Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin viikko sitten Helsingistä Tampereelle, enkä voi uskoa,

Vierailija
02.10.2015 |

kuinka erilaista täällä on. Taidan olla jossain kuplassa, kun olen jatkuvasti hämmästynyt siitä, kuinka paljon mukavampia ihmiset on täällä Tampereella. Kun ihmiset lähtee bussista pois, ne huikka kuskille kiitokset, ruokakaupassa hevi-osaston myyjä toivottaa aurinoiset huomenet, kadulla vastaantulijat väistää ja jopa hymyilee, täpötäydessä ruuhkabussissa kaikki on kohteliaita toisilleen jne.

Olen asunut Helsingissä viimeiset 22 vuotta, enkä kokenut Helsinkiä tai helsinkiläisiä mitenkään erityisen tympeiksi, mutta kyllä nyt vaan on sanottava, että ero ihmisten käyttäytymisessä näyttää olevan aika huikea.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:43"]

Ja jostain syystä helsinkiläinen ei mene naimisiin Savosta muuttaneen kanssa vaan toisen helsinkiläisen. Siellä on keskenään naimisissa melkoinen määrä porukkaa, joka on kolmansia tai neljänsiä serkkuja.

[/quote]

Höpö höpö, minunkin mies on syntynyt ties missä Virroilla (en pystyisi löytämään sitä edes kartalta) ja kasvanut Vaasassa, mutta hyvin kelpasi minulle. Hänestä on tullut ihan kelpo helsinkiläinen. Molemmilla veljilläkin on puolisot jostain muualta kuin Helsingistä. 

Ei sillä synnyinpaikalla ole niin väliä. Asenne ratkaisee. Kaikki ei kaupunkiin sopeudu ja sellaisten koko ajan maaseudulle haikailevien kanssa olisi helsinkiläisen varmaan vaikea pariutua.

Vierailija
22/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tamperelaisena kans oon pohtinu, et minkätakia porukka kiittää kuskia. Pitkänmatkan bussissa ymmärrän, mutta miksi pitää huutaa sieltä keskiovilta tai takaa, että varmana kanssamatkustajat häiriintyy tai pelästyy.

Ne jotka ajattelee, että kuuluu kiittää näissä busseissa ja muidenkin tulisi kiittää niin miettikää mikä melusaaste siitä tulee jossain hämeenkadun varrella jos kaikki huikkaa kiitokset.

Ja itse asiaan, kyllä on ihan huomattava ero verrattuna esim. Raumaan, jossa ei saa edes katsekontaktia. Ystävystyminenkin on ihan kokonaan poissuljettu kantaraumalaisiin. Niillä on jo ihan omat piirit, johon muilla ei ole asiaa. Sinne vokkeja pystyyn, niin saadaan siihenkin kaupunkiin vähän eloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut tällä viikolla joka aamu ja iltapäivä ruuhkabusseilla Kalevasta keskustaan ja takaisin ja kyllä vaan suurin osa poislähtijöistä on huikannut kuskille kiitokset. Helsingissä muistan kuulleeni vastaavaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana alle kymmenen kertaa ja sillojnkin pääsääntöisesti ratikassa.

Varmaan on myyjät koulutettu tervehtimään asiakkaitaan, mutta en kyllä Stokkaa lukuunottamatta koskaan kuullut Helsingissä muiden kuin kassatyöntekijöiden tervehtivän asiakkaitaan.

Mulla ei ole Helsingin lisäksi kokemusta muualta kuin Lahdesta opiskeluajoilta, eikä sieltä jäänyt sen kummemmin positiivisiä kuin negatiivisiakaan mielikuvia paikallisistä.

Mutta tosiaan, olen varmasti nyt jossain "Tampereella on ihanaa" kuplassa, kun kaikki kohtaamani ihmiset bussikuskeista ja kaupanmyyjistä lähtien ovat olleet niin kovin mukavia. Paluu todellisuuteen lienee edessä jo pian, kun ei kai asuinpaikka voi näin paljon vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen vieraita kohtaan?!

Vierailija
24/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Busseissa 57 ja 68 sanotaan Helsingissä usein kuljettajalle kiitos, kun poistutaan kyydistä. Minäkin sanon.

Ehkä aiheesta kirjoittanut ei tee niin. 

Mielestäni hymyileviä ja ystävällisiä ihmisiä on joka puolella. En toisaalta kohtele ketään töykeästi, joten ehkä saan ystävällistä kohtelua ollessani itse ystävällinen.

Takseissa huomasin eron. Helsingissä kuljettaja istuu paikallaan ja asiakas nousee autoon. Yleensä matka menee hiljaisuudessa. Tampereella kuljettaja nousee autosta, avaa oven ja keskustelee matkan aikana. 

Vierailija
25/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Turkulainen, mutta moni hyvä ystävä asuu Tampereella ja sen takia käyn Tampereella melko usein! Itseasiassa juuri nyt kesälomalla vietin 2 viikkoa sielä koska viihdyn sielä vaan niin hyvin! Tamperelaiset ovat mielestäni todella mukavaa ja iloista porukkaa kun vertaa muiden kaupunkien ihmisiin. Mielestäni Tampere ei todellakaan ole mikään junttila... Yllättävän avarakatseinen paikka verrattuna Turkuun vaikka ei edes paljoa isompi paikka ole. Olen vaan niin rakastunut Tampereeseen että olen jopa miettinyt muuttavani sinne ehkä ensi vuoden puolella, koska ei mua mikään Turussakaan pidättele!

Vierailija
26/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:52"]

Olen kulkenut tällä viikolla joka aamu ja iltapäivä ruuhkabusseilla Kalevasta keskustaan ja takaisin ja kyllä vaan suurin osa poislähtijöistä on huikannut kuskille kiitokset. Helsingissä muistan kuulleeni vastaavaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana alle kymmenen kertaa ja sillojnkin pääsääntöisesti ratikassa.

Varmaan on myyjät koulutettu tervehtimään asiakkaitaan, mutta en kyllä Stokkaa lukuunottamatta koskaan kuullut Helsingissä muiden kuin kassatyöntekijöiden tervehtivän asiakkaitaan.

Mulla ei ole Helsingin lisäksi kokemusta muualta kuin Lahdesta opiskeluajoilta, eikä sieltä jäänyt sen kummemmin positiivisiä kuin negatiivisiakaan mielikuvia paikallisistä.

Mutta tosiaan, olen varmasti nyt jossain "Tampereella on ihanaa" kuplassa, kun kaikki kohtaamani ihmiset bussikuskeista ja kaupanmyyjistä lähtien ovat olleet niin kovin mukavia. Paluu todellisuuteen lienee edessä jo pian, kun ei kai asuinpaikka voi näin paljon vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen vieraita kohtaan?!

[/quote]

Niin siis 26 oli AP

Vierailija
27/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D
[/quote]

Minä lopetin kuskin kiittämisen siinä vaiheessa kun kuskit lakkasivat tervehtimästä kyytiin nousevia.

Vierailija
28/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:28"]

kuinka erilaista täällä on. Taidan olla jossain kuplassa, kun olen jatkuvasti hämmästynyt siitä, kuinka paljon mukavampia ihmiset on täällä Tampereella. Kun ihmiset lähtee bussista pois, ne huikka kuskille kiitokset, ruokakaupassa hevi-osaston myyjä toivottaa aurinoiset huomenet, kadulla vastaantulijat väistää ja jopa hymyilee, täpötäydessä ruuhkabussissa kaikki on kohteliaita toisilleen jne.

Olen asunut Helsingissä viimeiset 22 vuotta, enkä kokenut Helsinkiä tai helsinkiläisiä mitenkään erityisen tympeiksi, mutta kyllä nyt vaan on sanottava, että ero ihmisten käyttäytymisessä näyttää olevan aika huikea.

[/quote]

Aivan karmee muutos, hyi saatana.

Vierailija
29/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä muistan kuulleeni vastaavaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana alle kymmenen kertaa ja sillojnkin pääsääntöisesti ratikassa.

[/quote]

Millähän vuosikymmenellä tämä on ollut? Kuulen Helsingissä joka päivä lukuisia bussikuskeille osoitettuja kiitoksia ja tule tervehdityksi kaupoissa.

Vierailija
30/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:30"]

Olen kokenut saman. Asuin Tampereella 4 vuotta, sitten Helsingissä 7 ja palasin takaisin Tampereelle. Mikä lintukoto! Ei huumekauppaa joka nurkalla, ei narkkareita hillumassa, ei maahanmuuttajia tukkimassa kahviloita.

[/quote]

Et ole sitten kävellyt Keskustorin tienoilla tai käynyt esim. Sokoksella, jos et ole nähnyt narkkareita hillumassa. Tai kulkenut bussilla. 

Vierailija
31/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus harkinnut muuttavani Helsingistä Tampereelle.

Vierailija
32/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin vuosi sitten tampereella kaverini kanssa ja suunnistimme Kalevasta keskustaan. Matkan aikana peräti kaksi kertaa ystävällinen sivusta seuraaja neuvoi meitä perille, vaikka emme apua pyytäneet! Me helsinkiläistytöt olimme ihan ihmeissämme!

Vierailija
33/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Tampereellakin huumeiden käyttäjiä.

Vierailija
34/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Turusta Tampereelle mieheni kanssa 20 vuotta sitten. Tampereella on ihmiset paljon mukavampia ja meno leppoisampaa. Keskimäärin siis. Aina joukossa on jokunen kireä muualta muuttanut.

Vierailija
35/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulintukotoja molemmat Helsinki ja Tampere. Suomessa ei ole oikeita kaupunkeja.

Vierailija
36/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:58"]

Helsingissä muistan kuulleeni vastaavaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana alle kymmenen kertaa ja sillojnkin pääsääntöisesti ratikassa.

[/quote]

Millähän vuosikymmenellä tämä on ollut? Kuulen Helsingissä joka päivä lukuisia bussikuskeille osoitettuja kiitoksia ja tule tervehdityksi kaupoissa.

[/quote]

No yllättävää, että hesalaiset herää kehumaan oikeasti kylmää ja kovaa kotipaikkaansa. Pysykää te huonokäytöksiset pässit ihan siellä keskenänne, kukaan ei kaipaa teidän tylyjä tapoja muualle Suomeen.

Vierailija
37/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:38"]

Kuka muka sanoo bussikuskille kiitos? Pari kertaa olen ehkä kuullut vaikka joka päivä kuljen bussilla. Ei minua myöskään kaupassa olla moikattu ainakaan hedelmäosastolla? Missä kaupassa käyt, olet löytänyt jonkun valioyksilön :D

[/quote]Fiksu ihminen.

Vierailija
38/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:32"]

Ihan sama juttu, lähteepä pk-seudulta minne päin tahansa. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Tampereella, Jyväskylässä, Vaasassa ja Turussa, ja joka puolella sama. Vain Helsingissä ollaan jatkuvasti naamat peruslukemilla. Liittynee paikkakunnan kokoon.

[/quote]

Ei vaan se liittyy siihen että Helsingissä on pääsääntöisesi juuriltaan reivittyjä savolaisia.

Vierailija
39/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hieman siitä missä asuit Helsingissä. Itse koin aikoinaan saman ilmiön kun muutin Lauttasaaresta Kallioon... 

Vierailija
40/101 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:59"]

Olin noin vuosi sitten tampereella kaverini kanssa ja suunnistimme Kalevasta keskustaan. Matkan aikana peräti kaksi kertaa ystävällinen sivusta seuraaja neuvoi meitä perille, vaikka emme apua pyytäneet! Me helsinkiläistytöt olimme ihan ihmeissämme!

[/quote]

Hämmästyttävää. Miten joku osaisi neuvoa teitä, vaikka ei ilmeisesti tiennyt edes mihin olette menossa?!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi