Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsymys, joka iskee kuin vasaralla päähän

Vierailija
06.04.2022 |

Minulle on nyt jonkin aikaa - sanotaan vaikka vuoden - tullut sellaisia väsymyskohtauksia, jotka tulevat ihan puskista, kuin lekalla päähän iskettynä, ja joita ei voi mitenkään vastustaa. Silmät eivät kirjaimellisesti pysy ollenkaan auki. Fyysisesti en saa pakotettua itseäni pysymään hereillä, kun se iskee.

Iltaväsymys tulee nykyään samalla tavalla. Olen ensin ihan virkeä, sitten minuutin päästä lähes tajuton. On vaikea raahata itseään siinä vaiheessa iltapuuhiin. Usein jopa mahdoton.

Tämä on siis minulle ihan uutta. Olen koko ikäni tottunut siihen, että väsymys tulee asteittain. En siihen, että se iskee täysillä päälle, nollasta sataan ihan hetkessä.

Onko kellään muulla vastaavaa? Voiko tällainen olla oire jostain, vai onko todennäköisesti ihan uupumusta vain?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaissa asioissa olet viimevuosina ollut terveydenhoidon piirissä ?

Vierailija
2/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veren sokeritasot romahtaa? Millaista ruokaa syöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, varsinki iltasin niin ykskaks jos vaikka katon tv:tä, niin nukahdan ihan tosta vaan, tunnen vähä ennemmin sen väsymyksen mikä tulee, ei vaan pysty pitään silmiä auki, sitä vaan nukahtaa, aivan niinku olis narkolepsia

Vierailija
4/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaissa asioissa olet viimevuosina ollut terveydenhoidon piirissä ?

Enpä oikein mistään, mitä nyt olen hammaslääkärissä käynyt. Koronaa en ole sairastanut.

Muutama vuosi sitten oli autoimmuunisairauden oireita ja veriarvotkin viittasivat siihen, mutta se meni sitten ohi (?). Söin jonkin aikaa kortisonia mutta lopulta pärjäsin ilmankin, kunhan ruokavalio oli kohdallaan.

Sitä olen pohtinutkin, voisiko tämä olla samaa autoimmuunihäikkää taas. Silloin ei kyllä ollut mitään väsymysoireilua, vaan nivelkipuja ja vaskuliittia.

Vierailija
5/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahteletko siis päivälläkin? Kuulostaa narkolepsialta.

Vierailija
6/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veren sokeritasot romahtaa? Millaista ruokaa syöt?

Minulla on itse asiassa sellaista, että sokeriarvot romahtavat nopeasti kun syön liian makeaa. (Mutta ne eivät nouse korkealle, mikä siitä tekee vähän outoa.) Sen takia en syö m.m. lisättyä sokeria ollenkaan.

Mutta tämä väsymysoireilu ei tunnu liittyvän syömiseen mitenkään, ellei sitten jotenkin viiveellä. Yhteyttä en ole ainakaan huomannut.

Vierailija
7/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama, varsinki iltasin niin ykskaks jos vaikka katon tv:tä, niin nukahdan ihan tosta vaan, tunnen vähä ennemmin sen väsymyksen mikä tulee, ei vaan pysty pitään silmiä auki, sitä vaan nukahtaa, aivan niinku olis narkolepsia

Juuri näin!

(Sori kaikille, en pysty jostain syystä antamaan yläpeukkuja ollenkaan. Klikkaan sitä eikä tapahdu mitään.)

Vierailija
8/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos syö ja käy pitkälleen sohvalle niin uni tulee kuin itsestään :D

Jos ei ole makuuasennossa jne ja silti väsymys tulee tosi nopeaa niin voisi liikunta auttaa paljonkin.

Vierailija
9/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukahteletko siis päivälläkin? Kuulostaa narkolepsialta.

Nukahtelen, mutta en kovin usein, eikä se tapahdu kuitenkaan niin sormia napsauttamalla kun olen ymmärtänyt narkolepsiakohtausten tapahtuvan (olen nähnyt narkoleptisia koiria, jotka nukahtavat kirjaimellisesti ruokakipan päälle) - vaan olen siis tietoinen siitä, että apua kun nyt alkaa väsyttää. Se väsymysprosessi itsessään on vain kuin pikakelattuna verrattuna aiempaan. Pystyn kyllä esim. raahautumaan sänkyyn makuulle, on vain hyvin hyvin vaikea pitää silmät auki edes sitä matkaa.

Vierailija
10/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin uupumusta. Johon auttaa riittävä lepo ja ravinto. Kylmä sää pahentaa joillakin oireita, uraputki ja uutisten luku.

Vierailija
11/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä narkolepsia voi olla myös tuollaista. Kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija
12/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniapnea

Vierailija
13/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä narkolepsia voi olla myös tuollaista. Kannattaa käydä lääkärissä.

Eikö uniapnea ole yleisempi.

Vierailija
14/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silloin tällöin väsymyskohtauksia, joiden aikana nukahdan vaikka istualleni. Ajatus ei kulje, ja haukottelen leukani melkein sijoiltaan.

Vasta viime kesänä huomasin yhdistää nämä väsymiskohtaukset säryttömään migreeniin, jota en ollut tunnistanut, koska kohtaus tuli vain noin kerran vuodessa, jos niinkään usein.  

Vierailija
15/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Terveydenhoito tarkoittaa myös rokotuksia).

Vierailija
16/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oire jostakin sairaudesta ?

Vierailija
17/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea ainakin mulla oli syynä, eikun tutkimuksiin.

Vierailija
18/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samaa vuosia,välillä on oireettomia jaksoja, sitten alkaa taas. Syytä en ole keksinyt, eikä lääkärit ota vakavasti, jos olen maininnut asiasta. Kun se väsymys tulee, se on niin voimakasta, etten meinaa pysyä hereillä esimerkiksi lenkillä.

Vierailija
19/19 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea ainakin mulla oli syynä, eikun tutkimuksiin.

Ap Vaikea sellainen, elikkäs 37 hengityskatkosta tunnissa nukkuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi