Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla järkeä mennä töihin, kun saisin palkkaa jotain 11.5e/h eli 37,5 viikkotunneilla about 1500-1600 nettona käteen?

Vierailija
09.04.2022 |

Vuokrani on nyt 890e, ja minulle jää tuista silti pakollisten kulujen (vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet) jälkeen perustoimeentulotuen 500e ja rapiat.

Jos menisin töihin, niin en todellakaan haluaisi maksaa 900e vuokraa 1600e nettotuloista.

Tavoitteeni tietty olisi ostaa asunto...Mutta arvatkaapas mitä ne säädylliset asunnot täällä maksaa?
About 250 000e.
Miten saisin lainaa 250 000e asuntoon 1600e nettotuloilla, kun säästöjäkään ei ole?
Ja miten niitä säästöjä kerryttäisin, kun samaan aikaan pitäisi maksaa tuota melkein 900e vuokraa?
Menisi varmaan 10 vuotta säästää edes 10% käsiraha tuohon asuntoon, eikä sekään taida riittää...Eikä ne 1600e nettotulot silti vaikka säästöjä olisi.

Omistusasunto olisi aivan ehdoton edellytys sille että jaksaisin töissä käydä, mutta näyttää kyllä erittäin tavoittamattomalta unelmalta vaikka töitä saisin.

Ymmärrätte varmaan siis millaisessa "umpikujassa" olen tuon asian suhteen.
Kävisitkö itse töissä jos saisit lähes saman minkä tuilla, etkä edes pääsisi kiinni omistusasuntoon?

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei tarvitsisi hakea toimeentulotukea vaan saisit ylimääräiset rahat säästöön, vaikka osakkeisiin kasvamaan korkoa.

Ei olisi ylimääräistä rahaa...

Kun menee töihin:

-Uimahalli/kuntosalimaksu tuplautuu

-Tulee työmatkakulut Auton kulut/polttoaineet tai julkisen kausikortti

-Joutuu todennäköisesti ostamaan uusia vaatteita useammin ja miettimään minkänäköisenä menee töihin

-Ruoankulutus kasvaa

-Ei pysty enää puuhastellen saamaan pieniä lisätuloja esim. pullojenkeruusta, lumitöistä, nurmikon leikkuusta, marjojen/sienien keruusta ja myymisestä,

Ruoankulutus kasvaa?? wtf

Ja kuka kieltää puuhastelun lisätulojen saamiseksi?

No kuule ei sitä kukaan kiellä, mutta eipä aikaa enää siihen puuhasteluun juuri ole, kun menee 37,5h + matkat viikossa enemmän vrt. työttömään.

Vierailija
142/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin töissä tuolla palkalla kymmenisen vuotta sitten ja maksoin asuntolainaa. Opiskelin samalla ja nykyään nettopalkka on yli tonnin isompi. Asuntolaina on kuitenkin mitoitettu noille pienemmille tuloille. Omasta mielestäni on kannattanut ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut työtön ja rahaa menee enemmän suhteessa ja sen puute vituttaa enemmän. Kun vapaa- aikaa on liikaa kasvaa menotkin. Viikonlopusta lähtee kaikki hohto. Kun ei ole lomaa, ei niistä myöskään pääse nauttimaan. Pienituloisena saan aina paljon veronpalautuksia. Jopa tuhansia. Työttömänä ei lainkaan.

Vaikka olen luonteeltani introvertti tarvitsen kuitenkin jonkin verran sosiaalisia kontakteja, niitä tulee sopivasti töistä. Ja se uimahallihan on lähes ilmainen, joku liikuntaetu kuuluu nykyään jokaiseen työpaikkaan.

Vierailija
144/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrätte varmaan siis millaisessa "umpikujassa" olen tuon asian suhteen."

Ei kukaan jaksa ymmärtää näitä sinun tyhmiä ja toistuvia provoja samasta aiheesta. 

Mutta me kaikki nautimme siitä, ettet koskaan saa omaa kotia, vaan asut jossain vuokraläävässä työttömyystuillasi. 

Vierailija
145/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku liikuntaetu kuuluu nykyään jokaiseen työpaikkaan.

Ei kuulu, eikä kuulu edes terveydenhuolto. 

146/148 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä harvempi jatkaa ikuisesti samassa työssä tai edes samalla palkalla.

Vaan työkokemuksen kartuttua ihmiset saavat palkankorotuksen tai vaihtavat 

työpaikkaa paremman huovisen toivossa.

Miksi mennä siis töihin?

Tässä pari syytä.. Työnantajat palkkaavat mielummin töissä olevia kuin työttömiä.

Näin ollen mahdollisuutesi saada paremmin palkattua työtä paranevat olennaisesti.

Saat mahdollisesti töistä uusia ystäviä joiden kanssa sinua jopa hävettää, että siitä

hengailusta maksetaan palkkaa ja vapaa-aikasi sisältö paranee ystävien lisääntyessä taatusti.

Lisäksi saat varmasti elämääsi uusia kokemuksia niin hyviä kuin ehkäpä huonojakin...

Tai sitten vaihtoehtoisesti heittäydyt yhteiskunnan elätiksi, syrjäydyt, hankit vähintään

kohtuullisen päihdeongelman sekä kehität massiivisen ihmisvihan =)

Mutta omahan on elämäsi ja valintasi..siinä ainoassa elämässäsi.

Vierailija
147/148 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riivinrauta kirjoitti:

Yhä harvempi jatkaa ikuisesti samassa työssä tai edes samalla palkalla.

Vaan työkokemuksen kartuttua ihmiset saavat palkankorotuksen tai vaihtavat 

työpaikkaa paremman huovisen toivossa.

Miksi mennä siis töihin?

Tässä pari syytä.. Työnantajat palkkaavat mielummin töissä olevia kuin työttömiä.

Näin ollen mahdollisuutesi saada paremmin palkattua työtä paranevat olennaisesti.

Saat mahdollisesti töistä uusia ystäviä joiden kanssa sinua jopa hävettää, että siitä

hengailusta maksetaan palkkaa ja vapaa-aikasi sisältö paranee ystävien lisääntyessä taatusti.

Lisäksi saat varmasti elämääsi uusia kokemuksia niin hyviä kuin ehkäpä huonojakin...

Tai sitten vaihtoehtoisesti heittäydyt yhteiskunnan elätiksi, syrjäydyt, hankit vähintään

kohtuullisen päihdeongelman sekä kehität massiivisen ihmisvihan =)

Mutta omahan on elämäsi ja valintasi..siinä ainoassa elämässäsi.

Joskus kultaisella 60-luvulla juoksupoika saattoi edetä johtajaksi samassa paikassa.

Nykyään se siivooja pysyy siivoojaana.

Hierarkia päätetään jo aikaisessa vaiheessa.

Vierailija
148/148 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemallasi palkalla ei kannata mennä töihin. Piste. Kannattaa nostaa tuet, niinhän nämä ulkomaanelävätkin tekevät. Nostavat tukia vuositolkulla, ei heitä paljon töissä näy, yhtään sömäliämmää en ole töissä nähnyt. Mutta kauppakeskuksessa tykkäävät lorvia ja luuhata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi