Miks lastentarhanopettajan täytyy jaksaa mutta opettajan ei???
Miksi lton pitää jaksaa yli tonnin pienemmällä palkalla suurta lapsiryhmää koko päivän, kun opettajan ei tarvi jaksaa kuin muutama tunti. Ja on ltollakin niitä valmisteluita ja kirjallisia töitä, vanhempiin yhteydenpitoa jne. Ja suurin vääryys, miksi lton täytyy jaksaa yli puolta pienemmillä lomilla kuin opettajien, vuodesta toiseen. Kun opettajat kertoo, että menee kesälomastakin 3 ekaa viikkoa ihan vaan palautuessa ja lomailun voi aloittaa vasta jussista, niin miten ltot olis niin ihmeellisiä, että hei ei tarvis tota samaa toipumista? Onko se suurikin ero olla 5-6 v kuin esim. 7-8 v kanssa???
Ja nyt sitten ltot on menettämässä vähistäkin vielä 8 lomapäivää ja opettajien ei tarvitse menettää yhtään mitään. Ja lapsiryhmä kasvaa vaan ltoilla. Ei reilua.
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:45"]
Oma opettajaäitini ei ainakaan saanut aikoinaan pitää minua kesällä hoidossa mutta kesästä piti kyllä maksaa silti. Jaksaa muistuttaa tästä joka välissä että maksaa piti mutta ei saanut käyttää palvelua. Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin tässä lto on alempi korkeakoulututkinto ja opettaja ylempi. Miksi kukaan lukisi ylempää tutkintoa jos alemmalla saisi täysin samat edut? Valintojen maailma, aina voi lukea sen korkeamman tutkinnon ja saada paremmat edut.
[/quote]
Ei kannata luottaa opettajien sanaan. Valitus tulee selkärangasta, suoraselkäisyys ei.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:04"]
Uskomattoman huvittavia nuo lto- luokanopettaja, sair.hoitaja-lääkäri vertailut. Alempi ja ylempi ammatti... Olen lastentarhanopettaja jaminulle on yksi lysti kehen minua verrataan. Minulle on ihan sama kutsutaanko minua opeksi, leikkitädiksi tai leikkiopeksi. Minun ammattitaitoni ja ammattiylpeyteni ei ole tittelistä kiinni. Psykologit ja psykiatrit julistavat sitä kuinka tärkeitä ihmisen ensimmäiset ikävuodet ovat. Niinä vuosina kehittyy ihmisen itsetunto, käsitys siitä, onko maailma hyvä vai paha Kokemukset ovat usein peruuttamattomia, valitettavasti. Kolhuja sitten yritetään käsitellä Freudin sohvalla. Vieläkään ei tajuta sitä, että pieni lapsi saattaa olla päiväkodissa jopa enemmän kuin vanhempiensa kanssa. Ei ole harvinaista että lapsi on päiväkodissa 10-11 tuntia Tähän työhön, jos mihin tarvitaan hyvin koulutettua lastentarhanopettajaa joka on perehtynyt erityisesti kehityspsykologiaan. En nyt voi olla heittämättä, että esim. eka-luokan opettajan työ ei tästä vinkkelistä katsottuna ole yhtään sen vaativampaa.
[/quote]Tutkimusten mukaan lapselle paras paikka ensimmäisinä ikävuosina olisikin koti, eikä tarha. Hyvä, että ammattilaiset tiedostavat ensimmäisten vuosien tärkeyden ja haluavat tehdä työnsä hyvin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että aivan pieniä lapsia ei pitäisi tuoda hoitoon ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:53"]Tuossa mielenilmaus-casessa mielenkiintoista oli se, että itse en ainakaan huomannut, että julkisuuteen olisi tullut yhtäkään lastentarhanopea, joka olisi ottanut kantaa hallituksen säästöpäätösten puolesta ja ilmoittanut, ettei aio osallistua mielenilmaukseen. Siis järkevää ihmistä, joka tajuaa, että nyt ei ole kansantaloudessa sellainen tilanne, että kannattaa olla pois työpaikalta. Opettajia sen sijaan tuli esiin ilmoittaen julkisesti, että he eivät hyväksy mielenilmausta ja yhteiskunnan lamauttamista, vaan nyt on oikeasti puhallettava yhteen hiileen. Voi olla, että käsitykseni on värittynyt henkilökohtaisesti tuntemieni tai tietämieni lastentarhanopettajien ja luokan-/aineenopettajien vuoksi, mutta se näppituntuma mulla on, että lto:t uskoo enemmän noihin 70-luvun mantroihin, järjestäytymiseen, joukkovoimaan, lakkoiluun ja liittoon. Opettajat joutuvat jo muutenkin työssään niin paljon joustamaan (on esim. päiviä, ettei ehdi syödä missään välissä, kun on valvontoja ja muita vastuita tuntien välillä), että he ymmärtävät mistä on kyse - työt vaan täytyy tehdä eikä jatkuvasti nillittää jostakin. [/quote] Opettajat eivät halunneet osallistua, koska leikkaukset eivät koske heitä. Lto:t ja kaikki muutkin päiväkodeissa työskentelevät kokevat leikkaukset pahimman kautta: ensin kasvatetaan ryhmiä, sitten leikataan lomia ja sairausajan palkkaa (ja pienten kanssa töitä tehdessä sairastaa paljon). Nyt sitten leikataan vielä lomarahoja! Itse olen kasvatustieteen maisteri ja lto. Rakastan työskennellä päiväkodissa, mutta enää se ei ole lainkaan realistinen vaihtoehto. Olen tehnyt töitä myös alkuopetuksen puolella ja sinne siirtyminen kokonaan näyttää nyt väistämättömältä.
[/quote]Väitteesi on oikaistu ketjussa jo useaan kertaan. Opettajien osallistumattomuus perustui ensisijaisesti virkaehtosopimukseen. Viranhaltija ei voi noin vain marssia pois työpaikaltaan osallistuakseen poliittiseen mielenilmaukseen.
Eskariopet osoittivat nyt sen, miksi heille ei tarvitse maksaa enempää palkkaa. He osallistuivat mielenilmaukseen, vaikka eskarista on säädetty perusopetuslaissa (ja on siten osa perusopetusta) ja pakollinen lapsille. Mielenilmauspäivä olisi ollut loistava paikka lastentarhanopettajille osoittaa, että heidän työnsä on niin tärkeää, että he eivät lähde mukaan poliittiseen masinointiin vaan asettavat eskariopetuksen etusijalle. He itse valitsivat olla tekemättä näin ja siten vetivät maton omien jalkojensa alta.
[/quote]
Öööh, mitä? Luitko tuon oman kommenttisi ajatuksella? Aika kivasti rinnastit täysin erilaisia asioita.
Ihanko tosissaan joku on sitä mieltä, että koska koulut on kiinni 2,5 kk kesäisin, lastentarhanopettajien lomia pitäisi pidentää? Onko kyseistä mieltä oleva henkilö tietoinen julkisen sektorin kestävyysvajeesta?
Mä en nyt jaksa istua alas pillittämään lastentarhanopettajien puolesta, vaikka tärkeää työtä tekevätkin. Ihan kelpo korvauksen melko helpolla tutkinnolla ja leppoisalla päivätyöllä saavat. Vai aletaanko vertailla oikeasti raskaisiin ja vaarallisiin raksahommiin?
Kuten joku jo sanoikin, ei tuo nyt siltä kuulosta, että työolot olisivat aivan kohtuuttomat ja palkka täysin riittämätön. Haiskahti vaan lomakateus opettajien suuntaan, ei mikään muu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:03"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 11:53"]Tuossa mielenilmaus-casessa mielenkiintoista oli se, että itse en ainakaan huomannut, että julkisuuteen olisi tullut yhtäkään lastentarhanopea, joka olisi ottanut kantaa hallituksen säästöpäätösten puolesta ja ilmoittanut, ettei aio osallistua mielenilmaukseen. Siis järkevää ihmistä, joka tajuaa, että nyt ei ole kansantaloudessa sellainen tilanne, että kannattaa olla pois työpaikalta. Opettajia sen sijaan tuli esiin ilmoittaen julkisesti, että he eivät hyväksy mielenilmausta ja yhteiskunnan lamauttamista, vaan nyt on oikeasti puhallettava yhteen hiileen. Voi olla, että käsitykseni on värittynyt henkilökohtaisesti tuntemieni tai tietämieni lastentarhanopettajien ja luokan-/aineenopettajien vuoksi, mutta se näppituntuma mulla on, että lto:t uskoo enemmän noihin 70-luvun mantroihin, järjestäytymiseen, joukkovoimaan, lakkoiluun ja liittoon. Opettajat joutuvat jo muutenkin työssään niin paljon joustamaan (on esim. päiviä, ettei ehdi syödä missään välissä, kun on valvontoja ja muita vastuita tuntien välillä), että he ymmärtävät mistä on kyse - työt vaan täytyy tehdä eikä jatkuvasti nillittää jostakin. [/quote] Opettajat eivät halunneet osallistua, koska leikkaukset eivät koske heitä. Lto:t ja kaikki muutkin päiväkodeissa työskentelevät kokevat leikkaukset pahimman kautta: ensin kasvatetaan ryhmiä, sitten leikataan lomia ja sairausajan palkkaa (ja pienten kanssa töitä tehdessä sairastaa paljon). Nyt sitten leikataan vielä lomarahoja! Itse olen kasvatustieteen maisteri ja lto. Rakastan työskennellä päiväkodissa, mutta enää se ei ole lainkaan realistinen vaihtoehto. Olen tehnyt töitä myös alkuopetuksen puolella ja sinne siirtyminen kokonaan näyttää nyt väistämättömältä. [/quote]Väitteesi on oikaistu ketjussa jo useaan kertaan. Opettajien osallistumattomuus perustui ensisijaisesti virkaehtosopimukseen. Viranhaltija ei voi noin vain marssia pois työpaikaltaan osallistuakseen poliittiseen mielenilmaukseen. Eskariopet osoittivat nyt sen, miksi heille ei tarvitse maksaa enempää palkkaa. He osallistuivat mielenilmaukseen, vaikka eskarista on säädetty perusopetuslaissa (ja on siten osa perusopetusta) ja pakollinen lapsille. Mielenilmauspäivä olisi ollut loistava paikka lastentarhanopettajille osoittaa, että heidän työnsä on niin tärkeää, että he eivät lähde mukaan poliittiseen masinointiin vaan asettavat eskariopetuksen etusijalle. He itse valitsivat olla tekemättä näin ja siten vetivät maton omien jalkojensa alta. [/quote] Öööh, mitä? Luitko tuon oman kommenttisi ajatuksella? Aika kivasti rinnastit täysin erilaisia asioita.
[/quote]Älä ihmeessä tarkenna, se olisikin liian vaivalloinen kognitiivinen ponnistus lto:lta (oletan).
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:45"] Oma opettajaäitini ei ainakaan saanut aikoinaan pitää minua kesällä hoidossa mutta kesästä piti kyllä maksaa silti. Jaksaa muistuttaa tästä joka välissä että maksaa piti mutta ei saanut käyttää palvelua. Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin tässä lto on alempi korkeakoulututkinto ja opettaja ylempi. Miksi kukaan lukisi ylempää tutkintoa jos alemmalla saisi täysin samat edut? Valintojen maailma, aina voi lukea sen korkeamman tutkinnon ja saada paremmat edut. [/quote] Aina voi lukea itsensä lääkäriksi tai alkaa lentäjäksi. Oho, ups. Ei voikaan. Kaikki eivät pysty siihen. Pitääkö siitä sitten kuitenkin palkita korkeammalla palkalla kun joku on niin älykäs syntyessään että pääsee lääkikseen???????????????????? [/quote] No älykkyys ei välttämättä pelkkä edellytys ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiselle vaan se vaatii myös aikaa ja ahkeruutta sen tutkinnon eteen. Minusta on ihan loogista että mitä korkeammalle jaksaa opiskella niin se pitäisi näkyä palkassa. Minusta tämä on ihan loogista. Tietysti esimerkiksi lentäjät työskentelevät yksityissektorilla niin heidän palkkansa saa määräytyä ihan vapaasti markkinoilla.
[/quote]
Niin, ja lastentarhanopettaja on opiskellut itselleen alemman korkeakoulututkinnon, ja palkka ei vastaa tuota koulutustasoa. Mikä siinä on ihmisillä niin hankala ymmärtää. Ei lto:n pidä saada samaa palkkaa kuin lääkärin, mutta jos verrokiksi otettaisiin edes farmaseutti niin alettaisiin olla oikeilla linjoilla.
[/quote]
Sinulla on vaikea käsittää se että farmaseutti on yksityissektorin työpaikka. Lto ei. Se on julkisen sektorin työpaikka, joka elää yksityissektorin veroista. Lto palkka ei montaa sataa euroa ole farmaseutin palkasta. Ja samalla tapaa sinun logiikallasi opettajan palkka tulisi olla sama kuin proviisorin palkka, mutta se ei ole. Samaa mieltä olen kyllä siitä että lto:n palkkataso on matala mutta ehkä sinäkin tosiaan käsität sen että alemman kk-tutkinnolla tulee lähtökohtaisesti saada vähemmän palkkaa kuin korkeammalla kk-tutkinnolla.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 18:45"] Oma opettajaäitini ei ainakaan saanut aikoinaan pitää minua kesällä hoidossa mutta kesästä piti kyllä maksaa silti. Jaksaa muistuttaa tästä joka välissä että maksaa piti mutta ei saanut käyttää palvelua. Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin tässä lto on alempi korkeakoulututkinto ja opettaja ylempi. Miksi kukaan lukisi ylempää tutkintoa jos alemmalla saisi täysin samat edut? Valintojen maailma, aina voi lukea sen korkeamman tutkinnon ja saada paremmat edut. [/quote] Aina voi lukea itsensä lääkäriksi tai alkaa lentäjäksi. Oho, ups. Ei voikaan. Kaikki eivät pysty siihen. Pitääkö siitä sitten kuitenkin palkita korkeammalla palkalla kun joku on niin älykäs syntyessään että pääsee lääkikseen???????????????????? [/quote] No älykkyys ei välttämättä pelkkä edellytys ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiselle vaan se vaatii myös aikaa ja ahkeruutta sen tutkinnon eteen. Minusta on ihan loogista että mitä korkeammalle jaksaa opiskella niin se pitäisi näkyä palkassa. Minusta tämä on ihan loogista. Tietysti esimerkiksi lentäjät työskentelevät yksityissektorilla niin heidän palkkansa saa määräytyä ihan vapaasti markkinoilla.
[/quote]
Kehitysvamaiset ja lievästikehitysvammaiset lohduttautuivat kommentistasi. Minun siis pitää opiskella kolmekymmentä vuotta että minusta tulee lääkäri. Ei tarvitse olla hautausmaan siivoojana enää kauaa.
Terveisin lievästikehitysvammainen
[/quote]
Oli kehitysvammainen tai ei, niin ne kellä on älyä ja ahkeruutta lukea lääkäriksi niin palkka tulee silloin olla hyvä. Miksi siivojalla pitäisi olla yhtä suuri palkka kuin lääkärillä? Kuka lukisi 6-7 vuotta yliopistossa lukion jälkeen kun ei tarvitsisi käydä edes lukiota vaan menisi suoraan siivoojaksi töihin ja kävisi ehkä työn ohessa jonkinlaisen kurssin ja se siitä. Minusta tämä on harvinaisen yksinkertaista että korkeammalla koulutuksella tulee saada korkeampi palkka. Työstä ja ahkeruudesta koulutuksen suhteen tulee palkita.
Kaikki opetustyö on raskasta, koska siinä pitää olla läsnä ja intensiivisessä vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa koko päivän ajan. Jokaisessa oppilasikäryhmässä on omat haasteensa ja vaativuutensa. Ja kaiken ikäisten opettamisessa (ja kasvattamisessa) joutuu tekemään omalla ajalla suunnittelu- ja valmistelutyötä. Myös varhaiskasvatus on vaativaa, ja vaikka suunnitteluaikaa on nimetty 3 tuntia viikossa, kuluu siitä tunti tiimikokoukseen (ainoa hetki viikossa, kun on aikaa jakaa oman ryhmän lasten ja perheiden kuulumisia, esim. erityislasten kehityksen tarpeita ja keksiä keinoja auttaa lasta eteenpäin haasteissaan, keskustella lastensuojelutapauksista jne ja hieman suunnitella ja arvioida toimintaa), osa ajasta kuluu yhteistyöhön esim. puheterapeutin yms. kanssa. Toiminnan suunnittelulle tai opetus/toimintavälineiden valmistamiselle ei ainakaan meillä jää aikaa, koska lapsiryhmän tarpeet ovat niin suuret: jo nyt 1-3 aikuisen tulisi riittää lohduttamaan useita itkeviä lapsia, auttamaan lapsia löytämään leikkikavereita itselleen ja auttaa heitä toimimaan yhdessä ilman että kiusataan ja satutetaan toisia esi. leluja heittelemällä, osa tarvitsee vessassa apua jne. Juuri varhaiskasvatusiässä lapsia pitäisi ehtiä auttamaan kaveritaidoissa, ettei kukaan jää lasten sosiaalisissa suhteissa ulkopuoliseksi ja kiusatuksi, ja syrjäytymiskehitys lähtisi käyntiin. Pitäisi olla aikaa myös tukea lasten itsesäätelykyvyn kehittymistä, sillä se vaikuttaa enemmän kuin älykkyys koulumenestykseen sekä tietenkin kaikenlaiseen pärjäämiseen elämässä. Lto:n työ on vaativaa, ihan samalla tavalla kuin kasvatus- ja opetus muillakin kouluasteilla (uskallan sanoa näin, sillä olen toiminut mm. varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, korkeakouluopetuksessa, aikuisopetuksessa ja erilaisissa harrasteopetusta tarjoavissa paikoissa).
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:25"]
Minusta tämä on harvinaisen yksinkertaista että korkeammalla koulutuksella tulee saada korkeampi palkka. Työstä ja ahkeruudesta koulutuksen suhteen tulee palkita.
[/quote]
Minusta ja monista muista se ei ole yksinkertaista tai mitenkään käypää.
Siivoojan työ käy sellaisille joilla ei ole kielitaitoa tässä maassa. Työ on suhteellisen helppo tehdä, mutta ei mitenkään vähempiarvoista kuin lääkärin työ. Samassa voi kehittyä nopeammaksi siivoojaksi.
Uskon että oikeat henkilöt joilla on kutsumus auttaa muita menisivät kyllä lääkikseen vaikka palkka olisikin sama kuin siivoojilla.
Vain sinun tyyliset moraalittomat ajattelevat noin omituisesti. Eikö sinulla ole lainkaan ammattiylpeyttä?
Väität suoraan että suurin osa lääkäreistä on hakeutunut lääkäreiksi palkan takia. Aika nolo olet.
Opettajuus se vasta kutsumus onkin. Siksi minua kummastuttaa miksi opettajistoon on pesiytynyt kokoomuslaisia. Eihän koko aate ole yhtään sopiva kyseiseen ammattiin.
[/quote]
Aivan!
Voi tehdä samalla työtä joka on hyödyllistä, ja jossa oppii kieltä!
Minusta siivoojien ammattia ei arvosteta tarpeeksi ja se näkyy todellakin palkassa ja palkkioissa. Eihän sillä edes elätä itseään. Jos nyt otetaan maahanmuuttajia töihin niin palkkojen on noustava edes siihen 10e tunti että onnistuu maksamaan vuoran tässä maassa!
Sitten on opettajia joilla on virka. Heillä on kaikki edut joita normi pätkätyökansalaisilla ei ole. Ne voisi oikeasti leikata pois. Niin harva nauttii työssään virkojen eduista. Oikeasti näistä pitää leikata. Virat pois ja matalapalkka-aloille heti korkeampaa palkkaa ettei meillä ole kohta maahanmuuttajia sossussa.
Jokainentietää että matalapalkka-alan hommat ei kannata. Jopa maahamuuttajat tietää sen. Eivät he ole hölmöjä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:51"]
8 tuntia se työpäivä on ltolla.
Ja eipä opettajien tarvinnut tonne eikäy mielenilmaukseen mennä, kun ei he ole mitään menettämässä. Eivätkä viitsineet muidenkaan puolesta taistella. Itsekkäitä!
Mut onko se ekanluokan opettaminen muka niin paljon raskaampaa kuin eskariporukan???
[/quote]
Et voi olla tosissas?!?! Päiväkodissa on eskarissa max 20 lasta/ryhmä ja kaks hoitajaa tms lto:n lisäksi.mitse olen yksin luokassa. Avustaja 2h/vko.
t. Ekaluokan ope, jolla 27 oppilasta
[/quote]
Ekaluokan ope on lasten kanssa 45 min, sitten voi käydä vessassa tai missä huvittaa. Sitten taas 45 min ja 15 min omaa aikaa, taas 45 min+15, ja 45+15. Ohoh, On kulunut neljä tuntia ja loppuaika onkin sitten omaa aikaa. Saa rauhassa suunnitella, olla koteihin yhteydessä, käydä vessassa sun muuta.
Lto on koko ajan lasten kanssa (paitsi 39 min päivä suunnitteluaikaa, tähänkään ei välttämättä tiloja). Esim. itse saavun klo 8 töihin. Samalla minuutilla on eteisessä vanhempia ja tärkeitä asioita, kuka hakee ja mitä kipua missäkin. Samaan aikaan minua odotetaan aamupalalla, koska yksi ihminen jakaa ruokaa ja koittaa siivota jälkiä (koulussa keittäjä huolehtii ruuan jaon). Sitten pitää koota valmiita lapsia paikkaan x ja huolehtia heille seuraavan toiminnan x. Samaan aikaan työkaverilla kiire palauttaa ruokakärryt, pyyhkiä pöydät, lasten suut ja kädet ym. Tämä kolmas aikuinen tulee töihin iltavuoroon eli vaikka 9.30. Koitat hallita pikkuruisia piiperöitä hetken aikaa yksin esim. aamupiirissä laulellen. Samaan aikaan voi soida puhelin tai joku vanhempi tulla taas eteiseen. 3-vuotiaat pyörivät paikoillaan, joku saattaa haluta syliin kun on nuhainen ja puolikuntoinen. Syön lasten kanssa, taukoja ei ole. (toki 10 min lakisääteinen kahvitauko, mutta missä välissä? Helpoin tuoda kahvikuppi ryhmään.)
Eskariryhmää ja ekaluokkaa toki voi vertailla iän puolesta toisiinsa, mutta 3-4-vuotiaiden lasten ryhmässä lapset eivät osaa paljoa itsekseen vaan tarvivat pukemiseen ym. apua ja ohjausta.
[/quote]Vai ihan 15 minuuttia omaa aikaa opettajalla kerran tunnissa työpäivän ajan! :D Tämä kertoikin paljon tämän lto:n älykkyydestä (sori, mutta näin on).
Jotenki säälittävää. Täällä opet ja lto:t tappelee kummalla on rankempaa. Tyypillistä naisvaltaisten alan touhua, Nokiaan toisia sen minkä ehditään.
Minusta tämä on harvinaisen yksinkertaista että korkeammalla koulutuksella tulee saada korkeampi palkka. Työstä ja ahkeruudesta koulutuksen suhteen tulee palkita.
[/quote]
Minusta ja monista muista se ei ole yksinkertaista tai mitenkään käypää.
Siivoojan työ käy sellaisille joilla ei ole kielitaitoa tässä maassa. Työ on suhteellisen helppo tehdä, mutta ei mitenkään vähempiarvoista kuin lääkärin työ. Samassa voi kehittyä nopeammaksi siivoojaksi.
Uskon että oikeat henkilöt joilla on kutsumus auttaa muita menisivät kyllä lääkikseen vaikka palkka olisikin sama kuin siivoojilla.
Vain sinun tyyliset moraalittomat ajattelevat noin omituisesti. Eikö sinulla ole lainkaan ammattiylpeyttä?
Väität suoraan että suurin osa lääkäreistä on hakeutunut lääkäreiksi palkan takia. Aika nolo olet.
Opettajuus se vasta kutsumus onkin. Siksi minua kummastuttaa miksi opettajistoon on pesiytynyt kokoomuslaisia. Eihän koko aate ole yhtään sopiva kyseiseen ammattiin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 20:01"]
Lto:t on todellakin koko päivän ryhmässä,vaikka joku tuossa väitti niiden olevan paikalla vain 4-5h päivässä. Ihan siinä lasten leikkiessä yritän tehdä pakolliset paperihommat / kirjaamiset, mutta vaikeaa se on.
[/quote]
Nimenomaan. Opettajilla on oppilaat kotona tai välitunnilla. Mutta lto koittaa hoitaa asiansa samalla lapsia sivusilmällä hoitaen. Esim. tänään työpäivääni sisältyi lastensuojeluilmoituksen tekemisen selvittämistä, sos.t:lle soittelua, pomon kanssa neuvottelua, kyseiselle perheelle soittelua. Huomenna sama homma jatkuu. Lisäksi tarvitsee minunkin käydä vessassa, syödä. Tänään piti laskea iltalisät, yölisät, kilometrikorvaukset ym. palkanlaskijalle. Tänään piti laskea ja tarkistaa lasten kuukauden päiväkirja. Piti vastaanottaa opiskelijaa ja sopia hänen tehtävistään. (ohjauspalkkio menee kunnan kirstuun). Piti selvittää, mitä loppuvuoden rahoilla voisi pihaan saada: netistä surffailua ja hintojen metsästämistä, mielipiteen kysymistä työkavereilta ja lapsilta, kun netistä jotain kivaa näin. Tekniseltä puolelta pitää huomenna kysellä, paljonko olisi rahaa ja kirjoittaa hakemukset budjettiin. Siinä kyllä todellisuudessa lasten kanssa oloa on se 5 tuntia. Loppuaika on puolittaista, muka vastuussa lapsista. Lapset paikalla koko ajan, vaikka en ehdi täysipainoisesti heidän kanssaan olemaan. Jonkun on nuokin tehtävät tehtävä.
[/quote]
Eli jos kehitysvammainen onnistuu hankkimaan 8 vuoden opinnoilla ammattikoulun läpi vaikka hitsariksi niin hänet pitää palkita saman suuruisella palkalla kuin lääkäri saa?
Se kuulostaisi hyvältä. Kehitysvammainenhan on tällöin kovalla työllä ja uurastuksella ylittänyt itsensä ja suoriutunut hänelle vaikeasta ja raskaasta koulutuksesta läpi.
Pitää muistaa se että työssä oppii työn, ei koulussa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"]
[/quote]
Eli jos kehitysvammainen onnistuu hankkimaan 8 vuoden opinnoilla ammattikoulun läpi vaikka hitsariksi niin hänet pitää palkita saman suuruisella palkalla kuin lääkäri saa?
Se kuulostaisi hyvältä. Kehitysvammainenhan on tällöin kovalla työllä ja uurastuksella ylittänyt itsensä ja suoriutunut hänelle vaikeasta ja raskaasta koulutuksesta läpi.
Pitää muistaa se että työssä oppii työn, ei koulussa.
[/quote]
Ja minä haluan nähdä sen potilaan, jonka mielestä on ok, että minä teen leikkauksen, jotta oppisin samalla lääkärin ammatin. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla mieheni ammattia, hän on ohjelmistoinsinööri mutta voisinhan nostaa samaa palkkaa kuin hän sen pari vuotta, kun menisi aikaa ymmärtää edes kymmenesosa siitä, mitä hän tekee.
Tottakai työssä oppii ja kehittyy mutta ensin tarvitaan se pääoma, jolla pystytään homma vetämään läpi. Eivät ne opinnot ole mitään turhaa nippelitietoa vaan niillä luodaan se pohja, jonka avulla voidaan harjoitella käytäntöä. SAman koulutuksen saanutkaan ei suoraan pysty mieheni työtä tekemään, useimmilla menee useita kuukausia oppia asia, lahjakkaimmilla ehkä joitakin viikkoja, eli olet oikeassa siinä, että työtä tekemällä asioita opitaan, mutta ei työnantajilla ole varaa odottaa vuosia, että opin kirurgin taidot eikä yhdelläkään potilaalla taitaisi olla kanttia olla kokeilukappaleina.
Kyllä montaa alaa voi tehdä välttävästi tai lahjakkaimmat jopa ihan hyvin, vaikka ei alan perustaitoja olisikaan mutta jossakin kohtaa se kalahtaa omaan nilkkaan ja silloin se kostautuu monelle ihmiselle. Matalapalkka-aloille riittää tunkua, koska opinnot eivät ole liian vaativia eikä työtä koeta vaikeaksi. Olisi ihan näiden alojen työntekijöiden tehtävä nostaa alan arvostusta esim. korostamalla ammattitaitoa, opiskelua ja vaatimustasoa. Ei sitä alan arvostusta nosteta sillä, että vähätellään muiden alojen ammattitaitoa ja väitetään, että kaiken työn voi oppia ihan vain tekemällä sitä työtä. Ihmisille kun tulee väistämättä mieleen, että päiväkoteihin ei edes tarvita mitään rautaisia ammattilaisia vaan työn voi tehdä kuka vaan, ihan itse näin väittävät.
Ei todellakaan okl:n opinnot ole mitenkään vaativampia kuin varhaiskasvatuksen. Miettikää nyt mitä okl:ssä käydään, jotain pom-opintoja ja muuta diipadaapaa. Ja aineenopet opiskeleekin sitten ihan eri tavalla. Heille toivoisi lisää opintoja joka koskisi erityisesti sitä miten ihminen oppii, miten opetat jne. Se että osaat matikkakemiafysiikan täydellisesti ei takaa yhtään sitä että osaat opettaa muita.
Ja eipä opettajien tarvinnut tonne eikäy mielenilmaukseen mennä, kun ei he ole mitään menettämässä. Eivätkä viitsineet muidenkaan puolesta taistella. Itsekkäitä!
Mut onko se ekanluokan opettaminen muka niin paljon raskaampaa kuin eskariporukan???
[/quote]
Et voi olla tosissas?!?! Päiväkodissa on eskarissa max 20 lasta/ryhmä ja kaks hoitajaa tms lto:n lisäksi.mitse olen yksin luokassa. Avustaja 2h/vko.
[/quote]
Ekaluokan ope on lasten kanssa 45 min, sitten voi käydä vessassa tai missä huvittaa. Sitten taas 45 min ja 15 min omaa aikaa, taas 45 min+15, ja 45+15. Ohoh, On kulunut neljä tuntia ja loppuaika onkin sitten omaa aikaa. Saa rauhassa suunnitella, olla koteihin yhteydessä, käydä vessassa sun muuta.
Lto on koko ajan lasten kanssa (paitsi 39 min päivä suunnitteluaikaa, tähänkään ei välttämättä tiloja). Esim. itse saavun klo 8 töihin. Samalla minuutilla on eteisessä vanhempia ja tärkeitä asioita, kuka hakee ja mitä kipua missäkin. Samaan aikaan minua odotetaan aamupalalla, koska yksi ihminen jakaa ruokaa ja koittaa siivota jälkiä (koulussa keittäjä huolehtii ruuan jaon). Sitten pitää koota valmiita lapsia paikkaan x ja huolehtia heille seuraavan toiminnan x. Samaan aikaan työkaverilla kiire palauttaa ruokakärryt, pyyhkiä pöydät, lasten suut ja kädet ym. Tämä kolmas aikuinen tulee töihin iltavuoroon eli vaikka 9.30. Koitat hallita pikkuruisia piiperöitä hetken aikaa yksin esim. aamupiirissä laulellen. Samaan aikaan voi soida puhelin tai joku vanhempi tulla taas eteiseen. 3-vuotiaat pyörivät paikoillaan, joku saattaa haluta syliin kun on nuhainen ja puolikuntoinen. Syön lasten kanssa, taukoja ei ole. (toki 10 min lakisääteinen kahvitauko, mutta missä välissä? Helpoin tuoda kahvikuppi ryhmään.)
Eskariryhmää ja ekaluokkaa toki voi vertailla iän puolesta toisiinsa, mutta 3-4-vuotiaiden lasten ryhmässä lapset eivät osaa paljoa itsekseen vaan tarvivat pukemiseen ym. apua ja ohjausta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:15"]
[/quote]
[/quote]
Tiedosi: ne kolme ihmistä päiväkodissa eivät tee 11 tuntisia päiviä. Työvuorot leikkautuvat niin että kolme ihmistä on yhtä aikaa töissä n.klo 10-14.30. Muu aika ollaan kahdestaan tai yksin.
En ole jota lainasit, ja en todellakaan pidä luokanopen työtä helppona, mutta mieleeni tuli että teetkö yhteistyötä lähialueen eskariopen kanssa? Voisi ehkä helpottaa tuota illuusiota, että siellä on kovin helppoa. Onhan sille syykin, että eskariryhmät ovat pienempiä, erityislapset ovat integroitu täysin näihin ryhmiin vielä (eskarin aikana päätetään ketkä voivat käydä normaalisti opetussuunnitelman mukaisesti koulussa), ja lapset ovat paljon pienempiä. Yleensä esikouluryhmässä on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja tai erityislapsen ohjaaja. Kaikki eivät ole kokoajan paikalla samaan aikaan tietenkään, ja yksilöllistä opetusta pienryhmissä on pakko antaa tässä vaiheessa, jotta ne lapset sitten ihan oikeasti osaavat sinulla tunneilla tarvittavat perustaidot ja ylipäätään käyttäytyä. Meillä oli loistavaa yhteistyötä lähialueen luokaopettajan kanssa, tutustuttiin puolin toisin toistemme töihin ja järjestettiin paljon yhteistä toimintaa. Toimi todella hyvin, eikä tasan kumpikaan pitänyt toisen työtä sen helpompana.
[/quote]
Kyllä, teen yhteistyötä alueen eskarin kanssa. Siellä 19 lasta, lto ja kaks hoitajaa. Mulla kaksi erityisoppilasta ja kaksi tehostetun tuen oppilasta.
t. Ekaluokan ope 14 vuotta kokemusta ja myös 3 vuotta päiväkotikokemusta (olin siis ensin lto)
[/quote]
Uskomattoman huvittavia nuo lto- luokanopettaja, sair.hoitaja-lääkäri vertailut. Alempi ja ylempi ammatti... Olen lastentarhanopettaja jaminulle on yksi lysti kehen minua verrataan.
Minulle on ihan sama kutsutaanko minua opeksi, leikkitädiksi tai leikkiopeksi. Minun ammattitaitoni ja ammattiylpeyteni ei ole tittelistä kiinni.
Psykologit ja psykiatrit julistavat sitä kuinka tärkeitä ihmisen ensimmäiset ikävuodet ovat. Niinä vuosina kehittyy ihmisen itsetunto, käsitys siitä, onko maailma hyvä vai paha
Kokemukset ovat usein peruuttamattomia, valitettavasti. Kolhuja sitten yritetään käsitellä Freudin sohvalla.
Vieläkään ei tajuta sitä, että pieni lapsi saattaa olla päiväkodissa jopa enemmän kuin vanhempiensa kanssa. Ei ole harvinaista että lapsi on päiväkodissa 10-11 tuntia
Tähän työhön, jos mihin tarvitaan hyvin koulutettua lastentarhanopettajaa joka on perehtynyt erityisesti kehityspsykologiaan.
En nyt voi olla heittämättä, että esim. eka-luokan opettajan työ ei tästä vinkkelistä katsottuna ole yhtään sen vaativampaa.