Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vauvakato vaivaa Suomea

Vierailija
28.09.2015 |

Linkki uutiseen: http://www.hs.fi/tiede/a1443153505337?ref=hs-art-luetuimmat-6

Mitä mieltä olette? Onko taantuma vaikuttanut teidän perhesuunnitteluun? Onko syynä lapsiperheiden palveluihin iskevä leikkauspolitiikka vai pelko omasta työttömyydestä vai asumisen hinta jne.?

Meillä ainakin lykkääntyi ensimmäisen lapsen hankkiminen, koska alkuperäinen ala tarjosi vain työpätkiä. Opiskelin pari vuotta lisää kunnes sain töitä ja esikoinen pistettiin alulle. Nyt organisaatiossa alkaa yt:t ja tässä kuviossa toisen lapsen tekeminen on ihan mahdoton ajatus, kun ei ole mitään takeita että tältä alalta enää löytyy töitä. Ikä tulee jo vastaan vaikka vauvakuume välillä nostaa päätään. Yhden lapsen kanssa voi vielä mennä vaikka toinen olisi työtön. Toinen lapsi tarkoittaisi kolmioon muuttamista ja siihen ei oikein olisi varaa vaikka työt jatkuisi. 

Kivaa oli kuitenkin nähdä, että kerrankin taloudelliset seikat nähdään syntyvyyden vähenemisen taustalla. Yleensä syytetään vain nuorten aikuisten mukavuudenhalua...

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakatoa ei kyllä huomaa maahanmuuttajilla, jotka luottaa siihen että yhteiskunta maksaa. Kantasuomalaiset reagoivat huonoihin taloudellisiin aikoihin odottamalla ja lykkäämällä lastentekoa ja joskus lastenteko ei enää onnistu. Samalla maksamme mamujen lapset. Nurinkurista.

Vierailija
162/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:42"]

Tulevaisuudessa tarvitaan työntekijöitä vaan murto-osa nykyiseen verrattuna. Japani voi erittäin hyvin. 

Ajatus siitä että elintaso ei saa tippua kun hankitaan lapsia on täysin järjetöntä. Tietenkin se tippuu ja sen pitääkin tippua. On väärin lapsettomia kohtaan jos he joutuvat maksamaan sen että joku tahallisesti hankkii lapsia eikä viitsi kantaa niiden kustannuksia. 

[/quote]

Hä? Japanissahan on ollut vissiin 30 vuotta kestänyt taantuma.

[/quote]

Suomikin tarvitsee Japanin kaltaista taantumaa. 

[/quote]Suomi tarvitsee japanin maahanmuuttopolitiikan

[/quote]

Millainen se siis on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän on tutkittu, eikä helsinkiläisen keskituloisen perheen ostovoima ole välttämättä merkittävästi suurempi kuin työttömän helsinkäläisperheen. Kyllä minun tietämäni helsinkiläisperheet pitkälti kierrättävät tai ostavat vaatteita alennusmyynneistä, työstatuksesta viis. Myös useat työssäkäyvät helsinläisperheet ovat vuokralla, koska pätkätyöt ja kova hintataso eivät mahdollista ilman säästöjä tai vanhempien tukea suuren lainan ottoa. Työssäkäyvä vaan on harvoin oikeutettu edullisiin kaupungin asuntoihin, tai ainakin jonot ovat pitkät. En lainkaan ihmettele, ettei keskituloisissa perheissä tehdä tällä hetkellä lapsia siinä määrin, mitä haluttaisiin.

Vierailija
164/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:41"]

Ehkä tärkein ongelma on se, että nykyään ihmiset ajattelevat, että kaiken pitää olla täydellistä. Pitää olla täydellinen työpaikka, täydellinen parisuhde, täydellinen koti, täydellinen henkinen tasapaino jne. Sitten vasta voi sen yhden täydellisen rakkauden hedelmän panna alulle.

[/quote]

Entä jos on jo tuo kaikki, mutta lapsi tarkoittaisi että menettää sen täydellisen työpaikan, täydellisen kodin ja täydellisen henkisen tasapainon? Rahapula yhdistettynä vauva-arkeen ei varmasti ole mikään houkutteleva elämäntilanne ja eikös se ole vain hyvä että ihmiset myös tiedostavat sen?

Ja miksi tästäkin asenteesta syytetään "nykynuoria"? Jos yksikin nuori edes vihjaisee haluavansa elämästä jotain muuta kuin vakityön, niin heti tulee täyslaidallinen yhteiskunnan kaikilta kerroksilta. Näköjään myös jos sanoo uhraavansa kaiken se työn eteen, niin tulee perinteinen sukupolvisyyllistys. Eipä tässä voi ketään miellyttää, joten sama elää miten itse parhaaksi katsoo.

Vierailija
165/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla että ihmiset ei enää tee kuin sen yhden lapsen ja sit on paljon jotka ei hanki edes sitä yhtä.

Vierailija
166/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietenkin vähän jäävi vastaamaan, kun en edes pidä lapsista ja kammoan perinteistä lapsiperhe-elämää, mutta oletteko tulleet ajatelleeksi, miten paljon muuta tekemistä naisella on nykyisin? Ennen luotettavaa ehkäisyä äitiys oli vääjäämätön seuraus, ja senkin jälkeen vielä sukupolven ajan sosiaalinen velvoite. Nykyisin saa jo aidosti valita itselleen paremmin sopivan elämän, ja se on hirveän hyvä juttu.

Vierailija
167/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:50"]Meillä on kaksi lasta. Esikoisen teimme "riskillä" eli pätkätyöpäättyi juuri äitiysloman alkuun. Olin varautunut pitkään työttömyyteen äitiysloman jälkeen, mutta sainkin vakityön alalta, jolla ei juuri töitä ole, kun lapsi oli 1v. Oli pakko ottaa vastaan ja raskain sydämin laitoin niin pienen hoitoon. Tiedostin kuitenkin, että toista mahdollisuutta vakityöhön ei varmasti tule. Toisen lapsen saimme vakityössä ja elämä oli paljon helpompaa jo. Mutta kolmas jää hankkimatta juuri rahan takia, lasten elättäminen on niin kallista, ettei meillä kahdella akateemisella vakityössä olevalla ole varaa Suomen maassa kolmanteen lapseen. Järkisyistä lapsikuku on kaksi, vaikka kolmannesta haaveilen.

Mutta näillä työttömillä, kouluttamattomilla, pakolaisilla, muuten vain työtä valttelevillä jne on varaa jopa viidenteen lapseen. Ai mksi, no siksi, että työssäkäyvien palkasta otetaan pirunmoinen summa, jotta sillä voidaan elättää kotona olevia. Jokin aika sitten oli juttu iltasanomissa kouluttamattomasta yh-äidistä, joka odotti viidettä lastaan eikä ollut ikinä ollut töissä. Eli tuilla. Ei mitään sympatioita.

Joten en ihmettele, jos Suomen lapsiluku laskee ainakin työssäkäyvillä.
[/quote]
Olen akateemisesti koulutettu työtön ja meillä on yksi lapsi. Ei ole varaa toiseen, vaikka olen työtön. Kuvittele!

Vierailija
168/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 09:49"]Me emme mieheni kanssa ainakaan näillä näkymin aijo lasta edes yrittää. Mieheni on auto-onnettomuudesta johtuen työkyvyttömyyseläkkeellä vasta 28 vuotiaana. Tehokkaasti olemme siitä lähtien tippuneet pois tästä yhteiskunnan hyörinästä. Tuntuu siltä että mieheni pitäisi vain nyt nopeasti kuolla pois tuosta roikkumasta, hänestä kun nyt on vain kuluja. Ei ole mahdollista että elättäisin miestäni (näin se käytännössä menee, hänen tukensa ovat niin pienet ja minun keskituloisuuteni vaikuttaa niihin) ja siinä sivussa lasta/lapsia. Näin tässä kävi, muttei voi mitään. En onneksi ennenkään nähnyt järkevänä tehdä lapsia, nyt se on jo utepinen ajatus
[/quote]
Tässä näkee mitä on todellinen rakkaus. "Tuntuu siltä, että mieheni pitäisi nyt vain nopeasti kuolla tuosta pois roikkumasta... " :-(
[/quote]

Niim, pahoittelen jos ilmaisin asian epäselvästi. Tuntuu siis siltä että hän on yhteiskunnalle vain taakka, joka syö tukirahoja antamatta mitään vastalahjaksi. Voihan sen näinkin ymmärtää. Itselläni ei ole aikomustakaan poistua hänen luotaan, päin vastoin, menimme naimisiin hänen vammautumisensa jälkeen ja hyvin pyyhkii ja pärjäillään, tosin niin kauan kun saan keskittää energiani häneen. Tämä oli syy miksi lapsia emme hanki.

Vierailija
169/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 10:08"]Harmi, kuulostaa kurjalta, että annatte tuollaisten 'ulkoisten" asioiden vaikuttaa päätökseenne. Itsekin lappilaisena kyllä ymmärrän pitkiä matkoja, mutta luulisi sieltä teidän kylältä löytyvän jonkun, joka työllistyisi lastenhoitajana. Lääkärikäyntejä vartenhan on muutenkin varattava puoli päivää niin pitkien taipaleiden takaa, mutta en silti antaisi tuollaisten asioiden vaikuttaa elämääni. Miksi edes ostaa omaa taloa tai kerätä mammonaa, jos ei ole ketään, kenelle jättää se kaikki, sitten kun oma elämä loppuu...
[/quote]

Tuohan on kaikkein typerintä ajatella noin!! Itse ainakin elän omaa elämääni itselleni, ei tulisi mieleenkään pedata sitä seuraavalle sukupolvelle valmiiksi. Eihän ne nuoret nykyäänkään vanhempiensa taloihin ja tiloihin välttämättä muuta. Hei haloo?!

Vierailija
170/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä masentaa lukea tätä ketjua, onko yleinen mieliala Suomessa oikeasti näin pessimistinen? On tietysti hyvä tiedostaa, että taloudellinen tilanne on huono, maailma muuttuu ja globaalit ongelmat uhkaavat myös Suomea, mutta kyllähän me edelleen eletään suhteellisesti hyvin turvallisessa ja hyvinvoivassa maassa. Kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, ei kyse ole mistään absoluuttisesta totuudesta. Kyse on siitä, mikä on mielestämme tarpeeksi korkea elintaso ja mitä kaikkea lapselle pitää pystyä tarjoamaan. Tuskinpa niillä siellä Afrikassa on paremmat edellytykset hankkia lapsia kuin meillä täällä.

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani. Olen pienestä asti haaveillut omista lapsista, ja jos en kykene niitä saamaan, se tulee olemaan minulle suuri tragedia. Maailma ja Suomi saisivat kyllä olla todella paljon huonommassa jamassa, että luopuisin vapaaehtoisesti lapsihaaveistani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat. Pelkään, että maapallo tuhoutuu, kun kulutamme liikaa. Talous huolestuttaa tietysti myös, mutta kuka tietää mikä tilanne on viiden vuoden päästä? En vielä usko hyvinvointivaltion kuolemaan. Ehkä kaikki päättyy hyvin, ehkä huonosti. Poliittisilla päätöksillä on tässä suuri rooli. Yksittäisenä ihmisenä en kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin pyrkiä pysymään optimistisena, elämään elämääni mahdollisimman hyvin ja jättämään jotain myös tuleville sukupolville.

Vierailija
171/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat.

[/quote]

Et näe tässä mitään ristiriitaan? Vauraan länsimaisen tuhlailuyhteiskunnan jäsenen lisääntyminen on suurin ympäristörikos, jonka voi tehdä.

Vierailija
172/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:34"]

Yleensä valitetaan siitä, jos nainen jää äitiyslomalle. Ja muistetaan joka käänteessä korostaa, miten kalliiksi tuollainen katala temppu työnantajalle tulee. Tee tässä sit hitto lapsia!

[/quote]

Yleensä se tulee kalliiksi siksi, että ne lapset tuppaavat syntymään niihin ongelmaperheisiin, jotka toimivat yhteiskunnan nettosaajina monen sukupolven takaa.

Vierailija
173/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lainkaan ihmettele tätä kehityssuuntaa, sehän heijastuu suoraan työelämän muutoksista. Nykytyöelämän pirstaleisuus (pätkät), kuormittavuus (samat työt tekee yhä pienenevä joukko), ennakoimattomuus (joukkoirtisanomiset läpi kentän ja eri alojen) sekä kova kilpailu (niistä harvoista vapautuvista työpaikoista) eivät lähtökohtaisesti ihan palvele perheen perustamista. Tästäkin ketjusta näkee, että isomman perheen puolesta puhuvat lähinnä ne, jotka ovat työelämän ulkopuolella.

Jos mietitään vaikka suuria ikäluokkia, niin hehän tekivät myös ennätysvähän lapsia, vaikka suurella osalla heistä oli vakaa työ, moni käytännössä koko työuran samassa työpaikassa.

Vierailija
174/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että suomessa paljon lapsettomuutta. Varmasti sekin vaikuttaa.. tuntuu jo pelkästään omassa lähipiirissä olevan osalla vaikeuksia, kuten myös minulla/meillä. Ei vaan nappaa niin ei nappaa..monta lasta haluttais mutta minkäs teet?!

Vierailija
175/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmapiiri ja lapsivastaisuus ovat vaikuttaneet minuun todella vahvasti. Rakastan esikoistani ja todennäköisesti ainokaistani, mutta täytyy sanoa että joskus mietin, että olinko itsekäs ja tyhmä kun tein lapsen tähän maailmaan. En ainakaan tee enää enempää.

Vierailija
176/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:42"]

Tulevaisuudessa tarvitaan työntekijöitä vaan murto-osa nykyiseen verrattuna. Japani voi erittäin hyvin. 

Ajatus siitä että elintaso ei saa tippua kun hankitaan lapsia on täysin järjetöntä. Tietenkin se tippuu ja sen pitääkin tippua. On väärin lapsettomia kohtaan jos he joutuvat maksamaan sen että joku tahallisesti hankkii lapsia eikä viitsi kantaa niiden kustannuksia. 

[/quote]

Hä? Japanissahan on ollut vissiin 30 vuotta kestänyt taantuma.

[/quote]

Suomikin tarvitsee Japanin kaltaista taantumaa. 

[/quote]Suomi tarvitsee japanin maahanmuuttopolitiikan

Vierailija
177/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyajan työelämään mahdu lisääntyminen. Jos tulet määräaikaisena raskaaksi, jonossa on kymmeniä (tai satoja) jonossa paikallesi. Joskus surettaa, että lisääntyminen on uraihmiselle (varsinkin naiselle) lähes mahdotonta. Näinhän ei saisi sanoa, mutta kouluttamattomien (mm. maahanmuuttajien) nopea lisääntyminen suhteessa koulutettuihin tulee näkymään tulevaisuuden aikuisten käyttäytymisessä.

Vierailija
178/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]Kylläpä masentaa lukea tätä ketjua, onko yleinen mieliala Suomessa oikeasti näin pessimistinen? On tietysti hyvä tiedostaa, että taloudellinen tilanne on huono, maailma muuttuu ja globaalit ongelmat uhkaavat myös Suomea, mutta kyllähän me edelleen eletään suhteellisesti hyvin turvallisessa ja hyvinvoivassa maassa. Kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, ei kyse ole mistään absoluuttisesta totuudesta. Kyse on siitä, mikä on mielestämme tarpeeksi korkea elintaso ja mitä kaikkea lapselle pitää pystyä tarjoamaan. Tuskinpa niillä siellä Afrikassa on paremmat edellytykset hankkia lapsia kuin meillä täällä.

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani. Olen pienestä asti haaveillut omista lapsista, ja jos en kykene niitä saamaan, se tulee olemaan minulle suuri tragedia. Maailma ja Suomi saisivat kyllä olla todella paljon huonommassa jamassa, että luopuisin vapaaehtoisesti lapsihaaveistani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat. Pelkään, että maapallo tuhoutuu, kun kulutamme liikaa. Talous huolestuttaa tietysti myös, mutta kuka tietää mikä tilanne on viiden vuoden päästä? En vielä usko hyvinvointivaltion kuolemaan. Ehkä kaikki päättyy hyvin, ehkä huonosti. Poliittisilla päätöksillä on tässä suuri rooli. Yksittäisenä ihmisenä en kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin pyrkiä pysymään optimistisena, elämään elämääni mahdollisimman hyvin ja jättämään jotain myös tuleville sukupolville.
[/quote]

Jos tiedostat jo nyt nuo ongelmat, niin miksi ihmeessä tekisit lapsia? Ja että lapsettomuutesi olisi oikein tragedia? Oikeasti, jos haluat auttaa tähän maapallon tulevaisuuteen asiaan, niin perehdy asiaan ja jätä se kaikkein suurin ympäristörikos, eli uusi kuluttaja, joka hyvällä lykyllä elää 100 vuotiaaksi, tekemättä. Sun lasten haluaminen on puhtaasti itsekästä ja on turha samassa yhteydessä edes yrittää jauhaa tuota "Kyllä mua niinku huolettaa tulevaisuus", kun silti olet valmis tekemään jälkeläisiä jotka hyvällä lykyllä kokevat just sen kolmannen maailman sodan ja öljyn loppumisen.

Vierailija
179/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat.

[/quote]

Et näe tässä mitään ristiriitaan? Vauraan länsimaisen tuhlailuyhteiskunnan jäsenen lisääntyminen on suurin ympäristörikos, jonka voi tehdä.

[/quote]

Ekologian kannalta olis varmaan fiksuinta pyrkiä adoptoimaan lapsi tai alkaa sijaisvanhemmaksi. Näin ei itse olisi lisäämässä liikakansoitusta.

Vierailija
180/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:58"]

Ei nykyajan työelämään mahdu lisääntyminen. Jos tulet määräaikaisena raskaaksi, jonossa on kymmeniä (tai satoja) jonossa paikallesi. Joskus surettaa, että lisääntyminen on uraihmiselle (varsinkin naiselle) lähes mahdotonta. Näinhän ei saisi sanoa, mutta kouluttamattomien (mm. maahanmuuttajien) nopea lisääntyminen suhteessa koulutettuihin tulee näkymään tulevaisuuden aikuisten käyttäytymisessä.

[/quote]

Sepä se. Tästäkin ketjusta saa sellaisen mielikuvan, että naisten pitäisi hylätä omat urahaaveensa siksi että

1. Suomen lapsilla olisi jatkossakin tietyn väriset hiukset.

2. Suomen kaikille miehille olisi tarpeeksi kohtuja tarjolla. 

3. Veronmaksajia olisi tarpeeksi paljon.

Jos nyt joku poppoo haluaa, että suomalaisnaiset alkaa joukolla tekemään pellavapäisiä veronmaksajia, niin olkaa hyvä ja äänestäkää sellaisia poliitikkoja valtaan jotka näistä perheen perustamisen edellytyksistä päättää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi