Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin koululainen tarvitsee musiikkia, kuvista ja muita höpöhöpöaineita?

Vierailija
30.09.2015 |

Ei ole aikuisena tullut kertaakaan eteen tilannetta, että olisi pitänyt laulaa ääneenvtai maalata tauluja. En ole omistanut vesivärejä 25 vuoteen. Miehen kanssa just puhuttiin, että miksi koulussa piti opetella moista hölynpölyä. Jos joku on kiinnostunut musiikista tai laulukuoroista, hän menee niihin varmaan ihan itse. Eihän siellä koulussa edes opi niitä taitoja riittävän hyvin, että niistä mitään hyötyä olisi elämässä.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:38"]

Motoriikan, kulttuurin, itsensä ilmaisun, luovuuden purkamisen ja uuteen tutustumisen vuoksi. En minäkään ole tarvinnut yläkoulun matematiikkaa, alakoulussa opetelluilla plus/kerto/miinus- ja jakolaskuilla on menty hyvin tähänkin asti. En myöskään ole tarvinnut tekstiilitunneilla oppimiani taitoja enkä ruotsia.

[/quote]

Matematiikka on tullut käyttettyä, äidinkieltä tarvitsen tietenkin joka päivä samoin englantia luen päivittäin. Historiaa tutkin huviksen ja siihen innostus tuli nimenomaan peruskoulusta. Mitään kuvaamataitoon liittyvää en ole tarvinnut tai kaivannut. Koulussa opeteltu nokkahuilun soitto unohtui saman tien.

Emme me kaikki ole kiinnostuneita luovista aloista ja hyvä niin. Itse lukisin tuntikausia esimerkiksi historian tai psykologian teoksia. Joku muu ratkaisee huvikseen matemaattisia yhtälöitä, samalla kun toinen maalaa sen ajan tai harjoittelee aariaa. Ei kaikkia aineita ole pakko osata tai tarvita kououn jälkeen mutta uusia asioita voi kokeilla ja päättää sen jälkeen pitääkö siitä.

Vierailija
22/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa arkkitehtien pääsykoe on enimmäkseen piirtämistä ja muuta kuvataiteilua. Jos sitä ei opittaisi peruskoulussa, hakijoita karsiutuisi jo sen mukaan paljonko heitä on opastettu tai tuettu kotona, paljonko hankittu välineitä, tai onko maksettu kalliit kuvataidekoulut. Peruskoulun tarkoitus on mahdollistaa kaikenlaisita uraa kaikille joilla on lahjoja, riippumatta taustasta ja varallisuudesta. Kuvataideopettaja voi olla ainoa joka havaitsee lapsen lahjat ja ehdottaa uraa joka edellyttää visuaalisuutta. Näin kävi minulle, sijoitusperheestä arkkitehdiksi, terkut vaan kuvisopelle joka toi minulle näytille pääsykoetehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä nuorilla miehillä ei ole mitään sosiaalisia taitoja koska laiskat vanhemmat antaa niiden istua illat, yöt ja viikonloput tietokoneen ääressä omassa huoneessaan. Onko tuo nyt ihme sitten?

Vierailija
24/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =)
[/quote]

Ei koulun kuviksella pääse opiskelemaan kuvataiteilijaksi, sori vaan! Aloittaja on oikeassa, että pitää olla aika innostunut harrastaja, jos näitä ammatikseen aikoo!!!!!!! Itse piirsin ja maalasin ainakin 5-10 tuntia viikossa. Lisäksi kävin kuvataidekoulua. Olen graafikko, en tosin tällä hetkellä työllistyneenä alalle.
[/quote] Tollo. Koulun kuvaamataidontunneilla ihminen voi huomata, kuinka hän pitää siitä ja kehittyy koko ajan siinä, lopulta ehkä haluaa siitä työnsä. Jos matemaatikko ei olisi koskaan käynyt matikantunneilla lapsena, ei hän luultavasti koskaan olisi valinnut sitä ammatikseen.

Vierailija
25/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =)
[/quote]

Ei koulussa opitulla taidolla pääse jatkamaan alalle! Älkää viitsikö vähätellä!
Kuvataiteilija tarvitsee runsaasti harjoittelua, harjoittelua ja taas harjoittelua.
Lisäksi intohimoa taiteen tekemiseen.

Vierailija
26/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan lapset voisivat väsätä niitä mattoja, joita tuodaan ulkomailta, eikö, ap? Tai no mitä niillä lapsillakaan tekee? Älä hanki lapsia, ap. - ja tapa kuule itteskin, ei sulla mitään tee.

Vierailija
27/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"]

Motoriikan, kulttuurin, itsensä ilmaisun, luovuuden purkamisen ja uuteen tutustumisen vuoksi. En minäkään ole tarvinnut yläkoulun matematiikkaa, alakoulussa opetelluilla plus/kerto/miinus- ja jakolaskuilla on menty hyvin tähänkin asti. En myöskään ole tarvinnut tekstiilitunneilla oppimiani taitoja enkä ruotsia.

[/quote]

Matematiikka on tullut käyttettyä, äidinkieltä tarvitsen tietenkin joka päivä samoin englantia luen päivittäin. Historiaa tutkin huviksen ja siihen innostus tuli nimenomaan peruskoulusta. Mitään kuvaamataitoon liittyvää en ole tarvinnut tai kaivannut. Koulussa opeteltu nokkahuilun soitto unohtui saman tien.

Emme me kaikki ole kiinnostuneita luovista aloista ja hyvä niin. Itse lukisin tuntikausia esimerkiksi historian tai psykologian teoksia. Joku muu ratkaisee huvikseen matemaattisia yhtälöitä, samalla kun toinen maalaa sen ajan tai harjoittelee aariaa. Ei kaikkia aineita ole pakko osata tai tarvita kououn jälkeen mutta uusia asioita voi kokeilla ja päättää sen jälkeen pitääkö siitä.

[/quote]

no sä et vaan nyt ymmärrä mutta se on ihan ok. Sanotaanko näin että just sun kaltaisiasi varten niitä taito- ja taideaineita onneksi vielä opetetaan.

Vierailija
28/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:26"]

Ei ole aikuisena tullut kertaakaan eteen tilannetta, että olisi pitänyt laulaa ääneenvtai maalata tauluja. En ole omistanut vesivärejä 25 vuoteen. Miehen kanssa just puhuttiin, että miksi koulussa piti opetella moista hölynpölyä. Jos joku on kiinnostunut musiikista tai laulukuoroista, hän menee niihin varmaan ihan itse. Eihän siellä koulussa edes opi niitä taitoja riittävän hyvin, että niistä mitään hyötyä olisi elämässä.

[/quote]

Sulta vaan puuttuu lahjat ja siksi et ymmärrä. Siksi leimaat tuon hölynpölyksi.

Lahjakkuus on perinnöllistä, taidot kehittyy koulussa. Taideaineet tekevät ihan hyvää ihmiselle, sitä sanotaan yleissivistykseksi että ymmärtää noistakin jotain vaikkei itse osaisi. Koulu antaa eväät, oma harjoittelu tekee loput.  Terkuin musaluokkalaisen äiti.

Vierailija
29/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:36"]Ehkä kyse on kasvattamisesta luovuuteen, kekseliäisyyteen, itseilmaisuun jne toki niiden yleishyödyllisyyttä ihmisen kasvulle voi olla hankala moukan hahmottaa..tosin sun tapauksessa olisit näköjään tarvinnut tupla-annoksen taito- ja taideaineita. jäänyt joltain kehityksen viivästymä huomaamatta.
[/quote]

Itse olet idiootti moukka. Eikö ole kotona opetettu käytöstapoja? Jos on eri mieltä asioista, on tyhmää haukkua toista vähä-älyiseksi tai miksikään muuksi.

-ap

Vierailija
30/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee tiedettä, taidetta ja käytäntöä ollakseen tasapainoinen ihminen, siksi.
Toinen ei ole toistaan arvokkaampaa.

Vierailija
31/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:37"]Taidat provoilla? Kyllä ns. taitoaineet ovat monelle jopa tärkeämpiä ja aikuisena hyödyllisempiä kuin jotkin lukuaineista. Esimerkiksi itse olen kirjoittanut ällän pitkästä matikasta eli olen matikassa ollut koulussa hyvä - mutta kolmeenkymmeneen vuoteen en ole matematiikkaa tarvinnut.

Sen sijaan musiikista ja kuvaamataidosta olen saanut harratukset, ja ne ilahduttavat ja virkistävät minua päivittäin. Väitän myös, että ne ovat kehittäneet kykyäni nähdä kauneutta ja arvostaa muiden ihmisten näkökulmia asioihin sen sijaan, että kuvittelisin omani olevan ainoa oikea ja Fakta isolla äffällä... Molempien kautta kun välittyy muiden ihmisten tunteita ja ajatuksia, samaan tapaan kuin kirjallisuudesta ja ylipäätään kaikesta kulttuurista.

Minusta sivistynyt ihminen on monipuolinen ja ymmärtävä, utelias oppimaan uutta ja kuulemaan erilaisia tulkintoja. Näitä kaikkia ominaisuuksia taide kehittää erinomaisesti.

[/quote]

Jaahas, taas näitä, jotka eivät ymmärrä käyttävänsä matematiikkaa päivittäin. Sinä mm. maksat rahalla. Onko raha tuttu käsite, sen arvo?

Vierailija
32/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =) [/quote] Ei koulussa opitulla taidolla pääse jatkamaan alalle! Älkää viitsikö vähätellä! Kuvataiteilija tarvitsee runsaasti harjoittelua, harjoittelua ja taas harjoittelua. Lisäksi intohimoa taiteen tekemiseen.

[/quote]

Kotona jossa höpöhöpöpiirtelyä ei arvosteta, saa piirustella yöt läpeensä uskaltamatta ajatella että se on ammatti. On hyvä kohdata elämässään edes yksi ihminen jolle kuvataide tai muu visuaalinen ilmaisu ON ammatti, nimittäin se kuvataideope. Minun kuvataideopet oli kaikki taiteilijoita joilla oli myös näyttelyitä. Ainoita ihmisiä joita tunsin, joiden ammatti ei ollut jossain lenkkimakkaralinjalla tai muulla tehtaalla. Varsinkin on hyvä jos se ihminen ottaa puheeksi että sinulla on lahjoja, tiesitkös että voisit saada siitä ammatin.

Kuvataidekoulua ei edes ollut meillä päin, puhumattakaan että sijoituslapsi sellaiseen kalliiseen höpöhöpöharrastukseen menisi.

t. se arkkitehti

Vierailija
33/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi väittelemään että kenelle kuuluu lapselle ihmisyyden opettaminen, tärkeintä on varmaan että ne taidot opittaisiin. Tosiasia kuitenkin on ettei jokut vanhemmat välitä sen vertaa että opettaisivat elämässä tarvittavia taitoja. Jos koulu pystyisi edes hieman näissä asioissa auttamaan niin vain positiivista se olisi... koko yhteisön kannalta.

Vierailija
34/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:37"]Mielestäni koulussa pitäisi enemmän opetella elämässä pärjäämisen taitoja, kuten vaikka sosiaalisuutta ja empatiaa. Juuri oli juttua armeijasta jossa ihmeteltiin nuoria miehiä joilla ei ollut mitään sosiaalisia taitoja. Myös nuoren itsenäistymiseen liittyy paljon opittavaa, ei kaikki opi niitä taitoja kotona jos omat vanhemmat ei välitä.
[/quote]

Totta. Korvataan se nokkahuilun vinguttaminen vaikka etiikalla ja sosiaalisten taitojen harjoittelulla.

-ap

Vierailija
35/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla ap ihan terävin kynä penaalissa.

Kaikesta te jaksattekin vääntää. Panen vielä paremmaksi: lopetetaan koulut kokonaan. Mitä niillä rahannielijöillä tekee. Kyllä se elämä opettaa.

Vierailija
36/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

kyse kun ei ole pelkästään ammatista tai harrastuksesta. Taidekasvatus opettaa tapaa katsoa ja hahmottaa asioita arkisissa tilanteissa, riippumatta siitä, harrastaako kuvataidetta aktiivisesti.

Ja kykyä ymmärtää muiden tunteita ja näkökulmia, erittäin tärkeä taito jokaiselle...

ohiksena 11

Vierailija
37/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:37"]Taidat provoilla? Kyllä ns. taitoaineet ovat monelle jopa tärkeämpiä ja aikuisena hyödyllisempiä kuin jotkin lukuaineista. Esimerkiksi itse olen kirjoittanut ällän pitkästä matikasta eli olen matikassa ollut koulussa hyvä - mutta kolmeenkymmeneen vuoteen en ole matematiikkaa tarvinnut. Sen sijaan musiikista ja kuvaamataidosta olen saanut harratukset, ja ne ilahduttavat ja virkistävät minua päivittäin. Väitän myös, että ne ovat kehittäneet kykyäni nähdä kauneutta ja arvostaa muiden ihmisten näkökulmia asioihin sen sijaan, että kuvittelisin omani olevan ainoa oikea ja Fakta isolla äffällä... Molempien kautta kun välittyy muiden ihmisten tunteita ja ajatuksia, samaan tapaan kuin kirjallisuudesta ja ylipäätään kaikesta kulttuurista. Minusta sivistynyt ihminen on monipuolinen ja ymmärtävä, utelias oppimaan uutta ja kuulemaan erilaisia tulkintoja. Näitä kaikkia ominaisuuksia taide kehittää erinomaisesti.   [/quote] Jaahas, taas näitä, jotka eivät ymmärrä käyttävänsä matematiikkaa päivittäin. Sinä mm. maksat rahalla. Onko raha tuttu käsite, sen arvo?

[/quote]

Tarkoitan lähinnä lukion matematiikkaa. Arjessa käyttämäni matematiikka on sitä, minkä osaisin ala-asteen matikantuntienkin perusteella.

11

Vierailija
38/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =)
[/quote]

Ei koulun kuviksella pääse opiskelemaan kuvataiteilijaksi, sori vaan! Aloittaja on oikeassa, että pitää olla aika innostunut harrastaja, jos näitä ammatikseen aikoo!!!!!!! Itse piirsin ja maalasin ainakin 5-10 tuntia viikossa. Lisäksi kävin kuvataidekoulua. Olen graafikko, en tosin tällä hetkellä työllistyneenä alalle.
[/quote]

Minun mieheni taas on rumpali. Soittaa lisäksi viittä muuta soitinta. Hän sai harrastuksesta ammatin. Sikäli jännä, että musan numero oli ysiluokan todistuksessa 6. Ei ollut motivaatio musatunneilla kohillaan, eikä suostunut laulamaan ääneen laulukokeessa. Mutta siis... Olet oikeassa: ei pelkillä koulun opeilla todellakaan pääse ammattiin opiskelemaan, vaan musiikin ja muiden taideaineiden on oltava elämässä päivittäin, myös aktiivisena harrastuksena. Olisi tyhmää väittää muuta. Mutta olen itse sitä mieltä, että jostain se kipinä on saatava, vaikka sieltä koulun penkiltä.

Vierailija
39/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:36"]Ehkä kyse on kasvattamisesta luovuuteen, kekseliäisyyteen, itseilmaisuun jne toki niiden yleishyödyllisyyttä ihmisen kasvulle voi olla hankala moukan hahmottaa..tosin sun tapauksessa olisit näköjään tarvinnut tupla-annoksen taito- ja taideaineita. jäänyt joltain kehityksen viivästymä huomaamatta. [/quote] Itse olet idiootti moukka. Eikö ole kotona opetettu käytöstapoja? Jos on eri mieltä asioista, on tyhmää haukkua toista vähä-älyiseksi tai miksikään muuksi. -ap

[/quote]

sulla on mielipide että taito- ja taideaineet on höpöhöpöä. Tutkittu tosiasia on etteivät ne ole höpöhöpä, vaan tukevat lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja myös mm sen matemaattisen ajattelun kehittymistä. Kyllä,  ihme ja kumma, musiikilla, liikunnalla ja piirtämisellä on yhteys sekä matemaattisten että kielellisten taitojen kehittymiseen. Sillä tuleeko kenestäkään ammattimuusikkoa tai taiteilijaa ei ole näiden aineiden opettamisen perimmäisen syyn kannalta merkitystä, toki se on hienoa, jos jonkun lahjakkuus herää juuri noilla koulun tunneilla.

Vierailija
40/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä soitan vieläki nokkahuilua lasten kanssa kun heidän koulussa sitä ei musiikintunnilla opeteltu. Omista kouluajoista jo yli 20 vuotta.