missä olit kun estonia upposi`?
estonian uppoamisesta 21 vuotta? missä olit kun kuulit tapahtuneesta?
Kommentit (82)
En muista, joko yliopistolla tai kotona. Ei ollut tekkkuu, joten uutiset luun sanoma lehdistä
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:09"]
Mariellalla töissä.
[/quote]
miltä se näytti? näkyikö laivalta yhtään mitään? miten matkustajat reagoivat laivalla?
Todennäköisesti kotonani autuaan tietämättölänä ihmettelemässä maailmaa, olin tuollon muutaman kuukauden ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:09"]
Mariellalla töissä.
[/quote]
miltä se näytti? näkyikö laivalta yhtään mitään? miten matkustajat reagoivat laivalla?
[/quote]
Tais Estonialla olla pohjakosketus jo siinä vaiheessa kun Mariella pääs paikalle Europan kanssa.
Heräsin aamulla kouluun, olin yläasteella, aamu-tv:tä katseltiin ja kauhealta tuntui ja näytti. :(
Olin toisella risteilylaivalla Suomenlahdella äitini kanssa. Asuin silloin vielä kotona. Vaikka tapahtumasta on jo niin kauan se on elämäni aikaisista onnettomuuksista pahin. Pahempi kuin 9/11.
Lähdössä kouluun. Olin yläasteella. Muistan kun aamutv:ssä näytettiin kuvia oransseista pelastuslautoista kellumassa aallokossa. Tajusin heti että on käynyt tosi pahasti. Koulussa kaikki oli tosi järkyttyneitä. Tunnit siltä päivältä meni tuosta tapauksesta puhumiseen ja uutisten seuraamiseen.
Olen miettinyt tuota jälkeen päin paljon, koska matkustan laivoilla paljon omien pienten lasten kanssa. Lähinnä sitä miltä vanhemmista on tuntunut kun ymmärtävät että lapsilla ei ole mitään mahdollisuutta selvitä. Yrittäisikö siinä jotenkin nopeuttaa lasten lähtöä vai mitä siinä tekisi?
Kotona valmistautumassa töihin menoon. Säikähdin ihan julmetusti uutista koska silloinen poikaystäväni oli juuri laivalla juhlimassa intin loppumista ja ehdin jo luulla laivan olevan se missä hän oli. Laiva ei ollut tietenkään sama, mutta heidän laivansa oli yksi, joka oli mennyt auttamaan pelastustöissä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:09"]Mariellalla töissä.
[/quote]
Auts.
Pakko kyllä ihan uteliaisuuttani kysyä, käsiteltiinkö teidän töissä olleiden kanssa tuo uppoamis asia jotenkin yhteisessä keskustelussa tai muuten?
[/quote]
Käsiteltiin kyllä ja oli debriefing-sessiot.
Kotona, aamulla luin teksti-TV:stä ennen kouluunlähtöä. Olin tokaluokkalainen :)
Kaveri oli matkustanut Tukholmasta Turkuun laivalla pari päivää Estonian uppoamisen jälkeen. Oli kuulemma aika synkkä reissu, ei kyllä mikään ihme.
Ai niin nyt on taas vuosipäivä. Viime vuonna täällä oli pitkät ketjut kun oli 20v uppoamisesta. Silloin raportoitiin "reaaliajassa" yöllä minuuttiaikataulun kanssa. Nyt on yöpalstailu loppu.
Heräsin aamulla siihen, kun koko ajan meni helikoptereita. Asuin alle 500 metrin päässä TYKS:sta. Kävin muiden mukana katsomassa niiden saapumista.
Kotona olin. Mies oli töissä Hki-Tallinnan välistä reittiä ajavalla matkustajalaivalla. Olivat liian kaukana Estoniasta, jotta apuun olisivat ehtineet.
Kotona töihin lähdössä. Ei oikein jaksanut keskittyä työntekoon yhtään.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:23"]
Heräsin aamulla siihen, kun koko ajan meni helikoptereita. Asuin alle 500 metrin päässä TYKS:sta. Kävin muiden mukana katsomassa niiden saapumista.
[/quote]
onneksi silloin ihmisillä ei ollut vielä kännyköitä, inhottaa kun ihmiset alkaa heti kuvata onnettomuuksia, jopa ennen kuin yrittävät auttaa
Olin kans 4lk ja äiti tuli aamulla kertomaan, että koulussa varmaan puhutaan tänään Estonia-laivasta. Kielsi katsomasta yksin telkkaria päivällä, illalla katsottiin yhdessä uutisia.