Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommentoijille, teen lasun ja juttelen kaverin kanssa perinpohjaisesti.
ap
Mitä se hänen kanssaan juttelu auttaa, jos hän on kapaabeli tekemään jotain tuollaista? Parempi vain tehdä se lasu ja antaa heidän hoitaa asia.
Entä jos lapsen isä tai mummo tulee siksi ajaksi päivällä, kun kaveri käy kaupassa. Koska hyvä ettei raahaa lasta kauppaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Missä se kauppa on?
Asuin kerran talossa, jonka ensimmäisessä kerroksessa sijaitsi Alepa. Olisin voinut hyvin jättää lapsen kauppareissun ajaksi kotiin
Miksi ihmeessä jättäisit? Mitäs jos sillä aikaa vauvalle tulee jokin hätä? Miten kukaan voi olla niin avuton, että ei osaa mennä alakerran kauppaan vauva mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä se hänen kanssaan juttelu auttaa, jos hän on kapaabeli tekemään jotain tuollaista? Parempi vain tehdä se lasu ja antaa heidän hoitaa asia.
Kapaabeli ei ole sana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eihän nuo nyt sulje mitenkään toisiaan pois.
Antakaa lakipykäliä, lasun tekemiseen ohjaavat.
Ystävät on kipaisseet kivijalan kaupasta maitoa vauvan päiväunien aikaan. En tehnyt ”lasua” - koko sana oli tuolloin vieras, eikä 10 vuotta sitten lastensuojeluilmoitusta ollut tapana tehdä kuin narkkareista tai muusta aidosta heitteillejätöstä.
Toki juttelimme aiheesta, mainitut tulipalot ja muut on mahdollisia, joskin epätodennäköisiä kotona, mutta voihan periaatteessa kaupassakin jotain sattua, äiti liukastua ja menettää tajuntansa sun muuta. Hyvin pieni mahdollisuus tietysti, mutta kuitenkin. Ei tuota kipaisua suositella voi, mutta ilmoituksen arvoiseksi en sitä näkisi, varsinkin, jos ei ole toistuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Ihan oikeesti, et voi pissalla käydä ilman itkuhälytintä? Mikset pidä itsekin vaippaa niin ei tarvitse poistua edes vessaan. Olisi kiva yhdistävä äiti-lapsi kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Apua, "jos hän on kapaabeli" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin ei saisi tehdä? 15min poissa ja vastasyntynyt kävelee karkuun kotoa?
Parempi että pysyt lapsettomana jatkossakin.
Selittäisitkö miksi vauva ei saa olla hetkeäkään yksin? Muuten aijon ilman muuta hankkia lapsia ja jättää heidät hetkeksi yksin sillä siitä ei mielestäni ole mitään haittaa
Vauvan jättäminen yksin on heitteillejättö ihan yksiselitteisesti. Älä hanki lapsia, jos meinaat jättää vauvan yksin. Oikeasti. On lastensuojeluasiat jos niin teet.
Se pieni vauva ei kykene edes asentoaan korjaamaan, kääntymään tai muutakaan. Hän voi vaikka tukehtua oksennukseen tai joutua asentoon, jossa tarvitsee aikuisen apua, esim peitto menee naaman päälle eikä saa sitä pois itse. Vauva ei myöskään ymmärrä, miksi kukaan ei tule auttamaan, kun hän itkee hätäänsä.
Nyyh nyyh
Tuskin lasu tekee hyvää, saavat vain paljon ongelmia siitä. Olisi hyvä jutella kaverin kanssa vaan ja vaikka hänen kumppanin.
Suomalaismammojen logiikkaa: et voi jättää vauvaa viideksitoista minuutiksi yksin jos käväiset kaupassa, mutta hyvin voi jättää pariksi tunniksi pihalle vaunuihin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kapaabeli ei ole sana
Kyllä meidän piireissämme sitä on käytetty iät ja ajat, ja osanotot jos et sitä ymmärrä.
0/5, vittttu että täällä on tyhmää porukkaa kun ottavat tällaisenkin todesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyh nyyh vauva hätääntyy ja pillittää niinkuin aina voi mikä hengen hätä
Minäkin piipahdin naapurissa sijaitsevassa apteekissa vauvani päiväunien aikana. Lapsi heräsi pienimmästäkin, joten en voinut kuvitellakaan ottavani häntä mukaan, ja oli pakko hakea insuliinit. Kyttäsin ikkunasta, että apteekissa ei ollut muita asiakkaita ja säntäsin kadun yli. Katsoin kellosta aikaa ja olin pois alle viisi minuuttia. Lapsi nukkui yhä rauhallisesti kun tulin takaisin. Ikävää, jos joku olisi tehnyt tuosta neljästä minuutista lasun.
Kauanko poissa? 5min ja jos vauva nukkuu, niin no problem.
Tietysti sinä aikana voi tulla tulipalo, jos hella jäänyt päälle, tai aikuisen avaimet jäävät kotiin ja reissu pitenee , tai tapaa kaverin kaupassa ja jää suustaan kiinni niinsanotusti. Autonkin alle voi jäädä ja tajuttomana ei saa sanotuksi että vauva yksin kotona. Baarikin voi kutsua. Ihan riippuu kauppamatkasta- sama kortteli ehkä ok.
Jos vauva nukkui ja kauppareissu kesti korkeintaan vartin, niin ei ehkä niin paha. Mutta eihän tuo oikein sopivaa ole.