Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin

Vierailija
06.04.2022 |

Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.

Kommentit (539)

Vierailija
41/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti kommentoijille, teen lasun ja juttelen kaverin kanssa perinpohjaisesti.

ap

Mitä se hänen kanssaan juttelu auttaa, jos hän on kapaabeli tekemään jotain tuollaista? Parempi vain tehdä se lasu ja antaa heidän hoitaa asia.

Apua, "jos hän on kapaabeli" :D

Tästä olis saanu paremman, jos olis kirjoittanut, että "kaverisi lienee olee kapaabeli" 😅

Vierailija
42/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut jättämään esikoiseni 35 vuotta sitten yksin kotiin kauppareissun ajaksi.

Oli helmikuun paukkupakkaset, eikä 1kk ikäistä saa viedä ulos rattaissa -28 asteen pakkaseen.

Puoliso työmatkalla Italiassa. Ei sukulaisia paikkakunnalla. Ruoka ja vaipat oli loppu.

Kaupassa 5min pyöräilymatkan päässä.

Jätin vauvan pinnasänkyyn päiväunille ja olin pois 20-25min. Hän nukkui kun tulin takaisin.

Mutta vieläkin 35 vuoden jälkeen näen tuosta painajaisia, tunnen syyllisyyttä.

Ei ollut varaa tilata taksia, eikä tuon ikäistä mihinkään kauppoihin viedä flunssaisten keskelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen jättänyt vauvan kotiin. Alle kuukauden ikäisenkin. Mutta tosiaan ainoastaan viedäkseni pyykit tupaan kuivumaan silloin, kun vauva nukkuu, ja itkuhälytin on päällä. Jos toi on totta, niin ei oo tosiaankaan ok.

Vierailija
44/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jotain järkeä näihin lasuihin.

Tuskin se äiti lähti automarkettiin neljäksi tunniksi ilman vauvaa?

Ihan hyvin se laps nukkuu rattaissa pihalla pienen hetken, miksei siis turvassa kotonaankin.

Ei ihme, ettei kukaan halua enää hankkia lapsia, jos siitä on tehty näin vaikeaa.

Etkä todellakaan säti nuorta äitiparkaa kauppareissusta, vaan annat puhelinnumerosi ja lupaat tehdä kauppareissut hänen puolestaan. Jos siis haluat olla edes 1 % hyödyllinen etkä pelkästään ahdistava.

Vierailija
45/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sopiva aika jättää yksin. 5 min 10 min vai 15min.

Olen itse jättänyt yksin 10 min kun olen käynyt suihkussa.

Ei vauva siitä mene rikki.

Vierailija
46/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.

Onko teillä joku kilometr8n päässä oleva ulkohuussi vai?

Kukaan ei tietysti kertonut miten kauan kauppareissussa meni? Saattoihan se olla kauppa ihan vieressä ja sieltä haettiin nopeasti vain yksi ostos, joka vastaa monessa paikassa roskien vientiä. Mutta silti... tuntuu väärälle.

Vierailija
47/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ennenmuinoin kun äidin piti jättää imeväinen kehtoon, kun navettatyöt odotti?

Ap hyvä, tämä äiti viipyi reissullaan minuutteja, ei tunteja. Hän kävi kaupassa, ei baarissa.

Vierailija
48/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sopiva aika jättää yksin. 5 min 10 min vai 15min.

Olen itse jättänyt yksin 10 min kun olen käynyt suihkussa.

Ei vauva siitä mene rikki.

Olenko vain minä sitä mieltä että on ihan eri asia poistua 10 minuutiksi toiseen huoneeseen kuin poistua 10 minuutiksi pois asunnosta kokonaan?

Vierailija
49/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaissa ja sivistysmaissa ei saa jättää yksin alle 12 v lasta. Lapsi myös viedään kouluun.

Muuten tulee sakko ja häkkiä.

Mutta suomi onkin euroopan omituisin maa...

Vierailija
50/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppa on vieressä ja hakee äkkiä jotain niin ei ole kuolemaksi. Nukkuuhan se vauva välillä ulkonakin vaunuissa yksin ym. Ja kyllä minäkin vei roskat tai ripustin pyykkiä ulos kun vauva nukkui sisällä. 2 elävää aikuista lasta. Kävin myös suihkussa ja ehdin syödä mitkä ovat nykyäideille vaikeaa.

Vierailija
51/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.

Maailma on muuttunut, vauvojen ja pikkulasten kannalta hyvään suuntaan. Minut jätettiin vauvana kotiin, kun äiti kävi kaupassa, naapurissa tms. Onneksi ei ikinä sattunut mitään. Myöhemmin n. 6v alkaen juostiin pitkin pihoja kotiavain kaulassa.

Vierailija
52/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä palstaa. Et saa sanaa suusta mutta palstalle kyllä tullaan ällistelemään. Mitäpä jos nyt kuitenkin otat asian puheeksi henkilön itsensä kanssa???

Ensin puheeksi lapsen äidin kanssa. Voi olla että ei yksinkertaisesti ole ennen vauvaa ajatellut asiaa, eikä nytkään. Minkälaisen mallin hän on saanut omasta kotoaan? Jos on nuori äiti ja eka vauva, niin voi olla ihan hakusessa miten vauvan kanssa ollaan/ei missään nimessä olla. Tuskin on sitten notkunut millään tämänkaltaisilla palstoillakaan, jossa asioita taivastellaan eikä kenellekään jää epäselväksi, että Suomessa saa nykyään oikeasti varoa, tai tehdään lastensuojeluilmoitus.

Hän kuitenkin kertoi asian sinulle. Sen voi ottaa esille ilman kauhistelua (vaikka kauhistuttaakin). Kerrot hänelle että asia jäi vaivaamaan ja mitä siitä voi seurata seuraavalla kerralla (jota ei saa tulla).

Vierailija
53/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa ja sivistysmaissa ei saa jättää yksin alle 12 v lasta. Lapsi myös viedään kouluun.

Muuten tulee sakko ja häkkiä.

Mutta suomi onkin euroopan omituisin maa...

Prrhhh. Asuin Ranskassa ja tunsin siellä lapsiperheitä. Raakasti ne 10-vuotiaat laitettiin julkisilla kouluun toiselle puolelle kaupunkia. Myös Lontoossa näin koulupukuisia ipanoita bussissa matkalla kouluun tai koulusta kotiin.

Vierailija
54/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä palstaa. Et saa sanaa suusta mutta palstalle kyllä tullaan ällistelemään. Mitäpä jos nyt kuitenkin otat asian puheeksi henkilön itsensä kanssa???

Ensin puheeksi lapsen äidin kanssa. Voi olla että ei yksinkertaisesti ole ennen vauvaa ajatellut asiaa, eikä nytkään. Minkälaisen mallin hän on saanut omasta kotoaan? Jos on nuori äiti ja eka vauva, niin voi olla ihan hakusessa miten vauvan kanssa ollaan/ei missään nimessä olla. Tuskin on sitten notkunut millään tämänkaltaisilla palstoillakaan, jossa asioita taivastellaan eikä kenellekään jää epäselväksi, että Suomessa saa nykyään oikeasti varoa, tai tehdään lastensuojeluilmoitus.

Hän kuitenkin kertoi asian sinulle. Sen voi ottaa esille ilman kauhistelua (vaikka kauhistuttaakin). Kerrot hänelle että asia jäi vaivaamaan ja mitä siitä voi seurata seuraavalla kerralla (jota ei saa tulla).

Kiitos, hyviä neuvoja! Kuvailemasi täsmää hyvin - nuori, eka lapsi, oma perhe aika boheemia porukkaa. Luulen, että on aika pihalla vauvan hoidosta eikä ole vaan jostain syystä ymmärtänyt yksin jättämisen olevan väärin (niin älyttömältä kun se kuulostaakin).   

Ap

Vierailija
55/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näma "muutama minuutti poissa ei haittaa" tyypit unohtavat, että siinä kauppamatkalla voi jäädä vaikka auton alle tai mitä muuta tahansa. Kukaan ei tiedä, että kotona on vauva yksin. Se itseäni pelottaisi enemmän, kuin että vauva menisi "rikki".

Ja tiedän kyllä, että kotiin on moni kuollut, mutta turha riskiä on lisätä.

Vierailija
56/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70 -luvulla neuvolasta sain ohjeen, että vauvan voi jättää joksikin aikaa yksin turvalliseen sänkyyn, jos tarvii käväistä jossakin.

Itse en kyllä uskaltanut.

Vierailija
57/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä joku kilometr8n päässä oleva ulkohuussi vai?

Kukaan ei tietysti kertonut miten kauan kauppareissussa meni? Saattoihan se olla kauppa ihan vieressä ja sieltä haettiin nopeasti vain yksi ostos, joka vastaa monessa paikassa roskien vientiä. Mutta silti... tuntuu väärälle.

En ole mistään ulkovessasta puhunut.

Mutta jos et ymmärtänyt niin mistä se nukkuva vauva tietää onko äiti ulkona vai sisällä?

Vierailija
58/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vois jättää vauvaa yksin kotiin, en todellakaan kauppareissun ajaksi. Vaikka kauppa olis alakerrassa niin silti tosi vastuutonta. Mitä jos se vauva alkaa itkeä esim heti lähdön jälkeen niin menee ties kuinka kauan ennen kuin siihen voi reagoida. Mitä jos avaimet unohtuu ja sitten ootellaan huoltoyhtiötä.. mitä jos tulee tulipalo.

Vierailija
59/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 -luvulla neuvolasta sain ohjeen, että vauvan voi jättää joksikin aikaa yksin turvalliseen sänkyyn, jos tarvii käväistä jossakin.

Itse en kyllä uskaltanut.

Mä jätin siis 5v sitten vauvan yksin, en 70-luvulla.

Vierailija
60/539 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota mitään kantaa juuri tähän aloituksen tilanteeseen, mutta totean että eri aikoina ihmiset ” järkyttyy ” kovin erilaista asioista. Puhun nyt ihan Suomesta.

Viime sotien jälkeen moni lapsi sai varttua yksin tai keskenään kavereidensa kanssa. Esim Kalliossa, itäisessä kantakaupungissa Helsingissä, oli paljon yksinhuoltaja äitejä, jotka kävivät kahdessakin päivätyössä. Ei ollut aikaa paljon sille lapselle tai lapsille.

Oli myös ihan normaalia jättää hyvinkin pienet lapset kotiin nukkumaan ja itse lähteä puolison kanssa ulos illalliselle. Tätä oli ainakin Helsingin kantakaupungin alueella.

Jatkosodan aikaan Etelä-Pohjanmaalla äiti jäi pientilalle yksin neljän pienen lapsensa kanssa, isän lähdettyä sotaan viideksi vuodeksi. Ei ehtinyt äiti kovin paljoa imettämään ja jotta kaikenmaailman peltotyöt sai perattua ja laitettua, laittoi äiti korissa nukkuvan vauvan suuhun ison tutin, jonka sisälle laittoi sokeria. Vauva oli hiljaa kun sai imettyä makeaa sokeria ja äiti sai tehtyä välttämättömiä töitä selviytyäkseen lastensa kanssa hengissä.

Nämä esimerkit ovat omien läheisten kertomia.

Oi aikoja, oi tapoja. Elämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi