Saivatko muutkin 1990-luvulla 16-vuotiaana kotiin jonkinlaisen seksuaalivalistuslehden?
Minä sain muistaakseni 1997 kun olin 16-vuotias postissa jonkun vihkon tai oikeastaan esitteen jossa kerrottiin kaikenlaisia seksiin liittyviä asioita ja johon oli kaiken lisäksi teipinpalalla kiinnitetty kondomi suojakääreessään. Oli ihan joltain viralliselta taholta tullut tiedote sen ikäiselle tarkoitettu vihkonen, jossa vastattiin kaikenlaisiin sen ikäistä kiinnostaviin seksikysymyksiin. Kondomista todettiin siinä, että vaikka se on mukana, niin sitä ei tarvitse käyttää seksuaalisessa kanssakäymisessä jonkun toisen kanssa vaan voi tutustua siihen yksin, että tositilanteessa osaa sitten käyttää sellaista. Minun vanhemmat eivät ilmeisesti huomanneet, että mistä se vihko tai esite käsitteli koska antoivat sen minulle. Eivät he erityisen ahdasmielisiä olleet, mutta ehkä he pitivät minua niin lapsellisena että ajattelivat, että minun ei ole sopivaa tietää niistä asioista, koska olen jollain tapaa kehitysvammainen. Ainakin he sanoivat, että "Ei saa puhua tuollaisia, ne ovat sopimattomia asioita", kun kysyin heiltä jotain seksuaalisuudesta.
Kommentit (30)
Minäkin muistan saaneeni sellaisen v. 1991 kun olin 16-vuotias. Siinä oli ainakin Anna-Leena Härkösen kirjoittama (seksi)novelli. Ja mukana kondomi
Mä sain ylä-asteella kondomeja terveystiedon tunnilla 2000-2003. Nyt aikuisen mietin mihin nuorten niitä pitäisi käyttää kun seksi on laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Mä sain ylä-asteella kondomeja terveystiedon tunnilla 2000-2003. Nyt aikuisen mietin mihin nuorten niitä pitäisi käyttää kun seksi on laitonta?
Seksi laitonta? Kaksi 14-vuotiasta saa naida ihan niin paljon kuin vehkeet kestävät.
Laittomaksi homma muuttuu jos toinen on useampia vuosia vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Se laitonta vain jos toinen on yli 16-vuotias ja toinen alle 16-vuotias. Eli esimerkiksi kaksi 13-vuotiasta saa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä samoin kuin vaikka kaksi 18-vuotiasta, mutta 13-vuotias ja 18-vuotias eivät keskenään.
Täytin itse 16 tuona vuonna eikä ole mitää muistikuvaa tuollaisesta. En tiedä sitten että olisiko tuollainen tullut vain tytöille kun itse olen mies.
Koulussa tuontyyppistä valistusmateriaalia on kyllä yläasteella muistaakseni jaettu.
70-luvulla roskapöntöstä löydetty Jallu hoiti saman asian, siinä kerrottiin, että ensin on työntö ja sitten veto. Näillä opeilla on pärjätty elämässä.
Tuo liittyi AIDS-valistukseen. Jossain vaiheessa terveysviranomaiset tosiaan päättivät lähettää tuollaisen kaikille 16-vuotiaille, mutta motivaationa oli nimenomaan saada kaikille tietoa AIDSin ehläisystä.
Joku Väestöliiton kondomilähetys tuli 15-vuotiaana. Kysyin myöhemmin isoveljeltä, että oliko hänellekin tullut ja sanoi tulleen, ja aiheuttaneen vain turhia paineita päästä poikuudesta eroon.
Kyllä tuommoinen tuli. Olisi kiva saada vielä joskus käytettyä se kondomi, joka oli siellä välissä!
Itse olen syntynyt vuonna -75 ja muistan, että lehti tuli mulle. Muistaakseni siinä oli kertomus tytöstä, joka joutui laivalla hyväksikäytön uhriksi ja lisäksi muistan, että oli tuo kortsu teipattuna ja tosiaan maininta, että voi tutustua rauhassa yksin, jotta tarvittaessa osaa käyttää. Itse olin kiltti ja tunnollinen lapsi vielä tuolloin, joten näin myös tein. Omaan roskikseen heitin kortsun kokeilemisen jälkeen. Tuon jälkeen olen tarvittaessa osannut suojata itseni ja siten myös kumppniani.
En kyllä saanut. Kondomi taisi tulla joskus yläasteella koulun puolesta, muistaakseni. Mutta mitään valistuslehteä en kyllä saanut. Yläaste loppui 1995.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi laitonta? Kaksi 14-vuotiasta saa naida ihan niin paljon kuin vehkeet kestävät.
Laittomaksi homma muuttuu jos toinen on useampia vuosia vanhempi.
Ei saa sillä alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä kenenkään kanssa. Jopa palstalla on todettu että he ovat lapsia ja se tarkoittaa silloin sitä että lapsi ei voi olla sukukypsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laitonta vain jos toinen on yli 16-vuotias ja toinen alle 16-vuotias. Eli esimerkiksi kaksi 13-vuotiasta saa olla seksuaalisessa kanssakäymisessä samoin kuin vaikka kaksi 18-vuotiasta, mutta 13-vuotias ja 18-vuotias eivät keskenään.
Suojaikäraja tarkoittaa seksin suojaa eli alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä lainkaan koska hän ei ole tarpeeksi kypsä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaikäraja tarkoittaa seksin suojaa eli alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä lainkaan koska hän ei ole tarpeeksi kypsä siihen.
Koskeeko myös omaakivaa? Mikä on rangaistus?
-85 tuli ainakin joku Lääkintöhallituksen AIDS-valistusläystäke + spärdäri.
Tuli vielä vuosituhannen alussa. Sain siitä tietoa ja äiti ei kukista ja mehiläisistä puhunut. Se vihkonen ja koulun terveysvalistus tosin riittivät hyvin.
Se oli varmasti saman tahon lehtinen, joka meillä saatiin yläasteen seksuaalivalistustunnilla 1990. Mukana oli kondomi ja edestäpäin otetussa valokuvassa naisen alapäästä oli hämmennystä herättänyttä mähnää karvakolmion alimpien karvojen päissä. :D
"Kutina joka ei raapimalla parane" taisi olla jonkin valistuslehden nimi ja kortsu oli matkassa. Olen tosin 80-luvulla syntynyt enkä muista vuotta kun tuo jaettiin.
Joo tuli. Se sai lessupiireistä ym. kauheasti vastustusta ja se lopetettiin sitten.
Vm-74