Olen huomannut suuren eron suomalaisissa ja ulkomaalaisissa lööpeissä
Suomalaiset lööpit ovat usein sellaisia, että niistä ei selviä uutisen pääpointti. Ja jos niistä jotain on selviävinään, niin otsikko on usein muotoiltu hyvin harhaanjohtavasti ja ainoastaan lukemalla uutisen ymmärtää asian todellisen laidan. Pelkän otsikon varaan jättämisellä asiasta olisi jäänyt täysin harhaanjohtava kuva ja olisi omassa päässään kuvitellut uutisen sisällön aivan toiseksi.
Ulkomaalaiset lööpit sen sijaan taas ovat hyvin informatiivisia, eli lööpit ovat melko pitkiä, mutta ne eivät myöskään ole harhaanjohtavia. Eli mikäli uutisen päätyy lukemaan, mitään yllättävää asiaa ei tule esille siitä.
Miksi suomalaiset mediat harrastavat tätä "lööpeissä ei kerrota pääpointtia" tai kerrotaan uutinen harhaanjohtavasti?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis analysoinut kaikkien maiden mediat kyetäksesi tekemään moisen yleistyksen? En usko. Newsflash: ihan samanlaisia otsikoita löytyy esim. ruotsalaisista ja englantilaisista lehdistä. Clickbaiteiksi kutsutaan.
Totta kai voin yleistää ja en, en ole lukenut kaikkien maiden nettiuutisia.
Mua vaan todellakin ärsyttää tämä uutisointitapa nykyään.
No et todellakaan voi yleistää. Eli kirjoitat ihan puutaheinää mutulta, ja hermostut kun logiikkasi täysi puute sinulle osoitetaan.
Ja tekstit jaarittelevat kaikkea tyhjänpäiväistä mitä kenelläkään ei ole aikaa ja kiinnostusta lukea... Selaan nykyään vain otsikot ja kuuntelen uutiset siltä varalta että tiedän mitä paskaa uutisoivat... Vauvasta on tullut ykköskanavani mutta on tämä aika vaivalloista...
Mä en ole kovin utelias. Jätän paljon uutisia lukematta kun aihe esim. mitkään julkimot, ei vaan kiinnosta.
Avaan usein ne jutut, kiinnostavat siis, joissa on lyhyt ja napakka otsikko.