Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Ihan naurettavaa. Yhtä hyvin se sairauskohtaus voi tulla suihkussa. Tai voin kaatua kotona ja lyödä pään. Ei onnettomuus ole riippuvainen siitä onko se vauva metrin vai 300 metrin päässä.
Nyt on kyse vauvan yksinjättämisestä. Miksi jättäisit vauvan yksin tahallisesti?
En jättäisi kun ei ole eikä tule sellaista. Mutta vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. En edelleenkään näe pahana jos kipaisee 5 min ajaksi alakerran lähikauppaan yksittäistä juttua hakemaan. Eri asia lähteä pitkäksi aikaa asioille, se ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mutta roskien vienti, pyykkituvassa käynti, läheltä maitotölkin haku, en tuomitse. Naurettavia vaan nuo dramaattiset perusteet että siellä ulkona juuri äitiä vaara vaanii sen 5 min kauppareissun aikana, kun yhtä suuri riski on joutua onnettomuuteen/saada sairauskohtaus kotona.
Huokaus ja lukutaito. Kyse on siitä, ettei vauvaa pidä jättää yksin eikä siitä, ettei missään satu onnettomuuksia. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Pikkuvauvaa ei pidä jättää yksin kotiin.
Ihmiset jättävät vauvat joka päivä tuntikausiksi yksin kun menevät nukkumaan ja eivät herää vauvan itkuun (varsin yleistä). Lisäksi monet ottavat jopa päikkäreitä vaikka olisi vauva.
Vauvan itkuun äiti kyllä herää, mikäli nukkuu selvinpäin eikä vauvan huone sijaitse kolmikerroksisen okt alakerrassa ja vanhempien makkari yläkerrassa. Oikeesti, en tiedä ketään joka Ei olisi herännyt vauvan itkuun. Se on biologisesti mahdotonta, ellei ole esim turruttanut aistejaan viinalla tai lääkkeillä.
Ei ole mahdotonta ettei heräisi. Mä olin niin väsynyt etten herännyt vaikka vauva huusi täyttä kurkkua. Onneksi mies heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva oli tukehtua omaan maito-oksennukseensa. Tästä on nyt 17 vuotta aikaa. Nukuin tuolloin itse ja heräsin pieneen tukahtuneeseen ääneen. Mitenkäs luulette, että tilanteessa olisi käynyt, jos olisin ollut samaan aikaan kaupassa? Voin kertoa ettei ole mitään hupaisaa hommaa elvyttää kaksiviikkoista vauvaa.
Yhtä hyvin olisi voinut käydä niin, ettet olisi herännyt.
Tietysti olisi voinut käydä myös niin etten olisi herännyt. Mutta mieti miten sitä omaa elämää jatketaan sen jälkeen kun tiedät, että lapsi on menehtynyt siksi, että et ole ollut edes paikalla. Minä en ole hetkeäkään ajatellut, että olisin voinut tehdä mitään enempää ko. tilanteessa. Heräsin, elvytin, soitin ambulanssin ja lapsi on tuossa vielä 17 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se o hullu ettei edes pikaisesti voi suihkussa käydä. Meillä nuorin nukkui todella päiväunia , jotain 5 tuntia. Minä tein remonttia. Korjasin kaikki ikkunapokat ym. Silloin kun esikoinen oli vauva, mies oli armeijassa, meillä oli yhdessä huoneessa hallin toisella puolella alivuokralainen. Sanoin hänelle jos hain vaikka alhaalta Fazerilta leipää. Jos ei ollut kotona, soitin äidilleni , asui lähellä.että on pakko käydä kaupassa, soitan takaisn kun tuen. Systeemi toimi hyvin sen armeija-ajan. Anoppikin asui 300 metrin päässä. Helsinki .Töölö.
On eri asia käydä suihkussa ja tehdä samassa asunnossa remonttia, kuin lähteä asunnosta pois ja jättää lapsi kirjaimellisesti yksin. Miten tätä on niin vaikea ymmärtää, ovatko ihmiset näin tyhmiä?
Se lapsi on siellä asunnossa ihan varmasti paremmassa turvassa kuin esimerkiksi kaupan eteisessä vaunuissa. Ja kuitenkin jälkimmäistä pidetään ihan normaalina. Ihmiset tosiaan tuntuvat tyhmentyneen.
Miksei vauvaa voisi jättää vaikka 5 min itsekseen, jos nukkuu ja äiti ottaa mukaan itkuhälyttimen? Jos kauppa vaikka samassa rakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa työskentelevänä sanoisin, että ehdottomasti lastensuojelun paikka.
Ja minäkin lastensuojelussa työskentelevänä sanon ihan kaikille tässä ketjussa oleville, että se ei ole ok lähteä kauppaan ja jättää vastasyntynyttä yksin. On täysin eri asia olla samassa asunnossa/välittömässä läheisyydessä, kuin konkreettisesti poissa matkan päässä. Ei aiheuta mitään huostaanottoa, mutta kyllä se saa ammattilaiset kiinnittämään huomiota siihen, kuinka hyvin vanhempi osaa vastata lapsen tarpeisiin, asettua lapsen asemaan ja ymmärtämään, miten haavoittuvassa asemassa vastasyntynyt on. Lapsen kiintymyssuhde muodostuu ensimmäisten elinvuosien aikana ja se vaikuttaa todella paljon lapsen myöhäisempään elämään, turvallisuuden tunteeseen, oman arvon tunteeseen jne.
Oi, oi . Kiintymyssuhdetta ei muodostu, jos on 15 min pois vauvan läheltä. Anna mun kaikki kestää. Tämä yli hysteerisyys varmaankin aiheuttaa nyt niin lukuisat mielenterveysongelmat ja lasten psyykenlääkitykset.
Minäkin toivon, että tuo lainaamasi sekä aiempi eivät ole oikeasti lastensuojelun työntekijöitä. Melko kylmän oloisia, ja vahvistavat lastensuojeluun usein liitettyjä negatiivisia oletuksia. Tuokin heti epäilee että kaiken muunkin täytyy varmaan olla pielessä ja lasu tottakai ainoa joka lapsen voi pelastaa.
Eikö teillä lasun työntekijöillä ja muilla lasuilijoilla ole tarjota lainkaan käytännön vinkkejä, että kuinka voisi itse puuttua lähipiirissä havaittuihin tilanteisiin, jotka itseä mietityttää? Outo ajatus, että vain viranomaiset voisivat puuttua todellisiin tai kuviteltuihin epäkohtiin. Onhan kuitenkin ihan yleisesti tiedossa, että viranomaisapua voi olla tosi vaikea kohdistaa siten että siitä todella olisi lapselle ja perheelle jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva oli tukehtua omaan maito-oksennukseensa. Tästä on nyt 17 vuotta aikaa. Nukuin tuolloin itse ja heräsin pieneen tukahtuneeseen ääneen. Mitenkäs luulette, että tilanteessa olisi käynyt, jos olisin ollut samaan aikaan kaupassa? Voin kertoa ettei ole mitään hupaisaa hommaa elvyttää kaksiviikkoista vauvaa.
Meillä noin ei olis päässyt edes käymään kun vauvat nukutettiin mahalteen. Kyllä, vastoin suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä noin ei olis päässyt edes käymään kun vauvat nukutettiin mahalteen. Kyllä, vastoin suosituksia.
Mulla oli tyyliian alakerrassa kauppa ja jätin kyllä pikkuvauvan kotia nukkumaan ja käväisin vakemassa jonkun pikkutavaran.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä koirapalstalla vuosia sitten jonkun lapsi otettiin huostaan koska jätti vauvan yksin kotiin kaupassa käynnin ajaksi. Oli siinä varmasti muitakin syitä taustalla, mut näin voi siis oikeasti käydä. Joku fiksu teki lasun heistä.
Tuossa mainitsemassasi perheessä on tosiaan täytynyt olla muitakin haasteita. Ei kai lasu ihan niin kuitenkaan toimi että kun saavat tietää vanhemman tehneen jotain ajattelematonta niin noin vain hakisivat lapset pois. Olisiko niin että on selvitelty tilannetta ja jotain muutakin paljastunut mutta vanhemmat eivät ole olleet halukkaita muuttamaan kasvatus- ja lapsenhoitokäytäntöjään. Varsinkin ihan pikainen kaupassakäynti päiväaikaan on kuitenkin vielä vähän eri tasolla kuin vaikka joku myöhäinen monen tunnin baarireissu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapsi oli suht turvassa kotona, eikä auton takaistuimella. Mutta jos tulisi joku tilanne esim. tulipalo, kipu vauvalle, liian kuuma tai on lemmikki, kaupasta ei ehdi takaisin. Perustele käytännön syillä.
Tulipaloa tms suurempi riski on se että vanhemmalle käy jotakin. Jää esim auton alle.
Ja jos unohdetaan onnettomuudet niin vauvalle ei tee todellakaan hyvää yksinään itkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi on siellä asunnossa ihan varmasti paremmassa turvassa kuin esimerkiksi kaupan eteisessä vaunuissa. Ja kuitenkin jälkimmäistä pidetään ihan normaalina. Ihmiset tosiaan tuntuvat tyhmentyneen.
:D olipa ironinen kommentti sinulta
No josko nyt ensin pydähdytään. Keskustelet kaverin kanssa, että lapsi pitäisi ottaa aina mukaan kauppaan oli tilanne mikä hyvänsä. No niin ja ennenkuin joku viisastelija toteaa tietenkin jos lapsella on vastuullinen henkilösuojana ei tarvitse nyyttiä ottaa mukaan. Ajattelemattomuus unnttemuuden ja masennuksen vuoksi on todennäköistä. Avoin hyvä keskustelu niin luottaa jatkossakin sinuun, koska mikään ei ole niin paha, kun alkaa peittelemään tai vetäytyy muista. Lasu on valitettavan ylityölistetty niin mietitäämpä heidänkään keinoja asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräällä koirapalstalla vuosia sitten jonkun lapsi otettiin huostaan koska jätti vauvan yksin kotiin kaupassa käynnin ajaksi. Oli siinä varmasti muitakin syitä taustalla, mut näin voi siis oikeasti käydä. Joku fiksu teki lasun heistä.
Tuossa mainitsemassasi perheessä on tosiaan täytynyt olla muitakin haasteita. Ei kai lasu ihan niin kuitenkaan toimi että kun saavat tietää vanhemman tehneen jotain ajattelematonta niin noin vain hakisivat lapset pois. Olisiko niin että on selvitelty tilannetta ja jotain muutakin paljastunut mutta vanhemmat eivät ole olleet halukkaita muuttamaan kasvatus- ja lapsenhoitokäytäntöjään. Varsinkin ihan pikainen kaupassakäynti päiväaikaan on kuitenkin vielä vähän eri tasolla kuin vaikka joku myöhäinen monen tunnin baarireissu.
Jos lapsen vanhemmalla ei ole tuon vertaa käsitystä vauvan turvallisesta hoidosta, niin vaikea kuvitella että se äitiys olisi muutenkaan ollut kovin tukevalla pohjalla.
Ja minä en välttämättä tarkoita että olisi jotain päihde- tai mt-ongelmaa tai esim. väkivaltaa. Vaan joillakin on se asenne että ihan normaali lapsesta huolehtiminen on turhaa vouhotusta. Ihannoidaan 70-luvun vanhemmuutta jolloin ei tarvinnut välittää mistään ja lapset kasvatti itse itsensä. Näitä "ei ennenkään ollut edes turvavöitä ja hengissä ollaan" ja "minäkin olin ala-asteiässä öitä yksin kotona eikä mitään käynyt" -ihmisiä, jotka ikäänkuin kapinoivat moderneja lastenhoidon standardeja vastaan laiminlyömällä lapsiaan. Ihan hyvä että tällaisiin puututaan.
Jos ei herää vauvan itkuun, niin onko se lasun paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Ihan naurettavaa. Yhtä hyvin se sairauskohtaus voi tulla suihkussa. Tai voin kaatua kotona ja lyödä pään. Ei onnettomuus ole riippuvainen siitä onko se vauva metrin vai 300 metrin päässä.
Nyt on kyse vauvan yksinjättämisestä. Miksi jättäisit vauvan yksin tahallisesti?
En jättäisi kun ei ole eikä tule sellaista. Mutta vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. En edelleenkään näe pahana jos kipaisee 5 min ajaksi alakerran lähikauppaan yksittäistä juttua hakemaan. Eri asia lähteä pitkäksi aikaa asioille, se ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mutta roskien vienti, pyykkituvassa käynti, läheltä maitotölkin haku, en tuomitse. Naurettavia vaan nuo dramaattiset perusteet että siellä ulkona juuri äitiä vaara vaanii sen 5 min kauppareissun aikana, kun yhtä suuri riski on joutua onnettomuuteen/saada sairauskohtaus kotona.
Huokaus ja lukutaito. Kyse on siitä, ettei vauvaa pidä jättää yksin eikä siitä, ettei missään satu onnettomuuksia. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Pikkuvauvaa ei pidä jättää yksin kotiin.
Ihmiset jättävät vauvat joka päivä tuntikausiksi yksin kun menevät nukkumaan ja eivät herää vauvan itkuun (varsin yleistä). Lisäksi monet ottavat jopa päikkäreitä vaikka olisi vauva.
Vauvan itkuun äiti kyllä herää, mikäli nukkuu selvinpäin eikä vauvan huone sijaitse kolmikerroksisen okt alakerrassa ja vanhempien makkari yläkerrassa. Oikeesti, en tiedä ketään joka Ei olisi herännyt vauvan itkuun. Se on biologisesti mahdotonta, ellei ole esim turruttanut aistejaan viinalla tai lääkkeillä.
Minä tiedän useita, mm minä en herännyt yöllä vauvan itkuun vaikka nukkui samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vauvaa voisi jättää vaikka 5 min itsekseen, jos nukkuu ja äiti ottaa mukaan itkuhälyttimen? Jos kauppa vaikka samassa rakennuksessa.
Jos kauppa on samassa rakennuksessa, siellä on todella helppo käydä vauvan kanssa.
Tee lasu. Ei se ole mikään rangaistus, vaan apua ihmiselle jolla on turvallinen vanhemmuus hukassa ja tarvitsee tukea sen löytämiseen.
Muistakaa käydä kakalla vauva sylissä, niin vauva ei koe turvattomuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kyllä kertoa, että hyvin voi nukkua. Koliikkivauvan kanssa kun on kärsinyt kroonisesta univajeesta 8 kuukautta, niin jossain kohtaa tulee se piste, että nukkuu vaikka maailma kaatuisi ympäriltä.