Kaveri jätti vastasyntyneen yksin kotiin
Kaverini kertoi käyneensä kaupassa asioilla ja jättäneensä kuukauden ikäisen vastasyntyneen siksi aikaa kotiin yksin. Olin tästä niin hämmentynyt, että en saanut sanaa suustani. Eihän tämä ole normaalia ja/tai hyväksyttävää, eihän? Olen itse lapseton, mutta käsittänyt ettei lapsia jätetä tuon ikäisenä (eikä paljon vanhempanakaan) yksin ikinä missään olosuhteissa. Asia on jäänyt tosi paljon vaivaamaan minua ja haluaisin ottaa sen puheeksi hänen kanssaan. Ovat meidän suhteellisen läheinen ystäväpariskunta.
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Puiden haku tai vessassa käyminenkö on sinun mielestäsi verrattavissa kaupassa käymiseen.
Toki AP jätti kertomatta oleellisimmat asiat, kuten sen, kuinka kaukana kauppa on ja kuinka kauan reissuun meni aikaa.
Minä uskon, että nykyisen asuntoni edellinen asukas on hyvinkin voinut jättää vauvansa yksin kotiin siksi aikaa, kun kävi kaupassa. On jättänyt kodin ja kaupan välisen oven auki siksi aikaa. Talossamme ei nyt ole kauppaa, vaan lähimpään kauppaan on yli 10 km matka, joten jos minulla olisi täällä vauva, joko oma tai toisen, en voisi jättää häntä tänne yksin kauppareissun ajaksi. Puita voisin kyllä hakea sillä aikaa kun vauva nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin joka päivä useamman kerran yksinään. Vauva nukkui niin mistäpä se tiesi olenko hakemassa puita vai vessassa.
Eri asia käydä viemässä vaikka roskat, josta pääsee takaisin parissa minuutissa kuin olla kaupassa arviolta yli vartin, jona aikana lapsi voi herätä ja hätääntyä pahasti, kun ei äitiä kuulukaan takaisin. Voi tietenkin herätä myös sen vessareissun tai roskien viemisen aikana, mutta ei silloin joudu odottamaan hätääntyneenä ja paniikissa lainkaan niin kauan kuin jos äiti huitelee jossain kauempana, mistä ei noin vain kotiin päästäkään. Sitten tietysti eri asia, jos kauppa on alakerrassa ja mukana itkuhälytin, että takaisin pääsee minuutissa, mutta en kyllä itse jättäisi edes roskien viennin ajaksi yksinään, jos vaikka avaimet unohtuukin ja ovi menee lukkoon perässä. Vessassa ja saunassa käyn niin, että itkuhälytin on käytössä, ja samoin itkuhälytin on vaunuissa, kun lapsi/lapset nukkuu ulkona. Näin pääsee aina reagoimaan riittävän nopeasti.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.
Ihan kun sitä kohtausta ei voi saada kotona
Vierailija kirjoitti:
Näma "muutama minuutti poissa ei haittaa" tyypit unohtavat, että siinä kauppamatkalla voi jäädä vaikka auton alle tai mitä muuta tahansa. Kukaan ei tiedä, että kotona on vauva yksin. Se itseäni pelottaisi enemmän, kuin että vauva menisi "rikki".
Ja tiedän kyllä, että kotiin on moni kuollut, mutta turha riskiä on lisätä.
Ei todellakaan ihmetytä, ettei lapsia enää tehdä. Ahdistushäiriöisten KGB kyttää ja sättii minkä ehtii, muttei vahingossakaan tarjoa apua.
Ota asia puheeksi kaverisi kanssa, että sua jäi mietityttämään miksi jätti vauvan yksin kauppareissun ajaksi.
Perustele miksi niin ei saa tehdä: vauvan turvattomuus, tulipalo, pukluun tukehtuminen jne. Tai entäpä jos äidille sattuu jotain matkalla, ajaa kolarin / jää auton alle, tai avaimet unohtuu kotiin/ hukkuu....
Ehkäpä kaverisi ei vaan ole pohtinut asiaa kunnolla/ ajatellut vaan pikaisesti käväistä kaupassa, kun vauva kumminkin nukkuu. Ja hän tarvitsee tukea vanhemmuuteensa.
Jos toistuu, niin sitten ehdottomasti lasu.
Oletko siis varma että vauva oli täysin yksin. Eikä esim isänsä kanssa ja äiti vain kehuskeli miten itse pääsi yksin käymään kaupassa? Jotenkin haluaisin uskoa ettei kukaan jättäisi vauvaansa yksin. Mutta joo, kaikenlaisia meistä löytyy..
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kauppa kuinka kaukana?
Baari.
Minä jätin monesti n.6kk vanhan yksin kun kävin koiran kanssa pissalla. Olin tosin kuuloetäisyyden päässä lähimetsässä, tai metsässä jossa asuimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puiden haku tai vessassa käyminenkö on sinun mielestäsi verrattavissa kaupassa käymiseen.
Toki AP jätti kertomatta oleellisimmat asiat, kuten sen, kuinka kaukana kauppa on ja kuinka kauan reissuun meni aikaa.
Minä uskon, että nykyisen asuntoni edellinen asukas on hyvinkin voinut jättää vauvansa yksin kotiin siksi aikaa, kun kävi kaupassa. On jättänyt kodin ja kaupan välisen oven auki siksi aikaa. Talossamme ei nyt ole kauppaa, vaan lähimpään kauppaan on yli 10 km matka, joten jos minulla olisi täällä vauva, joko oma tai toisen, en voisi jättää häntä tänne yksin kauppareissun ajaksi. Puita voisin kyllä hakea sillä aikaa kun vauva nukkuu.
Kommentoin vain sitä kun joidenkin mielestä vauvaa ei voi jättää hetkeksikään yksin.
Ja kyllä mulla vessassa menee helposti 20min.
Vähän eri asia lähtee johonkin baariin ja jättää lapsi kotiin tuntikausiksi. Kuka sen tietää, että onko kauppa esim. saman talon alakerrassa, kuten minulla oli kerran.
Entäpä jos äitinä rättiväsyneenä sammahtaisin unille ja lapselle kävisi sen takia jotain? Tai naapurin tekemän remontin melun takia en kuulisi makkarissa olevaa lasta. Tai haluaisin hetkeksi rentoutua ja kuunnella musiikkia ja yhden pitkän 10-minuuttisen biisin aikana kävisi jotain, kun en kuulisi. Menen suihkuun ja se kohisee niin, etten kuule.
Eihän lapsia voisi viedä pihalle nukkumaankaan, kun periaattessa sinnekin saattaisi esim. lehahtaa vaunujen päälle harakka, joka nokkisi lasta. Tai joku supikoira joka kaataisi vaunut tms.
Kumma miten kaikki ovat selvinneet hengissä tähän asti, vaikka tämmöinen oli ennenvanhaan täysin normaalia, poiketa vaikka lähikaupassa.
Äitini lähetti minut pikku kyläpahasessa pulkan, rahan ja listan kanssa kauppaan hakemaan maitoa ja leipää, kun olin alta 4 vee. Tuttu kaupan täti ja kauppa tien toisella puolella. Samoin reissasin yksin junassa ja linja-autossa hoitoon ja toiselle puolelle Suomea jopa sukulaisiin reilusti alle kouluikäisenä. Samoin minua 6 vuotta vanhempi siskoni vaihti minua kun olin päiväkoti-ikäinen ja äiti vuorotyössä. Silti henki vielä pihisee.
Tätä samaa kuulee myös lemmikeistä. Ei kissaa saa jättää yöksi yksin jos se saa vaikka kohtauksen. Veikkaan että se saisi sen kohtauksen vaikka olisi ulkokissa. Silloin se kohtaus tulisi ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se kauppa kuinka kaukana?
Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Ihan olennainen kysymys. Hyvin voisi ymmärtää jos kauppa on ihan talon vieressä ja piipahtaa siellä minuutin. Jos ei ole ihan hömelö varmaan osaa katsoa ettei hella ole päällä ja avaimet varmasti mukana ja puhelin yms. Ehkä voi ottaa itkuhälyttimen mukaan kauppaan. Siten minä tekisin jos minulla olisi vauva, kauppa sijaitsisi näin lähellä ja minun oliis pakko käydä siellä.
Kuulostaa hätävarjelun liioittelulta jos ei voi edes muutamaksi minuutiksi jättää vauvaa. Johan suihkussakin voi mennä vartti tai jopa 20min.
Kauppa on n. 500 metrin päässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa ja sivistysmaissa ei saa jättää yksin alle 12 v lasta. Lapsi myös viedään kouluun.
Muuten tulee sakko ja häkkiä.
Mutta suomi onkin euroopan omituisin maa...
Avutonta sakkia kasvanee. Kyllä joku 9-10v pärjää jokusen tunnin yksinään jos ei ihan uusavuttomaksi ole opetettu. Käyskentelin myös metsässä mieleni mukaan jo tuossa iässä ja hyvin olen selviytnyt aikuiseksi :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kommentoijille, teen lasun ja juttelen kaverin kanssa perinpohjaisesti.
ap
Älä tee, juttelen kaverin kanssa.
Miten yksinhuoltajat? Onhan heidän joskus pakko käydä paskalla.
Olen kanssa joskus jättänyt. Jouduinko heittämään miehen asemalle tai jotain. Oli aikainen aamu ja alle vuosikas, en muista ikää, jäi nukkumaan pinnasänkyyn. Olin poissa n. vartin ja miehelle tekstari kun pääsin kotiin. Muuten olis hypännyt pois bussista ja takas kotiin. Totesin että turvallisempaa kotona kun kylmään autoon revittynä. Ei edes herännyt. Ja 3-vuotiaan jätin leikkimään kun lähdin taloyhtiön saunaan. Vannotin pysymään paikoillaan kun ei kerran halunnut mukaan tulla. Ekana sanoina olin kun tulin takaisin, että tässä olin koko ajan.
Lasu kuulostaa liioittelulta, hieman tarkempi tilannearvio olisi hyvä. Mutta jos et tiedä mikä on normaalia vauvanhoitoa, varmempaa toki tehdä lasu. Ei siitä haittaakaan (kai) voi olla.
Ihminen voi ottaa vauvansa mukaan kauppaan. Eläimen pitää jättää poikaset pesään sen uhallakin, etteivät ne ole enää saalistusreissun jälkeen odottamassa.
Käyttekö te edes vessassa yksin? Jos vauva jää pinnasänkyyn nukkumaan päiväunille ja yh äiti käy lähikaupassa puolessa tunnissa niin maailma ei siihen ole ennenkään kaatunut. Eri asia toki, jos jatkuvaa ja poissa yli puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaismammojen logiikkaa: et voi jättää vauvaa viideksitoista minuutiksi yksin jos käväiset kaupassa, mutta hyvin voi jättää pariksi tunniksi pihalle vaunuihin nukkumaan.
Meillä päin nukkuva vauva vaunuissakin on sekä näkö- että kuuloetäisyydellä.
Tulipalo kotona voi syttyä jostain sähkölaitteesta ja levitä tosi ikävästi sen viiden minuutin kauppareissun aikana.
Tulipalon kehittymisvideot ovat kivaa katsottavaa youtubesta vaikka samalla kun syöttää vauvaa.
Entäs jos jäät auton alle, saat sairauskohtauksen ja menet tajuttomaksi. Asunnossa voi syttyä tulipalo. Ei se ole mitään hysteriaa. Joka päivä sattuu onnettomuuksia, etkä voi tietää, ettei se sattuisi kohdallesi. Pientä lasta ei jätetä yksin.