Sain keskenmenon - ystävä tuli raskaaksi ja allekirjoittaa viestinsä rvX+x
ja mua jotenkin masentaa aina kun luen niitä posteja. Itse yritän juuri lopettaa raskausviikkojen laskemisen, tai siis sen ajattelemisen, että tässä ei ollakaan energisessä keskiraskaudessa, vaan raskaus loppui ja meille ei tule vauvaa. Tietysti olen tosi iloinen ystävän puolesta, vauvaa on heillekin yritetty pitkään, mutta silti surettaa. Tuntuu siltä että pakkoko sitä on alleviivata sitä omaa raskauttaan koko ajan, mutta toisaalta en haluaisi olla pikkumainen ja sanoa asiasta. Kuitenkin itse vähän välttelin sitä oman raskauden mainitsemista joka viestissä, kun tiesin että heilläkin kovasti yritetään. Huoh. Olenko pikkumainen? Voinko pyytää että jättäisi edes muutamaksi viikoksi ne raskausviikkonsa pois sieltä nimen perästä, kyllä minä ainakin muistan että hän on raskaana (ja minä en). Vai pitäisikö vain olla hiljaa ja antaa toisen iloita?
Kommentit (52)
kukaan väittänytkään, että lapsettomuus menee muiden ongelmien ohi. Se on vaan aina luonnollista, että tietyn ikäiset ihmiset saavat lapsia. Se mullistaa monen maailman ja on suuri asia elämässä.
Lähinnä asia on juuri se yksilöllisyys. Jollekin ihmiselle suuri suru voi olla kuolema, toiset eivät pääse avioeron yli, toisilla lapsettomuus. Ei näitä asioita edes tarvi, eikä voi, vertailla.
Hienotunteisuutta voisi kuitenkin osoittaa. Myös minulle yksi kaveri aina mainitsee raskausviikkonsa ja se on minulle ok. Mutta itse en ikinä tekisi niin keskenmenon saaneelle tai muutenkaan vauvakuumeiselle.
T. Se, joka kirjoitti, että suru on yksilöllistä
Vierailija:
En toki uskokaan olevani ainoa ihminen, joka on menettänyt läheisiä.
Mutta näytän olevani harvinainen siinä mielessä, että en ole vaatinut itselleni mitäin silkkihansikkain tapahtuvaa kohtelua keskenmenojeni jälkeen. Vertauksesi isovanhempien kuolemasta oli mielestäni vähän tökerö, koska raskausviikkojen ilmoittaminen keskenmenon kokeneelle tuskin tarkoittaa aivan tuota (" no onneksi minun sikiöni voi hyvin, lälläslää" ). Ei pidä olla liian herkkis, elämä ei ole aina niin reilua..
Kukaan ei ole kieltänyt puhumasta raskaudesta, mutta tuollainen asian alleviivaaminen keskenmenon kohdanneelle ei ole hienotunteista. Ja niin kuin sanoin, asioita ei aina tarvitse ilmoittaa suorasti, vaan myös verhotusti.
Ja voit uskoa, että tähän ikään ja elämänkokemukseen mennessä suurin herkkyys on jo rapissut. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hienotunteisuus katoaisi. Ja toisaalta, olen onnellinen, että sitä herkkyyttä edelleen löytyy.
3
Vierailija:
Voidaan myös kiertoilmaisuin tuoda omaa hyväonnisuuttaan esille, esim. nyt sitten vaikka rv:n ilmoittamisessa keskenmenon saaneelle.
3
Ei ole sulla kaikki kotona, jos ajattelet ihmisistä ensisijaisesti aina pahaa... Että ihan tuodaan ' hyväonnisuuttaan' esille tuolla tavoin, no voi herrajestas. Onnea elämääsi! Jos pillahdat itkuun joka asiasta ja revit herneet nenään naapurin pellolta asti, niin eipä käy kateeksi.
Vierailija:
MIKSI erityistä hienotunteisuutta pitäisi soveltaa juuri lapsettomuuden kohdalla kun sitä ei muissakaan asioissa sevelleta tuossa laajuudessa?
Hienotunteisuus kuuluu hyviin käytöstapoihin. Erityisesti ihmisen tulee osoittaa hienotunteisuutta MISSÄ TAHANSA ELÄMÄN KRIISI- TAI ONGELMATILANTEESSA, JONKA LÄHIMMÄINEN KOHTAA. Oli se sitten kuolema, työttömyys, rahapula, lapsettomuus, parisuhteen rikkoutuminen, sairastuminen...
Menikö perille?
3
Vierailija:
Ei ole sulla kaikki kotona, jos ajattelet ihmisistä ensisijaisesti aina pahaa... Että ihan tuodaan ' hyväonnisuuttaan' esille tuolla tavoin, no voi herrajestas. Onnea elämääsi! Jos pillahdat itkuun joka asiasta ja revit herneet nenään naapurin pellolta asti, niin eipä käy kateeksi.
Et kai kuvitellut löytäväsi päivän skuuppia? En ajattele ihmisistä ensisijaisesti pahaa, mutta sen verran on elämänkokemusta tullut, että en ole ihan niin sinisilmäinen, että kuvittelisin, että ihmiset sanovat aina just sitä, mitä tarkoittavat. Asiat voidaan ilmaista niin monella eri tavalla: toiset töksäyttää suoraan ja toiset verhoavat asian taitavasti.
Ja mistä olet saanut päähäsi, että pillahdan itkuun joka asiasta tai että vetäisin herneet nenään? Ansiokasta päättelyä. Elämä on kuule opettanut sen verran, että ihan pienestä ei tarvitse itkeskellä. Enkä tosiaankaan ole vetänyt herneitä nenään. Mutta nähtävästi muut ovat, kun sen verran ahkerasti kirjoituksiani kommentoidaan.
3
No mää kysyisin että jos et olisi saanut keskenmenoa niin haittaisiko sua jos toinen kertoo aina viestissä millä viikolla nyt oltiinkaan..
Itse en ole kirjoitellut viesteihini millä viikolla olen, mutta kyllä mua ainakin kiinnostaa muistaa et millä viikonpäivänä kaverilla alkaa uusi viikko ja miten pitkällä raskautta ollaan. Eli sinänsä hyvä kirjoittaa noita viikkoja.. ;)
Toinen mikä mietityttää on että millanen fiilis sulle tulee ap jos töksäyttäisit kaverillesi, että jos ei nyt viitsisi muutamaan viikkoon laittaa viestin perään millä viikolla raskaus olikaan?
Mää tiedän itsestäni että voisin loukkaantua jos joku kaveri sanoisi ettei saa kirjoittaa raskausviikkoa.
En ole saanut koskaan keskenmenoa. Lapsia on kaksi ja tuntuisi pahalta jos en saisi kaverille hehkuttaa raskaudestani niinkuin haluan.
Toki on tärkeetä antaa keskenmenon saaneelle kaverillekin hengitystilaa, mutta pitää antaa myös toisen iloita.
Aika ilkeää on alleviivata omaa onneaan toisen epäonnen kustannuksella.
Sympatiat sinulle.
hyvä, minun mielipiteeni on että on koomista pistää tekstari tyyliin " moi, lähetäänkö kahville töiden jälkeen, ilmota. Liisa 8+4"
Mutta unohdetaan nyt tää mun mielipide. Miten joku voi olla noin tahditon!!! Se on todella epäkohteliasta käytöstä kun ap on saanut keskenmenon. Itselläni ei ole ollut yhtään keskenmenoa mutta kun ystäväni sai kaksi keskenmenoa myöhäsillä viikoilla niin ei jumankauta olis tullut mieleen muistutella häntä kertomalla joka harvase kerta kun tavataan että ai kun on ihanaa kun tulee vauva jne. Siis kuvitelkaa nyt ite jos lapsenne vaikka sairastuis syöpään ja joku kaveri allekirjottais kaikki viestinsä että " marja ja terveet lapset" Kyllä suomalaiset on tahdittomia, jos tää on teistä ok...
Vierailija:
No mää kysyisin että jos et olisi saanut keskenmenoa niin haittaisiko sua jos toinen kertoo aina viestissä millä viikolla nyt oltiinkaan..
Ei haittaisi ollenkaan, seuraisin ihan ilolla mukana. Ja nytkin ehkä lähinnä toivoisin että muutaman viikon jaksaisi olla sitä laittamatta joka viestiin, varsinkin jos puhe ei ole vauva- tai raskausjutuista muuten.
Vierailija:
Toinen mikä mietityttää on että millanen fiilis sulle tulee ap jos töksäyttäisit kaverillesi, että jos ei nyt viitsisi muutamaan viikkoon laittaa viestin perään millä viikolla raskaus olikaan?
Sellainen fiilis että olen herkkänahkainen niuho, joka ei anna toisten riemuita ;-) Siksi purankin sen tänne...
ap
Musta on ylipäätään typerää tavallisen viestin perään laitta raskausviikot (paitsi siis odottajissa jossain tietyssä pinossa, siis vaikka huhtiksissa)! Onks sillä kaikki ihan kotona. Ei kai nyt kukaan fiksu kirjota vaikka tekstarin loppuun " Kaisa rv 21+3" , se menee jo liian pitkälle... Muuten iloitkoon raskaudesta sinunkin lähellä, mutta toi on tökeröä.
Musta se nyt on söpöä että ilmoittaa viikkoja!
-Siksi kai sanonta että meistä on moneen!? On aika ahdas ajattelu jos epäilee että se on merkki ettei kaikki ole kotona!!! Onko sulla kaikki kotona? Varmaan sääkin teet jotain " tyhmää" ? Mää teen monia asioita naurettavasti, kai mää oon vajaa jos ajattelen ettei oo tyhmää jos on onnellinen raskaudestaan ja siitä haluaa iloita haluamallaan tavalla???
Jos viikkojen ilmottelu olisi ok jos et olisi saanut keskenmenoa ja tiedät että sulla olisi kamala olo jos kaverisi " sua sääliäkseen" lakkaisi ilmoittamasta viikkoja niin anna olla. Parantele oloasi keskenmenoista ja ole onnellinen ystäväsi puolesta.
Netti on hyvä paikka purkaa oloaan. Mutta saada myös uusia näkökulmia.
Tosiystävyys varmasti kestää että sanoo mielipiteen, mutta tosiystävyyskin joutuu koville jos sanoo mielipiteensä hormoonihöyryiselle..
Inhottaa sanoa mitä tekisin sinuna: mutta sanon silti; Jatka eteenpäin! Sytytä kynttilöitä pimeneviin syysiltoihin, mene saippuakylpyyn, harrasta seksiä miehesi kanssa ja nauti elämästä! Ei kaikki saa kaatua siihen että joku kirjoittaa raskausviikkojaan.. :(
Ehkä huomenna tosiaan on parempi päivä, kun se neuvola-aikakin on menny ohitte. Tsemppiä!
56
Vierailija:
Voidaan myös kiertoilmaisuin tuoda omaa hyväonnisuuttaan esille, esim. nyt sitten vaikka rv:n ilmoittamisessa keskenmenon saaneelle.
3