auttaminen olisi kohteliasta, jos rattaiden kanssa on hankaluuksia esim. päästä ulos jne.

Vierailija
56/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D
[/quote]Yllättäen Berliinissä ja Weinissäkin voi törmätä tähän bussikuskien kiiittämiseen, mutta kovin yleistä se ei ole, ainakin jos ruuhkabussista poistuu takaovesta.

Vierailija
57/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:51"]Ihan sellainen pieni huomautus niistä taksikuskeista.. Heidät on koulutettu niin, että asiakkaalle ei aleta höpöttää, ellei asiakas itse selkeästi aloita keskustelua.
[/quote]
Onks tää joku uus juttu? Viimeaikoina ei oo osunu kovin mahdottomia hölisijöitä mitä pari vuotta sitte. Pahin oli kun taksiin astuttuani kuski alkoi tentata, että mitä asunnot tässä osoiteessa maksaa ja paljon meillä on neliöitä, eikä ne kysymykset matkanvarrella vähemmän tunkeileviksi muuttunet.

Vierailija
58/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä Tamperetta.

Vierailija
59/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:58"]

Muistan kun kaverin kans poikettiin Tampereella ja Hämeenkadun pubissa, me päiviteltiin tamperelaisten rentoa menoa. Ihmiset oli erilaisia kuin Hesassa!

[/quote]

Hahaha.. aw mammat matkailee Suomessa. Luulevat tulleensa uuteen ja erilaiseen kulttuuriin. Haha

Vierailija
60/101 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:58"]

Muistan kun kaverin kans poikettiin Tampereella ja Hämeenkadun pubissa, me päiviteltiin tamperelaisten rentoa menoa. Ihmiset oli erilaisia kuin Hesassa!

[/quote]

Hahaha.. aw mammat matkailee Suomessa. Luulevat tulleensa uuteen ja erilaiseen kulttuuriin. Haha
[/quote]

Ei me oltu silloin mammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi