Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette vaihda sote-alalle jos se kerran on niin helppoa ja hyvin palkattua?

Vierailija
06.04.2022 |

Tämä alkanut kummastuttaa näissä keskusteluissa, jatkuvasti alettu tuoda ilmi kuinka helppoa, stressitöntä ja ennen kaikkea huippupalkkaista työtä hoitajan työ on verrattuna muihin aloihin, niin mitä ihmettä te kituutatte niissä töissänne? Hopi-hopi opiskelemaan vaikka lähihoitajaksi, voitte talkoilla ratkaista hoitajapulan 😍

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kiinnosta.

Miksi itse olet mennyt alalle, joka on mielestäsi rankkaa ja huonosti palkattua? Molemmat asiat on olleet tiedossa, kun valitsit sen mihin hakeudut opiskelemaan.

Luuletko oikeasti, että nuoret, jotka hakeutuvat hoitoalalle, esim. suoraan peruskoulusta lähihoitajakoulutukseen, kun eivät muuta keksi, tietävät, millaista hoitajan työ oikeasti on?

Lähihoitajat kuvittelevat, että sairaanhoitajat pääsevät helpommalla kuin he, ja hakeutuvat jatkokoulutukseen.

Itse olen hakenut sairaanhoitajakoulutukseen, vaikka en tiedä, millaista se työ käytännössä on, enkä tiedä kovinkaan paljon palkkauksestakaan.

Opettajan työtä pääsin onneksi kokeilemaan ennen kuin hain koulutukseen. En sitten hakenut.

Vierailija
22/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen pistänyt merkille että miehet varsinkin ovat nyt kovasti alkaneet olla huolissaan kun naiset

alkavatkin nyt oikeasti hakeutumaann niihin insinöörinhommiin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paremmin palkattu ja haastava työ, en tahdo vaihtaa.

Kerro mikä tuo ala on? Kiinnostaa kovasti, koska täällä rummutetaan nyt jatkuvasti että hoitajana tienaakin yllättäen enemmän kuin melkein millään muulla alalla. Mikä on sinun perustelusi ettet ryhdy hoitajaksi? AV:lla huudellaan että 4000-5000e/kk ja saa laiskotella kaikki päivät :)

Vierailija
24/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu :D Ensin pitkään jankattu hoitajille että lopeta valittaminen ja opiskele insinööriksi, tienaat kevyessä päivätyössä hyvillä eduilla 4000-9000 kk. Nyt yhtäkkiä väitetäänkin että insinöörit tienaakin lähärin kanssa saman 2000e ja mahdoton on vastuu ja työtaakka, älkää vaan opiskelko 🤔😂

Vierailija
25/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ulkomailta tulee lentokonelasteittan ahkeria hoitajia jotka vievät laiskojen suomalaisten hoitajien työt ja vieläpä valittamatta ja minimipalkalla!"

Vierailija
26/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä pääsee paskoja pesemään esim vanhusten persuksista ilman lähihoitajakoulutustakin. Ainakin minä, joka en ikäni vuoksi muuta työtä saanut kuin henkilökohtaisen avustajan hommia.

Ei suoranainen nautinto eikä makseta sitäkään mitä lähäreille.

Lähteköön alalta vain. Joskus sote-alan ihmisten luultiin hakeutuvan kutsumusammattiin. Mutta totuus paljastui nyt. Rahaa niin pleesti tänne, niin voin harkita tehdä jotain pientä kahvien lomassa.

Vierailija
27/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä pääsee paskoja pesemään esim vanhusten persuksista ilman lähihoitajakoulutustakin. Ainakin minä, joka en ikäni vuoksi muuta työtä saanut kuin henkilökohtaisen avustajan hommia.

Ei suoranainen nautinto eikä makseta sitäkään mitä lähäreille.

Lähteköön alalta vain. Joskus sote-alan ihmisten luultiin hakeutuvan kutsumusammattiin. Mutta totuus paljastui nyt. Rahaa niin pleesti tänne, niin voin harkita tehdä jotain pientä kahvien lomassa.

Jatkan vielä: näytettiin potilasnosturin käyttö yhden kerran. Se olisi kouluttamattoman pitänyt osata ilmankin, kuulin. Hoivattavana 160-kiloinen mieshenkilö. Onneksi ei käynyt mitään.

Vierailija
28/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua hukata täysin eri alan ylempää korkeakoulututkintoani. Ehkä olisi hoitajienkin kannattanut harkita sellaista jos nykyiset hommat ei miellytä.

Monihan harkitsee ja vaihtaa. Itse hain parin vuoden hoitajana työskentelyn jälkeen lääkikseen. Ja ihan palkan takia. Olisin voinut jatkaa hoitajana edes muutamaa sataa isommalla palkalla, työpaikkani oli mielenkiintoinen.

Tällä hetkellä työskentelen lääkärinä erikoistuneena alaan, joka on oikeasti monta kertaa helpompi kuin aiempi työpaikkani hoitajana. Joku vähätteli aiemmin hoitajan työtä eikä tekisi, koska pystyy ”parempaan”. Tässä vaikuttaa paljon, missä on töissä. Työpaikka, jossa olin hoitajana vaati enemmän aivokapasiteettia kuin nykyinen erikoisalani. Ihan naurettavaa pelleilyä, että tästä maksetaan jopa 3-4 kertaa enemmän kuin aiemmasta työstäni. Eihän me tällä systeemillä saada uusia hoitajaopiskelijoita ja valmiita pysymään alalla.

Vierailija
29/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on leppoisampi työ ja parempi palkka, koulutus ihan eri alalta.

Syytön minä siihen olen, jos hoitaja ei itse ole ymmärtänyt valita ammattiaan fiksummin.

Ei anna tuo kitinä kovin fiksua kuvaa hoitajista.

Helppo se on terveenä ihmisenä luulla, että tämä asia ei koske sinua/tule ikinä koskemaan.

Vierailija
30/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole luonnehäiriöinen. En siis sovellu alalle.

Vierailija
31/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen pistänyt merkille että miehet varsinkin ovat nyt kovasti alkaneet olla huolissaan kun naiset

Se todellakin huolestuttaa, koska naisvaltaisilla aloilla palkat tippuu. Opettajatkin oli paremmin palkattuja ja arvostettuja kun naisten määrä oli pienempi.

Vierailija
32/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se todellakin huolestuttaa, koska naisvaltaisilla aloilla palkat tippuu. Opettajatkin oli paremmin palkattuja ja arvostettuja kun naisten määrä oli pienempi.

Ai millon sellainen aika oli? Ennen opettajat koulutettiin seminaareissa, jotka oli todella naisvaltaisia.

Vierailija
33/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin varoittaa lääkäreitä, joiden palkkataso vaan nousee vaikka ala on muuttunut naisvaltaiseksi.

Vierailija
34/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kauheaa, kun Suomessa on niin monta ihmistä pakotettu vastoin tahtoaan hoitoalalle! Onko poliisi jo saanut ne pakottajat kiinni ja vankilaan?

Kaikille muille aloille ihmiset ovat itse hankkineet koulutuksen ja hakeneet töihin, mutta hoitoalalle on pakotettu väkisin. Tämä on mulle nyt vasta valjennut lakon myötä, että hoitajat ovat kauttaaltaan uhreja kaikki. Hirveää.

Hei!

Mitä uhreja? Lakko- oikeus on samanlainen,perustuslaillinen oikeus,kuin vapaus.Lakoilla haetaan parempaa palkkaa. Miksi hoitajat eivät saa tehdä niin? Ovatko myös muiden alojen työntekijät, jotka lakoilla hakevat parempaa palkkaa, uhreja, vai koskeeko tämä vain hoitajia? Kehotatko nyös muiden alojen lakkoilijoita caihtamaan alaa?

Kumma kyllä, poliisit eivät ole lakkoilleet kuin yhden kerran 70-luvulla.

Hoitajat vinkuvat työnsä rankkuudesta joka käänteessä ja vaativat lisää palkkaa, mikä maksetaan verovaroista, kuten poliisinkin palkat.

Vierailija
35/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on leppoisampi työ

Luin täältä ettei hoitajan työtä rennompaa olekaan, kerro heti mikä se on, onko sellaista edes olemassa 😮

Vierailija
36/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kauheaa, kun Suomessa on niin monta ihmistä pakotettu vastoin tahtoaan hoitoalalle! Onko poliisi jo saanut ne pakottajat kiinni ja vankilaan?

Kaikille muille aloille ihmiset ovat itse hankkineet koulutuksen ja hakeneet töihin, mutta hoitoalalle on pakotettu väkisin. Tämä on mulle nyt vasta valjennut lakon myötä, että hoitajat ovat kauttaaltaan uhreja kaikki. Hirveää.

Hei!

Mitä uhreja? Lakko- oikeus on samanlainen,perustuslaillinen oikeus,kuin vapaus.Lakoilla haetaan parempaa palkkaa. Miksi hoitajat eivät saa tehdä niin? Ovatko myös muiden alojen työntekijät, jotka lakoilla hakevat parempaa palkkaa, uhreja, vai koskeeko tämä vain hoitajia? Kehotatko nyös muiden alojen lakkoilijoita caihtamaan alaa?

Kumma kyllä, poliisit eivät ole lakkoilleet kuin yhden kerran 70-luvulla.

Hoitajat vinkuvat työnsä rankkuudesta joka käänteessä ja vaativat lisää palkkaa, mikä maksetaan verovaroista, kuten poliisinkin palkat.

Minä ainakin "vingun" niin kauan kunnes työolot laitetaan kuntoon. Ei vaan, vuosien aikana huomattu ettei niille mitään ole tehty eikä tehdä joten olen jo vaihtanut alaa. Harkitsen palaamista jos asioille OIKEASTI TEHDÄÄN JOTAIN. Älytöntä että tuollaista joutuu edes vaatimaan.

Vierailija
37/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-ala oli alkuaan naisvaltainen ja yllätys yllätys, pienipalkkainen! Kuinkas kävikään kun siitä tehtiin "miesten työtä" ?

Vierailija
38/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sotealalla enkä palaa sinne enää. Syy ei ole niinkään palkassa vaan siinä ainaisessa ruikuttamisessa. Itse olen työorientoitunut ja kestän sen, että välillä todella on kiire, välillä on rauhallisempia päiviä. Keskityn siihen, että teen työni ja oletan että muut tekevät oman osuutensa. Huono ilmapiiri syntyy jatkuvasta valittamisesta jolloin yleinen mieliala on kaikilla jopa vääristynyt, että asiat ovat huonommin kuin mitä todellisuudessa on. Tämä tarttuu nopeasti uusiin työtekijöihin vaikka aluksi olisivat innoissaan.

Myös jatkuvasti saikuttajat kuormittavat koko työyhteisöä eivätkä tietenkään näe omaa osallisuuttaan työkuormaan vaan valittavat kaikesta ja ovat joka listalla poissa töistä. Näillehän ei työnantaja mitään mahda. Vaihtaisivat työpaikkaa, jos kaikki niin pielessä, että tilalle saataisiin ainakin pitkällä tähtäimellä palkattua uusi työkaveri. Juju onkin siinä, että näitä saikuttajia ei muualle huolita. Työvuorolistoissa oli suunniteltuna ihan hyvät resurssit ja hyvin oltaisiin pärjätty vaikka muutama olisi ollut poissa, mutta sairauspoissaolijoiden määrät olivat ihan naurettavia eikä tilalle tietenkään ollut mahdollista taikoa sijaisia paikkaamaan kaikkia poissaoloja. Työmoraali ei ole kaikilla samanlainen.

Koin myös, että työ on kuitenkin itselleni liian yksinkertaista. Halusin haasteita ja opiskelin hieman enemmän ja nyt teen aivan toisella alalla töitä, jossa palkka on parempi, mutta vastaavasti lomat lyhyemmät, ylitöistä ei makseta, koska kokonaispalkka, työt seuraavat kotiin ja vapaa-ajalle ja niitähän piisaa, mutta veroprosentin takia nettopalkka ei ole kummoinen. Olen niin helpottunut siitä, että nykyisessä työssä vaikka töitä on paljon, eikä tässäkään työssä riittävästi työntekijöitä, niin kaikki keskittyvät kuitenkin töiden tekemiseen eikä mielipahasaikutteluun, katkeruuteen ja pahan olon oksentamiseen. Harvassa on ne työpaikat, missä ei olisi kiireitä ja paineita.

Oltuani sotealalla uskallan väittää, että vaikka palkankorotusta tulisi tuntuvasti ei mene, kuin hetki että nurina jatkuu jatkumistaan. Kaikki nähdään vääryytenä vaikka paljon asioita, jotka myös hyvin. Toki kiva teille, joilla ei ole sama kokemus asioista, kuin minulla. Erittäin hyvä, jos sotealalla on vielä työyhteisöjä, joissa ei ole jatkuvaa narinaa, haukkumista ja saikuttelua. Itse sain tarpeekseni.

Vierailija
39/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole luonnehäiriöinen. En siis sovellu alalle.

Sinähän olisit sitten virkistävä poikkeus ja voisit laittaa kortesi kekoon ja auttaa pelastamaan alan. 😍 Harmi kun hakuaika kouluihin taisi jo mennä mutta nyt se peppu ylös ja otapa heti selvää oppisopimuksesta, sillä pääsee nopeasti kouluttautumaan ja pääset heti tekemään huipputiliä 🥰

Vierailija
40/128 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tykkää ihmisistä enkä tykkää puhua ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi