"Kiva" käydä töissä ja maksaa kaikkien muiden elämät.....
..."kiva" painaa pitkää päivää kun verorahat ja nyt jopa osa lomarahoista menee Kreikan velkoihin ja sädekehämamutukseen.
Meidän perhe menettää lomarahoissa 2200e nettona, silläkin on aina ostettu matkat ulkomaille.
Nyt tämä tulee näkymään varmasti huonoina aikoina myös suomalaisilla matkanjärjestäjillä ja lentoyhtiöillä :(
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:06"]Ai että, tätä nykyilmapiiriä. On vain näitä urhoollisia yksittäisiä veronmaksajia, jotka elättää kaikkien muiden lusmuilut. Minä, minä, minä... Olen kaikkein ahkerin, ansaitsen vain kaikkein parasta, enkä kuluta missään määrin verorahoja. Mistä näitä ajattelijoita sikiää? [/quote] Ketä sä luulet että muiden lusmuilun maksaa? Raha kasvaa eduskunnan puutarhassa vai? Kyllä Suomessa on todella kova verotus jos verrataan vaikka Ruotsiin
[/quote]
No kyllä olen hyvin tietoinen, mitä me veronmaksajat maksetaan. Kannattaa myös muistaa, että kelan tuistakin maksetaan veroa 20 prossaa, on suhteessa aika paljon, vaikka summat toki pieniä. Ja toki voit siirtyä itse lusmuilemaan kotiin, jos se tuntuu houkuttelevalta. Minä sitten makselen makoiluasi. Nyt joudun maksamaan sinulle varmaan esim. autoilustasi: parkkipaikkojen osuus asuntojen hinnassa, huono ilmanlaatu ja sen aiheuttamat terveyshaitat, teiden rakentaminen ja kunnossapito, ilmastonmuutoksen aiheuttamat haitat, poliisin resurssit liikennevalvontaan, autoilijoiden tappamat ja vammauttamat eläimet ja ihmiset, sekä onnettomuuksien hoito....
[/quote]
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, että ylpeillään paljonko sossutuista maksetaan veroa. Nehän ovat veronmaksajien rahoja. Ei tulonsiirtojen varassa elävä oikeasti maksa mitään, kun ei ole ansainnutkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:07"]
Ne yksityisetkin lääkärit ovat koulutuksensa saaneet julkisissa, verorahoilla maksetuissa yliopistoissa.
[/quote]
Ja hyvin todennäköisesti kuuluvat myös kolmeen ylimpään tulodesiiliin, jotka NETTOmaksavat veroja. Eli kaikki muut ovat saamapuolella! Ainoastaan tuo porukka siis todella maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin, muut eivät.
Olisi jo aika saada takavuosina ehdotettu palvelun oikea hinta jokaiseen yhteiskunnan tarjoamaan puoli-ilmaiseen palveluun sen nimellismaksun viereen. Ihmiset näkisivät kuinka muutaman satasen veronmaksulla per kuukausi voi saada tuhansien eurojen palvelut, läpi elämän!
[/quote]
Alla lainaus tutkimusprofessori Hiilamolta. Vaikka nyt tuntuu siltä, että itse on just se sellainen NETTOmaksaja, niin sosiaaliturva turvaa sinutkin jos tulee vastaan pahempi alamäki, useampi mutka matkaan ja töyssy tielle kuin tämä nyt järisyttänyt lomarahojen pieneneminen.
Paraskaan laskelma ei voi etukäteen ennustaa sitä, kuinka paljon kukin yksilö tulee elämänsä aikana tarvitsemaan sosiaaliturvaa ja kuinka paljon kukin maksaa turvan rahoittamiseksi. Sosiaalivakuutusta tarvitaan juuri siksi, ettei ihmisen hintaa tiedetä.
[/quote]
On ihan fakta, että 7 alinta tulodesiiliä saavat yhteiskunnalta jatkuvasti enemmän kuin antavat. Tuo jengi syö ja kuluttaa jatkuvasti enemmän kuin 3 ylintä tulodesiiliä pystyy heille kustantamaan, siksi velkaannumme ja olemme velkaantuneet jo pitkään.
Se porukka, joka maasta nyt muuttaa, on enimmäkseen juuri noita nettomaksajia. Jos matematiikka on sinulle yhtään tuttua, niin ymmärrät varmaan mitä on tulossa?
Kyllä se on aika harva "veronmaksaja", joka tässä maassa oikeasti elättää itsensä. Ehkä joku sinkku, joka tienaa koko uransa ajan yli 50k vuodessa maksaa itsensä takaisin yhteiskunnalle. Lapsiperheistä, kohtuutuloisistakin iso osa on siellä saamapuolella. Aika pieni siis todellisuudessa elättää tätä maata.
Ei ole tietenkään helppoa olla työtönkään, mutta onhan heillä nyt helvetin hyvät tulot suhteessa siihen kaikkeen vapaa-aikaan, mistä he saavat nauttia. Sossuelätit ovat nykyajan vapaaherroja ja -herrattaria. Harvalla pienipalkkaisellakaan on pokkaa lähteä sille tielle.
Itse haluaisin kovasti parantua ja päästä töihin. Ei ole mukavaa elää yhteiskunnan tuella. Mutta kun ei näitä psyykkisiä sairauksia hoideta kunnolla julkisella puolella ja yksityisellä ei ole varaa. Eläkkeellä olen siis ja suuri haave olisi päästä takaisin työelämään.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:05"]Mä olen joskus miettinyt miksi maksan veroja :
- lapsien koulu homeessa, silti siellä vaan pakotetaan opiskelemaan
- lapsi kehityksestä jäljessä, erityiskoulu täynnä, kunnalla ei varaa avustajaan
- anoppi vanhainkodissa kuset ja paskat housussa, ruuaksi saa perunan ja lihapullan. Suihkuun pääsee kerran viikossa
- hammaslääkäriin 16 kuukauden jono
- päivystyksessä saa jonottaa 5h ja lääkäri toteaa että keuhkokuume on flunssaa ja lähettää kotiin
- tiet aurataan/ hiekoitetaan klo 11 kun olet jo töissä
- katuvaloja ei ole
- eskarien tilat ovat homeessa, pääsivät sentään parakkiin
- puheterapia on perjantaisin klo 17 tätäkin aikaa odotettiin kuukausi ja kauhean paperilitanian jälkeen saatiin
[/quote]
Maksat veroa et loiset voisi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:18"]
Ne yksityisetkin lääkärit ovat koulutuksensa saaneet julkisissa, verorahoilla maksetuissa yliopistoissa.
[/quote]
Ja hyvin todennäköisesti kuuluvat myös kolmeen ylimpään tulodesiiliin, jotka NETTOmaksavat veroja. Eli kaikki muut ovat saamapuolella! Ainoastaan tuo porukka siis todella maksaa koulutuksensa yhteiskunnalle takaisin, muut eivät.
[/quote]
Tuota mantraa hyvätuloiset toki mielellään toistelevat, mutta totuus on hieman monimutkaisempi. Ylimpien tulodesiilien tulot eivät synny tyhjästä. Kannattaa pohtia sitäkin, miksi OECD'n mukaan talouskasvun kannalta ylimpiä tulodesiilejä palon tärkeämpää on kansan köyhemmän puoliskon käytettävissä oleva varallisuus.
[/quote]
Nimenomaan just näin, köyhät tuhlaavat eniten ja turhimpiin asioihin ja pitävät talouden pyörät pyörimässä.
[/quote]
[/quote]
Tuota mantraa hyvätuloiset toki mielellään toistelevat, mutta totuus on hieman monimutkaisempi. Ylimpien tulodesiilien tulot eivät synny tyhjästä. Kannattaa pohtia sitäkin, miksi OECD'n mukaan talouskasvun kannalta ylimpiä tulodesiilejä palon tärkeämpää on kansan köyhemmän puoliskon käytettävissä oleva varallisuus.
[/quote]
Mitä varallisuutta köyhempien käytettävisssä voi olla ilman nettomaksajia? Ymmärrätkö ylipäätään mikä on nettomaksaja, mikä -saaja?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:26"]
[/quote]
Olisi jo aika saada takavuosina ehdotettu palvelun oikea hinta jokaiseen yhteiskunnan tarjoamaan puoli-ilmaiseen palveluun sen nimellismaksun viereen. Ihmiset näkisivät kuinka muutaman satasen veronmaksulla per kuukausi voi saada tuhansien eurojen palvelut, läpi elämän!
[/quote]
Alla lainaus tutkimusprofessori Hiilamolta. Vaikka nyt tuntuu siltä, että itse on just se sellainen NETTOmaksaja, niin sosiaaliturva turvaa sinutkin jos tulee vastaan pahempi alamäki, useampi mutka matkaan ja töyssy tielle kuin tämä nyt järisyttänyt lomarahojen pieneneminen.
Paraskaan laskelma ei voi etukäteen ennustaa sitä, kuinka paljon kukin yksilö tulee elämänsä aikana tarvitsemaan sosiaaliturvaa ja kuinka paljon kukin maksaa turvan rahoittamiseksi. Sosiaalivakuutusta tarvitaan juuri siksi, ettei ihmisen hintaa tiedetä.
[/quote]
On ihan fakta, että 7 alinta tulodesiiliä saavat yhteiskunnalta jatkuvasti enemmän kuin antavat. Tuo jengi syö ja kuluttaa jatkuvasti enemmän kuin 3 ylintä tulodesiiliä pystyy heille kustantamaan, siksi velkaannumme ja olemme velkaantuneet jo pitkään.
Se porukka, joka maasta nyt muuttaa, on enimmäkseen juuri noita nettomaksajia. Jos matematiikka on sinulle yhtään tuttua, niin ymmärrät varmaan mitä on tulossa?
[/quote]
Tuostahan voi päätellä, että vaikkapa jonkun tehtaan tuotto jakautuu niin epätasaisesti omistajan ja duunareiden kesken, ettei duunareilla ole mahdollisuutta edes itseään elättää -> tulonsiirrot ovat ihan paikallaan.
Löytyykö tuolle seitsemän desiilin väitteellesi muuten lähdettä?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:30"]
Kyllä se on aika harva "veronmaksaja", joka tässä maassa oikeasti elättää itsensä. Ehkä joku sinkku, joka tienaa koko uransa ajan yli 50k vuodessa maksaa itsensä takaisin yhteiskunnalle. Lapsiperheistä, kohtuutuloisistakin iso osa on siellä saamapuolella. Aika pieni siis todellisuudessa elättää tätä maata.
[/quote]
Se on juuri näin, ja se on aivan helvetinmoinen ongelma.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:39"]
Niinpä, suomessakin on niin helkatin paljon vapaamatkustajia joiden elämän joutuu kustantaan.
[/quote]
Eipä ole paljon vaihtoehtoja kun ei ole työpaikkoja.
Itse haluaisin kovasti parantua ja päästä töihin. Ei ole mukavaa elää yhteiskunnan tuella. Mutta kun ei näitä psyykkisiä sairauksia hoideta kunnolla julkisella puolella ja yksityisellä ei ole varaa. Eläkkeellä olen siis ja suuri haave olisi päästä takaisin työelämään.
[/quote]
Se taitaa olla tämän yhteiskunnan ongelma, että noita psyykkisiä ongelmia on ihan liikaa. Johtuu siitä, että väärät ihmiset hankkivat lapsia. Harvoin terapiallakaan saadaan enää veronmaksajaa sellaisesta ihmisestä, jolla lähtökohdat ovat pielessä. Valitettavasti tulevaisuudessa meillä ei ole noihin mielenterveysongelmiinkaan edes niin paljon rahaa kuin nykyään. Mikään tulonsiirto tai sosiaaliapu ei pelasta ihmistä kurjan lapsuuden seurauksilta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:54"]
tuolta voi etsiä, kuinka iso hius se maahanmuutto on valtion koko budjetista.
[/quote]
Eihän se edes mahtunut tuohon budjettiin vaan ainakin 400miljoonaa pitää löytää siihen lisää jostain. Siis pelkästään vastaaottokuluihin. Sitten sen jälkeen työttömyyskorvaukset yms. sosiaalimaksut. Kyllä se vaan on valtava summa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä varallisuutta köyhempien käytettävisssä voi olla ilman nettomaksajia? Ymmärrätkö ylipäätään mikä on nettomaksaja, mikä -saaja?
[/quote]
Ymmärrän oikein mainiosti ja ymmärrän myös sen syyn miksi se on hyvätuloiselle mieluinen tarkastelunäkökulma. Usein vielä mielellään unohdetaan kunnallisverot ja tietysti kaikki kulutusverot. Sinä itse vaan et oikein tunnu tajuavan, että jos meillä on 100 henkeä työllistävä yritys, josta vain 30 parhaiten tienaavaa työntekijää pystyy tuloillaan pärjäämään, niin on naurettavaa kitinää valittaa tulonsiirroista kun lapsikin ymmärtää, ettei ilman niiden 70 työpanosta loppuu tienaaminen myös kolmelta ylimmältä desiililtä.
http://www.sitra.fi/blogi/ketka-maksavat-suomessa-veroja
Ilmeisesti noin 50 000 - 60 000 euron henkilökohtaisilla vuosituloilla joutuu nettomaksajaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei sulla olis tilastoa heittää, kuinka moni nettomaksaja on lähtenyt ja jäänyt muualle? Voin sit laskea sulle, minkä loven nuo kiittämättömät siat tekevät hankkimalla ensin koulutuksen täällä ja lähtemällä. Voit toki itsekin antaa linkin aivovuodon hinnasta.
Ainahan sitä kovasti ollaan lähdössä, mutta kuinka moni nettomaksajista on oikeasti lähtenyt, pysyvästi. Omista tutuista moni on käynyt, vaan kotimaahan on palattu 2-5 vuoden päästä. Syömään siitä kakusta, joka maistuu.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:38"]
[/quote]
Se taitaa olla tämän yhteiskunnan ongelma, että noita psyykkisiä ongelmia on ihan liikaa. Johtuu siitä, että väärät ihmiset hankkivat lapsia. Harvoin terapiallakaan saadaan enää veronmaksajaa sellaisesta ihmisestä, jolla lähtökohdat ovat pielessä. Valitettavasti tulevaisuudessa meillä ei ole noihin mielenterveysongelmiinkaan edes niin paljon rahaa kuin nykyään. Mikään tulonsiirto tai sosiaaliapu ei pelasta ihmistä kurjan lapsuuden seurauksilta.
[/quote]
No kyllä voi pelastaa. Mulla on kurja lapsuus mutta nyt on hyvä aikuisuus. Älä yleistä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:38"]
[/quote]
[/quote]
Ja kurjaa lapsuutta on jaossa jatkossakin runsaasti, kun köyhät ja vähävaraiset lisääntyvät eniten. Palveluista ja tulonsiirroista on kuitenkin pakko karsia tulevaisuudessa reilusti, eli kurjan lapsuuden aiheuttamat traumat eivät ainakaan tule vähenemään.
Jotenkin tosi erikoista, että niin pieni osa ihmisistä maksaa käytännössä lähes kaikki vero. Onko meillä oikeasti varaa tällaiseen kehitykseen? Voisiko tässä olla se syy, miksi Suomi on näin huonossa jamassa. Ihmiset eivät kykene elättämään itseään. Osittain ongelma on rakenteellinen, mutta myös saavutettu elintaso on ongelma. Se on asia, mihin täällä ei ole varaa. Eihän täällä kukaan halua käydä töissä, jos joutuu elättämään puolet kansasta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:44"]
http://www.sitra.fi/blogi/ketka-maksavat-suomessa-veroja
Ilmeisesti noin 50 000 - 60 000 euron henkilökohtaisilla vuosituloilla joutuu nettomaksajaksi.
[/quote]
hei mulla on ratkaisu katkerille veronmaksajanillittäjillä. Pitäkää huoli, ettei palkkanne mene yli 50 000. Ette joudu maksamaan (keskimäärin) mitään tulonsiirtoja muille. Ja kun oikein tarkasti elätte rajan tuntumassa, ette jää myöskään saamapuolelle.
Valtio voittaa kun ei mene rahaa ulkomaille.