Miks lastentarhanopettajan täytyy jaksaa mutta opettajan ei???
Miksi lton pitää jaksaa yli tonnin pienemmällä palkalla suurta lapsiryhmää koko päivän, kun opettajan ei tarvi jaksaa kuin muutama tunti. Ja on ltollakin niitä valmisteluita ja kirjallisia töitä, vanhempiin yhteydenpitoa jne. Ja suurin vääryys, miksi lton täytyy jaksaa yli puolta pienemmillä lomilla kuin opettajien, vuodesta toiseen. Kun opettajat kertoo, että menee kesälomastakin 3 ekaa viikkoa ihan vaan palautuessa ja lomailun voi aloittaa vasta jussista, niin miten ltot olis niin ihmeellisiä, että hei ei tarvis tota samaa toipumista? Onko se suurikin ero olla 5-6 v kuin esim. 7-8 v kanssa???
Ja nyt sitten ltot on menettämässä vähistäkin vielä 8 lomapäivää ja opettajien ei tarvitse menettää yhtään mitään. Ja lapsiryhmä kasvaa vaan ltoilla. Ei reilua.
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 19:51"]
8 tuntia se työpäivä on ltolla.
Ja eipä opettajien tarvinnut tonne eikäy mielenilmaukseen mennä, kun ei he ole mitään menettämässä. Eivätkä viitsineet muidenkaan puolesta taistella. Itsekkäitä!
Mut onko se ekanluokan opettaminen muka niin paljon raskaampaa kuin eskariporukan???
[/quote]
Et voi olla tosissas?!?! Päiväkodissa on eskarissa max 20 lasta/ryhmä ja kaks hoitajaa tms lto:n lisäksi.mitse olen yksin luokassa. Avustaja 2h/vko.
t. Ekaluokan ope, jolla 27 oppilasta
[/quote]
Ekaluokan ope on lasten kanssa 45 min, sitten voi käydä vessassa tai missä huvittaa. Sitten taas 45 min ja 15 min omaa aikaa, taas 45 min+15, ja 45+15. Ohoh, On kulunut neljä tuntia ja loppuaika onkin sitten omaa aikaa. Saa rauhassa suunnitella, olla koteihin yhteydessä, käydä vessassa sun muuta.
Lto on koko ajan lasten kanssa (paitsi 39 min päivä suunnitteluaikaa, tähänkään ei välttämättä tiloja). Esim. itse saavun klo 8 töihin. Samalla minuutilla on eteisessä vanhempia ja tärkeitä asioita, kuka hakee ja mitä kipua missäkin. Samaan aikaan minua odotetaan aamupalalla, koska yksi ihminen jakaa ruokaa ja koittaa siivota jälkiä (koulussa keittäjä huolehtii ruuan jaon). Sitten pitää koota valmiita lapsia paikkaan x ja huolehtia heille seuraavan toiminnan x. Samaan aikaan työkaverilla kiire palauttaa ruokakärryt, pyyhkiä pöydät, lasten suut ja kädet ym. Tämä kolmas aikuinen tulee töihin iltavuoroon eli vaikka 9.30. Koitat hallita pikkuruisia piiperöitä hetken aikaa yksin esim. aamupiirissä laulellen. Samaan aikaan voi soida puhelin tai joku vanhempi tulla taas eteiseen. 3-vuotiaat pyörivät paikoillaan, joku saattaa haluta syliin kun on nuhainen ja puolikuntoinen. Syön lasten kanssa, taukoja ei ole. (toki 10 min lakisääteinen kahvitauko, mutta missä välissä? Helpoin tuoda kahvikuppi ryhmään.)
Eskariryhmää ja ekaluokkaa toki voi vertailla iän puolesta toisiinsa, mutta 3-4-vuotiaiden lasten ryhmässä lapset eivät osaa paljoa itsekseen vaan tarvivat pukemiseen ym. apua ja ohjausta.
[/quote]
Näinhän se asia on. Minä opetan valmiista kirjasta 45min, kaikki oppilaani oppivat sen (vaikka heillä kaikenmaailman diagnooseja onkin) ja sitten häivyn kahville. Vartin päästä homma jatkuu, oppilaat odottavat minua luokassa valmiina kuuntelemaan ja keskittymään (vaikka heillä tästäkin on kaikenlaisia diagnooseja). Aihe vaihtuu ja kirja vaihtuu, mutta 45 minuutissa kaikki oppivat ja taas on kahvin paikka. Kylläpä minä taidankin tehdä maailman helpointa työtä, oikein jos vaikka koittaisi tätä metodia heti maananantaina. Kiitos tästä! Varmasti myös lapsesi tulevat hyötymään tästä suuresti. terv. luokanopettaja, joka uudistaa koko työfilosofiansa heti maanantaina, mutta ei luovu sarkasmista ikinä!!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 08:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:25"]
Minusta tämä on harvinaisen yksinkertaista että korkeammalla koulutuksella tulee saada korkeampi palkka. Työstä ja ahkeruudesta koulutuksen suhteen tulee palkita.
[/quote]
Eli jos kehitysvammainen onnistuu hankkimaan 8 vuoden opinnoilla ammattikoulun läpi vaikka hitsariksi niin hänet pitää palkita saman suuruisella palkalla kuin lääkäri saa?
Se kuulostaisi hyvältä. Kehitysvammainenhan on tällöin kovalla työllä ja uurastuksella ylittänyt itsensä ja suoriutunut hänelle vaikeasta ja raskaasta koulutuksesta läpi.
Pitää muistaa se että työssä oppii työn, ei koulussa.
[/quote]
Ja minä haluan nähdä sen potilaan, jonka mielestä on ok, että minä teen leikkauksen, jotta oppisin samalla lääkärin ammatin. Olisi myös mielenkiintoista kokeilla mieheni ammattia, hän on ohjelmistoinsinööri mutta voisinhan nostaa samaa palkkaa kuin hän sen pari vuotta, kun menisi aikaa ymmärtää edes kymmenesosa siitä, mitä hän tekee.
Tottakai työssä oppii ja kehittyy mutta ensin tarvitaan se pääoma, jolla pystytään homma vetämään läpi. Eivät ne opinnot ole mitään turhaa nippelitietoa vaan niillä luodaan se pohja, jonka avulla voidaan harjoitella käytäntöä. SAman koulutuksen saanutkaan ei suoraan pysty mieheni työtä tekemään, useimmilla menee useita kuukausia oppia asia, lahjakkaimmilla ehkä joitakin viikkoja, eli olet oikeassa siinä, että työtä tekemällä asioita opitaan, mutta ei työnantajilla ole varaa odottaa vuosia, että opin kirurgin taidot eikä yhdelläkään potilaalla taitaisi olla kanttia olla kokeilukappaleina.
Kyllä montaa alaa voi tehdä välttävästi tai lahjakkaimmat jopa ihan hyvin, vaikka ei alan perustaitoja olisikaan mutta jossakin kohtaa se kalahtaa omaan nilkkaan ja silloin se kostautuu monelle ihmiselle. Matalapalkka-aloille riittää tunkua, koska opinnot eivät ole liian vaativia eikä työtä koeta vaikeaksi. Olisi ihan näiden alojen työntekijöiden tehtävä nostaa alan arvostusta esim. korostamalla ammattitaitoa, opiskelua ja vaatimustasoa. Ei sitä alan arvostusta nosteta sillä, että vähätellään muiden alojen ammattitaitoa ja väitetään, että kaiken työn voi oppia ihan vain tekemällä sitä työtä. Ihmisille kun tulee väistämättä mieleen, että päiväkoteihin ei edes tarvita mitään rautaisia ammattilaisia vaan työn voi tehdä kuka vaan, ihan itse näin väittävät.
[/quote]
Taisit ymmärtää tahallaan väärin.
Tuskin lääkärit saavat heti palkkaa kun opiskelevat työhönsä. Lääkärit tekevät niin paljon vastuuttomia virheitä alku-uransa aikana että tarvitaan monta väärää diagnoosia ja uhria että hän on lopulta ihan ok lääkäri.
Lääkärin ammatista voidaan oppia paljon kun muistellaan meidän ikiomaa kohu vale lääkäriämme.