Vinkkejä aikaisempaan nukkumaanmenoon?
Aloin tehdä aikaista vuoroa töissä ja viikot menevät ihan sumussa kun joka päivä on hirvittävä univaje Olen tottunut menemään nukkumaan puoliltaöin, mutta pitäisi päästä uneen jo joskus kymmeneltä jos meinaisi saada riittävästi unta tällä aikataululla.
Miten te sen teette, aikaisin nukkumaan menijät?
Kommentit (24)
Aloitan iltatoimet jo ennen kahdeksaa. Tulin ysiltä petiin, nyt olen puoli tuntia selannut tätä palstaa, ja tämän viestin jälkeen alan nukkumaan.
Hyvää yötä.
Mitä aiemmin saa luonnon valoa, sen paremmin kaikki sisäiset toiminnot mukautuu nukahtamiseen ajoissa
Olen tehnyt vuorotyötä 17 vuotta aivot sumussa vaikka menisin mihin aikaan tahansa nukkumaan.
Sama homma. Neljältä herätys ja valvon joka ilta kymmeneen tai ylikin. Ei auta, vaikka olis väsynyt, kun uni ei vaan tule.
Iltapala klo 19, iltalääkkeet klo 20 ja ne sitten hoitaakin asian. 22.00-22.30 aikaan nukahdan yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuorotyötä 17 vuotta aivot sumussa vaikka menisin mihin aikaan tahansa nukkumaan.
Vuorotöissä sain sentään kunnon yöunet silloin kun olin ilta- tai yövuorossa. Tää ainainen aamu on paljon hankalampaa näköjään!
- ap
Vinkkini on että mene aikaisemmin nukkumaan.
Varmasti pitää ottaa jokin lääkitys, melatoniini tai vastaava. Ei luonnostaan puolilta öin väsyvä vain saa unta yhdeksän kymmenen aikaan. Tai jos ihmeen kaupalla saa, herää kello yksi.
Tosi vaikeaa tuo on, kun rytmiä ei saisi rikkoa viikonloppunakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan iltatoimet jo ennen kahdeksaa. Tulin ysiltä petiin, nyt olen puoli tuntia selannut tätä palstaa, ja tämän viestin jälkeen alan nukkumaan.
Hyvää yötä.
Joo, juuri tämmöistä hain että ihan konkreettisesti monelta rupeatte jo valmistautumaan ym.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Silmille aina pieni suoja.
Uimalasit
Olen itse entinen iltavirkku. Menen joka ilta sänkyyn 20-21 välillä. Selaan ehkä pienen hetken puhelinta ja sitten luen yleensä kirjaa hetken. Joku riittävän tylsä faktakirja tai sarjan katsominen toimii iltaisin niin, että pian alkaa väsyttää. Puhelinta selaillessa ei ala ikinä väsyttää. Tätä rytmiä opetellessa menin sänkyyn aina myös vapaapäivisin aikaisin, poikkeamat rytmistä sekoittivat sen heti. Nykyään enää ei ole niin justiinsa, jos joskus vähän valvoo.
Seuraava on tavoitteena itsellä, koska se toimii, kun tavoitteena mennä nukkumaan ja nukahtaa viimeistään klo 12, sori halusit aikaisemman ajan.
Iltakävely, ihan vain 10-15 min riittää, klo 22 mieto melatoniini, iltapala auttaa nukahtamaan kun vatsassa on painolastia, eli jugurtti, banaania, puuroa tms. ja kaakao tai kamomilla tai muuta rauhoittavaa teetä.
Lämmin ruoka ja juoma auttavat.
Pimennetty huone, tai silmikko, sopiva lämpötila ja vaikka lämmin suihku.
Älylaitteet pitävät hereillä, joten kuuntelen jotain rauhoittavaa.
Liikunta. Kävin tänään kuntonyrkkeilyssä, ja nyt sinnittelen hereillä nukkumaanmenoaikaan asti. Unen laatu selvästi parempi päivinä, kun olen hikoillut kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiemmin saa luonnon valoa, sen paremmin kaikki sisäiset toiminnot mukautuu nukahtamiseen ajoissa
Tämä. Aikaisin aamusta auringonvaloa, kun valo on vielä punaista.
Illalla mahdollisimman vähän sinistä valoa ja muita keinovaloja. Rauhoittuminen 2h ennen nukkumaanmenoa.
Hätävarassa sitten melatoniinia pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, mutta mieluummin käyttää luonnon keinoja, eli aurinkoa mahdollisimman aikaisin aamusta ja tiettyinä vuodenaikoina myös juuri auringonlaskun aikaan, melatoniinin lisäämiseen kuin popsii tabletteja. Tuo auringonlaskun ja -nousunkin tuijottelu on Suomessa vaan 3/4 vuodesta kohtuullisen hankala toteuttaa, mutta riittää jos saisi kuitenkin hyvissä ajoin sitä valoa ja pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ei melkein enää ollenkaan.
Minulla entisellä iltavirkulla auttaa melatoniini 3g kello 21, sänkyyn ennen klo 22 ja joku rauhallinen puhepodcast aikakatkaisulla, ja olen joka kerta nukahtanut ennen kuin puhe loppuu eli 10-30 minuutissa. Hyvä iltapala myös, ettei ole yhtään näläntunnetta.
Aamulla kirkasvalolamppu klo 7-9 talvella.
Käymällä nukkumaan ajoissa.