Miksi ette vaihda sote-alalle jos se kerran on niin helppoa ja hyvin palkattua?
Tämä alkanut kummastuttaa näissä keskusteluissa, jatkuvasti alettu tuoda ilmi kuinka helppoa, stressitöntä ja ennen kaikkea huippupalkkaista työtä hoitajan työ on verrattuna muihin aloihin, niin mitä ihmettä te kituutatte niissä töissänne? Hopi-hopi opiskelemaan vaikka lähihoitajaksi, voitte talkoilla ratkaista hoitajapulan 😍
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kouluttaudu pidemmälle, saisit parempaa palkkaa
Omassa hoitoalan työpaikassani lisäkouluttautuminen amiksesta amk-tutkintoon eli lähihoitajasta sairaanhoitajaksi tuo tuntipalkkaan noin euron verran lisää. Se myös muuttaa vuorotyön päivätyöksi, jolloin palkka jää pienemmäksi.
Eli palkan vuoksi ei todellakaan kannata. Hieman erilaisen työnkuvan ja päivätyön jos haluaa, niin sitten maksaa vaivan ja ansionmenetyksen.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat haukkuu täällä potilaita lihaviksi, mutta useat heistä itsekin ovat melkoisia plussapalloja. En halua töihin tuollaiseen paikkaan, jossa on noin yksinkertaisia tyhjäpäitä töissä. Ja vielä pitäis lisää liksaa saada....
Onko se haukkumista vai tosiasian toteamista, että hoikka on kevyempi kuntoutettava kuin ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat haukkuu täällä potilaita lihaviksi, mutta useat heistä itsekin ovat melkoisia plussapalloja. En halua töihin tuollaiseen paikkaan, jossa on noin yksinkertaisia tyhjäpäitä töissä. Ja vielä pitäis lisää liksaa saada....
Onko se haukkumista vai tosiasian toteamista, että hoikka on kevyempi kuntoutettava kuin ylipainoinen?
Mutkun kehopositiivisilla tulee paha mieli
Heti kun työpaikoilta lähtevät pois ap:nkin kaltaiset passiivisagressiiviset hoitajat eli palaan alalle, kun ilmapiiri puhdistuu katkerista työntekijöistä, jotka oikein lietsovat "arvostuksen puutetta" toisiaan kohtaan.
Olin töissä terminaaliosastolla, jossa aivan mieletön osastonhoitaja, mutta perushoitajat oli naamat norsun vituralla aina, ilmankos on rankkaa.
Miksi hoitajat ette vaihda alaa, kun on niin vaikeaa ja pieni palkka?
Työkaverit on ahneita paskoja joita kiinnostaa vaan salkkarit ja tangomarkkinat.
Änkyrät työkaverit hieman arveluttavat. Muuten kyllä.
Ei kukaan ole väittänyt ap:n lisäksi, että sh:n työ olisi huippupalkattua tai stressitöntä. Tehyn propaganda palkkakuopasta on kuitenkin vahvasti liioiteltua.
Miksi en mene hoitoalalle? Siksi, että en halua. Inhoan ihmisiä.
En vaihda sote-alalle koska olen työskennellyt pieni- ja keskituloisissa tehtävissä liiketalouden omilla aloilla eli ensin yo-myynti- ja markkinointimerkonomina kaupan- ja ravintola-alalla ja nykyään tradenomiksi jatkettuani ensin muutama vuosi tilitoimistossa kijanptijänä ja controllerina, nykyisin myyntipäällikkönä teollisuuden alalla sekä sivutoimisesti perheemme matkailualan yrityksen myynti-, markkinointi- ja taloustehtävissä. Pidän itselleni sopivampana ja yhteiskunnan kannalta tärkeämpänä tätä eli että joku tekee sitä taloudellisesti tuottavaakin sektoria. Tosin hoitoalakin voisi olla taloudellisesti tuottavaa sektoria jos ei olisi sosialistien käsissä ja laitettu toimimaan tulosiirroin. Sijoituspohjaisilla vakuutuksilla ja enemmän yksityisellä sektorilla toimivana ala olisi huomattavasti notkeampi, tuottavampija myös palkanmaksukykyisrmpi. Nyt se on veronmaksajille kallis ala jo ennen palkankorotuksia, jäykkä mammutti joka syö elinvoimaa kun ei sijoita, tuota eikä maksa veroja vaan ainoastaan leikkaa veroilla muiden alojen ja kotitalouksien tuloja. Jos hoitoala toimisi enemmän sijoituspohjaisilla tuloilla eli ihmiset sairaskuluvakuuttaisivat itseään sekä sijoittaisivat lapsilleen pienistä pitäen opiskelu-, perhevapaa-, työttömyys- ja eläkevaihetta varten niin omistajuus ja sen tuotot sekä niistä maksettavat verot olisivat ja ohjautuisivat nykyistä enemmän Suomeen, verotus ylimääräisenä kuluna olisi matalampaa ja kansa vauraampaa ja paremmin voivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, miksi te hoitajat ette vaihda toiselle alalle, vaikkapa insinööreiksi, kun olette niin tyytymättömiä nykyiseen tilanteeseenne.
Jos lääkelaskutentti menee rimaa hipoen läpi kolmannella yrittämällä, niin miten bimbo selviäisi ikinä insinöörimatematiikasta?
Vierailija kirjoitti:
Koska ei kiinnosta.
Miksi itse olet mennyt alalle, joka on mielestäsi rankkaa ja huonosti palkattua? Molemmat asiat on olleet tiedossa, kun valitsit sen mihin hakeudut opiskelemaan.
Tämä ei pidä paikkaansa. Olen itse sh ja maisteri. Toimin sh-uran jälkeen yli 10 vuotta hoitotyön esimiehenä ja vuosi sitten hyppäsin sote-alan ulkopuolelle muihin töihin.
Hoitotyössä on viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut iso muutos. Aikoinaan opiskelemaan lähteneet ja uransa aloittaneet eivät mitenkääb voineet tietää mihin ala "kehittyy". Työ oli toki raskasta, mutta ei verrattavissa tähän päivään.
Hoitotyön esimiehenä tämä näyttäytyi hyvin rekrytoinnissa. Viimeisinä vuosina hakijoiden määrä romahti eikä sijaisuuksia tai edes vakipaikkoja saatu täytettyä. Myös hoitajien työuupumuksesta johtuvat sairaslomat lisääntyivät. Todistin usean alalle vihkiytyneen alan vaihtoa ja tein sen itsekin. Meillä on kesäkuussa alanvaihtajien tapaaminen, jossa nostamme maljan uusille elämänsuunnille. :) Me entiset hoitajat olemme nyt mm yrittäjä, pankkivirkailija, lääketieteen opiskelija, biokemisti, koulukuraattori ja rahoitusneuvoja. ( terveiset tutuille!). Urani alkuaikoina hoitoalalle tuli uusia työntekijöitä muilta aloilta. Nyt suunta on kääntynyt.
Suurimpana ongelmana näen käsiin räjähtäneen työvoimapulan. Tähän liittyy jatkuva paine tehdä ylitöitä ja vaihtaa vuoroja. Myös lomia on jouduttu perumaan. Työ alkaa ikäänkuin hallita koko elämää. Myös lääkäripula hankaloittaa suuresti hoitajien työtä.
Mutta terveydenhuollossa on myös paljon tehottomuutta. Johtamisjärjestelmät ovat sekavia ja vastuunjako osin epäselvää. Terveydenhuollossa tarvitaan isoja uudistuksia, jossa palkkaus on vaan yksi tekijä.
Eräs kokenut kollegani totesi, että hän on elämässään onnistunut. Tätä hän perusteli sillä, että yksikään hänen lapsistaan ei lähtenyt hoitoalalle. Tämä on myös oma tavoitteeni. Mutta edelleen, sairaanhoitajan työ on ollut parhaimmillaan erittäin antoisaa.
Mulla on parempi/ylempi koulutus kuin hoitajilla enkä ole ollenkaan kiinnostunut hoitoalasta. Mutta ottaen huomioon et mun brutto on reippaasti vähemmän kuin hoitajan netto, olen hyvinkin harkinnut siirtymistä joksikin neuvolan terkkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat ette vaihda alaa, kun on niin vaikeaa ja pieni palkka?
Tämähän se suuntaus on
Aika moni on vaihtanut/ vaihtamassa alaa. Huomaan, että se on myös ilmiö, joka ruokkii itseään. Kollegan alanvaihto innostaa muitakin. Näin tein itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole väittänyt ap:n lisäksi, että sh:n työ olisi huippupalkattua tai stressitöntä. Tehyn propaganda palkkakuopasta on kuitenkin vahvasti liioiteltua.
Miksi en mene hoitoalalle? Siksi, että en halua. Inhoan ihmisiä.
Vahvasti tämä. Ei pienintäkään kiinnostusta ja koko työ oli sellainen että jo yläkoulussa tiesin että mieluummin mitä tahansa muuta kuin tuollaista missä pitää olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Olen nyt maisteri, työskentelen erityisasiantuntijana ja jos joudun olemaan ihmisten kanssa tekemisissä ne on toisia erityisasiantuntijoita. Sopii mulle vaikkei tästä kaksisesti makseta. Saman verran kuin hoitajille.
Kyllä monissa muissakin töissä on epäkohtia työolojen ja palkkauksen yms. suhteen. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monissa muissakin töissä on epäkohtia työolojen ja palkkauksen yms. suhteen. Ohis.
Niinpä. Kyllä sitä työn rankkuuden ja palkkauksen vähättelyä kuuluu ihan eri suuntaan kuin muilta hoitajille. Ei se ole vähättelyä jos toteaa että asiat on muillakin huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ilmeisesti, ja sinäkin tämän ymmärrät, kun kerran vahdoit "lihavan" ylipainoiseksi.
Miksi hoitajat meuhkaavat palkoistaan julkisuudessa. Tämä on kummallinen työtaistelu, kun sen oikeutusta haetaan toreilla. Olen aina arvostanut hoitotyötä, mutta viime aikoina tämä arvostus on pudonnut nollaan. Ihan teidän oman käytöksenne takia.
Miksi et kouluttaudu pidemmälle, saisit parempaa palkkaa