Olen pienipalkkainen sihteeri kunnassa
Kärsin näistä säästöistä kaikista eniten. Ihan kaikki kohdistuu minuun. Just sain 16-vuotta työelämää täyteen ja aloin VIHDOIN nauttia pitkää lomaa niin eikö sekin viedä. Kyllä ottaa päähän! Loppuu lomailu, mitään oo enää varaa ostaa, s**tana tapetaan työllä.
Kommentit (19)
Sun kannattaisi olla onnellinen siitä, että on työtä. Juuri tuollainen kevyt toimistotyö tullaan automatisoimaan lähivuosina ja sitten ei tarvitse sinunkaan enää nurista etujen leikkauksista.
Oon niin vihainen! Jos sairastun, sekin on rangaistavaa. Jo nyt saa tapella milloin "saa" pitää lomaa. Jatkossa en todellakaan neuvottele!
Tää ei ole kevyttä nähnytkään. Vaatimalla vaaditaan, koko aika pitää kehittää ja ideoida + siihen normityön päälle kokoaikainen työkaverin sijaistaminen. Ap
No ei sihteeriä voi automatisoida. Sihteeri on se joka organisoi ja on oikeastaan vähän niinkuin projektipäällikkö. Minä olen myös kunnalla, en ole sihteeri, mutta hitsi jos meillä ei olisi heitä... Sellaista tekoälyä tai järjestelmää ei ole kehitetty mikä korvaisi kuntasihteerin. Rakkautta kaikille sihteereille ja erityisesti kuntasihteereille! Arvostan. t. insinööri p.s. palkkanne saisi olla korkeampi
Itse asiassa, aika monessa paikassa yksityisellä on sihteerit todellakin katoavaa perinnettä. Esimerkiksi insinööritoimistossa pomot saattavat itse keitellä kahvit ja hakea pullat; isommissa ne otetaan lounasruokalsta, joka hoitaa myös näitä sivutoimenaan. Aikataulunsa he organisoivat itse. Meillä on vielä puhelinvaihde ja siihen vastaa kuka ehtii. Mulle yksi tyyppi alkoi raivota, kun en järkännyt pomon tapaamista, vaan sanoin, että meillä jokainen esimies sopii tapaamisensa itse. Sanokaapa yksikin sellainen sihteerin tehtävä, mitä ilman ei tulisi toimeen? Pöytäkirjat kirjoittaa se, joka valitaan sihteeriksi kokouksessa ja sihteeri voi olla kuka tahansa. Postit hoitaa jokainen itse, haetaan lokerosta ja postin palvelu käy hakemassa ne päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:37"]
Itse asiassa, aika monessa paikassa yksityisellä on sihteerit todellakin katoavaa perinnettä. Esimerkiksi insinööritoimistossa pomot saattavat itse keitellä kahvit ja hakea pullat; isommissa ne otetaan lounasruokalsta, joka hoitaa myös näitä sivutoimenaan. Aikataulunsa he organisoivat itse. Meillä on vielä puhelinvaihde ja siihen vastaa kuka ehtii. Mulle yksi tyyppi alkoi raivota, kun en järkännyt pomon tapaamista, vaan sanoin, että meillä jokainen esimies sopii tapaamisensa itse. Sanokaapa yksikin sellainen sihteerin tehtävä, mitä ilman ei tulisi toimeen? Pöytäkirjat kirjoittaa se, joka valitaan sihteeriksi kokouksessa ja sihteeri voi olla kuka tahansa. Postit hoitaa jokainen itse, haetaan lokerosta ja postin palvelu käy hakemassa ne päivittäin.
[/quote]
Niin, siis olen ollut kahdessa insinööritoimistossa ja töissä on vain insinöörejä, ei yhtäkään toimistotyöntekijää tai sihteeriä. No nämä ovat toki pienehköjä, mutta on noita isompiakin sihteerittömiäkin työpaikkoja. Ulkoistamalla pääsee aika pitkälle.
Toivon pikaista ulkoistamista hallituksen toimenpiteiden jälkeen. En muuten ole kertaakaan kahvia keittänyt tai pullia tarjoillut pitkän työurani aikana. Sihteereillä on alasta riippuen paljon sellaisia tehtäviä, joista teillä ei ole mitään käsitystä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:37"]
[/quote]
Niin, siis olen ollut kahdessa insinööritoimistossa ja töissä on vain insinöörejä, ei yhtäkään toimistotyöntekijää tai sihteeriä. No nämä ovat toki pienehköjä, mutta on noita isompiakin sihteerittömiäkin työpaikkoja. Ulkoistamalla pääsee aika pitkälle.
[/quote]
Niin. Aika paljon aikaa menee kaikenlaisiin hallinnollisiin tehtäviin kovapalkkaiselta insinööriltä ja jotain muuta oleellista jää tekemättä kun juoksee kaupasta kahvimaitoa neukkariin. Että mikä se oikea säästö sitten on..
Paljonko ap palkkasi on? Mua kiinostaa kun tuntuu että kaikilla on omasta mielestä pieni palkka ja joskus se palkka ei pientä ole nähnytkään...
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:37"] Itse asiassa, aika monessa paikassa yksityisellä on sihteerit todellakin katoavaa perinnettä. Esimerkiksi insinööritoimistossa pomot saattavat itse keitellä kahvit ja hakea pullat; isommissa ne otetaan lounasruokalsta, joka hoitaa myös näitä sivutoimenaan. Aikataulunsa he organisoivat itse. Meillä on vielä puhelinvaihde ja siihen vastaa kuka ehtii. Mulle yksi tyyppi alkoi raivota, kun en järkännyt pomon tapaamista, vaan sanoin, että meillä jokainen esimies sopii tapaamisensa itse. Sanokaapa yksikin sellainen sihteerin tehtävä, mitä ilman ei tulisi toimeen? Pöytäkirjat kirjoittaa se, joka valitaan sihteeriksi kokouksessa ja sihteeri voi olla kuka tahansa. Postit hoitaa jokainen itse, haetaan lokerosta ja postin palvelu käy hakemassa ne päivittäin. [/quote] Niin, siis olen ollut kahdessa insinööritoimistossa ja töissä on vain insinöörejä, ei yhtäkään toimistotyöntekijää tai sihteeriä. No nämä ovat toki pienehköjä, mutta on noita isompiakin sihteerittömiäkin työpaikkoja. Ulkoistamalla pääsee aika pitkälle. [/quote] Niin. Aika paljon aikaa menee kaikenlaisiin hallinnollisiin tehtäviin kovapalkkaiselta insinööriltä ja jotain muuta oleellista jää tekemättä kun juoksee kaupasta kahvimaitoa neukkariin. Että mikä se oikea säästö sitten on..
[/quote]
Ei tartte neukkariin juosta kahvimaitoa. Toimistotarvikeliike toimittaa kahvit, iskukuumennetut kermat ja keksitkin. Sihteeriä ei ole siksi, että ei todellakaan riittäisi koko päiväksi töitä. Sekin on tehotonta, että joku muu sovittelee aikatauluja. Usein ne aikataulut sovitaan kokouksissa seuraava kokous ja kun nykyään on kaikilla kännyköissä kalenterit, ei tarvita enää sihteeriä varauskirjan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:37"] Itse asiassa, aika monessa paikassa yksityisellä on sihteerit todellakin katoavaa perinnettä. Esimerkiksi insinööritoimistossa pomot saattavat itse keitellä kahvit ja hakea pullat; isommissa ne otetaan lounasruokalsta, joka hoitaa myös näitä sivutoimenaan. Aikataulunsa he organisoivat itse. Meillä on vielä puhelinvaihde ja siihen vastaa kuka ehtii. Mulle yksi tyyppi alkoi raivota, kun en järkännyt pomon tapaamista, vaan sanoin, että meillä jokainen esimies sopii tapaamisensa itse. Sanokaapa yksikin sellainen sihteerin tehtävä, mitä ilman ei tulisi toimeen? Pöytäkirjat kirjoittaa se, joka valitaan sihteeriksi kokouksessa ja sihteeri voi olla kuka tahansa. Postit hoitaa jokainen itse, haetaan lokerosta ja postin palvelu käy hakemassa ne päivittäin. [/quote] Niin, siis olen ollut kahdessa insinööritoimistossa ja töissä on vain insinöörejä, ei yhtäkään toimistotyöntekijää tai sihteeriä. No nämä ovat toki pienehköjä, mutta on noita isompiakin sihteerittömiäkin työpaikkoja. Ulkoistamalla pääsee aika pitkälle. [/quote] Niin. Aika paljon aikaa menee kaikenlaisiin hallinnollisiin tehtäviin kovapalkkaiselta insinööriltä ja jotain muuta oleellista jää tekemättä kun juoksee kaupasta kahvimaitoa neukkariin. Että mikä se oikea säästö sitten on..
[/quote]
Ei tartte neukkariin juosta kahvimaitoa. Toimistotarvikeliike toimittaa kahvit, iskukuumennetut kermat ja keksitkin. Sihteeriä ei ole siksi, että ei todellakaan riittäisi koko päiväksi töitä. Sekin on tehotonta, että joku muu sovittelee aikatauluja. Usein ne aikataulut sovitaan kokouksissa seuraava kokous ja kun nykyään on kaikilla kännyköissä kalenterit, ei tarvita enää sihteeriä varauskirjan kanssa.
[/quote]
Huoh. Ymmärrä nyt, että esim. laskentasihteeri ei tee mitään mainitsemistasi asioista. Nämä kaikki asiat hoidetaan jo nyt näin. Tässä juuri huomaa mitä ihmiset kuvittelevat sihteerityön pelkästään olevan.
Palkkani on brutto 2400, siitä vero 26 %. Ei tuolla paljoa matkusteta eikä juhlita. Aika ovela veto kyllä hallitukselta tuo - 30% lomatahojen leikkaus. Näin raha saadaan pysymään suomessa, tai no, lidliin minä omani kiikutan
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:00"]Palkkani on brutto 2400, siitä vero 26 %. Ei tuolla paljoa matkusteta eikä juhlita. Aika ovela veto kyllä hallitukselta tuo - 30% lomatahojen leikkaus. Näin raha saadaan pysymään suomessa, tai no, lidliin minä omani kiikutan
[/quote] tää oli siis ap
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:00"]
Palkkani on brutto 2400, siitä vero 26 %. Ei tuolla paljoa matkusteta eikä juhlita. Aika ovela veto kyllä hallitukselta tuo - 30% lomatahojen leikkaus. Näin raha saadaan pysymään suomessa, tai no, lidliin minä omani kiikutan
[/quote]
Voi kuule, eipä ne sihteerin/assarin palkat yksityisellä juuri sen parempia ole...
Ihme käsityksiä sihteerin työstä. Ei kahvin keitosta makseta palkkaa. Sihteeri-nimike on kunnassa yleinen loppupääte kaikilla, jotka eivät tee päällikkötason hommia. Sihteeri on usein samalla jonkin alan asiantuntija. Ja 'pelkät' sihteerit hoitavat laskutusta ja asiakaspalvelua ja käyttävät niitä tietojärjestelmiä, joita kukaan muu ei osaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:00"]Palkkani on brutto 2400, siitä vero 26 %. Ei tuolla paljoa matkusteta eikä juhlita. Aika ovela veto kyllä hallitukselta tuo - 30% lomatahojen leikkaus. Näin raha saadaan pysymään suomessa, tai no, lidliin minä omani kiikutan
[/quote]
Oho! Minulla on sosiaaliohjaajana brutto noin 2100€. Ja asiakkaat haukkuu, huutaa, räkii päälle.
Kunta-alalla terveydenhuollossa sihteerit ovat ihan välttämättömiä. Mistään kahvitarjoiluista ei ole kyse, vaan sihteerin töistä. Työt ovat sellaisia, että niitä ei kyllä kukaan muu osaa hoitaa. Palkka n 1850 €. En siis itse ole sihteeri, mutta monessa asiassa riippuvainen sihteerin työpanoksesta.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:00"]
[/quote]
Minun palkkani on 2700 euroa t. suunnitteluinsinööri. Alalla on kova kilpailu työpaikoista nykyään ja suunnittelualan palkat eivät ole isot. Ihan ok palkka, aika harvassa yksitysessä firmassa perussihteerin hommista tuota saa yksityisellä. Yksityisellä varsinkin pk-puolella toimistohommissa palkat on todella pienet. Joku kirjanpitäjä tilitoimistossa olisi tuosta palkasta onnestaan.
Paljonko se pieni palkka on? Montako tuntia on viikkotyöaika? Mikä koulutus?