Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Hmp kirjoitti:
Vauvat ovat yksin silloinkin kun vanhemmat nukkuvat.
Vai notkutko pinnasängyn laidalla yölläkin?
Kuka järjen jättiläinen moisen murjaisi? 😂 Juu, ei notluta sängyn laidalla ei, mutta ollaan kyllä kotona valmiina vastaamaan vauvan viesteihin! Pikkasen eri asia 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin helppo vauva, kynnys jättää hänet hetkeksi yksin on pieni.
Mutta aina voi sattua jotain, vaikka olisi vaan roskia viemässä. Kotiinsakin ovat monet kuolleet, sairaskohtaus ei katso aikaa eikä paikkaa.
Kyse on ehkä siitä, millaisia riskejä ihminen on valmis ottamaan.
Itse käytin koiraa ulkona pikaisesti vauvan nukkuessa.
Mutta riski liikkua vauvan kanssa autolla on varmasti isompi, kuin riski olla hetki poissa ja vauva omassa turvassaan omassa sängyssään. Nimenomaan, riskien minimoimistahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen se pariskunta, joka jätti vauvan autoon sairaalan parkkipaikalle kun toinen saatteli toista sairaalaan. Meni kuulemma muutama minuutti, valvontakameroiden perusteella yli puoli tuntia.
Kimmo Vehviläinenhän asioi kahvilassa omien sanojensa mukaan 40 sekunnissa ("Auto oli ihan kahvilan oven edessä nokka ovelle päin. Olin sisällä ehkä 40 sekuntia ja kun palasin, autoa ei näkynyt missään"). Ties kuinka paljon toi aika korjaantuisi jos tarkistettaisiin kuvanauhalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttävää lukea kuinka monen mielestä on ok jättää pieni vauva yksin. Vauvaa ei milloinkaan, ei MILLOINKAAN, saa jättää yksin. On eri asia viedä roskat tai käydä suihkussa, kuin lähteä pois kotoa. Vanhemman tulee olla kaiken aikaa vauva lähellä ja huolehtia vauvan turvallisuudesta, se on tosiasia joka vain tulee hyväksyä kun lapsen saa. Eikä se ole millään lailla helikopterivanhemmuutta.
Vauvan voi ottaa sinne kauppaan mukaan, vanhemmuuden myötä pitää oppia suunnittelemaan aikataulujaan lapsen rytmin mukaisesti.On paljonkin tilanteita että lapsi on parempi jättää yksin nukkumaan kun herättää ja pukea vaatteet ja raahata pakkasella/myrskyssä ulkona.
Ei ole. Kaupassa voi käydä, kun vauva on hereillä jos ei halua viedä sinne nukkuvaa lasta.
No mulla on. Taidat olla kaupunkilainen jos sulla ei ole mitään muuta tekemistä kun kaupassa käynti.
Kerro niitä konkreettisia esimerkkejä? Minuakin alkoi kiinnostaa.
Tule tänne maalle katsomaan niin huomaat ettei elämä pysähdy kun taloon tulee vauva.
Eli et osaa kertoa niitä konkreettisia esimerkkejä tässä ihan omin sanoin? Ne ovat jotenkin niin mystisiä ja ihmeellisiä, että niitä ei osaa edes selittää, ei löydy sanoja eikä esimerkkejä?
No jos kerta et tajua niin ihan se että käyn siivoamassa tallin kun vauva nukkuu, käyn viemässä parin tunnin välein vettä, käyn katsomassa sairasta eläintä, käyn auttamassa eläinlääkäriä, haen illalla hevoset sisälle tai aamulla vien ulos jne.
No sinähän olet samassa pihassa silloin ja oletettavasti pidät itkuhälytintä mukanasi. Ystäväni, jolla on myös tallitöitä, eläinlääkäri vierailee usein, päästää eläimiä ulos ja sisään, niin kyllä hän silti pystyi vastaamaan vastasyntyneen tarpeisiin, vaikka ihan korvessa maalla asuu. Piti itkuhälytintä mukanaan ja osasi laittaa lasta ulos rattaisiin nukkumaan samaan aikaan kun hoiti tallitöitä. Ei hän joutunut koskaan jättämään vastasyntyneitään yksin eikä ikinä olisi jättänytkään.
Ei ollut itkuhälytintä. Sillä sun kaverin lapsella ei vissiin ollut mitään rytmiä jos sen pystyi ottamaan millon vaan ulos mukaan.
On rytmi ja oli rytmiä molempien lasten kanssa. Miksi ihmeessä et pitänyt itkuhälytintä mukana? Se oli tosiaan ystävälläni mukana aina, jos vauvat jäivät sisälle tallitöiden ja eläintenhoidon ajaksi, joten pystyi vastaamaan vauvojen tarpeisiin säällisessä ajassa. Hänenkin lapsensa ovat oikein pärjääviä ja omatoimisia, harvinaisen normaaleja ja tasapainoisia lapsia.
En ostanut itkuhälytintä koska pärjäsin ilmankin.
Jos vielä tulisi lapsia tekisin ihan samoin kun ennenkin.Kipaisit nopeasti hoitamassa hevoset ja tallit etkä kokenut, että itkuhälyttimestä olisi ollut lapsen kannalta mitään hyötyä? Todella tehokas ja tarmokas ystäväni saa kyllä tallihommiin menemään huomattavasti enemmän aikaa kuin pienen hetken, joten herää seuraavaksi kysymys siitä, että väitätkö hoitaneesi tallihommat vartissa ja vielä lyhyemmässä ajassa? Hevosten harjaus, putsaus, ruokkiminen, karsinoiden puhdistaminen?
En sanonut että tein kaiken kerralla. Kävin monta kertaa päivässä. Ihan jo vesikin täytyi viedä useamman kerran.
Aivan, onhan se valinta tietysti tuokin ravata edes takas pitkin päivää sen sijaan että helpottaisi elämää apuvälineillä ilman, että kukaan kärsii. Mutta valintakysymyksiä nämäkin ja persoonakysymyksiä, joku kokee mielekkäämmäksi ravata jatkuvasti hoitamassa tallitöitä homman siellä, toisen täällä siinä lomassa, kun lapsi nukkuu. Kirjoituksesi ei tosiaan vastannut ap:n ystävän tilannetta, koska 500 metrin päässä ei käydä ihan vain pikaisesti kipaisemassa kaupassa, vaan pelkkään matkaan menee jo enemmän aikaa kuin ihan vain pieni hetki.
Ei tästä kärsinyt kukaan.
Vähän kieltämättä mietityttää miten pitkään hevoset ovat mitäkin asiaa joutuneet odottamaan tuollaisella tauotuksella, mutta luotan arvioosi. Kuten sanoin, valintakysymyksiä.
Ei vaan ole millään tavalla verrannollinen ap:n ystävän tapaukseen. Tuollaista kauppamatkaa ei ihan vain pikkuisen kipaista.
Mitä ne olis joutuneet odottamaan??
Saivat parin tunnin välein ruokaa ja vettä oli aina.Talliin pääsyä (karsinoiden siivous), kuivatusta (jos hikiset/märät), putsausta (jos likainen hevonen), harjausta. Tässä tulee joitakin esimerkkejä mieleen joita ei hoideta hetkessä.
Karsinoiden siivoukseen menee 10min.
Ulos tai sisään vienti pari minuuttia.Ei mene, nyt viimeistään paljastuit trolliksi :D. Tai sitten jonkun todellakin olisi pitänyt tehdä edes se eläinsuojeluilmoitus, jos tallihommat hoidat hevosten kohdalla 10 minuutissa. Herranjumala sentään.
Minulla menee 10min. Puhuin karsinan siivouksesta, että kaikista tallihommista.
Ja ihan turhaan annat ohjeita, olen työskennellyt Huippuhevosten kanssa vuosia joten enköhän osaa omat harrastehevoset hoitaa.Juujuu, olet olet ihan Huippuhevosten kanssa työskennellyt ja niidenkin tallihommia hoidellut 10 minuutissa ;). Ja minä olen lentäjälääkäri ja eläinlääketieteen Erikoistohtori :D.
Etkö osaa lukea?
Siivoan karsinat 10 minuutissa. Miten ihmeessä niihin saa menemään enemmän aikaa?Ihan kuka tahansa muu järkevä ja eläimistään hyvin huolta pitävä saa pelkän karsinan siivoamiseen menemään enemmän kuin 10 minuuttia :D. Paitsi tietysti jos on Huippuhevosten hoitaja ;). Huippuhevosten hoitajilla on nähtävästi Huippunopeaa työskentelyä mihin ei pystyisi edes supermies :D.
Kukaan järkevä ei voi mitenkään käyttää yli 10min kahden karsinan siivoamiseen. Eihän niissä edes ole kuin puoli kottikärryllistä yhteensä.
Ja miksi pilkkaat minua kun olen toiminut huippuhevosten parissa ammattitalleilla?
Älä viitsi trollata enempää, uskottavuus meni jo aikaa sitten.
Kohta on kesä ja mulla ei mene sekuntiakaan siivoukseen. Onko sekin vale?
Miksi tosiasiaa alapeukutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Ihan naurettavaa. Yhtä hyvin se sairauskohtaus voi tulla suihkussa. Tai voin kaatua kotona ja lyödä pään. Ei onnettomuus ole riippuvainen siitä onko se vauva metrin vai 300 metrin päässä.
Nyt on kyse vauvan yksinjättämisestä. Miksi jättäisit vauvan yksin tahallisesti?
En jättäisi kun ei ole eikä tule sellaista. Mutta vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. En edelleenkään näe pahana jos kipaisee 5 min ajaksi alakerran lähikauppaan yksittäistä juttua hakemaan. Eri asia lähteä pitkäksi aikaa asioille, se ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mutta roskien vienti, pyykkituvassa käynti, läheltä maitotölkin haku, en tuomitse. Naurettavia vaan nuo dramaattiset perusteet että siellä ulkona juuri äitiä vaara vaanii sen 5 min kauppareissun aikana, kun yhtä suuri riski on joutua onnettomuuteen/saada sairauskohtaus kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aina voi sattua jotain, vaikka olisi vaan roskia viemässä. Kotiinsakin ovat monet kuolleet, sairaskohtaus ei katso aikaa eikä paikkaa.
Mutta riski liikkua vauvan kanssa autolla on varmasti isompi, kuin riski olla hetki poissa ja vauva omassa turvassaan omassa sängyssään. Nimenomaan, riskien minimoimistahan tämä on.
Jos se autoilu on teidän perheessä niin vaarallista, että on parempi jättää pikkuvauva yksin eli heitteille, on parempi ettette autoile ollenkaan. Silloin on turvallisinta, että isä hoitaa ihan omatoimisesti kuljetuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se autoilu on teidän perheessä niin vaarallista, että on parempi jättää pikkuvauva yksin eli heitteille, on parempi ettette autoile ollenkaan. Silloin on turvallisinta, että isä hoitaa ihan omatoimisesti kuljetuksensa.
On autoiltu v. 1986 asti ilman kolareita, joten nassunnassun. Mutta kun kanssakulkijoiden autoilutaitoihin ei voi luottaa. Olen kuskaillut lapsiani jopa moottoripyörän takana, se se vasta onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Ihan naurettavaa. Yhtä hyvin se sairauskohtaus voi tulla suihkussa. Tai voin kaatua kotona ja lyödä pään. Ei onnettomuus ole riippuvainen siitä onko se vauva metrin vai 300 metrin päässä.
Nyt on kyse vauvan yksinjättämisestä. Miksi jättäisit vauvan yksin tahallisesti?
En jättäisi kun ei ole eikä tule sellaista. Mutta vähän suhteellisuudentajua näihin juttuihin. En edelleenkään näe pahana jos kipaisee 5 min ajaksi alakerran lähikauppaan yksittäistä juttua hakemaan. Eri asia lähteä pitkäksi aikaa asioille, se ei tietenkään ole hyväksyttävää. Mutta roskien vienti, pyykkituvassa käynti, läheltä maitotölkin haku, en tuomitse. Naurettavia vaan nuo dramaattiset perusteet että siellä ulkona juuri äitiä vaara vaanii sen 5 min kauppareissun aikana, kun yhtä suuri riski on joutua onnettomuuteen/saada sairauskohtaus kotona.
Huokaus ja lukutaito. Kyse on siitä, ettei vauvaa pidä jättää yksin eikä siitä, ettei missään satu onnettomuuksia. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Pikkuvauvaa ei pidä jättää yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkyttävää lukea kuinka monen mielestä on ok jättää pieni vauva yksin. Vauvaa ei milloinkaan, ei MILLOINKAAN, saa jättää yksin. On eri asia viedä roskat tai käydä suihkussa, kuin lähteä pois kotoa. Vanhemman tulee olla kaiken aikaa vauva lähellä ja huolehtia vauvan turvallisuudesta, se on tosiasia joka vain tulee hyväksyä kun lapsen saa. Eikä se ole millään lailla helikopterivanhemmuutta.
Vauvan voi ottaa sinne kauppaan mukaan, vanhemmuuden myötä pitää oppia suunnittelemaan aikataulujaan lapsen rytmin mukaisesti.On paljonkin tilanteita että lapsi on parempi jättää yksin nukkumaan kun herättää ja pukea vaatteet ja raahata pakkasella/myrskyssä ulkona.
Mikähän tällainen tilanne on? Ei ole vielä viiden lapsen äitinä moista tilannetta tullut eteen.
Esim mulla kun aiemmin jo kirjoitin että heitin miehen pikaisesti asemalle.
Mikähän esti ottamasta vauvaa mukaan?
Ei mikään. Mitä luulet: oma lämmin sänky, sikeä uni vs. herätys kesken unien, pukeminen, kylmä auto ja kaikki vaan vartin takia?
Jos se miehen kuskaaminen kestää 7,5 min suuntaansa, hän kykenee kyllä menemään menoihinsa ilman saattajaa. Jos ei, vauva tulee mukaan.
Jep, taksi on keksitty. Jalan ja pyörällä pääsee. Jopa minä olen työkoneen ja yöpymiskamojen kanssa päässyt raskaana ollessani taapertamaan samaisen matkan juna-asemalle joko pyörällä tai jalan. Toki välistä mies on heittänyt, mutta ei sillä kustannuksella, että jättäisi vauvaa yksin siksi ajaksi. Jopa mies suuttuisi minulle pelkästä ehdotuksesta, pitäisi minua edesvastuuttomana ja itsekkäänä ja takuulla miettisi, että millainen ihminen minä ihan todellisuudessa olisin.
Nukkuiko vauva? Olen joskus juossut viereiseen kauppaan hakemaan maitoa, kun vauva on nukkunut. Toinen kännykkä on ollut päällä vauvan vieressä ja olen kuunnellut, jos vauva herää. Tarvittaessa olisin koittanut rauhoitella vauvaa.
Olen kyllä totaaliyh., eli pakon edessä olen tehnyt tuota muutaman kerran. Jos olisi ollut parempia vaihtoehtoja, en tietysti olisi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tällainen tilanne on? Ei ole vielä viiden lapsen äitinä moista tilannetta tullut eteen.
Ei mikään. Mitä luulet: oma lämmin sänky, sikeä uni vs. herätys kesken unien, pukeminen, kylmä auto ja kaikki vaan vartin takia?
Jos se miehen kuskaaminen kestää 7,5 min suuntaansa, hän kykenee kyllä menemään menoihinsa ilman saattajaa. Jos ei, vauva tulee mukaan.
Jep, taksi on keksitty. Jalan ja pyörällä pääsee. Jopa minä olen työkoneen ja yöpymiskamojen kanssa päässyt raskaana ollessani taapertamaan samaisen matkan juna-asemalle joko pyörällä tai jalan. Toki välistä mies on heittänyt, mutta ei sillä kustannuksella, että jättäisi vauvaa yksin siksi ajaksi. Jopa mies suuttuisi minulle pelkästä ehdotuksesta, pitäisi minua edesvastuuttomana ja itsekkäänä ja takuulla miettisi, että millainen ihminen minä ihan todellisuudessa olisin.
Onneksi omalla miehellä on se maalaisjärki vielä tallella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kukaan järkevä vanhempi ei edes ota vastaan kyytiä, joka tarkoittaisi oman vauvan jättämistä yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kukaan järkevä vanhempi ei edes ota vastaan kyytiä, joka tarkoittaisi oman vauvan jättämistä yksin kotiin.
Vielä järkevämpi osaa punnita hyödyt ja haitat ja toimia sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitteillejättö aikuisen itsekkäiden tarpeiden takia, vaikka muitakin keinoja liikkua on kuin vauvan jättäminen yksin kotiin? Joo se ei ole maalaisjärkeä vaan heitteillejättö ja aikuisten itsekkyyttä ja kädettömyyttä sekä kyvyttömyyttä asettua vauvan asemaan.
Onneksi minun mieheni on huolehtiva ja rakastava isä, ei koskaan laittaisi itseään tuollaisessa tilanteessa vauvan tarpeiden edelle. Eikä tarvitse muutenkaan vääntää mistään lasten hoidosta tai osallistumisesta, kun mies huolehtii lapsista ihan oma-aloitteisesti ja omasta halustaan. On todella omistautunut isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitteillejättö aikuisen itsekkäiden tarpeiden takia, vaikka muitakin keinoja liikkua on kuin vauvan jättäminen yksin kotiin? Joo se ei ole maalaisjärkeä vaan heitteillejättö ja aikuisten itsekkyyttä ja kädettömyyttä sekä kyvyttömyyttä asettua vauvan asemaan.
Onneksi minun mieheni on huolehtiva ja rakastava isä, ei koskaan laittaisi itseään tuollaisessa tilanteessa vauvan tarpeiden edelle. Eikä tarvitse muutenkaan vääntää mistään lasten hoidosta tai osallistumisesta, kun mies huolehtii lapsista ihan oma-aloitteisesti ja omasta halustaan. On todella omistautunut isä.
Maalaisjärjen käyttö ei ole kyllä minunkaan miehestäni vienyt huolehtimista tai rakastamista mihinkään. Ja koska olen oikeasti nähnyt heitteillejättöä ja alkoholismia sekä väkivaltaa lähipiirissäni, niin lapsen turvallinen uni omassa turvallisessa sängyssään ei kyllä tee tästä heitteillejättöä. Mutta ole hyvä, jatka vaan. Lapset on jo aikuisia/isoja ja pärjäävät enemmän kun mainiosti elämässään, joten yrityksesi saada jotenkin nyt omatuntoni soimaamaan menevät ihan hukkaan.
En minäkään jättäisi vauvaa yksi, mutta toisaalta myös noin pieni lapsi ei pääse vielä itseään telomaan eikä äiti voi olla kokoajan muutenkaan vieressä vahtimassa. Pitäähän sitä jossain vaiheessa äidinkin käydä vessassa, suihkussa, syödä ja nukkua eikä vauva silloin ole kokoajan ihossa kiinni vaan pärjää ne muutamat minuutit itsekseen. Ennen vanhaan vauvat jätettiin myös ihan huoletta kaupan ulkopuolelle rattaisiin nukkumaan. Jos kauppa on ihan vieressä niin kyllä se vauva sen aikaa pärjää. Itselläni tosin olisi silti sen aikaa niin suuri huoli vauvasta että en ikinä jättäisi kauppareissun ajaksi yksin. Ei kuitenkaan voi tietää jos kaupassa on vaikka paljon jonoa ja kauppareissu venähtää sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Hmp kirjoitti:
Vauvat ovat yksin silloinkin kun vanhemmat nukkuvat.
Vai notkutko pinnasängyn laidalla yölläkin?Kuka järjen jättiläinen moisen murjaisi? 😂 Juu, ei notluta sängyn laidalla ei, mutta ollaan kyllä kotona valmiina vastaamaan vauvan viesteihin! Pikkasen eri asia 😂
Ja jos et herää vauvan itkuun?
Käytännössä 15 min kauppareissulla ei ole mitään vaikutusta vauvaan, erityisesti jos vauva nukkuu. Todennäköisesti vauva nukkuu koko kauppamatkan ajan ja jos sattuisi heräämään sinä aikana, niin pahinta on, että itkee muutaman minuutin äitiä/isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus ja lukutaito. Kyse on siitä, ettei vauvaa pidä jättää yksin eikä siitä, ettei missään satu onnettomuuksia. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää? Pikkuvauvaa ei pidä jättää yksin kotiin.
Ihmiset jättävät vauvat joka päivä tuntikausiksi yksin kun menevät nukkumaan ja eivät herää vauvan itkuun (varsin yleistä). Lisäksi monet ottavat jopa päikkäreitä vaikka olisi vauva.
Voisin lyödä melkein vetoa, että meillä on kuitenkin ne täyspäisemmät lapset.