Käytiin maatilamarkkinoilla.... huoh!
Kyllä tällainen keskituloinen tuntee itsensä köyhäksi maalaismarkkinoilla! Olisi ihanaa ostaa tuotteita suoraan tuottajilta mutta ne hinnat!! Yksi kassillinen ruokaa (ei edes lihaa) maksoi 60€.... Miksi hinnat on moninkertaiset kaupan hintoihin verrattuna vaikka tästä jää välikädet kuten kuljetus ja keskusliikkeet pois?? Ahneus? Todennäköisesti.... kun heillä on kuitenkin varaa myydä samat tuotteet 1/10 osa hinnalla kaupoille...
Muutama esimerkki: 6 porkkanaa, 1 purjo ja 1 palsternakka (yht n 1kg) 5€ = kaupasta ostettuna yht 3kg/3€; 10 kpl kananmunia 8€ = kaupassa 1,09€; leivät 100gr - 1 kpl 3-5€/kpl; omenat 3,33-5€/kilo = kaupassa ulkolaiset 1,19€/kilo; pieni purkki hilloa 5€ = 1,69€/kilon purkki kaupassa; Angus liha 40-60€/kilo = halvemmalla saan samaa lihaa Stokkan herkusta....
Huoh. Kai se on vain luovuttava lähiruuan haaveilusta kun ei ole varaa laittaa 3 pvän ruokarahoja menemään yhtenä päivänä...
Kommentit (211)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:19"] En tiedä mistä ap puhuu. Mutta meillä liha on suoraan tilalta ostettuna halvempaa kuin kaupan parhaassakaan tarjouksessa. Ja samasta lihasta on kyse. MUTTA se tilamyynnistä ostettu liha ei ole nätisti rasioihin pakattuna vaan se tulee suoraan teurastamolta isoissa laatikoissa ja asiakkaan pitää itse leikata ja pussittaa se sopiviksi pakastepaloiksi. Eikä sitä myydä kauniilta tiskiltä vaan laatikot nostetaan kylmäautosta suoraan asiakkaan takakonttiin. Sitten meiltä myydään tilalta myös jalosteita, jotka ovat kalliita. MUTTA ne eivät ole samaa tuotetta nähneetkään mitä ovat kaupan tuotteet. Eron laadussa ja tuoreudessa maistaa lapsetkin. [/quote] Mä olen hakenut eräältä luomusikatilalta suoraan lihaa, ja se oli ainakin valmiiksi leikattu ja vakuumipakattu. Niillä on oma tilateurastamo. Oli tosi, tosi halpaa verrattuna kaupan vastaavin lihoihin ja paljon paremman makuista. [/quote] Kertokaa nyt ihmeessä näiden tilojen nimiä! Tällaista höpinää näkee kyllä aina keskustelupalstoilla, mutta aina kun tivataan konkretiaa, niin höpinät loppuu siihen.
[/quote]
Sama täällä. Missä ne lähiruokatilat ovat, jossa asiakas ja viljelijä voittaa hinnassa???
[/quote]
Urbaanilegendaa
No mä oon eri mieltä siitä,että jos olisin vaikka perunanviljelijä niin jos joku hakee rekalla perunat pellolta isoissa laatikoissa niin myyn ne eri hintaan kuin silloin jos ajan niiden vuoksi torille ja seison päivän niitä myymässä.
Toki en mä niistä ryöstöhintaa pyytäis silloinkaan.pitäähän mun itekkin ostaa ruoka kaupasta.
Mutta se on niin helppo arvostella,jos ei ole koskaan pyörittänyt tätä bisnestä.
Jos esim.maidon meijerihinta nousee niin meidän lannoitteet,polttoaineet ym.kustannukset nousee samantien.
Tänä vuonna tulot pienee toisen työntekijän viime vuoden palkan verran,mutta kustannukset meille ei oo laskenut yhtään.
Siispä se on pakko lopettaa:(
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:11"]
Kyllä mulle sopisi,että ne kaupunkilaisen kadehtimat tuet poistetaan. Mä en vaan sen jälkeen myy litraakaan 35centillä vaan haluan siitä vähintään euron. Ja sehän tarkottais,että maito maksais kaupassa 2€/l. Olisitteko valmiit ostamaan? Ja ei kiitos,en ala ottaa asiakaskuntaa vastaan meidän pihassa vaan tankkiauto saa viedä maidot.
[/quote]
No itse asiassa läheskään kaikki kaupunkilaiset eivät kadehdi. Jostain luin, että luomu- ja lähiruuan suosio on kasvava trendi juuri kaupunkilaisten keskuudessa. Varmaan ihan siksi, että maaseudulla on helpompaa kasvattaa itse omaa ruokaansa kuin kaupungeissa kerrostalojen parvekkeilla. Kaupungeissa arvostetaan myös pienten tuottajien elintarvikkeita ja pieniä myymälöitä. Esimerkiksi Helsingissä Hakaniemen hallin ei tarvitse pitää oviaan auki arkisinkaan klo 18 pidempään (lauantaisin klo 16 asti ja sunnuntaisin aina suljettu), koska asiakkaat tulevat sinne silloin, kun halli on auki. Eikä niinpäin, että myymälä olisi auki silloin, kun asiakkaat haluavat tulla sinne.
[/quote]
Hieno kuulla!:)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:34"]
No me ei harrasteta,tää on ihan työ.ootko omissa töissäs kännissä ratissa? Ja toisekseen keski-Euroopassa on vähän eri ilmasto,kustannukset ja lainsäädäntö. Suomessa vaikka ollaan eu:ssa on todella erilainen maatalouspolitiikka kuin muissa eu-maissa. Kyllä te meitä osaatte vielä arvostaa,kun tulee joku kriisi.voi tulla vaikka sota ja tänne ei saada sitä ruokaa muualta.ja vaikka saatais on hinta eri siin vaiheessa,kun ei olla omavaraisia. Mutta tulkaa toki kokeilemaan tätä,kun paremmin meitä osaatte. Eipä oikein jaksa sääliä tuntea sunnuntailisien vähennyksistä tai arkivapaiden palkattomuudesta...
[/quote]
Käsitit väärin, arvostan kyllä, mutta toisten ammattialojen väheksyminen, etenkään kun siinä toiset ihmiset seisovat koko päivän toljottamassa tapahtumaa on mielestäni hieman ala-arvoista. Itse olen ostanut mm. lampaan pihvejä yms. suoraan tuottajalta, mutta hinnat olivat aika jäätävät 36-40 euroa kilolta, kun ulkolaista lampaan pihviä sisä/ulkofilee saa 20-25 eurolla. Siltikin kannatan maataloutta, mutta en pysty ymmärtämään, että ensin myydään pilkkahintaan ja seuraavaksi kun haluava maksava asiakas saapuu paikalle niin hinta pompsahtaa älyttömyyksiin. Ymmärrän sen, että kulurakennetta löytyy ja turhaa byrokratiaa. Olenkin aikaisemmin sanonut palstalla, että jonkinlainen maanviljelijöiden yhteenliittymä olisi oikeastaan ainoa keino katkaista kierre, jos siellä olisi yksi teurastamo joka hoitaisi kaikkien asiat ja suuri halli joka voisi myydä suoraan kuluttajille tavaraa, niin jäisi paljon kuljetuksia ja turhia välikäsiä pois tästä ruljanssista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]
Mä maksaisin 1,20€/litrasta tuottajalle suoraan, jos se tulisi niistä aidosti onnellisista ja laitumella kirmaavista lehmistä.
[/quote]
Tämmöinen on todella loukkaavaa meidän ammattia kohtaan.
Huonosti voiva eläin ei tuota mitään.
Meillä on koko kesän ammut kulkenut laitumilla onnellisina.
[/quote]
Hyviä te tuottajat olette ainakin valehtelemaan. Eläimen hyvinvointia ei voi päätellä lehmän tuottamasta maitomäärästä tai vaikkapa turkiseläimen tuuheasta turkista. Et siis voi väittää, että "kyllä tuo hybridibroileri voi hyvin, koska se kasvaa nopeasti", tai että "meidän mansikki on tosi onnellinen, koska se tuottaa paljon maitoa". Eläin pystyy tuottamaan vaikka voisi huonosti, koska tuotantoeläin on JALOSTETTU tuottamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:17"]
Itse taas olen joskus hakenut lihakarjatuottajilta suoraan sitä lihaa, mutta harmillisen satunnaisesti sitä on saatavilla. Eli kyllähän sitä saa myydä ilman valtavia investointejakin, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mitä täytyy esim. lihakarjatuottajan investoida jotta voi myydä tilaltaan koko ajan lihaa?
[/quote]
Kyllä pieneenkin myyntiin on tehtävä elintarvikehuoneistoilmoitus ja omavalvontasuunnitelma, jota toteutetaan. Ja myydessä tehtävä kuitit ja tulot ilmoitettava verotuksessa. Eli paperityötä syntyy, se vie aikaa ja ajalle on saatava palkka. Mutta tu nyt ei vielä ole valtavasti. Mutta sitten jos lähdetään siitä, että eläin on jossain teurastettava, niin sen kuljetukseen tarvitaan kalustoa ja taas työvoiman aikaa. Joko omana työnä tai ostettuna palveluna. Sitten tulee teurastamon lasku ja ne lihat kuljetetaan kylmäautolla taas takaisin tilalle, joko omalla kalustolla tai muulla. Nää kuljetukset jää väliin, jos rakentaa tilateurastamon. Siinä on rakennuksen,laitteiden ja lupien kulut ja jälleen henkilöstökulut teurastamisesta.
Teuradtuksen jälkeen on paloittelut ja jonkin sortin pakkaamiset ja lihoille kylmäsäilytystilat Ja sitten riippuu, että millä systeemillä myydään, niin mahdollisesti tarvitaan jokin tila, missä se myyminen tapahtuu ja siellä kylmätiski. Tai sitten vain suoraan kylmiöstä asiakkaan autoon. Myyminen vaatii jälleen henkilökuntaa tai omaa aikaa, jolle on saatava palkka.
Jos halutaan myydä enemmän kuin satunnainen lihaerä silloin tällöin, niin tarvitaan panostuksia myös markkinointiin. Mutta siinä samalla kasvaa myös ulkopuolisen työvoiman tarve ja kunnolliset myyntitilatkin lienevät tarpeen.
[/quote]Käytännössä Suomessa ei taida olla yh5ään nautojen omaa tilateurastamoa. Se olisi AIVAN liian kallista. Se sikalan tilateurastamo Karkkilassa josta joku mainitsi on Kiven Säästöpossu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:17"] Itse taas olen joskus hakenut lihakarjatuottajilta suoraan sitä lihaa, mutta harmillisen satunnaisesti sitä on saatavilla. Eli kyllähän sitä saa myydä ilman valtavia investointejakin, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mitä täytyy esim. lihakarjatuottajan investoida jotta voi myydä tilaltaan koko ajan lihaa? [/quote] Kyllä pieneenkin myyntiin on tehtävä elintarvikehuoneistoilmoitus ja omavalvontasuunnitelma, jota toteutetaan. Ja myydessä tehtävä kuitit ja tulot ilmoitettava verotuksessa. Eli paperityötä syntyy, se vie aikaa ja ajalle on saatava palkka. Mutta tu nyt ei vielä ole valtavasti. Mutta sitten jos lähdetään siitä, että eläin on jossain teurastettava, niin sen kuljetukseen tarvitaan kalustoa ja taas työvoiman aikaa. Joko omana työnä tai ostettuna palveluna. Sitten tulee teurastamon lasku ja ne lihat kuljetetaan kylmäautolla taas takaisin tilalle, joko omalla kalustolla tai muulla. Nää kuljetukset jää väliin, jos rakentaa tilateurastamon. Siinä on rakennuksen,laitteiden ja lupien kulut ja jälleen henkilöstökulut teurastamisesta. Teuradtuksen jälkeen on paloittelut ja jonkin sortin pakkaamiset ja lihoille kylmäsäilytystilat Ja sitten riippuu, että millä systeemillä myydään, niin mahdollisesti tarvitaan jokin tila, missä se myyminen tapahtuu ja siellä kylmätiski. Tai sitten vain suoraan kylmiöstä asiakkaan autoon. Myyminen vaatii jälleen henkilökuntaa tai omaa aikaa, jolle on saatava palkka. Jos halutaan myydä enemmän kuin satunnainen lihaerä silloin tällöin, niin tarvitaan panostuksia myös markkinointiin. Mutta siinä samalla kasvaa myös ulkopuolisen työvoiman tarve ja kunnolliset myyntitilatkin lienevät tarpeen. [/quote]Käytännössä Suomessa ei taida olla yh5ään nautojen omaa tilateurastamoa. Se olisi AIVAN liian kallista. Se sikalan tilateurastamo Karkkilassa josta joku mainitsi on Kiven Säästöpossu.
[/quote]
No vaikka muodostettaisiin osuuskuntateurastamoja esim isompiin kuntakeskuksiin?
Vähän kuten viinitislaamot Italiassa - kaikki lähialueen viinituottajat saavat tuoda sinne viininsä puristettavaksi pientä korvausta vastaan. Näin tarvitaan vain 1 laitos, yhdet laitteet ja yhdet työntekijät hoitamaan ko laitosta ja jos käyttäjiä on 100 kulut splitataan näiden kesken eikä kenellekään tule kohtuutonta kulua joka olisi pakko siirtää kuluttajan maksettavaksi. Tuntuu toimivan kun näistä saa laatuviiniä 2€/litra omaan tonkkaan.....
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:01"]
Ei siellä maatilamarkkinoilla oli porkkanaa pääviljelykasvina viljelevää viljelijää, koska hän on myynyt koko satonsa suoraa teollisuudelle tai kaupalle. Sen sijaan tuolla ollaan myymässä oman kotipuutarhan tuotteita, jotka on ihmistyönä kylvetty, kitketty ja kasteltu. Se kotipuutarha voi olla selkeästi isompi kuin omakotitalon pihan puolen aarin läntti, mutta kuitenkin niin pieni, että viljelyssä ei ole koneita apuna.
Toiseksi maatilatorilla myydään pieniä eriä. On halvempaa kerätä kaalit koneellisesti ja viedä se "kaalihäkki" tukkuun kuin käydä aamulla ennen maatilatorille lähtöä yksitellen napsimassa sielä 50 - 100 kaalinpäätä. Ja jos vielä ne maatilatorin kaalit on erikseen hoidettu varsinaisen myyntikaalin rinnalla omana eränään, niin siitäkin hinta nousee.
Tässä on vähän sama homma kuin talon rakentamisessa. Sitä voi ostaa halvalla standardipohjan tai pyytää arkkitehtiä suunnittelemaan uniikki. Lopputulos voi olla hyvin lähellä jotain standardipohjaa, mutta silti se arkkitehti laskuttaa kuin olisi alusta asti suunnitellut juuri sitä haaveiden taloa.
[/quote]
Sama juttu kuin käsityömarkkinoilla, esimerkiksi käsin laadukkaasta langasta kudotut sukat ja lapaset pitäisi myydä alle tarvikekulujen, jotkut idiootit ei tätä ymmärrä vaan kitistään hinnoista, ostakoot he marketista laaduttomia bulkkituotteita jotka ei käytössä kestä kuin kerran.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:17"] Itse taas olen joskus hakenut lihakarjatuottajilta suoraan sitä lihaa, mutta harmillisen satunnaisesti sitä on saatavilla. Eli kyllähän sitä saa myydä ilman valtavia investointejakin, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mitä täytyy esim. lihakarjatuottajan investoida jotta voi myydä tilaltaan koko ajan lihaa? [/quote] Kyllä pieneenkin myyntiin on tehtävä elintarvikehuoneistoilmoitus ja omavalvontasuunnitelma, jota toteutetaan. Ja myydessä tehtävä kuitit ja tulot ilmoitettava verotuksessa. Eli paperityötä syntyy, se vie aikaa ja ajalle on saatava palkka. Mutta tu nyt ei vielä ole valtavasti. Mutta sitten jos lähdetään siitä, että eläin on jossain teurastettava, niin sen kuljetukseen tarvitaan kalustoa ja taas työvoiman aikaa. Joko omana työnä tai ostettuna palveluna. Sitten tulee teurastamon lasku ja ne lihat kuljetetaan kylmäautolla taas takaisin tilalle, joko omalla kalustolla tai muulla. Nää kuljetukset jää väliin, jos rakentaa tilateurastamon. Siinä on rakennuksen,laitteiden ja lupien kulut ja jälleen henkilöstökulut teurastamisesta. Teuradtuksen jälkeen on paloittelut ja jonkin sortin pakkaamiset ja lihoille kylmäsäilytystilat Ja sitten riippuu, että millä systeemillä myydään, niin mahdollisesti tarvitaan jokin tila, missä se myyminen tapahtuu ja siellä kylmätiski. Tai sitten vain suoraan kylmiöstä asiakkaan autoon. Myyminen vaatii jälleen henkilökuntaa tai omaa aikaa, jolle on saatava palkka. Jos halutaan myydä enemmän kuin satunnainen lihaerä silloin tällöin, niin tarvitaan panostuksia myös markkinointiin. Mutta siinä samalla kasvaa myös ulkopuolisen työvoiman tarve ja kunnolliset myyntitilatkin lienevät tarpeen. [/quote]Käytännössä Suomessa ei taida olla yh5ään nautojen omaa tilateurastamoa. Se olisi AIVAN liian kallista. Se sikalan tilateurastamo Karkkilassa josta joku mainitsi on Kiven Säästöpossu.
[/quote]
No vaikka muodostettaisiin osuuskuntateurastamoja esim isompiin kuntakeskuksiin?
Vähän kuten viinitislaamot Italiassa - kaikki lähialueen viinituottajat saavat tuoda sinne viininsä puristettavaksi pientä korvausta vastaan. Näin tarvitaan vain 1 laitos, yhdet laitteet ja yhdet työntekijät hoitamaan ko laitosta ja jos käyttäjiä on 100 kulut splitataan näiden kesken eikä kenellekään tule kohtuutonta kulua joka olisi pakko siirtää kuluttajan maksettavaksi. Tuntuu toimivan kun näistä saa laatuviiniä 2€/litra omaan tonkkaan.....
[/quote]
Tiesitkö, että esim. Karjaportti ja LSO ovat osuusteurastamoja? Ja että tuollainen 100 tuottajan teurastamo on jo sen verran iso, että siellä pitäisi käsitellä semmoinen 30 000 eläintä vuodessa. Ihan ei taida kuntakeskus niille markkinoille riittää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]
Mä maksaisin 1,20€/litrasta tuottajalle suoraan, jos se tulisi niistä aidosti onnellisista ja laitumella kirmaavista lehmistä.
[/quote]
Tämmöinen on todella loukkaavaa meidän ammattia kohtaan.
Huonosti voiva eläin ei tuota mitään.
Meillä on koko kesän ammut kulkenut laitumilla onnellisina.
[/quote]
Hyviä te tuottajat olette ainakin valehtelemaan. Eläimen hyvinvointia ei voi päätellä lehmän tuottamasta maitomäärästä tai vaikkapa turkiseläimen tuuheasta turkista. Et siis voi väittää, että "kyllä tuo hybridibroileri voi hyvin, koska se kasvaa nopeasti", tai että "meidän mansikki on tosi onnellinen, koska se tuottaa paljon maitoa". Eläin pystyy tuottamaan vaikka voisi huonosti, koska tuotantoeläin on JALOSTETTU tuottamaan.
[/quote]
No on se nyt kumma,jos sää tiedät nämä asiat mua paremmin!
On jalostettu joo,mutta esim.huonosti voiva lehmä ei syö eikä juo joten ei myöskään lypsä.
(mulla on kokemusta vaan lehmistä joten en ota kantaa muuhun)
Millälailla sun mielestä esim.lehmät voi huonosti Suomessa?ja onko ulkomailla jotenkin asiat paremmin eläimillä?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"] Mä maksaisin 1,20€/litrasta tuottajalle suoraan, jos se tulisi niistä aidosti onnellisista ja laitumella kirmaavista lehmistä. [/quote] Tämmöinen on todella loukkaavaa meidän ammattia kohtaan. Huonosti voiva eläin ei tuota mitään. Meillä on koko kesän ammut kulkenut laitumilla onnellisina. [/quote] Hyviä te tuottajat olette ainakin valehtelemaan. Eläimen hyvinvointia ei voi päätellä lehmän tuottamasta maitomäärästä tai vaikkapa turkiseläimen tuuheasta turkista. Et siis voi väittää, että "kyllä tuo hybridibroileri voi hyvin, koska se kasvaa nopeasti", tai että "meidän mansikki on tosi onnellinen, koska se tuottaa paljon maitoa". Eläin pystyy tuottamaan vaikka voisi huonosti, koska tuotantoeläin on JALOSTETTU tuottamaan.
[/quote]
No mistä sen sitten voi päätellä? Lehmä hymyilee aina aamulla leveästi?
Sama juttuhan se on kaikissa muissakin myyjäisissä. Mammat myy leipomuksiaan tai muita aikaansaannoksiaan täysin järjettömän kovilla hinnoilla.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:51"]
[/quote]
[/quote]
Tiesitkö, että esim. Karjaportti ja LSO ovat osuusteurastamoja? Ja että tuollainen 100 tuottajan teurastamo on jo sen verran iso, että siellä pitäisi käsitellä semmoinen 30 000 eläintä vuodessa. Ihan ei taida kuntakeskus niille markkinoille riittää.
[/quote]
No jos näin on miksei yksityiset tilalliset teurasta osaa elukoistaan siellä ja myy tiloilta suoraan? Vai olisiko niin että Suomessa osuusteurastamotkin on hinnoiteltu liian kalliiksi? On taidettu unohtaa mitä osuuskunta tarkoittaa....
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:59"]
Sama juttu kuin käsityömarkkinoilla, esimerkiksi käsin laadukkaasta langasta kudotut sukat ja lapaset pitäisi myydä alle tarvikekulujen, jotkut idiootit ei tätä ymmärrä vaan kitistään hinnoista, ostakoot he marketista laaduttomia bulkkituotteita jotka ei käytössä kestä kuin kerran.
[/quote]
Ongelma on siinä, että me idiootit ei tunnisteta niitä laadukkaita. Ostaisin heti, jos tietäisin, että saan laatua, mutta kun sitä ei tietämätön tiedä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:10"]Sama juttuhan se on kaikissa muissakin myyjäisissä. Mammat myy leipomuksiaan tai muita aikaansaannoksiaan täysin järjettömän kovilla hinnoilla.
[/quote]
Paljonko teidän mielestä olisi oikeutettua,että meille tuottajille maksettaisiin maitolitrasta?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:20"]Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia. [/quote] Minä ostan. Eikä ole kallista. Esim pihvikarjan jauheliha 13 e kg. Luomumunat 6 e 30 kpl. Luomusslaatti ja yrtit 1,5 e. 3 l tuorepuristettua omenamehua 10 e. Kallista?
Aivan SAATANAN kallista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:01"]
Ei siellä maatilamarkkinoilla oli porkkanaa pääviljelykasvina viljelevää viljelijää, koska hän on myynyt koko satonsa suoraa teollisuudelle tai kaupalle. Sen sijaan tuolla ollaan myymässä oman kotipuutarhan tuotteita, jotka on ihmistyönä kylvetty, kitketty ja kasteltu. Se kotipuutarha voi olla selkeästi isompi kuin omakotitalon pihan puolen aarin läntti, mutta kuitenkin niin pieni, että viljelyssä ei ole koneita apuna.
Toiseksi maatilatorilla myydään pieniä eriä. On halvempaa kerätä kaalit koneellisesti ja viedä se "kaalihäkki" tukkuun kuin käydä aamulla ennen maatilatorille lähtöä yksitellen napsimassa sielä 50 - 100 kaalinpäätä. Ja jos vielä ne maatilatorin kaalit on erikseen hoidettu varsinaisen myyntikaalin rinnalla omana eränään, niin siitäkin hinta nousee.
Tässä on vähän sama homma kuin talon rakentamisessa. Sitä voi ostaa halvalla standardipohjan tai pyytää arkkitehtiä suunnittelemaan uniikki. Lopputulos voi olla hyvin lähellä jotain standardipohjaa, mutta silti se arkkitehti laskuttaa kuin olisi alusta asti suunnitellut juuri sitä haaveiden taloa.
[/quote]
[/quote]
No en vertaisi porkkanaa sukkapariin.... Sukkaparista voin maksaa 10€ (lankoihin menee n 3€) joten jää siitä vielä työpalkkaakin kun nopsakätinen tekee parin illassa, useimmat vielä harrastuksena ja ajanvietteenä - ei ansaintatarkoituksessa.
Ja jos luit aiempia viestejä kyse oli tuotteista jotka on täsmälleen samoja (samalta tilalta) marketissa n 1€/kilo ja markkinoilla 5€/kilo
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:20"]Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia. [/quote] Minä ostan. Eikä ole kallista. Esim pihvikarjan jauheliha 13 e kg. Luomumunat 6 e 30 kpl. Luomusslaatti ja yrtit 1,5 e. 3 l tuorepuristettua omenamehua 10 e. Kallista?
Aivan SAATANAN kallista.
[/quote]
Yrtithän ja salaatit maksaa kaupassa saman.ainaki meilläpäin
Mulla on ihan eri käsitys ruokapiireistä. Asun varsinais-suomessa, eli tässä ympärillä on sekä pellot että eläimet. Ruoka on mielestäni halpaa.
Munat 10 senttiä kpl, luomumunat 30 senttiä. Perunat 0,40€, luomuperuna 1,20 /kg. Jauhot poikkeuksetta 1€/kg. Lihat tietysti kalliimpia, mutta jauheliha n. 13€/kg.
Ja tosiaan ovat samaa tavaraa kuin kaupassakin, mutta ei ole pilattu esim. juureksia pesemällä ja muoviin pakkaamalla. Naapurista voi ostaa sian tai puolikkaan, hinta n. 2,50/kg. Maito maksaa suoraan navetasta 0,50€/litra.
Säälin kaupunkilaisia, joilla ei tätä mahdollisuutta ole. Mutta kai heillä on sitten jotain muuta :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:19"] En tiedä mistä ap puhuu. Mutta meillä liha on suoraan tilalta ostettuna halvempaa kuin kaupan parhaassakaan tarjouksessa. Ja samasta lihasta on kyse. MUTTA se tilamyynnistä ostettu liha ei ole nätisti rasioihin pakattuna vaan se tulee suoraan teurastamolta isoissa laatikoissa ja asiakkaan pitää itse leikata ja pussittaa se sopiviksi pakastepaloiksi. Eikä sitä myydä kauniilta tiskiltä vaan laatikot nostetaan kylmäautosta suoraan asiakkaan takakonttiin. Sitten meiltä myydään tilalta myös jalosteita, jotka ovat kalliita. MUTTA ne eivät ole samaa tuotetta nähneetkään mitä ovat kaupan tuotteet. Eron laadussa ja tuoreudessa maistaa lapsetkin. [/quote] Mä olen hakenut eräältä luomusikatilalta suoraan lihaa, ja se oli ainakin valmiiksi leikattu ja vakuumipakattu. Niillä on oma tilateurastamo. Oli tosi, tosi halpaa verrattuna kaupan vastaavin lihoihin ja paljon paremman makuista. [/quote] Kertokaa nyt ihmeessä näiden tilojen nimiä! Tällaista höpinää näkee kyllä aina keskustelupalstoilla, mutta aina kun tivataan konkretiaa, niin höpinät loppuu siihen.
[/quote]
Sama täällä. Missä ne lähiruokatilat ovat, jossa asiakas ja viljelijä voittaa hinnassa???