missä olit kun estonia upposi`?
estonian uppoamisesta 21 vuotta? missä olit kun kuulit tapahtuneesta?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:52"]
Koulussa liikuntatunnilla, oli suunnistusta.
[/quote]Yöllä?
Olin 5-vuotias ja vanhemmat olivat Tallinnan risteilyllä. Onneksi taisi olla Georg Ots, millä laivalla silloin matkustivat. Isosiskon kanssa oltiin kotona, kun katseltiin telkkarista uutisia.
Te jotka olitte Mariellalla ja Silja Europalla töissä voisitteko kertoa tunnelmista ja reaktioista nyt jo kun aikaa on kulunut? Näittekö elävien rimpuilevan meressä ? Miltä se tuntui kun ei ollut keinoa saada heitä ylös? Mietittekö hypätä mukaan pelastamaan tai ujuttaa laivalta jotain apuvälineitä?
Oli silloisessa opiskelija-asunnossa ja heräsin yöllä, kun joku "huusi". Oikeasti ei siis kukaan huutanut, se oli unta.
Vierailija kirjoitti:
Oli silloisessa opiskelija-asunnossa ja heräsin yöllä, kun joku "huusi". Oikeasti ei siis kukaan huutanut, se oli unta.
Kyllä ne huusivat apuja merellä ... ehkä anturisa sai viestin! Toimiihan koneetkin langattomasti niin miksei sitten hienompi ihminen?
Amorellalla. Hississä kuulin siivoojilta tapahtuneesta. Satamassa sitten tappelemassa takseista ruotsalaisturistien kanssa, että ehdin töihin Tyksiin. Oli kerrankin kiva mennä töihin, kun porukka halasi. En ole hoitaja.
Asuin Turussa n. 500 m päässä TYKSistä. Aloin ihmetellä, kun yhtäkkiä alkoivat pelastuskopterit pörräämään yläpuolelta yli lentäen jatkuvalla tahdilla. Oli yllättävää, että sinnekin niitä pelastettuja kyyditettiin eikä vain Helsinkiin. Sitten kuulin aamulla telkkarista, mitä oli tapahtunut
'Kuulin' Estonian uppoamisesta työmatkalla iltapäivälehtien lööpeistä. Näin vain otsikot 'Matkustajalaiva upposi Itämerellä' ja töihin tullessani naureskelin, että mikä ihmeen lööppivedätys nyt on menossa. No, sitten kuulin mitä on tapahtunut... Olen itse ollut ruotsinlaivoilla töissä ja tuttuja oli silläkin hetkellä paljon laivoilla.
Olin kotona kävelemässä huoneestani olohuoneen kautta keittiöön syömään aamiaista. Tv oli auki, ja sieltä tuli MTV3:n Aamu-tv:n uutiset, jossa kerrottiin Estonian onnettomuudesta. Oli pimeä ja synkkä syksyinen aamu. Olin lähdössä kouluun. Jompi kumpi vanhemmistani ajoi minut kouluun. Meillä oli ensimmäisellä tunnilla liikuntaa: sählyä. Melkein kaikki puhuivat Estoniasta.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Turussa n. 500 m päässä TYKSistä. Aloin ihmetellä, kun yhtäkkiä alkoivat pelastuskopterit pörräämään yläpuolelta yli lentäen jatkuvalla tahdilla. Oli yllättävää, että sinnekin niitä pelastettuja kyyditettiin eikä vain Helsinkiin. Sitten kuulin aamulla telkkarista, mitä oli tapahtunut
Olko Turusta helpompaa sujauttaa Piht ja kumpp länteen vaikka Skagerrakiin?
Kotonani Latviassa, Riiassa, missä olin siihen aikaan töissä. Kuulin uutisen radiosta ja ajattelin ymmärtäneeni väärin - en osannut paikallista kieltä vielä paljoa. Ajattelin että sotkin numerot ja verbit ja muut, ei tuollaista voi tapahtua niin lähellä. Vähän myöhemmin sain tietää, että se olikin oikeasti niin.
Sittemmin tankkasin sikäläisistä lehdistä juttuja tapahtuneesta ja pelastuneiden kertomuksia. Karmeaa tavallaan, mutta tuo tragedia edisti minulla kielen opiskelua.
Aika monia sielläkin tuo onnettomuus kosketti henkilökohtaisesti.
Heräsin siihen kun kaverini soitti aamulla varhain ja sanoi että kuule se laiva joka videoitiin on nyt merenpohjassa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö Turku ollut lähempänä? Siis Utön tienoilta katsottuna.
Kertausharjoituksissa keuruulla. Aamulla pidettiin metsässä hiljainen hetki.
Pidin vapaapäivää, ja oli syntymäpäiväni. Aamulla heräillessä kuuntelin uutisia puoliunessa ja ajattelin sen tapahtuneen jossakin kaukana. Kuulin mainittavan suomalaisten lauttojen nimiä ja ajattelin, että ehkä niilläkin on vähältä piti-tilanteita ollut, mutta en kuullut niiden mitenkään liittyvän asiaan. Vasta sitten oikeastaan heräsin ja käsitin, että onnettomuus ont tapahtunut Suomessa, kun kerrottiin Rovaniemeltä pelastustöihin lähteneestä helikopterista.
Vaasassa. Normaali työpäivä edessä. Odotin esikoistytärtäni ja olin ääliön kanssa naimisissa. Itseasiassa mentiin kihloihin sillä samalla kyseisellä laivalla
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:23"]
Heräsin aamulla siihen, kun koko ajan meni helikoptereita. Asuin alle 500 metrin päässä TYKS:sta. Kävin muiden mukana katsomassa niiden saapumista.
[/quote]
onneksi silloin ihmisillä ei ollut vielä kännyköitä, inhottaa kun ihmiset alkaa heti kuvata onnettomuuksia, jopa ennen kuin yrittävät auttaa
[/quote]
Olin Lapissa samoilemassa. Leirinuotioille alkoi tulla huhuja sadoista kuolleista ja rakkaita oli paljon merillä. Ei ollut kiva kun ei ollut nettiä eikä edes kenttää kuin tuntureiden huipuilla.
[/quote]
Veditkö porolla sen aikasen nmt-puhelimen tunturiin. Ne painoi monta kiloa ja akku kesti pari tuntia.