Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin koululainen tarvitsee musiikkia, kuvista ja muita höpöhöpöaineita?

Vierailija
30.09.2015 |

Ei ole aikuisena tullut kertaakaan eteen tilannetta, että olisi pitänyt laulaa ääneenvtai maalata tauluja. En ole omistanut vesivärejä 25 vuoteen. Miehen kanssa just puhuttiin, että miksi koulussa piti opetella moista hölynpölyä. Jos joku on kiinnostunut musiikista tai laulukuoroista, hän menee niihin varmaan ihan itse. Eihän siellä koulussa edes opi niitä taitoja riittävän hyvin, että niistä mitään hyötyä olisi elämässä.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:21"]Koulussa musiikki oli tylsää, myönnettäköön. Kuitenkin jos se tulisi vapaaehtoiseksi, pönttöpäiset yläkoulun tyypit valitsisivat sen silti, ettei tarvitse aivojaan turhaan vaivata. Miksei se voi pysyä pakollisena? Kuvaamataitoon en ota kantaa, kun en muista, mitä siellä tehtiin. Omista peruskouluvuosistani kuitenkin jo kohta 30 vuotta, siis siitä, kun peruskoulun päätin.
[/quote]

Niin ja oli siellä turhempiakin aineita. Uskonto esimerkkinä. Kotitalous oli hyvä ja hyödyksi lapselle. Miksi sitä on vöähemmin kuin piirustusta? Taas joku säästö kyseessä tietysti.

Vierailija
62/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =) [/quote] Ei koulun kuviksella pääse opiskelemaan kuvataiteilijaksi, sori vaan! Aloittaja on oikeassa, että pitää olla aika innostunut harrastaja, jos näitä ammatikseen aikoo!!!!!!! Itse piirsin ja maalasin ainakin 5-10 tuntia viikossa. Lisäksi kävin kuvataidekoulua. Olen graafikko, en tosin tällä hetkellä työllistyneenä alalle.

[/quote]

Mutta jollet ole kokeillut kuvaamataitoa/musiikkia/käsitöitä et ehkä ole tietoinen lahjoistasi. Nuo tunnit on tilaisuus havaita lahjasi/kiinnostuksen kohteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:43"]Ymmärrätkö yhtään kuinka paljon musiikin harrastaminen luo uusia aivoyhteyksiä ja näin ollen kehittää ihmistä ihan joka osa-alueella muutenkin, kuin vaan juuri sillä tietyllä musiikin alueella? Musiikki ja sen harjoittelu on ehkä paras tapa kehittää itseään ja kehittyä fiksuksi aikuiseksi.
[/quote]
Niinpä. Musiikin harrastaminen. Koulun musiikkitunteja ei voi kutsua harrastamiseksi. Ne ovat niiiiin boring!!!'
Jotain Kirkaa ja Syksyn säveltä veivataan ja lauletaan Aasi pitää porkkanasta .

Vierailija
64/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoaineet ovat monille koulupäivän kevyt piristys, miksi oppilaan pitäisi jaksaa istua koko päivä penkissä kirja nenän edessä? Lisäksi monille nuo tunnit ovat ainoa mahdollisuus päästä kokeilemaan erilaisia juttuja, esim. pääsee kuviksessa käyttämään jotain tiettyjä välineitä tai pääsee musiikintunnilla ekaa kertaa koskemaan kitaraan. Hyvä vaan, että koulussa on vaihtelua teoria-aineiden keskellä.

Vierailija
65/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:43"]Ymmärrätkö yhtään kuinka paljon musiikin harrastaminen luo uusia aivoyhteyksiä ja näin ollen kehittää ihmistä ihan joka osa-alueella muutenkin, kuin vaan juuri sillä tietyllä musiikin alueella? Musiikki ja sen harjoittelu on ehkä paras tapa kehittää itseään ja kehittyä fiksuksi aikuiseksi.
[/quote]

Juu, siitä on hyötyä täällä kaupan kassalla. T:graafikko, joka ei ole tällä hetkellä saanut oman alan töitä

Vierailija
66/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:42"]

Yleissivistys. Sivistys. Kovin aliarvostettua Suomessa tällä hetkellä.

[/quote]

Yleissivistyksellä et maksa sitä kauppalaskua.

Aikoinaan lukiossa suuren inhoni aiheena oli kuvis ja ne pari hassua pakollista musiikin tuntia. Torstaina klo 14:00-16:00 piirtelemässä/pakkomuseossa tms, kun mieluummin olisi ollut jo kotona tekemässä jotain oikeasti eteenpäin vievää.

Jos joku haluaa noita aineita, niin siitä vaan. Mutta turha itkeä jos ei niiden voimin työllisty...

Vierailija
67/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoululainen tarvitsee noita ihan hienomotoriikan, hahmotuksen ja koordinaation kehittämiseen. 

Vierailija
68/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"]Historiaa tutkin huviksen ja siihen innostus tuli nimenomaan peruskoulusta. Mitään kuvaamataitoon liittyvää en ole tarvinnut tai kaivannut. Koulussa opeteltu nokkahuilun soitto unohtui saman tien.

[/quote]

Kuvilla ja musiikilla voi muuttaa historiaa.

Vierailija
69/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:44"]

Jos musiikkia opetetaan, pitää mielestäni opettaa myös elokuvaa ja tv-sarjoja. Viihdettä kaikki tyynni, jonka oikea paikka on koulun jälkeisille harrastuksille varatulla ajalla.

Kuvaamataito: lähes kaikki lapset tykkäävät piirrellä. Sitä en ymmärrä, miksi sitä jatketaan n. 10 vuoden iän jälkeen jolloin ne hyvät piirtäjät ovat kyllä erottuneet joukosta, ja loput piirtävät ja palauttavat ehkä 2 työtä/lukukausi. Taiteellisesta piirtämisestä saa ammattinsa niin harva, että käytetty tuntimäärä on aivan suhteeton.

Käsityö: potentiaalia olisi vaikka mihin, mutta käytännössä resurssit (1 kone ja 20 lasta) rajoittavat aikaansaannoksia ja odottelua on paljon. Jotenkin itselle tulee sellainen kuva, että tekstiilitöissä saadaan enemmän aikaan kuin puu/metallitöissä.

[/quote]

Missä on 1 kone ja 20 lasta? Meillä oli maaseudullakin, pitkä pöytä täynnä koneita käsityöluokassa. Joskus joutui vähän jonottamaan.

Vierailija
70/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:11"]Just oli juttu lehdessä siitä miten pienten lasten "akateeminen" päivähoito tuotti lapsia jotka pärjäsivät kaikilla osa-alueilla huonommin kuin tavallisessa päiväkodissa leikkien kasvaneet lapset. Nämä lapset oli huonompia paitsi sosiaalisissa taidoissa, myös just niissä lukuaineissa joihin niitä oli pienestä asti prepattu. Luotan siihen että eiköhän noi koulutussuunnittelijat toivottavasti tiedä mitä tekee.
[/quote]

Mikähän tuommoinen akateeminen päikky on? Vaikuttaa keksityltä koko tutkimus. Meillähän on liikuntapainotteista, luontopainotteista yms. Akateeminen, siis sivistykseen tähtäävä päiväkoti? Never heard.

Vierailija
71/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:33"]

Oletko idiootti? Lapsethan tylsistyvät koulussa kuoliaaksi, jos he pänttäävät pulpetissa teoriaa. Monille on se musiikintunti tai kuvis kouluviikon kohokohta. Elämän tarkoitusko on vain pantata pää täyteen informaatiota? Varmasti tosi hyvä motivaatio sellaiseen, jos ei koskaan tee mitään muuta...

[/quote]

Plus liikunta. 20% lapsista ja 60% aikuisista on ylipainoisia. Koululiikunnasta pitäisi tehdä rento ja mukava asia kaikille, ei mikään vastenmielinen nolaustilanne mihin itse koulussa sain tottua.

Vierailija
72/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 10:11"]Just oli juttu lehdessä siitä miten pienten lasten "akateeminen" päivähoito tuotti lapsia jotka pärjäsivät kaikilla osa-alueilla huonommin kuin tavallisessa päiväkodissa leikkien kasvaneet lapset. Nämä lapset oli huonompia paitsi sosiaalisissa taidoissa, myös just niissä lukuaineissa joihin niitä oli pienestä asti prepattu. Luotan siihen että eiköhän noi koulutussuunnittelijat toivottavasti tiedä mitä tekee.
[/quote]

Mitä on akateeminen päivähoito ? Ei löydy googlettamalla. Olen juuri tässä päiväkotiin lähdössä, lyhyt työpäivä ja työvuoro klo 11-17 tänään, kun tullut iltatunteja. Jos ryhmäkoot suurenee, kuten hallitus näyttäisi määräävän, ei meillä pystytä enää opettamaan maalaamista, värittämistä, piirtämistä siinä määrin kuin nykyisin. Päiväkodissa tehdään pienryhmissä noita asioita, koska lapset tarvitsevat henk.koht. opastusta. Vapaan leikin määrä lisääntyy, jos lapsia on ryhmässä enemmän.
[/quote]

Kerrotko vaikka sen lehden nimen, niin pääsee tutustumaan tuohon tutkimukseen. Se pitäisi lähettää eduskuntaan, jotta päiväkotien leikkaukset peruttaisiin!
[/quote]

Ei hän pysty, sillä hän taisi lennosta keksiä koko termin akateeminen päiväkoti. Jestas, että ihmiset uskoo kaikki tarinat täällä!

Vierailija
73/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:33"]

Oletko idiootti? Lapsethan tylsistyvät koulussa kuoliaaksi, jos he pänttäävät pulpetissa teoriaa. Monille on se musiikintunti tai kuvis kouluviikon kohokohta. Elämän tarkoitusko on vain pantata pää täyteen informaatiota? Varmasti tosi hyvä motivaatio sellaiseen, jos ei koskaan tee mitään muuta...

[/quote]

Plus liikunta. 20% lapsista ja 60% aikuisista on ylipainoisia. Koululiikunnasta pitäisi tehdä rento ja mukava asia kaikille, ei mikään vastenmielinen nolaustilanne mihin itse koulussa sain tottua.
[/quote]

Ei ne kuvistunnitkaan olleet mitään mukavia. Mä olen liikunnallinen ja kaikki joukkuepelit on hienoja. Maalata en osaa, ja vastaväreistä en oppinut tuon taivaallista. Oranssi, punainen, keltainen, sama se. Kuvistunnit oli kamalia, kun tuntui, että kaikki nauraa mun vinoille taloille ja savikipolle, joka ei pysynyt edes pystyssä.

Vierailija
74/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:33"] Oletko idiootti? Lapsethan tylsistyvät koulussa kuoliaaksi, jos he pänttäävät pulpetissa teoriaa. Monille on se musiikintunti tai kuvis kouluviikon kohokohta. Elämän tarkoitusko on vain pantata pää täyteen informaatiota? Varmasti tosi hyvä motivaatio sellaiseen, jos ei koskaan tee mitään muuta... [/quote] Plus liikunta. 20% lapsista ja 60% aikuisista on ylipainoisia. Koululiikunnasta pitäisi tehdä rento ja mukava asia kaikille, ei mikään vastenmielinen nolaustilanne mihin itse koulussa sain tottua. [/quote] Ei ne kuvistunnitkaan olleet mitään mukavia. Mä olen liikunnallinen ja kaikki joukkuepelit on hienoja. Maalata en osaa, ja vastaväreistä en oppinut tuon taivaallista. Oranssi, punainen, keltainen, sama se. Kuvistunnit oli kamalia, kun tuntui, että kaikki nauraa mun vinoille taloille ja savikipolle, joka ei pysynyt edes pystyssä.

[/quote]

Hyvä että opit nöyryyttä.

Vierailija
75/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä tarvinnut fysiikan oppeja, suurinta osaa yläasteen ja lukion matematiikan opeista, äidinkielen ablatiiveja ja adessiiveja yms. Aika moniakaan peruskoulun ja lukion oppeja en loppusessaan tarvitse. Silti koen niistä olleen yleissivistävää hyötyä, näen maailman ja asiat moniulotteisina ja värillisinä, muuttujina ja muuttuvina asioina, ei vain yksiulotteisina ja mustavalkoisina, kuten olen huomannut monien hyvin niukasti itseään sivistäneiden näkevän. Sen sijaan taideaineet, käsityö, biologia, kemia, maantieto, historia, yhteiskuntaoppi yms. Ne ovat minulla jokapäiväisinä asioina arjessa, ja nämä opit ovat olleet minulle tärkeitä, tuottaneet sekä hyötyä että hyvin paljon iloakin elämääni.

Siksi niitä varmaan opetetaan kaikkia, jotta jokainen lapsi ja nuori löytäisi niistä itselleen tärkeimmät aineet, joista on hyötyä loppuelämän kannalta.

Vierailija
76/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, pidätkö urheilijoita, muusikkoja, musiikinopettajia, vaatesuunnittelijoita ym. höpöhöpöihmisinä?

Vierailija
77/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:31"]

Olipa pöljä aloitus. Lapsen piirustukset ym. on taidetta, olipa kuinka huono tahansa. Luominen on antoisaa puuhaa ja musiikki erittäin terapeuttista!

Noista vaan pitää äkkiä saada numeroarvostelut pois kuten liikunnastakin.

[/quote]

Lapsen piirrustukset ovat taidetta, varsinkin oman. Mutta kyllä yläasteella jo voisi kuvaamataidon, musiikin ja teknisen/tekstiili työn laittaa vapaaehtoisiksi aineiksi, vaikka niin että noista valitaan yksi.

Vierailija
78/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:53"]

Siksi niitä varmaan opetetaan kaikkia, jotta jokainen lapsi ja nuori löytäisi niistä itselleen tärkeimmät aineet, joista on hyötyä loppuelämän kannalta.

[/quote]

Esim. Tietojenkäsittelytiedettä ei opeteta peruskoulussa juuri ollenkaan, vaikka käytännössä kaikki lapset joutuvat väkisinkin sen kanssa tekemisiin. Kyllä ala-asteen jälkeen jo pitäisi nähdä että kiinnostaako lukuaineet vai nämä muut aineet ja lapsella pitäisi olla mahdollisuus valita, jotta opetustunteja saataisiin käytettyä tehokkaammin.

Vierailija
79/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =) [/quote] Ei koulun kuviksella pääse opiskelemaan kuvataiteilijaksi, sori vaan! Aloittaja on oikeassa, että pitää olla aika innostunut harrastaja, jos näitä ammatikseen aikoo!!!!!!! Itse piirsin ja maalasin ainakin 5-10 tuntia viikossa. Lisäksi kävin kuvataidekoulua. Olen graafikko, en tosin tällä hetkellä työllistyneenä alalle.

[/quote]

Mutta jollet ole kokeillut kuvaamataitoa/musiikkia/käsitöitä et ehkä ole tietoinen lahjoistasi. Nuo tunnit on tilaisuus havaita lahjasi/kiinnostuksen kohteesi.
[/quote]

Onhan se noinkin. Minä olen ehkä siitä katkera, että meillä koulutetaan aivan liikaa taiteilijoita. Työllistyminen on vaikeaa ja kilpailu kovaa. Olen ollut myös yrittäjä, eli työllistänyt itseäni ammattini kautta. Yritys pyöri starttirahan ja muiden tukien avulla 2 vuotta. Omia lapsiani kannustan hankkimaan työpaikan muualta kuin taiteista. Ihminen turhautuu, jos ei saa elantoa siitä, mihin on panostanut tuhansia ja taas tuhansia tunteja. Naapurini on taidemaalari, joka on sairauseläkkeellä. Kysyin, milloin hän sai koko elantonsa myymällä maalauksia. Ei koskaan. Kansalaisopistossa opettamalla harrastajia sai osan elannostaan yli 10 vuotta, ja maalaamalla ja myymällä niitä "kesälomarahat".
T:graafikko, töissä kaupassa

Vierailija
80/133 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 12:33"] Oletko idiootti? Lapsethan tylsistyvät koulussa kuoliaaksi, jos he pänttäävät pulpetissa teoriaa. Monille on se musiikintunti tai kuvis kouluviikon kohokohta. Elämän tarkoitusko on vain pantata pää täyteen informaatiota? Varmasti tosi hyvä motivaatio sellaiseen, jos ei koskaan tee mitään muuta... [/quote] Plus liikunta. 20% lapsista ja 60% aikuisista on ylipainoisia. Koululiikunnasta pitäisi tehdä rento ja mukava asia kaikille, ei mikään vastenmielinen nolaustilanne mihin itse koulussa sain tottua. [/quote] Ei ne kuvistunnitkaan olleet mitään mukavia. Mä olen liikunnallinen ja kaikki joukkuepelit on hienoja. Maalata en osaa, ja vastaväreistä en oppinut tuon taivaallista. Oranssi, punainen, keltainen, sama se. Kuvistunnit oli kamalia, kun tuntui, että kaikki nauraa mun vinoille taloille ja savikipolle, joka ei pysynyt edes pystyssä.

[/quote]

Hyvä että opit nöyryyttä.
[/quote]

No kuule, ei mulla se kouluaika muutenkaan niin täydellistä ollut. Kielipäätä ei oo lainkaan. Pilkkuja en oppinut ikinä laittamaan oikeaan kohtaan. Nöyryyttä on opittu juu. Nyt aikuisena olis kiva harrastaa jotain joukkueurheilua, mut työttömällä on huonosti rahaa. Luen sitten huvikseni kirjoja. Niitä saa lainata ilmaiseksi.