Haudan päälle lasketut kukat. Onko tapana roudata ne vainajan kotiin?
Kertokaa. Minä kummastelin tätä. Siellähän on biojäteastia hautausmaalla. Yksi tyyppi roudasi kukat vainajan kuolinpesään kuivumaan. Minä vein ne 3 vuotta myöhemmin jätteisiin.
Kommentit (16)
Jos kukat lasketaan arkulle kirkossa ja ei ole mitään valtavia kukkalaitteita ne voi viedä kotiin, mikään pakko ei ole, voi laittaa roskiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukat lasketaan arkulle kirkossa ja ei ole mitään valtavia kukkalaitteita ne voi viedä kotiin, mikään pakko ei ole, voi laittaa roskiinkin.
Nämä kukkalaitteet on kannettu haudalta vainajan kotiin. -ap
Kukat viedään haudalle. Päällisen ajan kuluttua sepoeleiden nauhat ja kortit kerätään talteen ja kuihtuneet kukat ym. siivotaan roskikseen.
En ikinä ole kuullut niitä kotiin vietävän. Aika monet hautajaiset kokenut yli 60 vuotiaaksi.
Kaikesta sitä suku riitaa saa aikaiseksi. Olettaen olette sisaruksia. Mä kun kuolen, saa tiede tehdä ruumiilleni mitä haluaa ja suku saa vängätä mistä haluaa.
Oon lukenut henkisistä asioista, ulkomaiset kirjat ja videot. Muistan että hautajaiskukkia ei saanut ottaa kotiin mukaan juhlapaikasta ja vesineen, koska se voi tuoda kuulemma kummittelun kotiin. Mene ja tiedä. Ja samoin ei hautausmaalta kotiin kukkia. En tiedä ottaako joku liikkeestä tilatut kukat kotiinsa, jos joku lähettää, mutta leikkokukka ei kauaa kestä ja suruenergia voi olla läsnä osalla, silloin ei kukkien kuivatus kannata. Makuasioita.
Yleensä ne kukat, kukkakimput ja kukkalaitteet viedään haudalle. Siellä ne on aikansa, kunnes ne joko itse tai hautausmaan työntekijä siivoaa pois biojätteisiin.
En ole koskaan koko elämäni aikana kuullut, että kukaan veisi ne kotiinsa. Nauhat ja kortit voi kerätä pois itselleen jos tahtoo, sitten myöhemmin. Mutta yleensä nekin on jätetty sinne. Kun hauta peitetään, hautausmaan työntekijä asettelee kukat vielä haudan päälle. Noin viikon verran hauta on vielä kauniisti kukitettu.
Muistotilaisuuden kukat ja kukkakoristeet voi viedä kotiinsa. Niissä missä itse olen ollut, on pöytäkoristekukat sun vastaavat jaettu lähimmille omaisille, voivat viedä kotiinsa muistoksi tästä tilaisuudesta. Kovin montaa päiväähän ne ei säilykään.
Minäkin olen kuullut sanottavan, että mitään haudalla ollutta ei pitäisi viedä kotiinsa, ei ainakaan sisälle. Syy siihen? No enpä tosiaan tiedä, ehkä sen on ajateltu olevan huono enne. Nämä on niitä vanhoja uskomuksia.
Kukat/kukkalaite arkulle/haudalle, lohtukimppu omaisille esim. kahvipöytään
Ne ei ole leskelle vaan ne on vainajalle
Vierailija kirjoitti:
Onko noin tapana toimia?
Todella outoa, en ole kuullut, että kukkaan olisi noin toiminut.
Kerran kun oli kyse tuhkauksesta, veimme arkulle lasketut kukat odottamaan haudalle, siellä ne olivat vielä aika hyvässä kunnossa, kun tuhkat haudattiin.
Niin no sitähän minäkin. Outoa viedä haudan päältä kukkalaitteet vainaja kotiin. -ap
Itse muistan, kun isoisä kuoli, mummo peitti asunnosta kaikki peilit mustilla pitsiliinoilla. Olivat niin kauan peitossa, kunnes isoisä oli haudattu. Liittyi jotenkin taikauskoon (??), ettei vainajan sielu yritä tulla takaisin peilien kautta. Myös tuo, ettei hautuumaalta saanut ottaa mitään mukaan.
Kukat jäävät haudalle, ne menevät myöhemmin roskiin. Kortit ja muistonauhat kerätään muistoksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kukat viedään haudalle. Päällisen ajan kuluttua sepoeleiden nauhat ja kortit kerätään talteen ja kuihtuneet kukat ym. siivotaan roskikseen.
Kortit voi käydä keräämässä jo hautauspäivän iltana talteen jos haluaa säilyttää ne.
No näytät jo tietävän vastauksen.