Miten voi olla järkeä mennä töihin, kun saisin palkkaa jotain 11.5e/h eli 37,5 viikkotunneilla about 1500-1600 nettona käteen?
Vuokrani on nyt 890e, ja minulle jää tuista silti pakollisten kulujen (vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku, julkisen terveydenhuollon menot ja reseptilääkkeet) jälkeen perustoimeentulotuen 500e ja rapiat.
Jos menisin töihin, niin en todellakaan haluaisi maksaa 900e vuokraa 1600e nettotuloista.
Tavoitteeni tietty olisi ostaa asunto...Mutta arvatkaapas mitä ne säädylliset asunnot täällä maksaa?
About 250 000e.
Miten saisin lainaa 250 000e asuntoon 1600e nettotuloilla, kun säästöjäkään ei ole?
Ja miten niitä säästöjä kerryttäisin, kun samaan aikaan pitäisi maksaa tuota melkein 900e vuokraa?
Menisi varmaan 10 vuotta säästää edes 10% käsiraha tuohon asuntoon, eikä sekään taida riittää...Eikä ne 1600e nettotulot silti vaikka säästöjä olisi.
Omistusasunto olisi aivan ehdoton edellytys sille että jaksaisin töissä käydä, mutta näyttää kyllä erittäin tavoittamattomalta unelmalta vaikka töitä saisin.
Ymmärrätte varmaan siis millaisessa "umpikujassa" olen tuon asian suhteen.
Kävisitkö itse töissä jos saisit lähes saman minkä tuilla, etkä edes pääsisi kiinni omistusasuntoon?
Kommentit (148)
Tämä on malliesimerkki siitä miksi sosiaalitukia pitäisi karsia. Ei tämä maa nouse tai edes pysy pystyssä maksamalla kotona makoilijoille, jotka voisivat elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. kun tukia ei makseta, menetkö sitten töihin?
2. hanki halvempi asunto
3. Kämpät maksaa 250 000 ? Tiesitkö että asunnon voi ostaa myös helsingin ulkopuolelta
4. Olitko tietoinen että suomessa on mahdollisuus opiskella? Olisit siis voinut maksamillamme verorahoilla hankki itsellesi koulutuksen, jolla olisit saanut kaiken haluamasi, ja enemmän
2. Ei sitä noin vain "hankita" Kaupungin kämpät halvempia, mutta niihin ei vain pääse. Tämä on ihan normaali hintataso täällä
3. Tiesitkö että kämppä on hankalaa ostaa PKS ulkopuolelta, jos työt ovat PKS sisällä? Ja myös koko elämäni olen asunut PK-Seudulla, joten kaikki tuntemani ihmiset asuvat täällä.
Masentuisin varmasti jos muuttaisin yksin jonnekin kauas.3. On tietty, mutta se on tehty mahdollisimman epähoukuttelevaksi taloudellisesti työttömänä olemiseen verrattuna. Eikä niihin kouluihinkaan noin vain mennä, vaan niihin pitää hakea.
Mistä tiedät etten olisi jo hakenut useasti?ap
ei ole. Se OSTAMINEN on ihan yhtä helppoa oli töissä missä tahansa. Pääkaupunkiseudulla työskentelystä EI seuraa ostamiseen yhtään ylimääräistä mutkaa. Ostaminen tapahtuu aivan samalla tavalla kuin silloin kun on töissä pks:n ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha haaveilla omistusasunnosta tuolla palkalla, ellei se ole joku peräkylän pikkukaksio
Mitä järkeä sitten edes käydä töissä, jos ei varallisuus kerry millään tavalla?
Miin, oletus on, että yhteiskunta elättää?
Vierailija kirjoitti:
Menisin töihin ja samalla opiskelisin uudelle, paremminpalkatulle alalle.
Niin varmaan. Oletko käynyt täyspäiväisesti töissä ja opiskellut samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säädyllinen asunto maksaa liikaa, osta säädytön asunto. Jopa Helsingissä saa kyllä yksiöitä ainakin sata tonnia halvemmalla kuin tuo 250000. Eivät ne mitään kaunokaisia ole mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa.
Ja jossain lähiöyksiössäkö sitten pitäisi asustella vuosikymmenet...Kuulostaapa todella ilahduttavalta ja kannustavalta.
Ei ehkä motivoi kaikki tuollainen
Heti mulle kaikki tänne nyt!
Käy sääliksi ap:ta. Mä olen tolla 1600 euron nettopalkalla kerrytänyt osakesalkkua, opiskellut lisää ja päässyt parempipalkkaisempiin hommiin. Nyt nettopalkkani on tuplat tuostaja verottaja muistaa veronpalautuksilla joka vuosi koska mulla on tulonhankkimisvähennyksiä, jjollaisia ap ei edes voi veroissaan vähentää.
Ap makaa sohvalla ja kaivaa napanöyhtäänsä. Minä vaurastun koska nousin sohvalta ja menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi opiskella jos on töissä täyttä viikkoa?
Voi luoja. Ettekö ole kuulleet monimuoto-opinnoista, opiskelusta työn ohella, oppisopimuskoulutuksesta?
Ja mitään kelan opintorahoja ei kannata edes ajatella. Työssäkäyvä voi hakea työllisyysrahaston aikuiskoulutustukea, jonka määrä perustuu viimeisimpiin palkkatietoihin.
Harvoinpa noilla systeemeillä mitään hyvä palkkaista työtä saa. Taitaa aika pitkälle olla perustutkintoja. Ja ei se aikuiskoulutustukikaan loputtomiin riitä.
Mä olen käynyt töissä nyt täyspäiväisesti yli puolivuotta, eikä käteen jää tt-tukea enempää. Eläkettä toki kertyy :)
Saatko halvemman asunnon, edes vaatimattomamman?
Teet töitä ja niiden päälle ylitöitä tai sivutöitä.
Säästät käsirahan ja ostat halvemman asunnon.
Tsi muutat pois pk-seudulta, noin palkattuja töitä saa muualtakin.
Vaikka trollialoitushan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Oletko käynyt täyspäiväisesti töissä ja opiskellut samaan aikaan.
Tuhannet ihmiset tekevät niin. Minä myös. Olen täysipäiväisesti töissä ja opiskelen ammattikorkeakoulussa monimuotona, pari päivää lähiopetusta kk. paitsi kesällä tietenkään ei ole. Opiskelu suurimmaksi osaksi netin kautta. Meidän 40 oppilaan luokasta suurin osa on töissä. Osa tekee vuorotyötä, näppärää joillakin kun yövuorot on hiljaista päivystystä niin ehtii tehdä työajalla koulutehtävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt töissä nyt täyspäiväisesti yli puolivuotta, eikä käteen jää tt-tukea enempää. Eläkettä toki kertyy :)
Jos tee täysipäiväisesti töitä, niin on laitonta maksaa niin pientä palkkaa ettei jää kuin 500€ käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi opiskella jos on töissä täyttä viikkoa?
Voi luoja. Ettekö ole kuulleet monimuoto-opinnoista, opiskelusta työn ohella, oppisopimuskoulutuksesta?
Ja mitään kelan opintorahoja ei kannata edes ajatella. Työssäkäyvä voi hakea työllisyysrahaston aikuiskoulutustukea, jonka määrä perustuu viimeisimpiin palkkatietoihin.Harvoinpa noilla systeemeillä mitään hyvä palkkaista työtä saa. Taitaa aika pitkälle olla perustutkintoja. Ja ei se aikuiskoulutustukikaan loputtomiin riitä.
Mitä höpiset? Kyllä ihan korkeakoulututkintoja opiskellaan monimuotona ja ties millä systeemillä. Olet kyllä ihan pudonnut kelkasta tämän päivän opiskelujen mahdollisuuksista. Ja oppisopimus on erittäin hyvä jos suorittaa toisen asteen ammatillista tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi nyt käyn uimassa 3 euron maksulla kun olen työtön.
Sitten se pomppaa kuuteen euroon jos menen töihin!
Ap
Minä uin 1€:lla kerta työssäkäyvänä, koska kaupungin työntekijänä pääsee tuolla hinnalla uimahalliin..
Jos olet vuokralla ok-talossa niin sitten se on sen arvoista. Jos taas homehdut jossain lähiön betonilaatikossa niin kyllä itseäkin kieltämättä vituttaisi.
Ei ole muuta mahdollisuutta kuin leikata rajusti tukitasoa ja niinhän nyt tulee käymään. Tuskin jatkossa ainakaan ihan koko tukisummaa voidaan maksaa rahalla. Ehkä jonkinlainen taskurahaa, esim 59 euroa voidaan antaa ja asunto maalta työttömille. Nyt on tulossa kovat ajat ja köyhyys.
Mun vuokra on 820e sisältäen sähkö, veden, lämmön, netin ja tv:n. Tulot 4500 e/kk.
Asut liian kalliisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säädyllinen asunto maksaa liikaa, osta säädytön asunto. Jopa Helsingissä saa kyllä yksiöitä ainakin sata tonnia halvemmalla kuin tuo 250000. Eivät ne mitään kaunokaisia ole mutta köyhällä ei ole valinnanvaraa.
Ja jossain lähiöyksiössäkö sitten pitäisi asustella vuosikymmenet...Kuulostaapa todella ilahduttavalta ja kannustavalta.
Ei ehkä motivoi kaikki tuollainen
Heti mulle kaikki tänne nyt!
Tämä kyllä paistaa usein näistä kirjoituksista. Ei ole minkäänlaista sinnikkyyttä ja kaikki pitäisi saada just nyt heti. On varmaan katoava luonnonvara, kunhan kaikki on just nyt helppoa niin se riittää. Ei yhtään osata pitemmälle ajatella, ei voida elää vaikka hetki epämukavasti ja edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin ehdottomasti töissä!!! Kysymys kuuluu, ollako loinen vai kunnon kansalainen. Voisitko etsiä halvemman vuokra-asunnon? Sulla on kova vuokra!
Työttömänä minulla jää 40+ tuntia ylimääräistä aikaa, energiaa, menee vähemmän rahaa.
Esimerkiksi nyt käyn uimassa 3 euron maksulla kun olen työtön.
Sitten se pomppaa kuuteen euroon jos menen töihin!
Vaikka käteen jäävät tuloni eivät nousisi...Ap
No, nythän voisit sitten opiskella sen 40 + tuntia.
Muuta vanhempien luokse kotiin (maksat tietysti pientä vuokraa) ja säästät yli 10% vuoden aikana. Itse tein aikanaan näin kahden vuoden ajan ja sain puolet talorahoista säästettyä. Jos olisin sinun tilanteessasi, muuttaisin sinne alueelle Suomeen, missä puolet halvemmalla saa. Itselleni tärkeämpää on talo, kuin asuminen kaupungissa.
Kävisin töissä ja muuttaisin edullisempaan asuntoon ja säästäisin omaan. Helsingissä on ihan keskustankin lähellä edullisempia yksiöitä kuin 900€/kk. Ystäväni vuokrasi juuri 30 neliön yksiön ja vuokra 650€/kk. Alppilasta. Näin tein itsekin. Elettiin jopa miehen kanssa kahdestaan 25 neliön yksiössä ja säästettiin. 4v asuttiin ja ostettiin oma.