Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla järkeä mennä töihin, kun saisin palkkaa jotain 11.5e/h eli 37,5 viikkotunneilla about 1500-1600 nettona käteen?

Vierailija
09.04.2022 |

Vuokrani on nyt 890e, ja minulle jää tuista silti pakollisten kulujen (vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet) jälkeen perustoimeentulotuen 500e ja rapiat.

Jos menisin töihin, niin en todellakaan haluaisi maksaa 900e vuokraa 1600e nettotuloista.

Tavoitteeni tietty olisi ostaa asunto...Mutta arvatkaapas mitä ne säädylliset asunnot täällä maksaa?
About 250 000e.
Miten saisin lainaa 250 000e asuntoon 1600e nettotuloilla, kun säästöjäkään ei ole?
Ja miten niitä säästöjä kerryttäisin, kun samaan aikaan pitäisi maksaa tuota melkein 900e vuokraa?
Menisi varmaan 10 vuotta säästää edes 10% käsiraha tuohon asuntoon, eikä sekään taida riittää...Eikä ne 1600e nettotulot silti vaikka säästöjä olisi.

Omistusasunto olisi aivan ehdoton edellytys sille että jaksaisin töissä käydä, mutta näyttää kyllä erittäin tavoittamattomalta unelmalta vaikka töitä saisin.

Ymmärrätte varmaan siis millaisessa "umpikujassa" olen tuon asian suhteen.
Kävisitkö itse töissä jos saisit lähes saman minkä tuilla, etkä edes pääsisi kiinni omistusasuntoon?

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yhteiskuntajärjestelmä on rakentunut aivan kieroksi ja vääristyneeksi... on yleisesti hyväksytty että on pieni eliitti ja rikkaiden ryhmä jonka tileille kertyy rahaa kun ns. tavallinen kansa käy töissä ja suurin osa pienellä palkalla... ja kukaan ei voi kyseenalaistaa rakennelmaa koska sekä valtio että eliitti että media tukevat tätä sulassa sovussa ja viettävät hienoa elämää mitä miljoonat muut eivät ikinä tule kokemaan... Vaatisi vallankumouksen lähteä romuttamaan tämä hyvä-veli-verkosto ja totalitarismi ja hienosti peitelty korruptio...

Vierailija
82/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt töissä nyt täyspäiväisesti yli puolivuotta, eikä käteen jää tt-tukea enempää. Eläkettä toki kertyy :)

Minimipalkoilla ei kerry eläkettä, joka olisi yli takuueläkkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta summasta sä et kuitenkaan maksa veroa paljon mitään, ja aina voi hankkia lisää vähennyksiä, joten voi olla että sulle jää siitä enemmän käteen kuin mitä nyt kuvittelet.

Vierailija
84/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen on elätettävä itsensä, sehän on itsestään selvää. Ihan sama, jääkö säästöön vai ei. Tulot ovat ihan ahkeruus- ja ammatinvalintakysymys.

Vierailija
85/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vanhemmat kasvattavat tuollaisia lusmuja, jotka eivät pidä itsestään selvänä sitä, että on velvollisuus elättää itsensä ja perheensä? Säästää voivat tietysti ne, jotka ovat työssä ja saavat siitä palkkaa. Verotus on vain liian kova lusmujen takia.  

Vierailija
86/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vetoavat takuueläkkeesseen. Ei sekään ihan taivaalta tipu, vaan maksetaan valtion verotuloista, kuten kansaneläkekin. Se näyttää monilta lusmuilta unohtuvan.

Vierailija
87/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisin ehdottomasti töissä!!! Kysymys kuuluu, ollako loinen vai kunnon kansalainen. Voisitko etsiä halvemman vuokra-asunnon? Sulla on kova vuokra!

Työttömänä minulla jää 40+ tuntia ylimääräistä aikaa, energiaa, menee vähemmän rahaa.

Esimerkiksi nyt käyn uimassa 3 euron maksulla kun olen työtön.

Sitten se pomppaa kuuteen euroon jos menen töihin!

Vaikka käteen jäävät tuloni eivät nousisi...

Ap

Lisätään kuluiksi vielä työvaatteet ja kengät, auto, bensat, auton vakuutusmaksut. Lounaaseenkin menee rahaa.

Aika hyvä saa palkkaus tosiaan olla että kattaa nuo kaikki kulut.

Työttömänä pystyy elämään niin pienellä rahalla. On aikaa kierrellä leipäjonoissa ja ostaa 1e vaatteita uffilta. Ei tarvi mitään hienoja työvaatteita eikä autoa.

Vierailija
88/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

allan mies kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä maksaa tuollaista vuokraa. Tai siis me muutko sitä nyt sinun puolesta maksetaan?

Varmaan me muut maksetaan sitä sille sijoitusasunnon omistajalle.

Vierailija
89/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Helsingissä saat jo asumistukea noilla tuloilla ja tuolla vuokralla

Vierailija
90/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan kitiset ap. Sinulla ei ole ollut rahkeita opiskella paremmin palkattuun ammattiin ja silti olet vailla tasokasta omaa asuntoa. Ei se kuule maalilma niin makaa!

Opiskelin mieluisaan ammattiin , vuokrasin kaksion huikan kauempaa keskustasta. Kuljin työmatkat yleisillä. Kaksion toiseen huoneeseen otin alivuokralaisen,jolloin oma vuokrani oli minimaalinen.

Ei ollut asumis-tai mitään muitakaan tukia saatavilla.

Kolmen vuoden kuluttua ostin 84m2 uuden unelma-asunnon juuri valmistuvasta talosta.sain valita siihen keittiö, kph ym mieluisat materiaalit.

Ei ollut pakko matkustaa eikä syytää rahoja ulkona syömiseen.eli täyttä elämää, ihanne työ ja koti. Vuoden kuluttua saimme ensimmäisen lapsemme.

45v olin työelämässä ja nyt on millä mällätä ja matkustelukin on aivan tarpeeksi elämän varrella.

Että , ei muuta kun lenkille, aurinko paistaa ja cittari toi eilen 3 viikon ruokakassit kotiin.

Kun sen oikein oivaltaa👍

Vierailija
91/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha haaveilla omistusasunnosta tuolla palkalla, ellei se ole joku peräkylän pikkukaksio

Mitä järkeä sitten edes käydä töissä, jos ei varallisuus kerry millään tavalla?

Jospa elättäisi itsensä, ettei tarvitsisi toisten lompakolla käydä.

Vierailija
92/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säädyllinen asunto maksaa liikaa, osta säädytön asunto. Jopa Helsingissä saa kyllä yksiöitä ainakin sata tonnia halvemmalla kuin tuo 250000. Eivät ne mitään kaunokaisia ole mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa.

Ja jossain lähiöyksiössäkö sitten pitäisi asustella vuosikymmenet...Kuulostaapa todella ilahduttavalta ja kannustavalta.

Ei ehkä motivoi kaikki tuollainen

Heti mulle kaikki tänne nyt!

Tämä kyllä paistaa usein näistä kirjoituksista. Ei ole minkäänlaista sinnikkyyttä ja kaikki pitäisi saada just nyt heti. On varmaan katoava luonnonvara, kunhan kaikki on just nyt helppoa niin se riittää. Ei yhtään osata pitemmälle ajatella, ei voida elää vaikka hetki epämukavasti ja edullisemmin.

Elämähän on lyhyt ja laatuaika on niukilla mikäli palkkataso ei ole sitä "keskimääräistä" 3500 euron luokkaa. Olenkin ihmetellyt miksei työläisiä varten voisi olla vaikkapa sellaisia kymmenen neliön nukkumasoluja, joiden vuokra olisi tyyliin sata euroa. Ei tarvitsisi maksaa ylihintaisesta betonikopista, koska sellaisessa asumisessa ei ole mitään lisäarvoa. Säästäjän ratkaisu.

Vierailija
93/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen on elätettävä itsensä, sehän on itsestään selvää. Ihan sama, jääkö säästöön vai ei. Tulot ovat ihan ahkeruus- ja ammatinvalintakysymys.

Jep jep. Kaikista vain insinöörejä ja pankinjohtajia. Paskahommat ne hoitakoot itse itsensä.

Vierailija
94/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei tarvitsisi hakea toimeentulotukea vaan saisit ylimääräiset rahat säästöön, vaikka osakkeisiin kasvamaan korkoa.

Vierailija
95/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt töissä nyt täyspäiväisesti yli puolivuotta, eikä käteen jää tt-tukea enempää. Eläkettä toki kertyy :)

Jos tee täysipäiväisesti töitä, niin on laitonta maksaa niin pientä palkkaa ettei jää kuin 500€ käteen.

Mistäs sinä hänen muut kulunsa tiedät? Voi luoja näitä lainlukijoita.

Vierailija
96/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on törkeän korkea vuokra. Työttömänä tulee asua halvemmassa asunnossa. Jos sulla nyt ei ole työtä eikä ilmeisesti perhettä, mikä sitoo sinut nykyiseen asuinpaikkaan?Muuta vaikka toiseen kaupunkiin. Minimipalkan töitä löytyy muualtakin kuin Helsingistä.

Teet töitä pari vuotta, kas, saat lainaa pieneen omaan kämppään. Asut sen pari vuotta ja sitten voit myydä asunnon. Silloin sulla on käsiraha, jos yhä haluat muuttaa takaisin Helsinkiin pikkuasuntoon.

Vierailija
97/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisin ehdottomasti töissä!!! Kysymys kuuluu, ollako loinen vai kunnon kansalainen. Voisitko etsiä halvemman vuokra-asunnon? Sulla on kova vuokra!

Työttömänä minulla jää 40+ tuntia ylimääräistä aikaa, energiaa, menee vähemmän rahaa.

Esimerkiksi nyt käyn uimassa 3 euron maksulla kun olen työtön.

Sitten se pomppaa kuuteen euroon jos menen töihin!

Vaikka käteen jäävät tuloni eivät nousisi...

Ap

Lisätään kuluiksi vielä työvaatteet ja kengät, auto, bensat, auton vakuutusmaksut. Lounaaseenkin menee rahaa.

Aika hyvä saa palkkaus tosiaan olla että kattaa nuo kaikki kulut.

Työttömänä pystyy elämään niin pienellä rahalla. On aikaa kierrellä leipäjonoissa ja ostaa 1e vaatteita uffilta. Ei tarvi mitään hienoja työvaatteita eikä autoa.

Rikasta on työttömän lusmun elämä kaikilla mittapuilla. Saisit hävetä, loisija.

Vierailija
98/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha haaveilla omistusasunnosta tuolla palkalla, ellei se ole joku peräkylän pikkukaksio

Mitä järkeä sitten edes käydä töissä, jos ei varallisuus kerry millään tavalla?

Lopettakaa työssäkäyvät tuo matalamielinen ja kaunainen kitinänne ja keskittykää työhönne ylpeydellä ja korkealla moraalilla, ja jos ei kiinnosta niin heittäytykää vaikka kokonaan työttömiksi mahdollisine karensseineen, asukaa vaikka pahvilaatikoissa ilmastointikanavien miedossa lämmössä katujen jalkakäytävillä niinkuin ilmeisesti (televisiodokumenteista päätellen) New Yorkin asunnottomat tekevät, syökää vaikka puun kaarnaa ja pettuleipää tai viime kädessä vaikka kuolkaa pois.

Miksi te työkuntoiset ja työpaikan omaavat aina inisette tuosta samasta aiheesta: joka päivä tällä palstalla on jollakin käynnissä tuo sama valitus ja itku?

Te - kuten nyt esim. tämän keskustelun aloittaja (Ap) ja tuo yllä lainaamani kirjoittaja (ellei sama) - olette etuoikeutettuja ja teillä menee sentään hyvin, kun teillä on kuitenkin työpaikka ja työkyky: ette te mitään oikeita köyhiä ole eikä teiltä mitään välttämätöntä puutu. Ette te joudu tinkimään ravinnosta ettekä mahdollisista lääkkeistänne, kuten moni työtön tai minimieläkeläinen Suomessa, eivätkä teidän palkkanne sentään niin huonot ole kuin joidenkin Bangladeshin tai Intian vaate- ja kenkätehtaitten orjalasten.

Teillä on epärealistiset vaatimukset ja käsitykset työpanoksenne lisäarvosta työnantajalle ja koko maailmalle, eikä noilla teidän epäterveillä asenteillanne voi milloinkaan saavuttaa tyytyväisyyttä tai harmoniaa elämässä; kun te sen nyt himoitsemanne joskus saatte, se lakkaa välittömästi tyydyttämästä ja motivoimasta teitä ja te alatte heti kehittää itsellenne uusia kyltymättömiä himoja: ahneutenne on rajaton, tyydyttämätön ja täyttymätön, eikä mikään maallinen yltkäkylläisyyys eivätkä materialistiset saavutuksenne tuo levottomille sieluillenne kuin enintään hetkellistä ja lyhytaikaista mielihyvää tuolla alati kaikkea kohtaan negatiivisella ja vihaisella elämänasenteellanne.

Miksi te ette milloinkaan ole tyytyväisiä siihen mitä teillä on, kun te olette moneen (sataan tuhanteen suomalaiseenkin) nähden etuoikeutettuja?

Miksi teille ei mikään riitä?

Ei se omistusasunto - tietenkin jonkun toisen pussista pois otettuna tai erilaisin omaisuuden uusjakomenetelmin toisilta teille siirrettynä kuten te aina vaaditte - ole mikään myötäsyntyinen ihmisoikeus, itsestäänselvyys eikä taivaspaikka: vuokralla on monissa tapauksissa paljon parempi ja huolettomampi elää kuin omistajana ja osana taloyhtiön intressiristiriitoja sekä keskenään vihamielisiä ryhmittymiä, ja jos ihan välttämättä haluattekin päästä osaksi taloyhtiökiistoja sekä asukkaiden keskinäisiä oikeudenkäyntejä, niin ansaitkaa edes itse se oma koppinne omilla ansioillanne älkääkä aina vaatiko toisten omaisuuden muiluttamista teille mitä dystooppisimmin tulonsiirtovippaskonstein.

Eikä myöskään pankki ole mikään humanitaarinen hyväntekeväisyyslaitos: sekään ei ole teille mitään velkaa, vaan se harjoittaa toimialaansa omista taloudellisista intresseistään käsin, omine vaatimuksineen ja riskianalyyseineen, ja niin sen kuuluukin tehdä.

Ei sillä työllä ole tarkoituskaan rikastua, vaan elää. Ja tuo jälkimmäinen kohta toteutuu teidän (esim. tämän keskustelun Ap) kohdallanne erinomaisesti ja täysimääräisesti. Eläkää sen mukaan mihin teillä on varaa, tyytykää siihen ja lopettakaa tuo kaunainen ja vaahtosuinen kommunistivalitus.

99/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selvästikin asuu pk-seudulla, kun maksaa noin korkeaa vuokraa. Hänen kannattaisi muuttaa vaikka Hyvinkäälle, Porvooseen tai Kirkkonummelle, jossa on edullisemmat asunnot, mutta kuitenkin lähellä pk-seutua.

Vierailija
100/148 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis onhan tää hauskaa... Käyn töissä itse ja mun palkka on nettona 2000e/kk.

Asumiskulut 800e/kk(sisältää sähkön ja veden) ja tähän päälle vielä autoilun kulut mitkä on reilu 200e/kk niin onko tässä mitään järkeä? Auto on pakollinen mulle töiden takia.

Mulle jää elämiseen joku noin 800e/kk-900e/kk rahaa ja siitä maksan sitten vielä vakuutuslaskut,puhelinlaskun,nettilaskun,ruuat,vaatteet... 

Mä oikeasti ihmettelen sitä että miten hemmetissä jotkut voi ostella kesämökkejä,kalliita autoja, tehdä luksusmatkoja ulkomaille... jne.

Palkkani bruttona noin 2800e/kk ja nettona noin 2000e/kk.

Jotenkin hyvä vielä ku miettii että bruttona tienaan 2800e/kk mutta sitten pakollisten menojen jälkeen siitä jää mun käyttöön vaan se noin 800e/kk... Aika pyllystä tää on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän