Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin koululainen tarvitsee musiikkia, kuvista ja muita höpöhöpöaineita?

Vierailija
30.09.2015 |

Ei ole aikuisena tullut kertaakaan eteen tilannetta, että olisi pitänyt laulaa ääneenvtai maalata tauluja. En ole omistanut vesivärejä 25 vuoteen. Miehen kanssa just puhuttiin, että miksi koulussa piti opetella moista hölynpölyä. Jos joku on kiinnostunut musiikista tai laulukuoroista, hän menee niihin varmaan ihan itse. Eihän siellä koulussa edes opi niitä taitoja riittävän hyvin, että niistä mitään hyötyä olisi elämässä.

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki on sen verran vahva taiteen muoto, että vaikka ihminen menettäisi muistinsa, silti hän muistaa laulujen sanat, kun kuulee melodian. Osaa jopa liittää kappaleen johonkin muistikuvaan.

Esimerkiksi musiikilla saadaan hyviä tuloksia aivoinfarktin kokeneiden kanssa.

Vierailija
2/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistyksen tarkoitus1045 on tehdä ihmisestä viisaamman. Sitä ei voi mitata rahassa, mutta todennäköisesti siitä on apua myös työelämässä, ja jopa työllistymisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:50"]Musiikki on sen verran vahva taiteen muoto, että vaikka ihminen menettäisi muistinsa, silti hän muistaa laulujen sanat, kun kuulee melodian. Osaa jopa liittää kappaleen johonkin muistikuvaan.

Esimerkiksi musiikilla saadaan hyviä tuloksia aivoinfarktin kokeneiden kanssa.

[/quote]

Totta. Itse en kuuntele musiikkia, enkä katso tv:tä, mutta lapsuudesta muistan virsiä elävästi.

Vierailija
4/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki tarvitse esimerkiksi ruotsinkieltäkään koko elämänsä aikana. Silti sitä opiskellaan. Ihan hyvä vaan.

Vierailija
5/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kuvaamataidon ole tarkoituksena on antaa välineitä oppilaan kuvalliseen ilmaisuun sekä kehittää esteettisiä valmiuksia ja kuvallista ajattelua. Siihen kuuluu mm. taiteen tuntemus, kulttuurinen osaaminen, arkkitehtuuri, muotoilu, media, kameran käyttö / valokuvaus ja kuvaviestintä.

Vierailija
6/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuria.

Vierailija
7/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa pöljä aloitus. Lapsen piirustukset ym. on taidetta, olipa kuinka huono tahansa. Luominen on antoisaa puuhaa ja musiikki erittäin terapeuttista!

Noista vaan pitää äkkiä saada numeroarvostelut pois kuten liikunnastakin.

Vierailija
8/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienomotoriset taidot esimerkiksi kehittyvät.

Vierailija
9/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =)

Vierailija
10/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:31"]Olipa pöljä aloitus. Lapsen piirustukset ym. on taidetta, olipa kuinka huono tahansa. Luominen on antoisaa puuhaa ja musiikki erittäin terapeuttista!

Noista vaan pitää äkkiä saada numeroarvostelut pois kuten liikunnastakin.
[/quote]
Vahinkoalapeukku minulta! Sorry! Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
11/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat siinä hienomotoriikkaa ja omien tunteiden ilmaisua. Musiikki ja kuvataide on jonkilaista psykoterapiaa jota on esimerkiksi käytetty terapiamuotona. (tuttavani mm. kävi tämmöisessä nelisen vuotta auto-onnettomuuden jälkeen). Aineet ovat hyödyllisiä sillä lapset kasvavat paljon henkisesti ja fyysisesti lyhyen ajan sisällä.

Vierailija
12/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse on kasvattamisesta luovuuteen, kekseliäisyyteen, itseilmaisuun jne toki niiden yleishyödyllisyyttä ihmisen kasvulle voi olla hankala moukan hahmottaa..tosin sun tapauksessa olisit näköjään tarvinnut tupla-annoksen taito- ja taideaineita. jäänyt joltain kehityksen viivästymä huomaamatta.

Vierailija
13/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat provoilla? Kyllä ns. taitoaineet ovat monelle jopa tärkeämpiä ja aikuisena hyödyllisempiä kuin jotkin lukuaineista. Esimerkiksi itse olen kirjoittanut ällän pitkästä matikasta eli olen matikassa ollut koulussa hyvä - mutta kolmeenkymmeneen vuoteen en ole matematiikkaa tarvinnut.

Sen sijaan musiikista ja kuvaamataidosta olen saanut harratukset, ja ne ilahduttavat ja virkistävät minua päivittäin. Väitän myös, että ne ovat kehittäneet kykyäni nähdä kauneutta ja arvostaa muiden ihmisten näkökulmia asioihin sen sijaan, että kuvittelisin omani olevan ainoa oikea ja Fakta isolla äffällä... Molempien kautta kun välittyy muiden ihmisten tunteita ja ajatuksia, samaan tapaan kuin kirjallisuudesta ja ylipäätään kaikesta kulttuurista.

Minusta sivistynyt ihminen on monipuolinen ja ymmärtävä, utelias oppimaan uutta ja kuulemaan erilaisia tulkintoja. Näitä kaikkia ominaisuuksia taide kehittää erinomaisesti.

Vierailija
14/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koulussa pitäisi enemmän opetella elämässä pärjäämisen taitoja, kuten vaikka sosiaalisuutta ja empatiaa. Juuri oli juttua armeijasta jossa ihmeteltiin nuoria miehiä joilla ei ollut mitään sosiaalisia taitoja. Myös nuoren itsenäistymiseen liittyy paljon opittavaa, ei kaikki opi niitä taitoja kotona jos omat vanhemmat ei välitä.

Vierailija
15/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoriikan, kulttuurin, itsensä ilmaisun, luovuuden purkamisen ja uuteen tutustumisen vuoksi. En minäkään ole tarvinnut yläkoulun matematiikkaa, alakoulussa opetelluilla plus/kerto/miinus- ja jakolaskuilla on menty hyvin tähänkin asti. En myöskään ole tarvinnut tekstiilitunneilla oppimiani taitoja enkä ruotsia.

Vierailija
16/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:37"]Mielestäni koulussa pitäisi enemmän opetella elämässä pärjäämisen taitoja, kuten vaikka sosiaalisuutta ja empatiaa. Juuri oli juttua armeijasta jossa ihmeteltiin nuoria miehiä joilla ei ollut mitään sosiaalisia taitoja. Myös nuoren itsenäistymiseen liittyy paljon opittavaa, ei kaikki opi niitä taitoja kotona jos omat vanhemmat ei välitä.
[/quote] No ei kaikkea vanhemmille kuuluvaa vastuuta voi koululle sysätä. Nuo asiat pitää oppia kotona, sitä varten niitä lapsia hankitaankkn(?) että heitä voi kasvattaa.

Vierailija
17/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä nyt mihinkään tarvitse. Parempi olisi että otettaisiin ainevalikoimasta kaikki mikä ei kasvata lasta mahdollisimman nopeasti tehokkaaksi tuotantoyksiköksi ja pukkaa sitä sitten töitä pakertamaan. Turhaa haihattelua kaikki elämästä nauttiminen ja omaksi iloksi tekeminen, vain suorittaminen ja pisteiden keruu ovat tärkeitä. Onnittelut ap:lle ja miehelle kun olette onnistuneet kitkemään tällaiset joutavanpäiväisyydet elämästänne :p 

Vierailija
18/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki askartelutarvikkeet joita lapsi voi vain toivoa. Tosin olen 29v. Maalailen omaksi iloksi, piirrän. Askartelen sekä yksin että lapseni kanssa. Ai niin, tarvitsen piirtämistä, hahmottamista yms sekä nykyisessä koulussani että mahdollisessa ammatissani, kun pian valmistun.

Vierailija
19/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:37"]

Mielestäni koulussa pitäisi enemmän opetella elämässä pärjäämisen taitoja, kuten vaikka sosiaalisuutta ja empatiaa. Juuri oli juttua armeijasta jossa ihmeteltiin nuoria miehiä joilla ei ollut mitään sosiaalisia taitoja. Myös nuoren itsenäistymiseen liittyy paljon opittavaa, ei kaikki opi niitä taitoja kotona jos omat vanhemmat ei välitä.

[/quote]

Koulunko pitäisi? Ihanko totta? Eiköhän tuo kuule ole ihan kotien ja vanhempien velvollisuus kasvattaa empaattisia ja toiset huomioivia lapsia. Koulu sitten tukee toiminnallaan tätä. Voi taivas, jos ei 7-v osaa kouluun tullessaan huomioida muita vaan odotetaan "että koulussa sitten opetetaan sanomaan kiitos ja anteeksi" niin kyllä on syytä vanhempien katsoa peiliin. 

Vierailija
20/133 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:33"]Niin sinusta kuvataiteilija on höpöhöpö ammatti vrt. esim. kielenkääntäjä? Jessus =)
[/quote]

Ei koulun kuviksella pääse opiskelemaan kuvataiteilijaksi, sori vaan! Aloittaja on oikeassa, että pitää olla aika innostunut harrastaja, jos näitä ammatikseen aikoo!!!!!!! Itse piirsin ja maalasin ainakin 5-10 tuntia viikossa. Lisäksi kävin kuvataidekoulua. Olen graafikko, en tosin tällä hetkellä työllistyneenä alalle.