Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaalia, että maisterivaiheen opiskelu aiheuttaa aivan järkyttävää stressiä!?

Vierailija
08.04.2022 |

Siis sellaista, että tuntuu kuin pää räjähtäisi ja saisi kohta sydänkohtauksen stressin takia. Luovuttaminen käy mielessä monta kertaa päivässä, ja pelkään, että tuleva työelämä olisi yhtä kamalaa. Kertokaa jotain kokemuksia. Onko minulla väärä ala, tai sitten rahkeet eivät riitä opiskeluun. Opiskelu stressaa niin paljon, että alan raivosiivoamaan kämppää tai raivoleipomaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan tuollaista kuuluisi olla. 

Mikä siinä opiskelussa siis on se varsinainen vaikeus sulla? Etkö tajua lukemaasi, etkö saa kirjoitustöitä tehtyä vai mitä?

Auttaako proffa, nehän periaatteessa on siellä sitä varten.

Vierailija
2/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy se, että opiskelu on joskus rankkkaa. Kun valmistut, niin töissäkin tulee olemaan välillä rankkaa. Se on normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä. Mutta voi kyllä olla että sinulla on jotain taustalla, miksi koet riittämättömyyttä ja olet itsellesi liian vaativa. Gradu ei ole mikään väikkäri.

Jotain traumaa tai luokkahyppyä, mistä tulee huijarisyndrooma.

Vierailija
4/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla noin hankalaa, vaikka haastavaa se toki on. Mullakin oli tosi stressaavia jaksoja, mutta ne olisi kokonaisuudessa aika lyhyitä, oli sellaista tasaisen puurtavaakin aikaa.

Onko opinto-ohjaajaa, ohjaavaa opettajaa, oman syventymisalan professoria tai jotain muuta henkilöä, jolle voisit käydä avautumassa? Oppilaitosten tavoitteena on, että opiskelijat valmistuvat, yleensä joukossa on joku mukavakin taho, jolla on intresseissä auttaa pohtimaan asiaa.

Onko mahdollista opiskella enemmän muiden kanssa, perustaa joidenkin kanssa oma opintopiiri? Vertaistuki voi auttaa paljonkin.

Tai sitten ihan opiskelijaterveydenhuollon kautta avun piiriin, jonot toki on kai melkoiset, mutta ei niin pahasti pitäisi ahdistua opinnoista, että lamauttaa koko elämän ja käy terveyden päälle.

Vierailija
5/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupla DI ja KTM kirjoitti:

Jos koet että opiskelu on stressaavaa niin valitettavasti minulla huonoja uutisia työelämän suhteen.... Työelämä vielä moninkertaisesti stressaavampaa.

Itse niin kaipaan niitä leppoisia ja kivoja opiskeluaikoja nyt kun on työelämässä. Suoritin 2kpl maisteritason tutkintoa ja kolmannen maisterintutkinnon opinnot luin huvikseni, yhteensä 600op. Kevyttä oli työelämään verrattuna. Ei edes huuhaa aloja vaan tekniikan ja kaupan puolelta.

Höpsis. Työelämä opetti minulle, että olen ollut aivan liian ahkera ja tunnollinen. Suurin osa tuntui kulkevan puolilla valoilla.

Lisäksi tutkintoa minulta ei enää voinut ottaa pois. Olin "set for life" niin sanotusti. Saan aina uuden työn ja melko helposti.

Sinä olit ehkä mennyt opinnot vähän rimaa hipoen, jos työ sitten tuntui vaikealta.

Vierailija
6/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan normaalia, sinun olisi syytä tutkia ja trhdä asialle jotakin.

Vierailija
7/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole normaalia. Yritä selvittää mistä on kyse, onko elämässäsi muita vaikeuksia?

Vierailija
8/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis on opiskelu välillä tosiaan rankkaa ja työt myös. Itselläni on ollut sekä opiskelu- että työelämässä tosi stressaavia jaksoja, ahdistavia jaksoja ja sitten sellaisia leppoisampia välivaiheita.

Kaikkein stressaavinta lopulta itselleni on silloin, kun aikataulupaineet ja vaatimukset ovat kovat, mutta en saa mistään tai keneltäkään selväksi, mitä minulta tarkalleen odotetaan / millainen lopputuloksen tulisi olla, ja tunnen huonommuutta, etten osaa ja ahdistun jo valmiiksi huonosta lopputuloksesta.

Paljon vähemmän stressaa tiukka aikataulupaine, jossa kuitenkin oma rooli ja tehtävät selvillä ja vaan tekemistä vaille valmiit.

Edellä mainittuun mega-ahdistukseen ei auta muu kuin yrittää väen vängällä kysyä kaikilta mahdollisilta tahoilta apua, neuvoja ja altistaa työni kommentoitavaksi silloinkin, kun olen mielestäni saanut aikaan ihan liian vähän ja senkin huonosti. Ulkopuolinen näkökulma saa aina ihmeitä aikaan ja asiat selkiintyvät.

Vierailija
9/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tupla DI ja KTM kirjoitti:

Jos koet että opiskelu on stressaavaa niin valitettavasti minulla huonoja uutisia työelämän suhteen.... Työelämä vielä moninkertaisesti stressaavampaa.

Itse niin kaipaan niitä leppoisia ja kivoja opiskeluaikoja nyt kun on työelämässä. Suoritin 2kpl maisteritason tutkintoa ja kolmannen maisterintutkinnon opinnot luin huvikseni, yhteensä 600op. Kevyttä oli työelämään verrattuna. Ei edes huuhaa aloja vaan tekniikan ja kaupan puolelta.

Höpsis. Työelämä opetti minulle, että olen ollut aivan liian ahkera ja tunnollinen. Suurin osa tuntui kulkevan puolilla valoilla.

Lisäksi tutkintoa minulta ei enää voinut ottaa pois. Olin "set for life" niin sanotusti. Saan aina uuden työn ja melko helposti.

Sinä olit ehkä mennyt opinnot vähän rimaa hipoen, jos työ sitten tuntui vaikealta.

Tuskin sitä 600 opintopisteen edest suorittaa kursseja rimaa hipoen. Ainoastaan yhden pakollisen kursin jouduin uusimaan, muut meni helposti. Unohdin vielä mainita että suoritin kaikki tarjolla olevat kurssit myös ranskan ja saksan kielistä.

Vierailija
10/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla noin rankkaa. Itse koen opinnot samana jatkumona. En huomaa eroa kandivaiheeseen. Voitko avata mikä ahdistusta aiheuttaa?

Vierailija
11/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterintutkinnon ei pitäisi tuntua noin kauhealta. Kuten joku jo sanoi, työelämä on paljon kauheampaa. Opiskelijana on se ja sama himmailla, käyttää opiskelijaetuuksia, käydä kaiken maailman opintoneuvojilla tai skipata luentoja jos ei jaksa.

Työelämässä on valitettavasti tulos tai ulos, töissä pitää käydä jos haluaa palkkaa, jolla maksetaan ruoka, eläminen, asunto ja elämä. Eikä ketää kiinnosta millaisen gradun pieraisit tai miten hyvä opiskelija olitkaan. Opiskeluajasta kannattaa oikeasti nauttia niin kauan kuin sitä kestää. Ihan turhaa stressata kun ketään ei kiinnosta opintomenestyksesi enää sen 2 kk valmistumisesi jälkeen

Vierailija
12/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on minusta rankempaa, minä ainakin ehdin laiskottelemaan ja harrastamaan ihan eri tavalla maisteriksi opiskellessa mitä töissä. Oletko varma että ala on oikea? Tai onko sinulla muussa elämässä ongelmia?

Vierailija
13/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä sinä pärjäät, kun olet yliopistolle sisäänkin päässyt ja saanut opintosi jo tuohon vaiheeseen. Onko sinulla nyt tällä hetkellä liian tiivis opinto-ohjelma tai teetkö töitä samalla? Vai onko esim. pieniä lapsia tms. tai muita perhehuolia?

Komppaan edellä kommentoinutta eli hae tukea itsellesi esim. lehtorilta opintoaikatauluihin, opiskelijapastorilta tai -psykologilta keskustelutukea jne. Ihmiset ovat erilaisia, tuossa edellä jollekin oli kaikki helppoa, itselle oli välillä helppoa, välillä vaikeampaa. Älä lannistu!

PS. Graduvaiheeseen on hyviä oppaita esim. Juha T. Hakalalla ja muillakin.

Vierailija
14/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tuon fiiliksen kyllä, itsellä ollut samankaltaista vaikeutta. Mulla oireet liittyy vahvasti uupumiseen. Tein liikaa töitä ja opiskelin tuplanopeudella siinä sivussa niin kauan, että voimat lopahti täysin ja totaalinen stoppi. En pystynyt yhtään mihinkään.

Nyt oon palaillu työelämään osa-aikaisesti, mut opinnoista en saa kiinni. Pelkkä läppärin ääreen istuminen saa sydämen hakkaamaan ja hengityksen kiristymään, tulee lievän paniikkikohtauksen tyylinen tunne.

Apua on vaikea saada. Yths:llä takaisinsoittoaika noin 5 päivää, onneksi mulla on työterveys. Mut en saa sieltäkään apua henkiseen puoleen. Terapia olis varmaan tarpeen, mutta miten sinne pääsee jos lääkäri ei kirjoita lähetettä?

Vierailija
15/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterivaiheeni on ollut painajaista.

Luentokursseja ei ole ollut tarjolla lähes ollenkaan, joten kaikki on tehtävä itsenäisesti opiskellen. Siinä on vain sellainen pieni ongelma, että vaikka vaihtoehtoina pitäisi olla tentti tai essee, osa ei suostu tentteihin vaan haluaa esseen. Joten vaihtoehto on joko tentit kurssin joka ei kiinnosta tai kirjoitat esseen, jonka vaatimukset ovat luokkaa puolikas gradu. Gradusta en edes aloita

Koko maisterivaiheen voi siis tiivistää neliöön: pöytä, tuoli, tietokone ja Word. Plussana graduohjaaja jota ei kiinnosta pätkääkään ohjata.

Vierailija
16/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen kyllä muutenkin taipuvainen stressiin ja ahdistukseen ihan kaikilla elämän osa-alueilla, että varmaan siihen pitäisi jotain helpotusta etsiä terveydenhuollosta. Pelottaa vaan, että jätän opinnot tässä vaiheessa kesken, kun niin usein mietin lopettamista. ap

Vierailija
17/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkereseptin iskevät käteen. En suosittele, vaikka joillekin ne vissiin toimii. Kyllä sä ne opinnot saat loppuun vaikka väärin päin. Sitten voit miettiä, mitä oikeasti haluat tehdä ja hakeudut sitä kohti työelämässä.

Vierailija
18/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Olen kyllä muutenkin taipuvainen stressiin ja ahdistukseen ihan kaikilla elämän osa-alueilla, että varmaan siihen pitäisi jotain helpotusta etsiä terveydenhuollosta. Pelottaa vaan, että jätän opinnot tässä vaiheessa kesken, kun niin usein mietin lopettamista. ap

Minä olen miettinyt lopettamista siitä asti kun kasassa oli 60 opintopistettä. Nyt on jäljellä yksi kurssi ja gradu enkä ole lähes päivittäisestä miettimisestä huolimatta keksinyt, mikä olisi se muu mitä tekisin, jos lopetan nämä opinnot. Olen jo useamman vuoden vihannut jokaista päivää mutta jokin estää lopettamasta ilman että minulla on selkeä ajatus siitä, mitä teen sen jälkeen kun lopetan opinnot.

Vierailija
19/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ainakin kaikilla tuollaista. Etenkin kun graduja tehtiin. Seminaarissa vaan haukuttiin kaikki työt ja porukka itki niiden jälkeen. Työelämässä paljon kivampaa kuin maisterivaihe. Vertautuu kandi aiheeseen. Hommaa on ja opittavaa, mut ei sellaista riittämättömyyden ja huonouden tunnetta juurikaan.

Vierailija
20/28 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin maisterivaiheen paljon kevyempänä kuin kandin, kandin kurssit oli paljon pahempia ja kun kandin oli jo kirjoittanut niin gradu oli parin päivän rutistus.

Ei siis kuulu olla rankkaa, koko yliopisto oli aika leppoisaa puuhastelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän