Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vauvakato vaivaa Suomea

Vierailija
28.09.2015 |

Linkki uutiseen: http://www.hs.fi/tiede/a1443153505337?ref=hs-art-luetuimmat-6

Mitä mieltä olette? Onko taantuma vaikuttanut teidän perhesuunnitteluun? Onko syynä lapsiperheiden palveluihin iskevä leikkauspolitiikka vai pelko omasta työttömyydestä vai asumisen hinta jne.?

Meillä ainakin lykkääntyi ensimmäisen lapsen hankkiminen, koska alkuperäinen ala tarjosi vain työpätkiä. Opiskelin pari vuotta lisää kunnes sain töitä ja esikoinen pistettiin alulle. Nyt organisaatiossa alkaa yt:t ja tässä kuviossa toisen lapsen tekeminen on ihan mahdoton ajatus, kun ei ole mitään takeita että tältä alalta enää löytyy töitä. Ikä tulee jo vastaan vaikka vauvakuume välillä nostaa päätään. Yhden lapsen kanssa voi vielä mennä vaikka toinen olisi työtön. Toinen lapsi tarkoittaisi kolmioon muuttamista ja siihen ei oikein olisi varaa vaikka työt jatkuisi. 

Kivaa oli kuitenkin nähdä, että kerrankin taloudelliset seikat nähdään syntyvyyden vähenemisen taustalla. Yleensä syytetään vain nuorten aikuisten mukavuudenhalua...

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]

Kylläpä masentaa lukea tätä ketjua, onko yleinen mieliala Suomessa oikeasti näin pessimistinen? On tietysti hyvä tiedostaa, että taloudellinen tilanne on huono, maailma muuttuu ja globaalit ongelmat uhkaavat myös Suomea, mutta kyllähän me edelleen eletään suhteellisesti hyvin turvallisessa ja hyvinvoivassa maassa. Kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, ei kyse ole mistään absoluuttisesta totuudesta. Kyse on siitä, mikä on mielestämme tarpeeksi korkea elintaso ja mitä kaikkea lapselle pitää pystyä tarjoamaan. Tuskinpa niillä siellä Afrikassa on paremmat edellytykset hankkia lapsia kuin meillä täällä.

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani. Olen pienestä asti haaveillut omista lapsista, ja jos en kykene niitä saamaan, se tulee olemaan minulle suuri tragedia. Maailma ja Suomi saisivat kyllä olla todella paljon huonommassa jamassa, että luopuisin vapaaehtoisesti lapsihaaveistani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat. Pelkään, että maapallo tuhoutuu, kun kulutamme liikaa. Talous huolestuttaa tietysti myös, mutta kuka tietää mikä tilanne on viiden vuoden päästä? En vielä usko hyvinvointivaltion kuolemaan. Ehkä kaikki päättyy hyvin, ehkä huonosti. Poliittisilla päätöksillä on tässä suuri rooli. Yksittäisenä ihmisenä en kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin pyrkiä pysymään optimistisena, elämään elämääni mahdollisimman hyvin ja jättämään jotain myös tuleville sukupolville.

[/quote]

Kyllähän moni lapsen hankkii ja ehkä toisenkin suurellakin taloudellisella riskillä. Mutta sitten kun puhutaan ehkä siitä kolmannesta lapsesta, moni ei enää halua riskeerata lisää, kun on jo ne lapset, joiden elämään esim. äidin työelämästä tipahtaminen kokonaan vaikuttaisi.

Tai hankitaan se eka lapsi, mutta lykätään sitä taloudellisesti turvatumpaan ajankohtaan. Ja sitten kun on ne pari lasta hankittu päälle kolmikymppisinä, jää se kolmas hankkimatta, joka ehkä olisi tullut tehtyä, jos olisi aloitettu aiemmin. Tai sitten se on se toinen tai neljäs joka jää tekemättä.

Harva päättää siis jättää lapset kokonaan hankkimatta, mutta taloudellinen tilanne voi vaikuttaa lapsien määrään, usein tahattomasti. Harva muutenkaan on päättänyt hankkia esimerkiksi tasan kaksi lasta ja sillä siisti, eiköhän toive ole esim. 2-3 ja helpommin kallistutaan siihen kahteen, jos kolmannen hankkimen tuntuisi suhteettoman suurelta riskiltä, jos kaksikin on ihan ok. Tai saattaa jäädä vain yhteen. Tai ehkä se 2-3 lasta haluava innostuisi hankkimaan neljännenkin, jos on taloudellisesti turvattu ja jaksamisen kannalta kaikki turvaverkot kunnossa, mutta ei tule neljäs edes mieleen, jos tilanne on epävarmempi.

Tällaisia päätöksiä kun tekee useampi, se näkyy aika suurenakin pudotuksena lapsimäärässä, vaikka kukaan ei olisi vielä tehnyt itselleen dramaattista päätöstä jäädä lapsettomaksi tai hankkia paljon vähemmän lapsia kuin aikoi.

Vierailija
182/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, pakolaiset kyllä täyttävät Suomen vauvoista! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]Kylläpä masentaa lukea tätä ketjua, onko yleinen mieliala Suomessa oikeasti näin pessimistinen? On tietysti hyvä tiedostaa, että taloudellinen tilanne on huono, maailma muuttuu ja globaalit ongelmat uhkaavat myös Suomea, mutta kyllähän me edelleen eletään suhteellisesti hyvin turvallisessa ja hyvinvoivassa maassa. Kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, ei kyse ole mistään absoluuttisesta totuudesta. Kyse on siitä, mikä on mielestämme tarpeeksi korkea elintaso ja mitä kaikkea lapselle pitää pystyä tarjoamaan. Tuskinpa niillä siellä Afrikassa on paremmat edellytykset hankkia lapsia kuin meillä täällä.

Saatte vapaasti alapeukuttaa ja pitää minua naiivina haihattelijana, mutta minulle lisääntyminen on elämän tarkoitus. Haluan jättää jälkeni maailmaan ja jatkaa sukuani. Olen pienestä asti haaveillut omista lapsista, ja jos en kykene niitä saamaan, se tulee olemaan minulle suuri tragedia. Maailma ja Suomi saisivat kyllä olla todella paljon huonommassa jamassa, että luopuisin vapaaehtoisesti lapsihaaveistani.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat. Pelkään, että maapallo tuhoutuu, kun kulutamme liikaa. Talous huolestuttaa tietysti myös, mutta kuka tietää mikä tilanne on viiden vuoden päästä? En vielä usko hyvinvointivaltion kuolemaan. Ehkä kaikki päättyy hyvin, ehkä huonosti. Poliittisilla päätöksillä on tässä suuri rooli. Yksittäisenä ihmisenä en kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin pyrkiä pysymään optimistisena, elämään elämääni mahdollisimman hyvin ja jättämään jotain myös tuleville sukupolville.
[/quote]

Minä olen myös siinä mielessä naivi ja optimisti, etten soisi kenenkään jättävän taloudellisesta pakosta sitä yhtä lasta tekemättä. Se voi olla todellinen tragedia sen yksittäisen ihmisen elämässä. Sen sijaan perään kuuluttaisin ihmisiä ajattelemaan lapsien lukumäärää objektiivisesti. Muistan kuinka 2000-luvun puolessa välissä tutustuin useisiin äiteihin, jotka jäivät vapaaehtoisesti vuosikausiksi kotiin ja tekivät lapsia toisensa perään. "Töitä ehtii kyllä tehdä" ja "Lapsi ei tarvitse materiaa, vain läsnäoloa". Nyt nämä samaiset perheet ovat joutuneet todella ahtaalle kun leikkaukset kohdistuvat erityisesti heihin. Esiteinilaumaa ei enää kasvatetakaan pelkällä läsnäololla eikä töitä ole riittänyt tai vastaavasti juuri heidän palkkojaan (vuorotyö) leikataan. Hyvin katkeraa on tämän ryhmän kirjoittelu somessa.

Vierailija
184/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:41"]

Ehkä tärkein ongelma on se, että nykyään ihmiset ajattelevat, että kaiken pitää olla täydellistä. Pitää olla täydellinen työpaikka, täydellinen parisuhde, täydellinen koti, täydellinen henkinen tasapaino jne. Sitten vasta voi sen yhden täydellisen rakkauden hedelmän panna alulle. Keski-ikäisenä täti-ihmisenä tuo asenne naurattaa minua, ei voi mitään. Kyllä normaali henkisesti tasapainoinen aikuinen kestää pientä epävarmuutta aika monenkin asian suhteen ja lisääntyy jos se vietti on tarpeeksi voimakas. Ei siihen vaikuta taloudellinen tilanne mitään. Mutta se varmasti vaikuttaa, että odotukset on viritetty täysin epärealistisiksi, ja pelkkä todellisuudessa eläminen on tietenkin silloin ahdistava kokemus.

[/quote]

Ei ihmisen pidä lisääntyä vaan sen takia koska tekee mieli

[/quote]

Miksi sinä teit lapsia? MInä ainakin tein siksi että halusin tehdä lapsia. Uskoisin useimpien ihmisten tekevän lapsia juuri samasta syystä. Vastoin tahtoaan lisääntyminen olisi minusta todella outoa nykymaailmassa.

Vierailija
185/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä sitä että muslimit valtaavat Euroopan ilman sotaa. Ne kun tekevät sen kahdeksan kakaraa ja suomalainen keskimäärin 1,7.

Vierailija
186/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 15:33"]Kylläpä masentaa lukea tätä ketjua, onko yleinen mieliala Suomessa oikeasti näin pessimistinen? On tietysti hyvä tiedostaa, että taloudellinen tilanne on huono, maailma muuttuu ja globaalit ongelmat uhkaavat myös Suomea, mutta kyllähän me edelleen eletään suhteellisesti hyvin turvallisessa ja hyvinvoivassa maassa. Kun sanotaan, ettei ole varaa tehdä lapsia, ei kyse ole mistään absoluuttisesta totuudesta. Kyse on siitä, mikä on mielestämme tarpeeksi korkea elintaso ja mitä kaikkea lapselle pitää pystyä tarjoamaan. Tuskinpa niillä siellä Afrikassa on paremmat edellytykset hankkia lapsia kuin meillä täällä.

Tulevaisuus huolettaa minuakin, varsinkin ekologiset uhat. Pelkään, että maapallo tuhoutuu, kun kulutamme liikaa. Talous huolestuttaa tietysti myös, mutta kuka tietää mikä tilanne on viiden vuoden päästä? En vielä usko hyvinvointivaltion kuolemaan. Ehkä kaikki päättyy hyvin, ehkä huonosti. Poliittisilla päätöksillä on tässä suuri rooli. Yksittäisenä ihmisenä en kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa kuin pyrkiä pysymään optimistisena, elämään elämääni mahdollisimman hyvin ja jättämään jotain myös tuleville sukupolville. [/quote]

Jos tiedostat jo nyt nuo ongelmat, niin miksi ihmeessä tekisit lapsia? Ja että lapsettomuutesi olisi oikein tragedia? Oikeasti, jos haluat auttaa tähän maapallon tulevaisuuteen asiaan, niin perehdy asiaan ja jätä se kaikkein suurin ympäristörikos, eli uusi kuluttaja, joka hyvällä lykyllä elää 100 vuotiaaksi, tekemättä. Sun lasten haluaminen on puhtaasti itsekästä ja on turha samassa yhteydessä edes yrittää jauhaa tuota "Kyllä mua niinku huolettaa tulevaisuus", kun silti olet valmis tekemään jälkeläisiä jotka hyvällä lykyllä kokevat just sen kolmannen maailman sodan ja öljyn loppumisen.

[/quote]

Kyllä, haluan lapsia puhtaasti itsekkäistä syistä enkä ole muuta väittänytkään. Kyllä, lapsettomuus olisi minulle _henkilökohtainen_ tragedia. Kyllä, olen huolissani tulevaisuudesta mutta olen sen verran itsekäs, etten ole valmis jättäytymään lapsettomaksi siksi, että voisin sillä edesauttaa maapallon pelastumista. Mitä ihmeellistä tässä on, eikö tämä ole täysin inhimillistä? Hankkiiko joku muka biologisia lapsia jostain muista kuin itsekkäistä syistä? Johtaako yksilön huoli tulevaisuudesta yleensä konkreettisiin, radikaaleihin ja epäitsekkäisiin tekoihin?

En toki tyrmää ajatusta siitä, etteikö lapsien hankkiminen voisi olla "se kaikkein suurin ympäristörikos", mutta en usko maapallon tulevaisuuden riippuvan minun parista jälkeläisestäni. Voidaan tietysti ajatella, että koska liikakansoitus tuhoaa maapallon, minun pitäisi yksilönä ehkäistä tätä kehitystä. Ok, ajatellaan että tekisin niin. Maailmassa olisi pari ihmistä vähemmän, mutta muut lisääntyisivät kuitenkin entiseen malliin. Ajatellaan sitten, että kaikki noudattaisivat lisääntymättömyyden periaatetta. Uusia ihmisiä ei syntyisi, ihminen kuolisi sukupuuttoon.

Ajatukseni ovat ristiriitaisia, mutta inhimillisiä. Vapaaehtoisesti lapsettomaksi jäämisen lisäksi voisin tehdä monia muitakin asioita, joilla olisi minimaalinen vaikutus maapallon tulevaisuuteen. Voisin lopettaa autoilun, saunassa käymisen, peseytyä harvemmin ja kylmällä vedellä, lakata ostamasta tavaroita joita en välttämättä tarvitse, kasvattaa oman ruokani jne. Tiedostan, että kulutamme aivan liikaa, mutta en silti merkittävästi vähennä kulutustani. Miksen? Koska olen niin kuin melkein kaikki tämän maailman ihmisistä, itsekäs oman edun tavoittelija. Koen, että omat pienet valintani ovat vain pisara meressä. Juuri tämän takia poliittisilla päätöksillä ja lainsäädännöllä on niin merkittävä rooli. Ongelma on kuitenkin se, että koko maapallon kattavia sopimuksia tai lakeja on hyvin vaikea saada solmittua.

Vierailija
187/192 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä valitetaan siitä, jos nainen jää äitiyslomalle. Ja muistetaan joka käänteessä korostaa, miten kalliiksi tuollainen katala temppu työnantajalle tulee. Tee tässä sit hitto lapsia!

Vierailija
188/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille opiskelijalle, joka ihmetteli perheiden menoja. Me maksamme vuokraa 1500e/kk ja lasten päivähoitomaksuja n. 500e/kk. Eli ilmoittamasi 2000 kuluu meillä pelkästään vuokraan ja päivähoitomaksuihin. Omaan asuntoon säästämme sen minkä voimme.

Vierailija
189/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaihtoehto on olla tekemättä edes yhtä lasta. Säästyy pitkä penni ja on muuten varaa miettiä mihinkös sitä tuhlaisi seuraavaksi.
Ja on muuten kiva kun pääsee lapsettomiin resortteihin lomilla!

Vierailija
190/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 12:42"]

Tulevaisuudessa tarvitaan työntekijöitä vaan murto-osa nykyiseen verrattuna. Japani voi erittäin hyvin. 

Ajatus siitä että elintaso ei saa tippua kun hankitaan lapsia on täysin järjetöntä. Tietenkin se tippuu ja sen pitääkin tippua. On väärin lapsettomia kohtaan jos he joutuvat maksamaan sen että joku tahallisesti hankkii lapsia eikä viitsi kantaa niiden kustannuksia. 

[/quote]

Hä? Japanissahan on ollut vissiin 30 vuotta kestänyt taantuma.

[/quote]

Suomikin tarvitsee Japanin kaltaista taantumaa. 

[/quote]Suomi tarvitsee japanin maahanmuuttopolitiikan

[/quote]

Millainen se siis on?

[/quote]Japani ei ota pakolaisia ja sinne ei pääse edes töihin helposti

Vierailija
191/192 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avioliitto on nykyään miehelle todella huono diili. Jos on lapsia ja vaimo heittää pihalle, tulee karseat elatusapumaksut ja rajoitettu oikeus tavata lapsia. Mitään aviollisia velvollisuuksia ei naisille ole isomummon aikojen jälkeen ollut, joten mitään takeita yhteiselämän jatkumisesta ei ole. Papin aamenen jälkeen ei enää seksiä ole. Kevyet ja siistit kotityöt jaetaan, likaiset ja raskaat kuuluvat aina miehelle - asiassa ei ole mitään keskustelemista.

Ei ihme, jos ei nuoria miehiä kiinnosta lisääntyminen tai edes koko nainen."

Vierailija
192/192 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän